Tornafort i la vall de Siarb des de Sort

Caminem per la part baixa de la vall de Siarb i descobrim el bonic poblet de Tornafort

Sort - Hotel Les Brases

Sort

Sortim de Sort, la capital del Pallars Sobirà, i ens dirigim fins a la cruïlla de la masia de Saverneda. A continuació remuntem el pintoresc barranc de Soriguera fins al rústic llogaret de Puiforniu, des d'on ens atansem al preciós i panoràmic nucli de Tornafort. Un agradable descens -primer per entre pastures i marges, més tard per entre boixos i pi roig i, finalment, tot passant a través d'una roureda- ens porta novament a Saverneda. Acabem la ruta caminant arran del riu Noguera Pallaresa fins als tranquils carrerons de Sort.

Arribar caminant al poble de Tornafort, talaia natural que gaudeix de vistes privilegiades en totes direccions, és un extraordinari regal per a la vista. Però, més enllà de Tornafort, aquesta ruta també ens permet descobrir i gaudir de la part baixa de la bonica vall de Siarb. A l'anada remuntem l'ombrívol barranc de Soriguera mentre sentim la remor de l'aigua i fruïm dels esplèndids boscos de ribera del riu Cantó. Després, fem la baixada caminant per entre bonics boscos subalpins mentre escoltem el cant del picot negre. Ja al fons de vall, de camí cap a Sort, podem entretenir-nos tot cercant merles d'aigua a les vives aigües del Noguera Pallaresa. Entre tantes distraccions i atractius, no voldrem arribar mai a Sort!

: 4:30h en total: 2:30h des del punt d'inici fins a Tornafort i 2:00h per baixar des d'aquest poble fins a Sort passant per la masia de Saverneda.

: Notable. El recorregut no presenta cap dificultat tècnica.

: Res en especial.

Alt Pirineu. Parc Natural de l'Alt Pirineu. 1:50.000. Editorial Alpina.

: Si fem aquesta ruta a l'hivern cal anar ben equipats pel fred: les obagues acostumen a estar glaçades gairebé tot el dia, sobretot durant el tram del barranc de Soriguera. En aquest sentit cal parar especial atenció a les fustes dels ponts que anem creuant, pot ser que rellisquin. Cal parar molta atenció a l'orientació, els canvis de camí són freqüents. Per als més atrevits, hi ha la possibilitat d'allargar l'excursió pujant fins al Tossal de Puial, un cim panoràmic de 1.914m que ens ofereix unes vistes encara més àmplies de tot el territori. Si volem realitzar aquesta ascensió, cal afegir 3h a l'horari descrit. El camí per pujar al Tossal surt des del mateix poble de Tornafort.

El punt d'inici de l'excursió se situa a l'Hotel Restaurant Les Brases de Sort. Arribem a Sort per la carretera C-13. L'hotel Les Brases està situat a la mateixa carretera C-13, just a la sortida del poble pel seu extrem N. La C-13 és la carretera principal que articula i creua tot el poble de cap a cap. A davant de l'hotel hi ha places d'aparcament públic gratuïtes per a estacionar-hi els vehicles.

