Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers

Ruta al Montardo des de la presa de Cavallers dormint al refugi Ventosa i Calvell

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

+435m | +650m/-1.050m

19 km

2:15h | 5:35h

Presa de Cavallers

Caldes de Boí

Clàssica ascensió al Montardo des de la presa de Cavallers, a la Vall de Boí. La ruta, que transcorre íntegrament dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, es divideix en dues jornades. El primer dia es puja fins al bonic refugi Ventosa i Calvell, i el segon dia es realitza l'ascensió fins al cim del Montardo.

A la zona de Cavallers és possible fer nombroses rutes molt interessants amb ascensions a diferents "tresmils". Potser per això aquesta zona atrau a nombrosos muntanyencs amants de cims com els Besiberris, la Punta Alta, el Comaloforno, el Montardo, la Creu de Colomers,... Es tracta d'una zona on hi ha desenes de llacs d'origen glacial que s'escampen per sota de la gran tutela dels pics. El Montardo és una de les grans muntanyes de la zona. El seu cim es converteix en un dels millors miradors de la Vall d'Aran, no tant per la seva altura, modesta en comparació a altres cims propers, sinó per la seva privilegiada situació.

: Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m)

: Dos dies

: 2:15h des de la presa de Cavallers fins al refugi Ventosa i Calvell.
: 5:35h en total. 2:20h des del refugi fins al cim del Montardo (1:10h fins al Coret d'Oelhacrestada, 0:40h des d'aquest punt fins al coll del Montardo i 0:30h des del coll fins al cim), 0:15h per pujar i baixar al Montardo Petit i 3:00h de descens fins a la presa de Cavallers (1:15h des del Montardo fins al refugi i 1:45h des d'aquest fins a la presa).

: +435m
: +650m/-1.050m

: Alta (F). No hi ha cap dificultat destacable.

: Tot l’any. Una clàssica per fer amb esquís a l'hivern.

: Grampons i piolet segons l'època de l'any.

Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. 1:25.000. Editorial Alpina.

: Es tracta d'una ruta clàssica amb moltes possibilitats i que compta amb múltiples variants. La zona es troba força concorreguda durant tot l'any.

A prop del Pont de Suert, capital de la comarca de l'Alta Ribagorça, agafem la carretera L-500 cap a la Vall de Boí. Passem per Barruera i continuem en direcció a Caldes de Boí. Deixem enrera les desviacions d'Erill la Vall i de Boí, i continuem per la mateixa carretera cap al balneari de Caldes de Boí. Deixem el balneari a mà esquerra i seguim pujant per la carretera fins a l'aparcament de l'embassament de Cavallers, ben a prop de la presa.

Carretera del Parc Nacional d´Aigüestortes, s/n, 25528 Boí
    Els apartaments La Peguera estan situats en dues ubicacions privilegiades de la vall de Boí: al poble de Barruera i a la carretera d'entrada del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per Sant Nicolau. La Peguera ens ofereix apartaments totalment equipats i de mides i característiques diferents. Destaquem especialment el bon tracte que ens ofereix la Isabel i us recomanem que us deixeu aconsellar per ella sobre les moltíssimes excursions que es poden realitzar des d'aquí!
    Plaça Treio 4, 25528 Boí
    L'Hostal i Hotel Pey de Boí està situat just al centre de Boí, al cor de la Vall de Boí. Ofereix diversos tipus d'habitacions, totes elles molt acollidores i còmodes i el seu restaurant ofereix bona cuina tradicional de muntanya amb els millors productes locals. El Pey és la base ideal per descobrir la vall i el Parc Nacional!
    Carrer Major s/n Barruera
    L'hotel Farré d'Avall està situat en una antiga casa pairal de pedra al bonic poble de Barruera, a la Vall de Boí. També disposa de restaurant i és una base ideal per descobrir els tresors naturals i històrics de l'entorn, com el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i les esglésies romàniques de la vall.
    Plaça de l´Església, 1, 25528 Erill la Vall
    A Erill la Vall, al cor de la vall de Boí, hi trobem l'Hostal La Plaça, absolutament encantador! Aquest hotel de caràcter familiar ens ofereix habitacions renovades però alhora gratament acollidores, perfectes per descansar després de recórrer Aigüestortes o de fer la ruta pel conjunt d'esglésies romàniques de la vall. El tracte dels seus farà que, a més a més, us hi sentiu com a casa!

