Estany i pic de l'Estanyó (2.915m)

Un itinerari espectacular que ens porta fins al segon cim més alt del Principat d'Andorra

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

La Canya de la Rabassa

El Serrat

Recorregut lineal de 11,7 km de longitud (anada i tornada) fins al pic de l'Estanyó. Des de l'aparcament de la Canya de la Rabassa del Parc Natural de la Vall de Sorteny pugem per una pista fins al trencall de la vall de l'Estanyó. Recorrem tota la vall fins a la seva capçalera, on hi trobem aquest conegut estany. Ens enfilem fins a la carena de la serra del Roc del Rellotge i ascendim pel fil d'aquesta carena fins al pic de l'Estanyó (2.915m). Malgrat l'espectacularitat del tram carener, la ruta no presenta cap dificultat tècnica i transcorre per corriols d'alta muntanya ben senyalitzats.

Aquesta ruta ens permet descobrir una de les millors talaies naturals d'Andorra, el pic de l'Estanyó. La seva altitud -2.915m- i la seva ubicació relativament aïllada fan que les vistes des del cim siguin inoblidables! L'itinerari transcorre en la seva totalitat dins dels límits del Parc Natural de la Vall de Sorteny, l'espai natural protegit més gran d'Andorra i que destaca molt especialment per la gran varietat d'espècies vegetals que hi trobem.

: Pic de l'Estanyó (2.915m)

: 4:45h en total: 1:30h des del punt d'inici fins a l'Estanyó, 1:15h des d'aquest estany fins al pic de l'Estanyó i 2:00h per tornar fins al punt d'inici pel mateix camí.

: Alta (F). La derivada de la longitud i el desnivell que cal superar. La ruta transcorre per corriols d'alta muntanya però no presenta cap dificultat tècnica específica.

: Finals de primavera, estiu i tardor. A l'hivern i a la primavera l'ascensió es pot realitzar en condicions hivernals (neu i gel). En aquest cas la dificultat tècnica augmenta considerablement.

· Andorra. 1:50.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari està senyalitzat amb punts circulars de pintura groga.

A Andorra la Vella seguim les indicacions cap a la parròquia d'Ordino. Deixem enrere les poblacions de La Massana i el mateix poble d'Ordino. Seguim per la carretera CG-3 i passem per les poblacions de Llorts i El Serrat. Sortim del Serrat en direcció a l'estació d'esquí de Vallnord-Arcalís. Aproximadament 1 km després del Serrat agafem a la dreta la carretera d'accés al Parc Natural de la Vall de Sorteny. La carretera s'acaba a l'aparcament de la Canya de la Rabassa.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Centre de Natura de La Cortinada

Es tracta d'un espai museogràfic d'interpretació del patrimoni natural i cultural. A través d'uns plafons interactius es mostren els diferents ambients de l'alta muntanya, tot descobrint-nos la seva flora i fauna. És d'accés gratuït i es troba just davant del camp de golf en una antiga borda gestionada pel Comú d'Ordino. La Cortinada se situa a uns 3 km al nord d'Ordino.

Església de Sant Martí de La Cortinada

Aquesta església romànica presenta una única nau i de planta gairebé quadrada, té capelles laterals, un absis quadrangular i un campanar de dos pisos. En un passat, va tenir una important decoració pictòrica.

• Estació d´esquí d´Arcalís
    Estació d'esquí d'Arcalís

Arcalís conjuntament amb Pal i Arinsal, integra el gran domini esquiable de Vallnord. L'estació d'Arcalís té diferents sectors: Arcalís 1.940, Els Planells, La Coma 2.200 i Les Portelles 2.552m i gaudeix d'una de les millores neus de tot el Pirineu.

Mola i serradora de Cal Pal

Al poble de La Cortinada, a la vall d'Ordino, trobem exemples del passat actiu dels pobles d'alta muntanya. Tant la serradora hidràulica com la mola que transforma el blat en farina van deixar de funcionar als anys seixanta. Actualment s'hi fan visites guiades amb demostracions d'ús incloses.

Farga Rossell

Es tracta d'una de les últimes fargues actives d'Andorra i és un clar exemple del patrimoni preindustrial d'aquest país. Actualment l'espai s'ha convertit en un centre d'interpretació del ferro. S'hi poden fer visites guiades i diferents activitats. La farga es troba a la sortida de La Massana pujant cap a Ordino.

Coordenades GPS: 42.5461941º 1.5212945º

• Àrea de repòs "Planell d´Encodina"
    Àrea de repòs "Planell d'Encodina"

Pujant d'El Serrat cap a Arcalís per la carretera CG-3, a pocs quilòmetres a mà esquerra, trobem aquesta esplanada verda a uns 1.720m d'altura. Si fa bon temps és un bon espai per descansar, relaxar-se i gaudir de les pastures d'alta muntanya.

Ruta del Ferro (Camí Ral de La Cortinada a la Mina de Llorts)

A la petita població de Llorts s'inicia la ruta del Ferro que acaba a La Cortinada. Es tracta d'un itinerari cultural que per un sender molt fàcil i agradables que avança pel costat del riu, va visitant una sèrie d'escultures i espais naturals. Existeixen visites guiades.

• La Casa Museu d´Areny Plandolit
    La Casa Museu d'Areny Plandolit

Visitar la residència d'estiu de l'única família andorrana amb títol nobiliari, els Areny-Plandolit, es converteix en un fascinant viatge en el temps. La casa museu Areny-Plandolit és un repàs a segles d'història a través de tot tipus d'objectes i detalls de la família, que va viure rodejada de luxe i riqueses en una època en que poca gent coneixia les valls andorranes.