Avinguda Generalitat, 27, 25560 Sort
    Les Brases de Sort és un hotel i restaurant situat al mateix poble de Sort, al cor del Pallars Sobirà, en un entorn privilegiat per a la pràctica del senderisme, l'alta muntanya o els esports d'aventura com el ràfting, el barranquisme o l'escalada. Tant l'hotel com el restaurant Les Brases ens ofereixen un tracte professional i càlid, i una excel·lent relació qualitat preu!
    Refugi Vall de Siarb, 25566 Llagunes
    El refugi Vall de Siarb, situat a Llagunes i gestionat per la Laia i en Marc, és una base ideal per gaudir d'una de les zones més poc conegudes del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Descobriu-lo!
    Diputació, 3, 25560 Sort
    L'Hotel Pessets, Restaurant&Spa, és l'hotel de tota la vida de Sort. Està situat al centre de la vila i ofereix una enorme quantitat de serveis i, per a nosaltres més important, un tracte absolutament professional però alhora proper i afable.
    c/ Major, 1, 25587 València d´Àneu
    Lo Paller és un hotel de muntanya situat al poble de València d'Àneu. Lo Paller és sinònim de tracte familiar, calidesa i professionalitat enmig d'una de les valls més pintoresques del Pirineu. Un establiment 100% recomanable!
    Carretera de Tavascan, Km 9.5, 25570 Ribera de Cardós
    El càmping La Borda del Pubill es troba al Pallars Sobirà. La Borda del Pubill compta amb unes instal·lacions excel·lents, punt de partida i retorn ideals mentre descobrim la preciosa i encara desconeguda i solitària vall de Cardós.
    Carrer de Martí, 1, 25575 Àreu
    Al nucli d'Àreu, al cor de la pintoresca i solitària vall Ferrera, hi trobem l'acollidor hotel Vallferrera. L'hotel es troba en un edifici de muntanya típic de l'arquitectura tradicional pallaresa i ens ofereix 17 habitacions molt agradables i amb tots els serveis. Al seu torn, al restaurant gaudim d'una cuina tradicional amb productes autòctons i de proximitat.
    Hug Roger III, s/n, 25570 Ribera de Cardós
    L'Hotel Cardós és un establiment familiar amb més de 80 anys d'història que es troba enmig de la Vall de Cardós, un dels paratges naturals més idíl·lics de l'Alt Pirineu. També disposa d'un restaurant de cuina tradicional amb excel·lents productes de proximitat. L'hotel és el destí ideal per gaudir de la natura, fer llargues passejades, abordar grans excursions o gaudir dels esports d'aventura.
    Carrer de Peguera, 3, 25597 Espot
    L'Hostal Casa Palmira va ser un dels primers allotjaments que van obrir les seves portes a Espot. Casa Palmira és un establiment familiar, agradable i senzill que disposa de 7 habitacions amb bany privat completament reformades.
    Plaça Sant Martí, 2, 25597 Espot
    L'Hotel Saurat d'Espot és un establiment familiar que està situat just al centre d'aquest bonic poblet d'alta muntanya, a les portes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'hotel disposa de 39 habitacions, totes exteriors, completament equipades i amb totes les comoditats.
    C. Major, 54, 25580 Esterri d´Àneu
    Un complex turístic d'ambient familiar que ens ofereix hostal, apartaments i apart-hotel a Esterri d'Àneu al cor de les Valls d'Àneu i entre el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i el Parc Natural de l'Alt Pirineu.
    Casa 11, 25568 Pujalt
    Casa Forn és una casa rural situada al pintoresc nucli de Pujalt (municipi de Sort) amb tres habitacions i un ampli menjador amb xemeneia. Està completament equipada amb roba de llit, tovalloles, sabons i utensilis de cuina. És perfecte per a desconnectar uns dies i gaudir de tranquil·litat i pau en plena natura!

Nucli de Malmercat

Molt a prop de Tornafort hi trobem el nucli de Malmercat, on hi destaquen les runes del seu antic castell i l'església parroquial de Sant Andreu, d'estil romànic. D'aquest bonic temple podem destacar el seu campanar doble i les vistes que tenim des de l'indret panoràmic on va ser construïda. Hi ha una llegenda que ens parla d'un cavaller de Malmercat que va aconseguir matar un drac que atemoria tota la comarca.

Activitats aquàtiques al riu Noguera Pallaresa

Sort i el riu Noguera Pallaresa han esdevingut durant els darrers anys tot un referent mundial per a la pràctica dels esports d'aventura; i molt especialment pel que fa al caiac en aigües braves, el ràfting i el barranquisme. A Sort i a la resta de pobles de la vall del riu Noguera Pallaresa hi trobareu una àmplia oferta d'empreses que ofereixen aquestes activitats.

Despoblat de Santa Creu de Llagunes

Al capdamunt d'un turó elevat que domina tota la vall de Siarb es troben les restes d'un recinte medieval fortificat, bastit al damunt d'un primer assentament humà datat al voltant de l'any 1500 aC. Després de diverses excavacions i d'una curosa restauració, avui s'hi poden observar els murs dels diversos habitatges, el que queda de la muralla d'un metre d'amplada, la base d'una torre circular i una petita església d'absis semicircular. El despoblat es troba al costat de la carretera N-260, entre els pobles de Llagunes i Rubió, concretament entre el km 263 i 264.

Coordenades GPS: 42.3741366º 1.2035128º

Castell de Sort

El castell dels Comtes de Pallars, o Castell de Sort, està situat entre el nucli antic de Sort i l'àrea on ara hi ha l'escola i l'institut. El castell data dels segle XIII, encara que, posteriorment, a finals del segle XV, fou reconvertit en palau. Actualment se'n conserven la torre de l'homenatge -una gran torre de planta circular-, diversos murs, una porta dovellada i dos finestrals gòtics.

