GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall
(4)
(0)

Llarga i variadíssima etapa que ens porta des del paisatge completament alpí del Comapedrosa fins als boscos muntans del sector meridional d'Andorra

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

+1.150m / -2.450m

distanciaPunt d´inici de l´etapa

Refugi de Comapedrosa

distanciaPunt final de l´etapa

Aixovall

Acabem el GRP -la volta a tot un país- amb una etapa llarga, gairebé 22 km de longitud, que acumula un fort desnivell negatiu (-2.450m) però que també ens exigeix superar més de 1.000m de desnivell positiu. Deixem les valls de Comapedrosa i creuem la parròquia de la Massana i les seves pistes d'esquí, resseguint un tram de la frontera entre el Principat d'Andorra i les comarques catalanes del Pallars Sobirà i l'Alt Urgell, i ascendim al Bony de la Pica, que s'eleva per sobre d'Andorra la Vella i des d'on gaudim d'una panoràmica excel·lent de bona part de l'itinerari que hem seguit durant tota la travessa. Finalment, des d'aquesta muntanya hem de baixar amb força, exprimint l'energia que ens queda a les cames, per arribar a Aixovall tot travessant el màgic bosc d'Enclar.

Jornada molt diversa on gaudim de les vistes més aèries del Parc Natural Comunal de les Valls de Comapedrosa, creuem la parròquia de la Massana passant pel bosc de les Poselletes, amb el neret com a gran protagonista, pugem al Bony de la Pica -mirador excepcional del GRP- i travessem el vedat de caça d'Enclar, on la gran diversitat de condicions ambientals que s'hi troben, degut a la gran varietat d'alçaries i a la diferència d'orientació dels seus vessants, ens permeten apreciar gairebé tots els grans tipus de vegetació d'Andorra.

: 9:15h en total: 1:05h des del refugi de Borda de Comapedrosa fins al port Vell, 1:30h des d'aquest port fins al coll de la Botella, 1:05h addicionals fins al coll de Montaner, 1:00h des del coll de Montaner fins al Bony de la Pica, 0:50h des d'aquest pic fins al coll de l'Obac, 1:20h del coll de l'Obac fins a Aixàs, 1:50h des d'Aixàs fins a la Margineda i, finalment, 0:35h més per arribar a Aixovall.

: Alta (F). Trobem un tram una mica compromès baixant del Bony de la Pica on les parts més exposades estan assegurades amb cadenes que fan de passamà. No és una etapa tant complexa com les dues anteriors, però es fa molt llarga, sobretot per les cames. Cal tenir-ho en compte, especialment durant els últims quilòmetres de la travessa.

: Estiu i principis de tardor. La resta de l'any trobarem neu i gel en cotes altes.

Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Si ho creiem oportú, podem escurçar l'etapa baixant des del coll de Montaner per la vall del mateix nom fins a Sispony i des d'allà agafar la carretera i anar per aquesta via fins a Aixovall, passant per Andorra la Vella.

: Excepte en els punts d´inici i final de la travessa, només trobem aigua a les instal·lacions del coll de la Botella. L´aigua no és tant abundant com en d´altres etapes i es recomana anar ben proveïts d´aquesta.

: A Aixovall o als propers nuclis de Sant Julià de Lòria o d´Andorra la Vella les opcions per allotjar-nos són múltiples.

: A Aixovall i als nuclis del seu entorn (Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella,...), tots els serveis estan coberts.

: El GRP està senyalitzat amb dues franges paral·leles de colors groc i vermell. Sobre el terreny trobem aquestes marques grogues i vermelles en roques, arbres, fites i senyalització vertical. Cal estar atents en els trams on el GRP coincideix amb GR´s (marques blanques i vermelles) o amb itineraris de petit recorregut (normalment senyalitzats amb marques grogues). En aquests trams, a vegades el GRP se serveix d´aquestes altres senyalitzacions i només trobem les marques grogues i vermells en cruïlles o desviacions. Per tant, cal parar atenció als trencalls i anar identificant adequadament els canvis de senyalització. En cas de poca experiència en muntanya, recomanem utilitzar la cartografia recomanada i/o el track GPS que es faciliten.

: Agost 2018

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Comencem la darrera etapa del GRP al refugi de Comapedrosa (0:00h - 2.240m). Seguim les marques grogues i vermelles del GRP en direcció SO. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Primer tram del dia. Seguim les marques grogues i vermelles del GRP.

GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Deixem el refugi de Comapedrosa enrere.

La pujada és suau i molt agradable fins que el camí gira cap a l'esquerra (S) i ens obliga a superar un últim tram molt vertical abans d'arribar a la Portella de Sanfonts (1:05h - 2.579m). Creuem aquest pas de muntanya en direcció SE i voregem el pic del Port Vell (2.653m) pel seu vessant S. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Passem pel vessant S del pic del Port Vell.

