GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa
(5)
(0)

Dura etapa que comença al Parc Natural de la Vall de Sorteny i ens porta fins al Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

+1.850m / -1.575m

distanciaPunt d´inici de l´etapa

Refugi de Borda de Sorteny

distanciaPunt final de l´etapa

Refugi de Comapedrosa

Aquesta sisena etapa del GRP -la volta a tot un país- conforma, juntament amb l'etapa anterior, la secció més dura de la travessa. Concretament, avui fem un recorregut de 20,5 km de longitud on acumulem 1.850m de desnivell positiu i 1.575m de negatiu. El tram més exigent del dia el trobem a mitja etapa: després de passar pel pintoresc nucli de Llorts hem de superar 1000m de desnivell positiu en menys de 6 km fins assolir la carena del pic de la Burna. Finalment, flanquegem la muntanya per sobre d'Arinsal i remuntem la vall que ens porta fins al refugi de Comapedrosa, als peus del sostre d'Andorra -el pic de Comapedrosa (2.942m)- i dins del Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa.

El primer tram d'aquesta sisena etapa del GRP és un petit tresor pels aficionats a la botànica. Fem la baixada fins al Serrat resseguint el riu Sorteny, per un camí molt cuidat on trobem una diversitat de flora impressionant, en pocs metres podem observar diferents tipus d'orquídies i marcòlics! A continuació, fins a Llorts, l'itinerari ens trasllada al passat, rememorant la intensa activitat minera que hi hagué en aquest sector fa temps. Podem apreciar la presència del ferro en els òxids que taquen l'aigua dels torrents que baixen a buscar el riu Valira del Nord, però també trobem diversos vestigis de l'activitat siderúrgica: una antiga farga, diversos ponts, algunes cabanes,... Finalment, l'últim tram de l'etapa ens ofereix una perspectiva immillorable de la vall d'Arinsal i ens porta fins al Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa, on podem observar algunes espècies endèmiques del Pirineu que només trobem en regions molt acotades de la serralada, com és el cas de la sargantana pallaresa.

: 9:55h en total: 1:10h des del refugi de Borda de Sorteny fins al Serrat, 0:40h des d'aquest nucli fins a Llorts, 2:50h des d'aquí fins al refugi de l'Angonella, 1:10h addicional fins a la carena del pic de la Burna, 1:00h des d'aquest punt fins al refugi de les Fonts, 0:40h des del refugi de les Fonts fins al trencall del Pla de l'Estany i 1:40h més fins al refugi de Comapedrosa.

: Alta (F). L'etapa no presenta cap pas concret tècnic o compromès, però cal tenir en compte que el terreny és complex i propi d'alta muntanya, amb trams per tartera i fortes rampes amb pedra solta.

: Estiu i principis de tardor. La resta de l'any trobarem neu i gel en cotes altes.

Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Etapa molt exigent físicament, cal estar ben preparats físicament i acostumats a desenvolupar-nos per terrenys d'alta muntanya.

: A part dels punts d´inici i de final de l´etapa, també trobem una font d´aigua potable al nucli de Llorts. En tot cas, bona part del recorregut el fem a la vora de rius i estanys per sobre dels 2000m d´altitud amb aigua corrent.

: Dormim al refugi guardat de Comapedrosa. Reserves refugi de Comapedrosa: (+376) 327 955 - refugicomapedrosa@gmail.com - www.refugicomapedrosa.com.

: Trobem serveis d´allotjament i restauració als punts d´inici i final de la ruta i als nuclis del Serrat i de Llorts.

: El GRP està senyalitzat amb dues franges paral·leles de colors groc i vermell. Sobre el terreny trobem aquestes marques grogues i vermelles en roques, arbres, fites i senyalització vertical. Cal estar atents en els trams on el GRP coincideix amb GR´s (marques blanques i vermelles) o amb itineraris de petit recorregut (normalment senyalitzats amb marques grogues). En aquests trams, a vegades el GRP se serveix d´aquestes altres senyalitzacions i només trobem les marques grogues i vermells en cruïlles o desviacions. Per tant, cal parar atenció als trencalls i anar identificant adequadament els canvis de senyalització. En cas de poca experiència en muntanya, recomanem utilitzar la cartografia recomanada i/o el track GPS que es faciliten.

: Agost 2018

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Sortim del refugi de Borda de Sorteny (0:00h - 1.970m) pista avall en direcció O. Passem per un petit jardí botànic que reuneix i exemplifica els diferents tipus de vegetació que podem trobar a la zona segons el sòl en el què creixin i l'altitud. Després, just a la primera corba tancada cap a l'esquerra, trobem un cartell de fusta amb una sargantana dibuixada que ens indica l'inici del camí que ens portarà fins al Serrat, esquivant la pista i conduint-nos pel costat del riu, a través d'un entorn captivador. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Cartell de fusta amb una sargantana dibuixada.

GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Camí ombrívol i captivador.

De la Borda de Sorteny al Serrat.

Vegetació ufanosa a l'entorn del camí.

Seguint les marques grogues i vermelles del GRP desemboquem a la carretera i fem uns metres per aquesta via fins al Serrat (1:10h - 1.560m). GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Desemboquem a la carretera.

Passem per l'hotel El Pradet i per davant de l'església de Sant Pere del Serrat, construïda durant els segles XVI-XVII. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Hotel El Pradet.

GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Església de Sant Pere del Serrat.

Sempre atents a les indicacions que ens permeten fer drecera i retallar algun tram de carretera, baixem fins a l'Apart-hotel Rialb. Atenció!, a la dreta d'aquest establiment trobem ben indicat el camí que creua el riu Valira del Nord i comença a resseguir-lo avall pel seu costat dret orogràfic. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Camí que surt de la carretera i creua el riu Valira del Nord.

Anem recorrent la vall per aquest camí, i quan portem uns 5 km de marxa desemboquem novament a la carretera i creuem el pont de les Mines. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Creuem el riu pel pont de les Mines i seguim els senyals de GR.

En aquest tram hem de seguir les indicacions blanques i vermelles de GR que segueixen riu avall -ara pel costat esquerre orogràfic del riu- fins al pont de les Moles, on tornem a creuar el riu i arribem a la població de Llorts (1:50h - 1.430m) . Creuem aquest pintoresc nucli de població i anem a buscar el camí que remunta la vall del riu Angonella. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Creuem el nucli de Llorts.

Abordem ara el tram més exigent de l'etapa. Des d'aquest punt hem de guanyar 1000m de desnivell positiu fins a la carena del pic de la Burna, que des de Llorts ens queda just a l'O si tracem una línia recta imaginària. Comencem a remuntar la bonica vall d'Angonella acompanyats per sargantanes i llangardaixos que, al revés de nosaltres, busquen les clarianes que ofereix el bosc per agafar una mica de calor. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Sargantana.

La pujada transcorre per un preciós bosc de pi roig i falgueres que amb l'alçada dona pas a avets, pi negre i ginebró. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Bosc de pi roig i falgueres.

GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Cabana de pedra seca dins del bosc.

Ja cap a la cota 2000m, apareixen les clarianes i el bosc es va obrint. Aviat ens trobem completament a l'estatge alpí, caracteritzat pels prats d'alta muntanya, que ens permeten gaudir d'unes vistes espectaculars. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Deixem el bosc enrere i entrem al domini dels prats alpins.

Passem pel refugi de l'Angonella (4:40h - 2.230m) i, una mica més amunt, deixem a la nostra dreta els bonics estanys de l'Angonella. Avançant ara en clara direcció S i acompanyats per l'olor melosa de les petites flors alpines que cobreixen els prats -com la flor de pastor-, abordem l'últim tram d'ascens fins al capdamunt de la carena del pic de la Burna (5:50h - 2.560m). GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Refugi de l'Angonella.

Estanys de l'Angonella.

La flor de pastor.

Després de recuperar forces i gaudir de les sensacionals vistes que aquest indret privilegiat ens ofereix, comencem a resseguir la carena cap a la nostra esquerra (E) fins al pic del Clot del Cavall (2.586m), punt més alt de la jornada. Mirant enrere, observem clarament el punt on hem assolit la carena. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Mirada enrere.

Baixem a buscar el collet del Clot de Cavall, on el camí gira cap a la dreta (O) i comença a flanquejar la muntanya fins al refugi de les Fonts (6:50h - 2.200m). GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Mirada enrere baixant cap al collet del Clot de Cavall.

Des d'aquest punt, fem un tram de descens pel màxim pendent (hem de perdre uns 100m d'altitud aproximadament) seguint marques grogues i enllacem amb el camí que flanqueja la muntanya a una cota constant -rondant els 2.080m d'altitud- fins al collet de la Font Podrida i la cruïlla del camí del refugi del Pla de l'Estany (7:30h - 2.010m). Deixem el refugi de Pla de l'Estany a la nostra dreta i agafem la pista que baixa per la vall i que ens porta a enllaçar amb el GR 11 (8:15h - 1.740m). GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

El refugi del Pla de l'Estany.

Enllaç amb el GR 11.

Acabem l'etapa seguint el bonic camí que remunta el riu Comapedrosa. Passem pel collet de Comapedrosa, on abandonem el GR, i finalment arribem al refugi de Comapedrosa (9:55h - 2.240m), punt final de la sisena etapa del GRP. GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Pujant cap al refugi.

GRP - Etapa 6: Refugi Borda de Sorteny - Refugi de Comapedrosa 1

Cascada que queda a la nostra dreta.