Comencem la ruta al davant de l'Hotel Les Brases (0:00h - 692m). Caminem per la carretera C-13, travessant el poble de Sort en direcció a Tremp (S). Creuem el riu Noguera Pallaresa pel pont de la carretera N-260. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Comencem la nostra ruta a l'Hotel Les Brases de Sort.

Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Pont sobre el Noguera Pallaresa.

Just a l'extrem oriental del pont veiem un senyal vermell del Camí Natural de Sort i la Vall d'Àssua on hi posa "Tornafort / Llagunes". Durant la primera part del recorregut seguirem aquestes senyalitzacions verticals en direcció a Tornafort, parant atenció als diversos creuaments que ens anirem trobant. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Senyal vertical de Camí Natural de Sort i la Vall d'Àssua.

Passem pel costat d'una benzinera i de seguida el carrer asfaltat dóna pas a una pista sense pavimentar. El camí transcorre per un extens pla al·luvial conegut com les Vernedes; antigament hi havia un gran bosc de ribera on hi predominava el vern. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Si ens hi fixem bé i caminem en silenci, potser podrem sorprendre algun esquirol!

Actualment hi ha diverses plantacions de pollancres, dels que s'aprofita la fusta per a la producció de paper. És habitual veure camions que vénen a carregar aquesta fusta, fet que ens ajuda a comprendre que el sector primari encara té un pes important en l'economia del Pallars Sobirà. Deixem enrere a la dreta el trencall cap a la Borda de Ritort i seguim pel camí principal, arribant a una segona bifurcació. Aquí hem d'estar ben atents: encara que el senyal vertical sembla indicar que hem d'anar cap a l'esquerra, nosaltres hem de continuar recte, resseguint el perfil de la muntanya. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Descartem el camí de l'esquerra.

Una mica més endavant, ara sí, abandonem la pista principal agafant un trencall a l'esquerra i seguint el senyal vertical. El camí es transforma en corriol i aviat fa marrada per remuntar un curt pendent d'uns 15m. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Deixem la pista i enfilem pel camí de l'esquerra.

Seguim pel corriol, per entre roures, boixos i arços blancs. Caminem protegits per una barana de fusta i amb vistes al bonic pla de les Vernedes. Al cap d'uns 10 minuts, arribem a una cruïlla de camins (0:40h - 685m). Deixem a la dreta un pont de fusta que travessa el riu i nosaltres seguim recte amunt. Durant els primers 100m el camí està poc definit, però aviat trobem marques de pintura groga que ens ajuden a seguir-lo. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a una cruïlla de camins.

Iniciem ara un tram preciós pel barranc de Soriguera, entrada natural a la vall de Siarb, la vall del riu del Cantó. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Bonic tram de corriol per l'ombrívol barranc de Soriguera.

Seguint sempre les marques grogues, avancem amb el curs d'aigua a costat nostre. Només ens n'allunyem durant un petit tram que ens porta per unes antigues pastures i per l'antiga borda de l'Orient, actualment mig oculta entre la vegetació. Recuperem la riba del riu del Cantó i aviat el creuem per un pontet de fusta. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Creuem a l'altra riba del riu Cantó.

No triguem en arribar a un prat on cal parar molta atenció: hem de deixar enrere a la dreta un camí ben definit que s'enfila en direcció a Llavaners. Nosaltres, encara que el terreny no estigui ben fressat, hem de dirigir-nos cap a l'esquerra, fins al final del prat, sense allunyar-nos gaire del riu. Un filat blanc per tancar al bestiar dóna pas al senderó que hem de seguir (SO). Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a un prat, nosaltres hem de girar cap a l'esquerra, per un camí poc definit.

Continuem remuntant la vall del riu del Cantó per la seva riba esquerra orogràfica. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

El corriol puja per la riba esquerra orogràfica del riu del Cantó.

De seguida trobem un altre pontet de fusta que ens porta a l'altra banda del riu. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a un altre pont i passem a l'altra riba del riu.

Comencem a enfilar-nos fent llaçades i ens endinsen en una preciosa roureda. El terreny amb terrasses i els marges de pedra seca ens indiquen que aquesta falda antigament estava conreada i que hi havia un antic camí de bast que pujava cap a Soriguera i Llagunes. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Tram de camí entre roures.