Centre del Romànic de la Vall de Boí

A la Vall de Boí hi trobem un conjunt de nou esglésies romàniques declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Al bell mig d'una de les valls més boniques del Pirineu hi trobem joies com Sant Climent, Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí o Santa Eulàlia d'Erill la Vall amb el seu magnífic campanar. Més informació i horaris aquí.

• Estació d´esquí de Boí-Taüll
    Estació d'esquí de Boí-Taüll

Pels amants de l'esquí, la Vall de Boí disposa de Boí-Taüll. Es tracta de l'estació d'esquí amb la cota esquiable més alta de Catalunya, a més de 2.750m. S'hi accedeix pujant per la carretera que va del poble de Boí al poble de Taüll i seguint-la fins al final.

Balneari de Caldes de Boí

El complex termal de Caldes de Boí es troba a la capçalera de la Vall de Boí, enmig d'un marc natural incomparable. És un lloc ideal per passar uns dies de descans i de relax. Les seves aigües termals, provinents de fonts naturals, tenen propietats curatives. S'hi accedeix per la carretera LV-5000 des de Barruera.

• Sant Nicolau. Entrada al Parc Nacional d´Aigüestortes
    Sant Nicolau. Entrada al Parc Nacional d'Aigüestortes

El sender que puja per la vall del riu Sant Nicolau i passa per l'estany de la Llebreta és la porta d'entrada del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici des de Boí. S'hi accedeix pujant per la carretera LV-5000, deixant primer a mà esquerra Erill la Vall i després a mà dreta el desviament cap a Boí. Aproximadament 1 km més tard, ens desviem a la dreta per una estreta carretera fins a la barrera que ens impedeix continuar.

Recorregut 1r dia

Comencem la ruta a l' aparcament de la presa de Cavallers (0:00h - 1.730m) on deixem els cotxes, just a costat de la presa. Aquest embassament va ser construït l'any 1960 i la seva presa té una alçada de 70m i fa 360m de llarg. L'embassament pertany al riu de la Noguera de Tor, afluent de la Noguera Ribagorçana, riu que creua tota la Vall de Boí. Estem en una de les entrades del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Pàrquing de la presa de Cavallers.

Pugem a la presa de Cavallers (0:05h - 1.785m) per un camí que hi ha marcat o per la mateixa carretera per on hem vingut, que no és transitable més enllà del desviament de l'aparcament, on hi ha una barrera. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

El llac de Cavalllers acostuma a gelar-se a l'hivern.

Les vistes de l'embassament dominen aquesta primera part del recorregut. L'envoltem per la dreta tot seguint un camí força ample. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Voregem el llac per la dreta.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

El camí és agradable i bastant pla.

Al cap d'uns 40min deixem l'embassament enrere i el camí comença a guanyar altitud. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Cap al Planell de Riumalo.

Arribem al Planell de Riumalo (1:00h - 1.850m), una plana creuada pel rierol de l'estany Negre tot formant molts meandres. Aquesta plana, també rep, pel seu extrem nord, les aigües provinents de l'estany Cloto. Al seu extrem sud-occidental podem veure el barranc de Malavesina. Aquest barranc és el punt de sortida del recorregut més clàssic per pujar al Besiberri Nord. Nosaltres seguim recte, hem de creuar tot el Planell de Riumalo. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

El barranc de Riumalo i el Besiberri despuntant al fons.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Travessant el Planell de Riumalo.

Al final del Planell de Riumalo, creuem un pont (1:15h - 1.880m) per travessar les aigües que baixen de l'estany Negre i comencem a pujar per les Llastres de la Morta, una zona rocosa de pedres grans, planes i llises. Estem al límit del Parc Nacional. A partir d'ara, tota la ruta transitarà per l'interior d'aquest magnífic parc. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Pont que creuem.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Mirada enrere: plana de Riumalo i embassament de Cavallers al fons.

