- Fitxa i mapes
- Recorregut
- Llocs d'interès
- Fotos
- Comentaris ()
- Rutes guiades properes
- Establiments propers

Notable
Excursions més exigents o bé perquè són més llargues o amb major desnivell o amb alguna dificultat concreta.
500m

14,6 km

4:10h

1.380m

Palanca de la Molina

1.830m

BoÃ

Us presentem la ruta de senderisme més popular del sector d'Aigüestortes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'itinerari comença a la Palanca de la Molina i ressegueix la vall de Sant Nicolau passant per l'ermita de Sant Nicolau i arribant fins a l'estany de la Llebreta. Aquest primer tram correspon a la coneguda “Ruta de la Llúdriga”. Després, des de l'estany de la Llebreta continuem vall amunt i visitem l'espectacular cascada de Sant Esperit i el bucòlic planell d'Aigüestortes, on realitzem un petit circuit passejant tranquil·lament per entre prats i boscos. L'aigua és la protagonista en tot moment i sempre la tenim o la "sentim" ben a prop. Fem la tornada fins a l'estany de la Llebreta desfent el camà que hem fet de pujada. A continuació, entre l'estany de la Llebreta i la Palanca de la borda de Pei, baixem pel camà de la pleta del Pago (per l'altre vessant de la vall); aixà la baixada és una mica més variada.
La ruta de la Llúdriga i la seva continuació fins al planell d'Aigüestortes és una de les excursions més boniques que es poden fer al Parc Nacional i, en general, a tot el Pirineu. La visita al planell d'Aigüestortes ens descobreix un dels paisatges més bucòlics de tota la serralada: a Aigüestortes l'aigua perd tota la seva força i avança dòcilment formant bonics meandres enmig d'un entorn preciós. Aquesta ruta accedeix al Parc Nacional pel vessant de la vall de BoÃ. Això també ens ofereix la possibilitat, si ho volem, de poder visitar les esglésies romà niques declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.
Mapa cartogrà fic


© Editorial Alpina.
Aquest croquis aproximat amb l'itinerari de la ruta ha estat creat a partir del mapa "Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. 1:25.000." propietat de l'Editorial Alpina.