Comencem l'itinerari a l'aparcament del Parc Natural de la Vall de Sorteny (0:00h - 1.783m), també conegut com l'aparcament de la Canya de la Rabassa. Passem pel costat de l'oficina d'informació del parc i avancem per la pista que flanqueja la muntanya en direcció S. Estany i pic de l

Oficina d'informació del Parc Natural de la Vall de Sorteny.

Aviat trobem a mà dreta una drecera senyalitzada ("Estany de l'Estanyó") que ens permet evitar una de les llaçades que fa la pista. Estany i pic de l

Senyalització "Estany de l'Estanyó".

Desemboquem de nou a la pista i passem pel costat de l'interessantíssim jardí botànic, on podem veure i conèixer les espècies vegetals més característiques dels principals estrats del Pirineu. Estany i pic de l

Jardí Botànic.

Avancem ara en clara direcció E. Creuem una tanca que barra el pas als vehicles motoritzats i quasi immediatament arribem al trencall de la ruta de l'Estanyó (0:20h - 1.910m). Aquí deixem la pista, que continua cap al refugi de Sorteny, i agafem el corriol senyalitzat que creua la vall del riu Sorteny. A partir d'aquest punt comencem a seguir els senyals circulars de pintura groga que ens acompanyaran durant tot el recorregut, fins al pic de l'Estanyó. Estany i pic de l

Tanca.

Estany i pic de l

Trencall ruta de l'Estanyó.

Senyalització de pintura groga.

Creuem el riu Sorteny.

Estany i pic de l

Avancem per un corriol de muntanya.

Arribem a un punt on el camí fa un gir cap al S i comencem a enfilar-nos fent ziga-zagues per l'interior d'un bosc. Estany i pic de l

Entrem en una zona boscosa.

Estany i pic de l

Colors de tardor al bosc.

Sortim del bosc i la pujada se suavitza. Caminem per una zona de prats en paral·lel al riu de l'Estanyó. Travessem un tancat de pedres i fusta pel bestiar i rodegem un petit turonet -aquest punt rep el nom d'estret de l'Estanyó-. Estany i pic de l

Estret de l'Estanyó.

Estany i pic de l

Avancem per un terreny molt agradable.

Cavalls.

Mirada enrere.

Seguim guanyant altitud per un terreny molt agradable fins que arribem a l'Estanyó (1:30h - 2.340m). Ens trobem en un indret preciós, just als peus del circ glacial de la serra de l'Estanyó. Estany i pic de l

Estany de l'Estanyó i el circ de muntanyes que l'envolten.

L'Estanyó.

A continuació abordarem el tram més exigent de l'ascensió: primer pujarem pel vessant S de la serra del Roc del Rellotge fins assolir la seva cresta i després l'anirem resseguint fins al cim. Des de l'Estanyó podem observar bona part del recorregut que farem. Deixem l'Estanyó a la nostra dreta i comencem a pujar per un corriol seguint en tot moment els senyals grocs de pintura. Estany i pic de l

Senyalització groga.

Creuem una petita tartera i pugem fins al capdamunt de la carena de la serra del Roc del Rellotge (1:50h - 2.490m). El panorama des del fil de la carena és impressionant: cap a la nostra esquerra veiem la vall del riu de la Serrera i l'espectacular pic homònim, cap a la nostra dreta observem la serra de l'Estanyó. Estany i pic de l

Arribem a la carena del Roc del Rellotge.

Estany i pic de l

A la nostra dreta, l'Estanyó.

A partir d'aquest punt anem ascendint pel fil de la carena en direcció al pic de l'Estanyó (E). No hem de perdre de vista els senyals grocs de pintura, que en tot moment ens indiquen el millor pas possible. Malgrat l'espectacularitat de la carena que anem resseguint, el camí està ben definit i no necessitem ajudar-nos de les mans en cap moment. Estany i pic de l

Ascendim pel fil de la carena.

Estany i pic de l

Algunes marques grogues ens ajuden a identificar el camí.

Arribem a un avant-cim, que rodegem per la nostra dreta. Estany i pic de l

Rodegem un cimet secundari per la dreta.

Anem a buscar el vessant N del cim i fem uns últims metres de pujada fins al pic de l'Estanyó (2:45h - 2.915m). L'altitud i la situació relativament aïllada del pic de l'Estanyó converteixen aquest cim en un dels millors miradors d'Andorra i dels Pirineus: les muntanyes d'Andorra (en totes direccions), l'Arieja (N), la Cerdanya (E), el massís de la Pica d'Estats (O), el massís de l'Aneto-Maladeta (O),... Estany i pic de l

Cim de l'Estanyó.

Estany i pic de l

El pic de la Serrera (2.913m).

Carena que uneix el pic de l'Estanyó amb el pic de la Cabaneta (2.863m), la collada de Meners i el pic Serrera (2.913m).

Les muntanyes de la vall de Ransol des del pic de l'Estanyó.

Estany i pic de l

L'estany Gran de la Vall del Riu (Parròquia de Canillo).

El pic de Casamanya Nord (2.749m).

La carena de la serra de l'Estanyó (2.749m).

Estany i pic de l

Vistes cap a l'O amb la silueta inconfusible de la Pica d'Estats.

Després de gaudir de les vistes i de recuperar forces, fem la tornada pel mateix camí fins a l'aparcament del PN de la Vall de Sorteny (4:45h - 1.783m). El descens és molt agradable i d'una bellesa extraordinària! Estany i pic de l

Descendint per la carena del Roc del Rellotge.

Estany i pic de l

Cavall al costat del camí.

El descens és molt agradable i bonic.