Després d'aquest tram, el camí davalla novament fins a la llera del riu, on trobem la bifurcació cap a Puiforniu (1:30h - 980m). Nosaltres girem a la dreta (S) i travessem el riu, ara per un pontó cimentat. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Passem per un pontó cimentat.

En aquest punt hem d'estar molt atents, és fàcil equivocar-se de camí. Deixem el corriol que puja en línia recta i seguim pel camí més marcat, que de seguida gira a la dreta i es desdibuixa en arribar a un doble filat blanc que marca l'accés a un prat. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Seguim pel camí de la dreta.

No ens queda més remei que passar per sobre o per sota del filat, parant atenció per si està electrificat. Durant algunes èpoques de l'any, és possible que el filat no hi sigui, fet que ens facilitarà moltíssim el pas. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Hem de passar per sobre o per sota del doble filat blanc.

Travessem el prat i veiem que el camí s'enfila cap a la dreta. El seguim durant uns 60 metres i de seguida veiem unes marques de pintura groga que indiquen un gir sobtat a l'esquerra. Agafem aquest trencall, que fa drecera evitant les llargues llaçades del camí. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Des del corriol es veu la Roca de Baén i el poble de Soriguera.

El corriol puja en fort pendent, però al cap de 10 minuts arribem a l'entrada de Puiforniu, petit llogaret que ha sabut conservar el seu caràcter muntanyenc. A l'esquerra hi tenim la petita ermita de Santa Cecília. Passem per sota d'una curiosa passarel·la amb baranes que comunica un mas amb el cobert de Cal Vaquer i sortim a la carretera. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a Puiforniu i passem per sota d'una passarel·la amb baranes.

La seguim durant uns metres cap a la dreta i, abans d'arribar a una font que hi ha a l'esquerra de la via, deixem la carretera (senyals de pintura groga) i pugem per una rampa fins a un curiós túnel que ens deixa a l'extrem més alt del poble. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Després de pujar per la rampa el camí entra en un túnel molt curiós.

Sortim a un camí ben definit i tenim unes vistes meravelloses del turó on descansa el nucli de Tornafort i, al fons, el cim del Montsent de Pallars. Per entre camps de conreu aviat arribem a l'ombrívol torrent de la Llau de Toscarri. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Anem cap a la Llau de Toscarri gaudint de magnífiques vistes de Tornafort a dalt d'un turó.

Superem el torrent i el camí comença a pujar fent llaçades. Seguim els senyals grocs en tot moment i arribem a Tornafort (2:30h - 1.281m). Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Entrada a Tornafort.

Podem distreure'ns visitant aquest poble tan bonic i ben conservat. Recomanem agafar, cap a l'esquerra, el Camí Vell de Taús (ben indicat al panell informatiu del Parc Natural de l'Alt Pirineu). Si ho fem, al cap de 10 minuts arribarem a uns prats des d'on podrem gaudir de les vistes més espectaculars de tota aquesta ruta: el turó de Tornafort i una espectacular filera de cims d'alta muntanya com el Tuc de la Cometa, el Montsent de Pallars, el Montorroio, la Pala Pedregosa de Llessuí, el Mainera, la Cresta de l'Avió, el Muntanyó, el Bony de les Picardes,... Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Vistes de Tornafort des del Camí Vell de Taús.

Tornem a l'entrada de Tornafort i dirigim les nostres passes cap a un senyal vertical que està ubicat al costat dels contenidors del servei municipal d'escombraries. El senyal indica el camí cap a Malmercat i Sort. Aquesta senyalització vertical verda, la senyalització vertical vermella del Camí Natural de Sort i la Vall d'Àssua (que ja hem seguit al principi de la ruta) i els senyals de pintura groga ens indicaran l'itinerari a seguir fins al final de la ruta. Passem per un túnel per sota de la carretera LV-5131 i comencem un descens per un tram molt agradable, gaudint d'extensos prats de pastura i de la imponent silueta del Tuc de la Cometa al fons. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Passem per un túnel sota la carretera LV-5131.

Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Baixem per entre prats de pastures. Al fons, el Tuc de la Cometa.

Aviat sortim a la carretera, just a l'altura d'un revolt força pronunciat. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

El corriol ens deixa en un revolt de la carretera LV-5131.