Track de la ruta
En alguns casos RUTES PIRINEUS ha manipulat els tracks per corregir problemes en la recepció de la senyal GPS i la seva posterior gravació. En aquests casos alguns trams de la ruta del track són aproximats i han estat projectats sobre el mapa.
Punts importants de pas (Waypoints)
Palanca de la Molina
0:00h1.380m42.5445799º0.8457429ºPalanca de la borda de Pei
0:30h1.480m42.5445320º0.8661700ºErmita de Sant Nicolau
1:05h1.668m42.5497889º0.8827439ºEstany de la Llebreta
1:15h1.622m42.5514900º0.8892360ºMirador de la cascada del Sant Esperit
1:25h1.650m42.5510890º0.8961889ºFont de la cova del Sardo
1:40h1.729m42.5508257º0.9029735ºPlanell de Sant Esperit
1:50h1.755m42.5508037º0.9067031ºCaseta d'informació d'Aigüestortes
2:05h1.828m42.5518014º0.9123587ºMirador de Sant Esperit
2:07h1.827m42.5512460º0.9114290ºPont de Morrano - Aigüestortes
2:15h1.824m42.5523739º0.9188190ºFi de la passarel·la / pont
2:25h1.827m42.5504860º0.9145930ºPont desaigua estany de la Llebreta
3:10h1.621m42.5472419º0.8835929ºPalanca de la Molina
4:10h1.380m42.5445799º0.8457429º
Sistema de coordenades geogrà fiques. Datum Europeu 1950
Més informació
: Dia complet
: 4:10h en total: 0:30h des de la Palanca de la Molina fins a la Palanca de la borda de Pei, 0:35h des d'aquest punt fins a l'ermita de Sant Nicolau, 0:10h des de l'ermita fins a l'estany de la Llebreta, 0:50h des de l'estany fins a la caseta d'informació d'Aigüestortes, 0:25h per fer el circuit pel planell d'Aigüestortes i 1:40h per baixar des de la caseta d'informació d'Aigüestortes fins a la Palanca de la Molina.
: 500m
: Notable. Es tracta d'una excursió de senderisme que no presenta cap dificultat tècnica, en tot moment s'avança per camins senyalitzats i en bon estat de conservació. Classifiquem aquesta ruta en el grau de dificultat "Notable" atenent-nos a la seva longitud (>14 km).
: Recomanable de juny a octubre. Fora d'aquests mesos podem trobar-hi neu i, per tant, caldrà portar l'equip adequat i tenir experiència en alta muntanya.
: Res en especial.
:
· Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. 1:25.000. Editorial Alpina.
: La ruta transcorre per l'interior del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany Sant Maurici, per la qual cosa hem de tenir en compte la seva normativa i ser respectuosos amb el medi natural per tal de preservar tots plegats aquests bells paratges. Per aquells que vulguin realitzar la ruta caminant només d'anada o de tornada, hi ha l'opció de contractar el servei de taxis 4x4 del Parc Nacional que fan el recorregut (tant d'anada com de tornada) des de Boà (o des de la Palanca de la Molina) fins a la caseta d'informació d'Aigüestortes. El sentit de la ruta que us proposem en aquesta guia és el més freqüentat. L'itinerari està ben senyalitzat i el Parc Nacional s'encarrega del manteniment i de la seva conservació. Si volguéssiu allargar l'excursió, algunes opcions serien: a) des del pont de Morrano fins a l'estany Llong (1:30h), b) des del planell d'Aigüestortes visitar els boscos de la vall dels Llacs i després baixar directament fins al planell del Sant Esperit, c) començar i acabar la ruta al pont de la Farga i fer el tram que hi ha fins a la Palanca de la Molina pel "Camà dels Enamorats" (0:15h). Els Apartaments La Peguera estan situats a la carretera d'accés al Parc Nacional, a només 850m (10 minuts caminant) del punt d'inici de la ruta.
A uns 2 km al N del Pont de Suert agafem la carretera L-500 que remunta tota la vall de BoÃ. Deixem enrere Barruera, un dels nuclis més important de la vall. Continuem pujant i després del desviament al poble de Boà (que NO agafem!) trobem un altre desviament a la dreta. Aquest trencall està situat just abans del pont de la Farga, abans d'arribar a Caldes de BoÃ, i està indicat com a accés al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Recorrem uns 700m per carretera asfaltada fins arribar a l'aparcament habilitat del Parc conegut com a Palanca de la Molina. En aquest punt podem estacionar el vehicle i hi trobem una caseta d'informació del Parc Nacional.
Consulta els allotjaments, restaurants, museus, petits artesans,... recomanats propers a aquesta ruta: establiments propers.
