GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny
(9)
(0)

Etapa més alpina del GRP, resseguint la frontera nord amb França, travessant la reserva de caça de Ransol i endinsant-nos al bonic Parc Natural de la Vall de Sorteny

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

+1.400m / -1.700m

distanciaPunt d´inici de l´etapa

Refugi de Juclà

distanciaPunt final de l´etapa

Refugi de la Borda de Sorteny

En aquesta cinquena etapa del GRP -la volta a tot un país- abordem un recorregut de 16,5 km de longitud i desnivells positius i negatius molt considerables. Al seu torn, tot i que no presenta grans dificultats tècniques, sí que és una etapa amb un terreny més complex que les anteriors. El recorregut, que avança d'E a O, supera dos colls d'alta muntanya clàssics i molt panoràmics, un a 2600m d'altitud i l'altre a 2700m. L'esforç que requereix aquesta etapa queda plenament compensat per la bellesa i singularitat de l'entorn.

Aquesta jornada del GRP ens acosta al paisatge d'alta muntanya més autèntic del Principat d'Andorra i ens permet observar i gaudir de la fauna i la vegetació pròpia de l'alt Pirineu. Als vessants més assolellats, la ginesta tenyeix la muntanya de groc i, dins dels límits del Parc Natural de la Vall de Sorteny, podem trobar-hi més de set-centes espècies de flors, cinquanta de les quals són endèmiques del Pirineu. Durant aquesta etapa del GRP, fàcilment volarà per sobre dels nostres caps una àguila daurada, fugiran roca amunt els grup d'isards o veurem amagar-se les marmotes dins dels seus caus!

: 7:20h en total: 1:05h des del refugi de Juclà fins al riu del Manegor, 1:00h des d'aquest punt fins al refugi de Cabana Sorda, 1:10h fins al refugi de Coms de Jan, 2:05h des de Coms de Jan fins a assolir la collada de Meners, 1:30h des d'aquest coll fins al pont del riu Cebollera i 0:30h més fins al refugi de Borda de Sorteny.

: Alta (F). Tot i que no trobem cap pas tècnic o compromès, el terreny per on avancem durant tota l'etapa és complex i propi d'alta muntanya, amb baixades per tartera i fortes rampes amb pedra descomposta.

: Estiu i principis de tardor. La resta de l'any trobarem neu i gel en cotes altes.

Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Etapa molt dura i exigent, cal estar ben preparats físicament i acostumats a desenvolupar-nos per terrenys d'alta muntanya.

: Excepte en els punts d´inici i final d´etapa, no passem per fonts d´aigua potable, però quasi tot el recorregut el fem a prop de rius i estanys per sobre dels 2000m i amb aigua corrent.

: Dormim al refugi guardat de Borda de Sorteny. Reserves refugi Borda de Sorteny: (+376) 846 446 - refugidesorteny@gmail.com - www.refugisorteny.com.

: Durant l´etapa, només trobem serveis d´allotjament i restauració als punts d´inici i final. Si allarguem l´etapa, podem baixar fins al Serrat, on hi ha diversos hotels, hostals i restaurants.

: El GRP està senyalitzat amb dues franges paral·leles de colors groc i vermell. Sobre el terreny trobem aquestes marques grogues i vermelles en roques, arbres, fites i senyalització vertical. Cal estar atents en els trams on el GRP coincideix amb GR´s (marques blanques i vermelles) o amb itineraris de petit recorregut (normalment senyalitzats amb marques grogues). En aquests trams, a vegades el GRP se serveix d´aquestes altres senyalitzacions i només trobem les marques grogues i vermells en cruïlles o desviacions. Per tant, cal parar atenció als trencalls i anar identificant adequadament els canvis de senyalització. En cas de poca experiència en muntanya, recomanem utilitzar la cartografia recomanada i/o el track GPS que es faciliten.

: Agost 2018

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Comencem l'etapa al refugi de Juclà (0:00h - 2.300m) i desfem un tram del mateix camí per on vam accedir al refugi la jornada anterior. Seguim les marques de GR uns 300m fins que trobem una estació meteorològica i, just davant, unes runes que queden a la nostra dreta. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Runes que trobem a la nostra dreta.

Just després d'aquestes runes, el camí es bifurca. Nosaltres agafem el corriol que surt cap a la nostra dreta, en direcció O, i ens enfilem per un camí que va superant tot un seguit de collets que queden per sota de l'Alt de Juclà, flanquejant les puntes O i S d'aquest pic pel seu vessant meridional. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Mirada enrere, ens acomiadem de la inconfusible silueta del pic d'Escobes (al fons).

GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Als vessants assolellats, la ginesta és protagonista.

Seguim el flanqueig fins que canviem de vessant i entrem a l'Obaga de Juclà, on comencem a baixar sense treva cap al fons de vall. El camí ens va portant cap al pont que creua el riu del Manegor, que ja distingim a la llunyania. Davant nostre, l'espectacle de color que ens ofereix la ginesta és sensacional! GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

La ginesta entapissa la muntanya.

Travessem el pontet de fusta que creua riu del Manegor (1:05h - 2.010m) i seguim les marques grogues i vermelles del GRP, que pugen en direcció SO a través de l'exuberant catifa de ginesta que amb el seu color groc llampant atreu els insectes i les sargantanes que, al seu torn, se n'alimenten. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Catifa de ginesta.

Sargantana.

Continuem avançant, seguint les marques del GRP en tot moment, fins al refugi de Cabana Sorda (2:05h - 2.300m). GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Refugi de Cabana Sorda.

Deixem l'estany de Cabana Sorda enrere i seguim el camí que puja fort pel vessant de la muntanya. Al cap d'uns 500m des de l'estany, superat un primer llom, les marques del GRP ens fan girar sobtadament cap a la dreta. A continuació ens enfilem pel vessant S de la muntanya -vessants coneguts com les Pales de les Basses de les Salamandres-. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Mirada enrere, l'estany i el refugi de Cabana Sorda.

Finalment, assolim el fil de la carena. Des d'aquí, podem contemplar tota la capçalera de la vall de Ransol i els diferents pics que fan frontera amb França, el més alt és el pic de la Serrera (2.913m) que més endavant deixarem a la nostra dreta quan creuem la collada de Meners. Les vistes són espectaculars! GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

El pic de la Cabaneta, la collada de Meners i el pic de la Serrera.

Després de recuperar forces, comencem una forta baixada bastant tècnica que -seguint en tot moment les marques grogues i vermelles de GRP- ens porta fins al refugi de Coms de Jan (3:15h - 2.210m). GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Arribant al refugi de Coms de Jan.

Ens trobem dins de la Reserva de Caça de Ransol i així ens ho fan saber uns isards curiosos que s'apropen als voltants del refugi a tafanejar. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Isards a Coms de Jan, a la capçalera de la vall de Ransol.

GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Des del refugi, flanquegem el Bony de la Pala de Jan (2.528m) i anem guanyant altura fins als preciosos estanys de Ransol. Ens trobem en un indret meravellós, enmig d'un gran ambient d'alta muntanya. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Senyals del GRP a prop dels estanys de Ransol.

Abordem a continuació l'últim tram de pujada del dia, hem de guanyar 200m de desnivell positiu fins a la collada de Meners. El camí esquiva una cota pel seu vessant S i després s'enfila per una coma pedregosa fins que assolim la panoràmica collada dels Meners (5:20h - 2.720m). A prop veiem un dels refugis que en el seu moment utilitzaven els miners que treballaven a la zona. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Antiga cabana de miners.

Hem entrat al Parc Natural de la Vall de Sorteny per la collada de Meners i ens mantindrem dins d'aquest espai natural protegit durant tot el que resta d'etapa. Comencem el descens per la vall del riu de la Serrera, que més avall s'ajuntarà amb el riu Cebollera i amb el riu de l'Estanyó, formant el riu de Sorteny, al seu torn afluent de la Valira del Nord. Caminem acompanyats de marmotes i nombrosos grups d'isards, és increïble! GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Grup d'isards.

Deixem enrere un petit refugi a la nostra esquerra i el camí s'orienta cap al N. Passem un pont que creua el riu Cebollera (6:50h - 2.170m), punt on girem cap a l'O, orientació que ja no deixarem fins al final de l'etapa. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

Baixem per un terreny molt agradable.

GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1

El riu Cebollera i pontet de fusta que el creua.

Seguim baixant pel costat dret orogràfic del riu travessant camps florits on la porrassa és molt present i finalment arribem al refugi de Borda de Sorteny (7:20h - 1.970m), punt final d'aquesta magnífica jornada d'alta muntanya. Ara toca descansar i, potser, remullar les cames a les aigües fredes del riu per recuperar-les. GRP - Etapa 5: Refugi de Juclà - Refugi Borda de Sorteny 1