Pugem per les Llastres de la Morta. El sender és molt evident, anem trobant fites de pedres i també pals de fusta pintats de groc. A la nostra dreta veiem un coll que ens portaria directament a l'estany Negre. Nosaltres no el seguim, hem d'anar-nos-en una mica cap a l'esquerra i seguir pujant en direcció N. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Pujant les Llastres de la Morta.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Ens queda molt poc per veure a la nostra dreta l'estany Negre.

Arribem, així, a un punt en que gaudim d'unes bones vistes de tot el que ens envolta. Veiem per primera vegada les Agulles de Travessani a davant nostre i se'ns obre al davant un petit pla amb la silueta minúscula del refugi Ventosa i Calvell a la llunyania. Si seguim endavant uns metres més, ens apareix a la nostra dreta i una mica enfonsat l'estany Negre (2:00h - 2.223m). Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Estany Negre (2.223m) a l'entrada de la vall de Colieto, descansant al peu de les imponents parets dels pics de Comalespada.

El camí planeja una mica (zona coneguda com a Pas de l'Osso) i després ja arriba l'últim tram de pujada fins al refugi. Aquesta pujada té el seu encant; a mesura que anem pujant les vistes del nostre voltant són cada vegada més boniques: Agulles de Travessani, massís dels Besiberris, serra de Tumeneia, pics de Comalespada,... Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Les Agulles de Travessani i el refugi al fons. L'escalada de la cresta de les Agulles de Travessani és una gran clàssica de la zona, molt visitada també per la seva proximitat amb el refugi.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Arribant al refugi Ventosa i Calvell, les vistes del massís dels Besiberris i de la serra de Tumeneia són impressionants.

Refugi Ventosa i Calvell, amb els pics de la vall de Colieto al fons.

Arribem al refugi Ventosa i Calvell (2:15h - 2.220m). Es tracta d'un refugi guardat propietat del CEC i que disposa d'unes 70 places (www.refugiventosa.com). El refugi d'hivern, annex al guardat, està obert només quan la part guardada no es troba en funcionament. Aquest segon espai disposa de 10 places. La situació d'aquest refugi de muntanya és incomparable, elevat a sobre de l'estany Negre, ens ofereix unes magnífiques vistes del seu entorn. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 1

Recorregut 2n dia

Sortim del refugi Ventosa i Calvell (0:00h - 2.220m) i desfem uns metres el camí que vam fer el dia anterior. Ràpidament prenem, en direcció NO, el sender que puja fins a l'estany Petit (0:05h), just a sobre del refugi. Estem entrant en una zona lacustre molt bonica que ens acompanyarà fins als peus del Montardo. Voregem aquest petit llac, el deixem enrere a la nostra esquerra i trobem de seguida l'estany de Travessani (0:10h - 2.247m). Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Vorejant per la dreta l'estany de Travessani, tot gelat.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Estany de Travessani, als peus del pic i de les agulles homònimes.

Després de vorejar aquest estany per la dreta, pugem uns metres per travessar un petit coll. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Pugem una mica després de l'estany de Travessani.

Aquesta pujada ens porta fins al següent llac, l'estany Clot (0:20h - 2.280m), molt més petit que l'anterior. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Estany Clot, amb el Montardo al fons.

Voregem aquest estany per l'esquerra i, després de pujar uns metres, arribem a una cruïlla de camins (0:25h - 2.310m). Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Arribant a la intersecció.

Un pal ens indica que la ruta que surt cap a la dreta (en direcció NE) va cap al port de Caldes (2.572m), enllaçant amb la zona de Colomèrs. Mentre que la de l'esquerra (en direcció NO), va cap al Coret d'Oelhacrestada. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Detall de la intersecció.

Nosaltres prenem aquesta ruta (cap al Coret d'Oelhacrestada). Anem trobant petits llacs que fan que el camí sigui més agradable i que el lleuger desnivell que fem de pujada gairebé no es noti. Deixem enrere a la nostra dreta l'estany de Mangades (2.379m), tot rodejant-lo pel SO. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Estany de les Mangades, amb el port de Caldes al fons. Aquest port separa l'occidental capçalera de Caldes de l'oriental circ de Colomèrs.