Totes les rutes han estat realitzades sobre el terreny per RUTES PIRINEUS. Les rutes poden variar molt en funció de l'època de l'any, de la neu i de les condicions meteorològiques. La senyalització (marques, panells, balises) que podem trobar al llarg de la ruta també pot variar amb el temps. RUTES PIRINEUS no es responsabilitza de qualsevol mal ús de les seves guies i recomana que cadascú sigui responsable i prudent a la muntanya. Aixà mateix, us convidem a documentar-vos amb llibres i guies especialitzades per complementar la informació aquà descrita. Tots els temps són efectius i prenen un carà cter orientatiu, no s'han tingut en compte les parades per petites que siguin. Per qualsevol suggeriment, RUTES PIRINEUS us convida a enviar un correu a info@rutespirineus.cat.
La nostra selecció d'establiments propers recomanats
-
Carretera del Parc Nacional d´Aigüestortes, s/n, 25528 BoÃEls apartaments La Peguera estan situats en dues ubicacions privilegiades de la vall de BoÃ: al poble de Barruera i a la carretera d'entrada del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per Sant Nicolau. La Peguera ens ofereix apartaments totalment equipats i de mides i caracterÃstiques diferents. Destaquem especialment el bon tracte que ens ofereix la Isabel i us recomanem que us deixeu aconsellar per ella sobre les moltÃssimes excursions que es poden realitzar des d'aquÃ!
-
Plaça Treio 4, 25528 BoÃL'Hostal i Hotel Pey de Boà està situat just al centre de BoÃ, al cor de la Vall de BoÃ. Ofereix diversos tipus d'habitacions, totes elles molt acollidores i còmodes i el seu restaurant ofereix bona cuina tradicional de muntanya amb els millors productes locals. El Pey és la base ideal per descobrir la vall i el Parc Nacional!
-
Carrer Major s/n BarrueraL'hotel Farré d'Avall està situat en una antiga casa pairal de pedra al bonic poble de Barruera, a la Vall de BoÃ. També disposa de restaurant i és una base ideal per descobrir els tresors naturals i històrics de l'entorn, com el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i les esglésies romà niques de la vall.
-
Plaça de l´Església, 1, 25528 Erill la VallA Erill la Vall, al cor de la vall de BoÃ, hi trobem l'Hostal La Plaça, absolutament encantador! Aquest hotel de carà cter familiar ens ofereix habitacions renovades però alhora gratament acollidores, perfectes per descansar després de recórrer Aigüestortes o de fer la ruta pel conjunt d'esglésies romà niques de la vall. El tracte dels seus farà que, a més a més, us hi sentiu com a casa!
-
Carrer Feixanes, 11 (carretera pistes), 25528 TaüllA la sortida del poble de Taüll hi trobem El Caliu, el restaurant del Miquel i la Margarida. Acollidors i afables, ell a la cuina i ella a la sala, ens ofereixen una cuina que combina les carns a la brasa amb d'altres plats més elaborats. I no us oblideu de degustar els seus licors casolans!
Què més podem visitar?
-
Centre del Romà nic de la Vall de BoÃ
A la Vall de Boà hi trobem un conjunt de nou esglésies romà niques declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Al bell mig d'una de les valls més boniques del Pirineu hi trobem joies com Sant Climent, Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boà o Santa Eulà lia d'Erill la Vall amb el seu magnÃfic campanar. Més informació i horaris aquÃ.
Coordenades GPS: 42.5222336º 0.8344224º
-
Estació d'esquà de BoÃ-Taüll
Pels amants de l'esquÃ, la Vall de Boà disposa de BoÃ-Taüll. Es tracta de l'estació d'esquà amb la cota esquiable més alta de Catalunya, a més de 2.750m. S'hi accedeix pujant per la carretera que va del poble de Boà al poble de Taüll i seguint-la fins al final.
Coordenades GPS: 42.4778358º 0.8693729º
-
Balneari de Caldes de BoÃ
El complex termal de Caldes de Boà es troba a la capçalera de la Vall de BoÃ, enmig d'un marc natural incomparable. És un lloc ideal per passar uns dies de descans i de relax. Les seves aigües termals, provinents de fonts naturals, tenen propietats curatives. S'hi accedeix per la carretera LV-5000 des de Barruera.
Coordenades GPS: 42.5615373º 0.8410066º
Consulta els allotjaments, restaurants, museus, petits artesans,... recomanats propers a aquesta ruta: establiments propers.
Recorregut