A continuació abordem un tram on el corriol va fent drecera, escurçant les marrades de la carretera i creuant-la diversos cops. En algun tram també seguim la carretera durant una estoneta. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Anem seguint les marques de pintura grogues.

Passem pel costat de Cal Portaler, una casa que hi ha al costat de la carretera. Tot just després d'aquesta casa, el corriol abandona la carretera enfilant-se cap a la dreta.  Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Passem pel costat de Cal Portaler i girem a la dreta, amunt.

Ens endinsem en una ufanosa pineda de pi roig amb sotabosc de boix, coneguda com l'obaga de Malmercat, on és possible sentir el picot negre mentre pica els troncs dels arbres més vells o ja morts. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

El sender ens torna a deixar a la carretera.

Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Marca de pintura groga en un pi a l'altra banda de la carretera.

Vistes del poble d'Enviny i dels cims del Montsent de Pallars i del Montorroio.

Després de creuar diverses vegades la carretera, l'abandonem definitivament i comencem a baixar amb més decisió per una roureda. Finalment arribem al Camí Vell de Malmercat (3:30h - 725m). Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a la cruïlla del Camí Vell de Malmercat.

L'agafem cap a la dreta en direcció a Sort i de seguida veiem, avall a l'esquerra, l'antiga masia de Saverneda, amb fama d'haver tingut els prats més bons i productius de tot el Pallars Sobirà. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Boniques vistes als plans de les Vernedes.

A la mateixa masia, molt a prop de l'era, hi ha l'entrada al Forat del Drac, també conegut com Cova de Saverneda, una cavitat subterrània de visita molt recomanable. Seguim pel corriol, creuem el riu Cantó per un pont de fusta i de seguida arribem a la cruïlla de camins (3:50h - 685m) on, a l'anada, hem agafat el camí del barranc de Soriguera. Enlloc de tornar a Sort per on hem vingut a l'anada, aquest cop agafem el camí de l'esquerra, passant entre el riu del Cantó i una tanca metàl·lica. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Creuem el riu del Cantó per un pont de fusta.

Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Cruïlla de camins, seguim a l'esquerra.

Avancem entre el riu Cantó i una tanca metàl·lica.

No triguem en arribar a una àrea de lleure que disposa d'un panell informatiu. Estem a l'aiguabarreig del riu del Cantó amb el riu Noguera Pallaresa, eix vertebrador de tot el Pallars Sobirà. Ens desviem cap a la dreta, seguint el popular Camí de les Vernedes. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

El camí ens porta fins a una àrea de lleure. Un cop allà seguim a la dreta.

Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Bonic tram al costat del Noguera Pallaresa. Podem observar merles d'aigua.

Acompanyats en tot moment pel Noguera Pallaresa -on hi podem observar fàcilment la merla d'aigua- deixem la pista i continuem per un corriol que puja uns metres i que està protegit per baranes de fusta. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Seguim a l'esquerra deixant la pista a la dreta.

Anem avançant fins que arribem novament a l'Hotel Les Brases (4:30h - 692m), punt i final de la nostra excursió. Tornafort i la vall de Siarb des de Sort 1

Arribem a Sort.

Sort.

Travessem el poble i arribem a l'Hotel Les Brases.

EL DRAC DE SAVERNEDA

Diuen del Senyor de Malmercat que fa molts i molts anys va donar mort a un temible drac que rondava pel Pallars. La bèstia vivia en una cova, denominada Forat del Drac, a prop de la casa de Saverneda. El drac tenia atemorit a tot el país, s'havia menjat vàries persones, entre elles algun cavaller del castell d'Enviny que havia intentat donar-li mort. Fou així fins que el Senyor de Malmercat tingué una bona idea per tal d'intentar donar-li mort. Va decidir llençar contra la fera un nombrós grup de gossos llebrers que portaven uns collarets recoberts de ferro i amb llargues punxes afilades al coll. El drac es va defensar amb urpes i dents i va matar uns quants gossos, però aquests aconseguiren ferir-lo a mossegades i clavar-li les punxes dels seus collarets. El drac, debilitat, va sortir de la seva cova i llavors el Senyor de Malmercat el va matar amb la seva llança. Per aquesta gesta tan important, el Senyor prengué com a divisa per al seu escut la figura d'un drac, que encara avui podem veure a la portalada del castell de Saverneda.
Font: Joan Amades, etnòleg i folklorista català (1890-1959).