Després de superar un altre collet, arribem a l'estany de Monges (0:55h - 2.418m). Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Cada vegada tenim el Montardo més a prop i la ruta d'ascensió apareix més evident.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Vistes de l'itinerari de pujada al Montardo des de la riba oriental de l'estany de Monges.

Estany i Tuc de Monges (2.707m).

Ben a prop de l'estany de Monges hi ha el Coret d'Oelhacrestada (1:10h - 2.475m), coll fronterer entre la Ribagorça i la Vall d'Aran. Per l'altre costat d'aquest coll hi puja la ruta que ve del refugi de la Restanca (aquest coll comunica l'occidental vall de Valarties amb l'oriental capçalera de Caldes). A partir d'aquest punt comença la pujada més dura de tot el recorregut. Avancem, en direcció N, seguint la claríssima traça amb fites que puja fins al coll oriental del Montardo. Durant tota la pujada, tenim a la nostra esquerra el Montardo Petit. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Coret d'Oelhacrestada i Montardo.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Pujant cap al coll, enrere veiem el llac de Monges i el de Travessani.

Arribem al coll oriental del Montardo (1:50h - 2.730m) i el voregem, sense complicacions, pel vessant nord de la carena. Arribem al Còth deth Montardo (2.763m), just als peus del cim del Montardo. Pugem al cim pel camí que avança pel seu llom sudoriental. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Còth deth Montardo als peus del Montardo.

El pendent en aquest últim tram abans d'arribar al cim és considerable, però no presenta cap dificultat. Cada vegada les vistes són més i més impressionants. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Últimes rampes abans del cim.

Finalment arribem al cim del Montardo (2:20h - 2.883m). Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Montardo (2.883m).

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Vall de Valarties amb la població d'Arties al fons de la vall.

Al nord veiem el Pla de Beret amb el Mont Valier.

A l'est veiem el massís de l'Aneto i la Maladeta.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Al sud eiem el massís dels Besiberris i la serra de Tumeneia.

Era Restanca, Lac de Mar, Pont de Rius.

Vista cap al SE, amb Travessani, Punta Alta, Colomèrs,...

La baixada es fa per la mateixa ruta. Hem de desfer tot el camí que hem fet. Un cop arribem altre cop al Còth deth Montardo, pugem al Montardo Petit (2:30h - 2.785m). Aquest cim es pot pujar fàcilment pels dos costats de la cresta. És un pic que queda eclipsat pel seu germà gran, el Montardo, però que ens ofereix unes altres bones vistes de la zona, ara des d'una altra perspectiva. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Desfem el camí i tornem al Còth deth Montardo, sempre amb el Montardo Petit en primer pla.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

De tornada pugem al Montardo Petit.

Baixem altra vegada pel coll oriental del Montardo i després baixem propers al Coret d'Oelhacrestada (2:55h - 2.475m): no cal arribar-hi del tot, podem baixar recte sense desviar-nos, en direcció a l'estany de Monges. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

A la baixada, la Punta Alta sempre ens queda davant.

Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Vista panoràmica del Montardo mentre tornem cap al refugi Ventosa i Calvell.

Les magnífiques Agulles de Travessani ens acompanyen en la nostra baixada cap al refugi.

Creuant l'estany Clot, les condicions de la neu ho permeten.

Passem una altra vegada pels diferents llacs que formen aquesta cubeta glacial i arribem altre cop al refugi Ventosa i Calvell (3:50h - 2.220m). Ens falta fer només la baixada fins a Cavallers. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Prop de l'estany de Travessani.

Baixem fins al Planell del Riumalo (4:40h - 1.850m) i després voregem una altra vegada l'embassament de Cavallers. Arribem a l'aparcament de la presa de Cavallers (5:35h - 1.730m). Així, tanquem aquesta ruta que ens ha portat fins al cim d'una de les muntanyes més conegudes i freqüentades d'aquest sector del Pirineu lleidetà. Montardo (2.833m) i Montardo Petit (2.781m) per Cavallers 2

Vorejant l'embassament de Cavallers, gairebé arribant a la presa.

Toni
24-03-2022 13:36:01h

Una ruta molt completa. La vam fer el febrer passat amb l'entitat de muntanya i ho vam gaudir al màxim. Salutacions.