Caseta d'informació del Parc Nacional a la Palanca de la Molina.

Agafem el camà que comença al davant de la caseta d'informació del Parc.
Comencem a remuntar la vall de Sant Nicolau, primer superem uns trams força costeruts i després pugem més suaument pel vessant obac de la vall entre pins rojos, fajos, avellaners, ginebrons i boixos. De tant en tant el bosc dóna pas a alguns prats, que ens permeten gaudir d'una bona panorà mica de la vall i de l'entorn. Observem el contrast que hi ha entre els densos boscos del vessant obac de la vall (orientació N) i el terreny més esclarissat i pedregós del vessant solà (orientació S). Tenim en tot moment el riu de Sant Nicolau a la nostra esquerra, al fons de la vall.
El camà és evident i està ben condicionat.

Alternem zones boscoses i zones obertes.

Mirada enrere cap a la part baixa de la vall de Sant Nicolau.

Riu de Sant Nicolau, hà bitat natural de la llúdriga (encara que és molt difÃcil poder-ne veure).


Un cartell indicador de la Ruta de la Llúdriga.

Pont de la Palanca de la borda de Pei.

Zones de pastura.

Diversos panells explicatius ens parlen de la flora i la fauna de la zona. Aquest ens parla de l'escurçó.
Seguim pujant i travessem la pista asfaltada per on transiten els taxis 4x4 del Parc Nacional que pugen fins al Planell d'Aigüestortes. Nosaltres continuem endavant caminant en tot moment per un corriol força fressat.
Creuem la pista que puja fins a Aigüestortes i seguim caminant pel corriol (a mà esquerra).
Passem pel costat de les runes de la borda de Gaspar. Les bordes eren fonamentals per a la vida dels pastors: a l'hivern s'utilitzaven per emmagatzemar herba pel bestiar i a l'estiu s'utilitzaven com a habitatge. També observem antics murs de pedra seca en diversos trams del camÃ.
Parets de pedra de la borda de Gaspar.

Deixant enrere la borda de Gaspar.
El camà torna a topar amb la pista asfaltada. Caminem uns metres pel costat de la pista i la tornem a deixar enrere. Després de fer unes quantes ziga-zagues entrem estrictament al Parc Nacional (un senyal aixà ens ho indica); abans ens trobà vem a la zona perifèrica del Parc.
El corriol avança uns metres pel costat de la pista.

Entrem estrictament a l'interior del Parc Nacional (senyal).
Travessem una zona de prats entre matollars de boix i altres espècies fins que veiem, a la nostra esquerra, la borda de Ramon. Seguim avançant i arribem a

Ermita romà nica de Sant Nicolau.

Vistes immillorables de l'estany de la Llebreta.
En uns 10 minuts arribem a la capçalera de

Enllacem amb la pista asfaltada.
L'estany de la Llebreta és un llac poc profund que es va formar com a conseqüència d'una esllavissada en un dels vessants de la muntanya. Aquesta esllavissada va ocasionar una barrera a la vall en un punt on ja existia una petita cubeta d'origen glacial. L'estany es troba en el que s'anomena "estat de rebliment", degut als materials transportats pels corrents fluvials, i en un futur s'acabarà convertint en un indret semblant al Planell d'Aigüestortes. L'estany destaca per la seva bellesa i pel seu gran interès mediambiental (grà cies a la riquÃssima flora i fauna aquà tiques que hi trobem).
Estany de la Llebreta.

Estany de la Llebreta, una de les joies del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Una passarel·la de fusta ens permet superar un tram on hi ha moltes roques.

Bonic prat d'alta muntanya.
Arribem a un punt, senyalitzat, on ens desviem uns metres cap a la dreta del camà principal i visitem el

Mirador de la cascada de Sant Esperit.
Des d'aquest mirador podem observar i fotografiar la cascada. El poder erosiu de les aigües del riu ha donat lloc a un conjunt de salts d'aigua que formen diversos gorgs escalonats. Aquests gorgs reben el nom de marmites de gegant i poden assolir una profunditat de més de 6m. (Recordem que no està permès banyar-se ni practicar cap activitat aquà tica ni en aquest punt ni a la resta de rius i estanys del Parc Nacional.)
Cascada de Sant Esperit.

Mirada enrere: la vall de Sant Nicolau i l'estany de la Llebreta, una de les estampes més fotografiades del Parc Nacional.
El sender creua un altre cop la carretera en un revolt i prossegueix muntanya amunt. Arribem a un prat al final del qual hi trobem la

Prat que precedeix la font de la Cova del Sardo.

Font de la Cova del Sardo.
Continuem corriol amunt fins al

Planell de Sant Esperit.

Ramat de vaques pasturant al planell de Sant Esperit.
Seguim pujant pel sender que creua dues vegades més la pista i passa pel costat de la font de Sant Esperit.
Font de Sant Esperit.
Fem uns darrers metres per la pista asfaltada i arribem finalment a la

Darrers metres per la pista asfaltada.

Caseta d'informació del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.
Des del costat mateix de la caseta d'informació surt la passarel·la adaptada per a persones amb mobilitat reduïda que ens porta fins al

Inici de la passarel·la de fusta per a persones amb mobilitat reduïda.

Arribant al mirador de Sant Esperit.

Mirador de Sant Esperit.
A prop d'aquest punt, en un racó apartat, hi trobem el petit embassament de Sant Esperit, un dels diversos embassaments construïts a Aigüestortes a mitjans del segle passat per a l'aprofitament elèctric.Tornem al camà principal i seguim la pista amunt. A partir d'aquest moment entrem a la zona pròpiament coneguda com el planell d'Aigüestortes. Ens trobem en un dels indrets més coneguts i visitats dels Pirineus. Els sediments aportats pels rius durant milers d'anys van anar omplint progressivament un antic estany fins que la zona va esdevenir una plana d'aiguamolls on l'aigua discorre lentament formant diversos meandres.