Avancem ara fins al port Vell que separa el pic del Port Vell i el pic del Port Negre i, des d'aquest collet, flanquegem el pic del Port Negre pel seu vessant E. En aquest tram el paisatge és absolutament espectacular degut al contrast entre el verd intens del prat alpí i el color fosc que caracteritza aquestes muntanyes. Enllacem amb el contrafort SE del pic del Port Negre i seguim la carena fins que arribem al port Negre (1:30h - 2.450m). GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

El port Negre.

Aquí canviem de vessant i descendim pel costat O del pic Alt de la Capa (2.572m). Desemboquem a la carretera del port de Cabús i seguim de baixada per aquesta via fins al coll de la Botella (2:35h - 2.070m). En aquest tram comencen a aparèixer una gran varietat de flors i, entre moltes d'altres, podem observar diverses orquídies. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Orquídia.

Senyalització.

Des del coll de la Botella agafem una pista ben indicada que creua l'estació d'esquí de Vallnord-Pal fins al serrat de Copalanca. Aquest tram també és molt ric pel que fa a flora, encara que el gran protagonista és el neret. Arribem a un punt on la pista dona pas a un camí, canviem de vall i ens endinsem en un bonic bosc de pi negre i avet fins que arribem a la collada de Montaner (3:40h - 2.075m). GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Camí per l'interior del bosc.

Collada de Montaner.

Creuem el coll i anem seguint la carena i el camí senyalitzat que ens porta fins al pic d'Enclar i, des d'aquí, resseguint la carena de la serra d'Enclar en clara direcció SO, assolim el Bony de la Pica (4:40h - 2.402m), un balcó meravellós des d'on contemplar tot el país! GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Seguim la carena de la serra d'Enclar fins al Bony de la Pica.

Estem just a sobre d'Andorra la Vella (E) i a la frontera amb Catalunya (O), on podem distingir-hi el poblet d'Os de Cívis. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Os de Civís al fons de la vall (vessant català).

La panoràmica és completa en totes direccions i ens permet observar els diferents punts per on hem passat durant l'apassionant i intensa travessa del GRP. És fàcil identificar, per exemple, en direcció NE, el característic i estilitzat pic d'Escobes. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

El pic d'Escobes i les muntanyes de les capçaleres de les valls de Ransol i d'Incles.

Rodegem el Bony de la Pica entrant uns metres al vessant català però ràpidament girem a l'esquerra i comencem a baixar per l'aresta SE de la muntanya. El descens el fem per un terreny de tartera força tècnic, passant per algun pas de roca força exposat que està protegit amb cadenes que fan de passamans. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Tram de baixada del Bony de la Pica.

Cadenes a la roca.

Seguint les marques grogues i vermelles arribem al coll de l'Obac (5:30h - 2.080m) i continuem davallant amb força fins a l'encisador nucli d'Aixàs (6:50h - 1.530m), on sembla que el temps s'hagi aturat. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Aixàs.

Cases d'Aixàs.

Deixem la població a la nostra dreta sense arribar a travessar-la i tombem en direcció E pel camí senyalitzat que se'n va cap al coll de Jovell. Flanquegem la muntanya travessant camps tenyits de groc i de lila i zones més boscoses on ja apareix algun roure i el boix comença a abundar. No triguem a arribar al coll de Jovell (7:05h - 1.580m). GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Camps tenyits de groc i lila.

GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Zona boscosa abans d'arribar al coll de Jovell.

Canviem de vessant i ens endinsem al bosc d'Enclar baixant en direcció E per una carena poc definida. El camí va creuant tarteres de pissarra rogenca i zones boscoses de caducifolis exuberants. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Tartera de pissarra rogenca.

A mesura que anem perdent altura, el roure i el boix donen pas a l'alzina, el freixe i el noguer, sempre acompanyats pel pi roig. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Caminant pel bosc d'Enclar.

Seguint les marques del GRP arribem a un creuament de camins on trobem una passarel·la de pedra protegida per una barana de fusta que nosaltres seguim a la nostra dreta (S) i que ens porta fins a la Margineda (8:40h - 990m). GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Tram de passarel·la.

Arribem a la Margineda.

Travessem aquest nucli seguint la carretera cap avall i arribem a una gran rotonda creuada per la carretera general CG-1. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Gran rotonda a la carretera general.

Quasi sense entrar a la carretera general, agafem la primera sortida a la dreta i, uns 50m després, també a la nostra dreta, trobem les indicacions del camí que ens portarà fins a Aixovall. GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Punt on agafem el camí cap a Aixovall.

Guanyem una mica d'alçada i passem per la balma de la Margineda, que es creu que fou el primer assentament humà d'Andorra i un dels primers del Pirineu, i, molt aviat, ja veiem als nostres peus la població d'Aixovall (9:15h - 930m), punt d'inici i final d'aquesta aventura apassionant pel país dels Pirineus. Davant nostre podem veure la primera pujada que vam afrontar set dies enrere... i que era l'inici d'aquesta travessa inoblidable! GRP - Etapa 7: Refugi de Comapedrosa - Aixovall 1

Aixovall i primera rampa del GRP.