Gemma
27-03-2018 22:17:15h

Hola, acabo de llegir la resposta que li heu donat a en Xavier a la pregunta del risc d'allaus. Però nosaltres el voldríem fer aquest cap de setmana del 31 de març a l'1 d'abril. La meteo pinta pluja i neu... Com veieu el risc d'allaus en aquest temporal que està fent últimament? He vist a la televisió que a la Vall d'Aran el risc d'allaus avui mateix era de 4
Gràcies!

RUTES PIRINEUS
20-03-2017 13:59:20h

Hola Xavier, el recorregut en general transcorre per un terreny poc exposat a les allaus. No obstant, hi ha algunes zones a on haureu de veure concretament quines condicions de neu hi ha i fer-hi especial atenció. Sobretot estudieu bé la pujada des de l'estany de Monges fins al coll oriental del Montardo i la pujada des d'aquest coll fins el cim principal del Montardo. Us recomanem que us mireu bé el butlletí d'allaus pel dia de la ruta i que aneu equipats amb l'equip de seguretat hivernal (dva, pala i sonda). Molta sort!

Xavier
18-03-2017 20:04:50h

Hola, Pensàvem anar-hi el cap de setmana 8-9 d'abril. El recorregut en general té baix risc d'allaus, oi? I la última pala abans del cim, realment és assequible amb grampons i piolet? Les fotos impressionen una mica.

RUTES PIRINEUS
23-08-2016 12:31:45h

Hola Miquel, fer la ruta de 2 dies al Montardo tal i com dius, també és una opció. Si ho fas d'aquesta manera hauràs de calcular bé els horaris del primer dia per tenir temps de fer l'ascensió des de Cavallers i baixar fins al refugi. Si ho planifiques d'aquesta forma el segon dia serà molt tranquil, ja que només et restarà desfer el camí des del refugi Ventosa i Calvell fins a l'embassament de Cavallers. Que tinguis molta sort!

Miguel
23-08-2016 12:20:09h

Hola! Faré aquesta ruta els propers dies 10 i 11 de setembre. Tinc un dubte, hi hauria algun problema per invertir l'ordre de les etapes? És a dir, fer els cims del primer dia i dormir aquesta nit al refugi. Canvien molt els temps respecte a la descripció de la ruta? Moltes gràcies!

RICARD
14-05-2015 14:36:48h

hola SEGO139, tinc intencions de fer aquesta mateixa ruta d'aquí 15 dies. Em pots dir com aquesta de neu?

sego139
13-05-2015 22:13:45h

Hola.
Aquest passat cap de setmana vaig pujar al Montardo basant-me en la vostra ruta. Una de les millors que he fet, i la més dura fins al moment. Llàstima no poder veure el refugi per dins!

Lucía Martínez
07-04-2013 13:02:24h

Nosaltres vam fer el Montardo a l'estiu, com no trobem allotjament en Ventosa, dormim al Refugi de Restanca (deixant el cotxe a Arties, un preciós poblet) i comencem l'ascensió des d'aquí, al dia següent. Es diu que el Montardo és un dels millors miradors d'Aigüestortes, a part és molt assequible.

Lluís
25-05-2012 10:50:35h

Molt bona ressenya!
He fet aquest mateix recorregut un parell de vegades però mai amb neu, com canvia el paisatge, es veu espectacular!

Ester Comellas
21-05-2012 21:22:15h

Amb aquesta ruta em vaig iniciar a l'alta muntanya hivernal. A més, era la meva primera vegada amb raquetes de neu! La primera pala va ser durilla per a una principiant com jo ... es va fer molt llarga. Però gaudi moltíssim de tota l'ascensió. El temps ens va acompanyar i el paisatge nevat era especular. A sobre, el tracte al refugi va ser increïble: millor que molts hotels. Sílvia, Xavi: estic desitjant repetir l'experiència!

silvia romero
18-05-2012 21:44:35h

- La gent del refugi ... encantadors.
- la primera pala cap al Montardo ... llarguíssima!
- la segona pala per atacar el cim ... molt dreta però assequible.
- al Petit Montardo ... ja que no vam poder fer una circular ... vam fer 2 cims!
No us la perdeu, del tot recomanable.