El camà es torna ample i planer.

Aigua cristal·lina a Aigüestortes.

Aigüestortes.

L'aigua inunda el Parc.

Planell d'Aigüestortes.


Pont de Morrano.
Nosaltres finalitzem aquà el nostre ascens i, des del pont de Morrano, comencem un petit circuit circular per la zona humida del planell d'Aigüestortes. Seguim ara la passarel·la adaptada per a persones amb mobilitat reduïda que comença en aquest punt i que en uns 450m de longitud ens descobreix bonics racons amagats entre pins i avets i a tocar de l'aigua.
Aigüestortes: el riu de Sant Nicolau avança pausadament entre prats i boscos.

Circuit pel Planell d'Aigüestortes.
Arribem al final de la passarel·la adaptada i continuem avançant uns metres fins a un

Final de la passarel·la adaptada.

Pont de fusta que creua el riu.


Estany de la Llebreta.

Estany de la Llebreta.

Passarel·la per on creuem a l'altra banda del riu de Sant Nicolau.
Fem uns primers metres de pujada i aviat comencem el nostre descens per la zona coneguda com la Pleta del Pago.
Deixem l'estany de la Llebreta enrere.

Baixant per la vall de Sant Nicolau cap a la Palanca de la borda de Pei.
Al cap d'uns 30 minuts arribem a la Palanca de la borda de Pei. En aquest punt recuperem el camà per on hem pujat abans i baixem fins a la
Consulta els allotjaments, restaurants, museus, petits artesans,... recomanats propers a aquesta ruta: establiments propers.

Si has realitzat aquesta ruta, dóna'ns la teva opinió!! Si tens dubtes de la ruta, escriu-nos un comentari!
Coneixes alternatives per aquest itinerari? Has fet aquesta ruta d'alguna altra manera? Opina!
Ruta agradable per fer i molt bonica. És llarga i de dificultat, crec que nivell mig. Molt recomanable! Molt bones indicacions a Rutes Pirineus.
Hola Miquel,Aquest dies no estem sobre el terreny. Ho sentim.Per tenir informació més fiable, et recomanem que contactis amb l'oficina de turisme de la Vall de BoÃ: www.valldeboi.cat
Bona tarda, la setmana que ve, 25 i 26 de maig m'agradaria fer una excursio pel Parc Nacional d'aigues tortes i l'estany de la llebreta. Sabeu si encara hi ha neu i si per aquestes dates es de fà cil acces?
Hola! voliem fer la ruta el 31 de Març, no se com esta de neu ara mateix. Ens podrieu informar? Moltes grà cies,
Hola Lid, normalment a l'abril només trobem neu a la zona alta de la vall de Sant Nicolau, a partir d'Aigüestortes cap a l'estany Llong. La primera meitat de la vall per on transcorre la ruta que descrivim en aquesta guia, normalment la neu ja ha marxat. No obstant això, dependrà de la temporada de neu d'aquest any. De vegades poden haver nevades tardanes en cotes baixes.
Es pot fer aquesta ruta a principis d'abril? Hi ha neu?
(Comentari introduït originàriament en castellà)
un dels llocs més bonics de muntanya que he visitat
(Comentari introduït originà riament en castellà )
FÃ cil i accessible, cap problema per anar-hi en famÃlia amb els nens. S'ho van passar genial.
Impossible deixar de fer una migdiada enmig de la calma i tranquil·litat dels meandres d'Aigüestortes.
Era tal i com ho recordava... Espectacular!
(Comentari introduït originà riament en castellà )
Volem que la web de RUTES PIRINEUS sigui una web participativa, per això t'animem a que deixis els teus comentaris sobre les nostres rutes. No es toleraran insults, llenguatge abusiu, faltes de respecte, ni comentaris ofensius en contra de les més elementals normes d'educació. Tampoc s'acceptaran missatges comercials, o que incloguin números de telèfon o adreces personals i també s'eliminaran els missatges que anunciïn algun producte.
Tots els comentaris són revisats per garantir que compleixin les normes anteriors. RUTES PIRINEUS, en cap cas, es farà responsable del contingut de les opinions publicades pels internautes a la nostra web.