La font de les Dous per les planes d'Espinalba i d'Abella

Excursió pels voltants de Llanars en què visitem diferents nuclis de població i arribem a la bonica font de les Dous

Pont del Molí de Llanars

Llanars

Ruta circular de poc més d'11 km de longitud per la vall de Camprodon, amb sortida i arribada a Llanars tot passant per Espinalba, la font de les Dous, Abella i la Roca. És una excursió adequada per a persones avesades a fer rutes de mitja muntanya.

La vall de Camprodon forma part del Pirineu axial i s'estructura seguint el riu Ter i el Ritort. Són dues valls orientades de nord a sud que s'uneixen a Camprodon, conformant un espai de gran bellesa paisatgística. Aquesta ruta ens permet descobrir diversos indrets de l'Alta Vall del Ter plens d'encant, com l'encinglerat nucli de la Roca, que es troba situat al capdamunt d'un espectacular penya-segat!

: 3:40h en total. 2:20h des de Llanars fins a la font de les Dous passant per Espinalba i 1:20h per tornar a Llanars passant per Abella.

· Ripollès. 1:50.000. Editorial Alpina.

Arribem a Llanars per la carretera GIV-5264 que uneix Camprodon amb Setcases. Aparquem prop del pont del Molí de Llanars, sobre el riu Ter, al carrer Cerdanya. Un cartell a la carretera principal ens ho indica.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme Costa Brava Girona i del Consell Comarcal del Ripollès.

Camí de Ventaiola, s/n, 17534 Ribes de Freser
    L'Hotel Rural-Spa Resguard dels Vents és tranquil·litat en estat pur. Si voleu desconnectar, aquí podreu fer un bon bany enmig de la naturalesa i ben lluny de tot plegat. I si l'entorn és meravellós, l'hotel és un luxe: magnífiques instal·lacions, decorades amb bon gust -contemporani-, grans vistes de la Vall de Ribes i millor tracte.
    GIV-4011, 4, 17534 Ribes de Freser
    La Casassa de Ribes és una antiga masia del segle XVII molt ben restaurada i rehabilitada com a casa rural. La Casassa ens ofereix quatre apartaments de quatre, sis o vuit places amb totes les comoditats i fantàsticament equipats. La Casassa està situada a Ribes de Freser, al cor de la vall de Ribes (Ripollès) i és la base ideal per descobrir les grans muntanyes de l'entorn, com el sensacional Puigmal (2.913m) o el popular cim del Taga (2.040m), del qual tenim fantàstiques vistes des de la mateixa casa!

Molló Parc

Molló Parc és un parc d'animals situat al cor de la vall de Camprodon. Els visitants realitzen un recorregut a l'aire lliure per entre boscos i prats mentre van descobrint els animals més característics dels Pirineus: cérvols, daines, cabirols, muflons, óssos, isards, marmotes,... Una molt bona opció per descobrir la fauna pirinenca en família.

• Estació d´esquí de Vallter2000
    Estació d'esquí de Vallter2000

L'estació d'esquí de Vallter es troba situada en un circ d'origen glacial, a la capçalera del riu Ter. Els cims que l'envolten sobrepassen els 2.800m d'altitud i el domini esquiable se situa entre les cotes 2.000m i 2.500m. És l'estació d'esquí més oriental dels Pirineus i disposa d'un total de 12 pistes d'esquí alpí de tots els nivells de dificultat.

Pont romànic de Camprodon

El pont de Camprodon fou construït a finals del segle XII, s'alça sobre el riu Ter i està situat just al centre del poble de Camprodon. La seva longitud total és de 66m i l'ull central té una amplada de 22m. Aquest bonic pont romànic ha esdevingut amb el pas del temps un dels grans símbols de la vall de Camprodon.

Els embotits de la vall de Camprodon

Tant a Camprodon com a la resta de poblacions de la vall, hi trobareu una gran quantitat d'establiments on s'hi poden comprar boníssims embotits d'elaboració artesanal: bull blanc i bull negre, botifarres, fuets, llonganisses, xoriços, formatges d'ovella, de cabra o de vaca,... Un gran plaer pels amants del bon producte!

L'itinerari s'inicia al pont del Molí de Llanars (0:00h - 982m). Abans de començar la ruta aconsellem visitar l'església de Sant Esteve, del segle XII. Comencem a caminar en direcció a Espinalba (S) tot pujant fort per un antic camí que ens porta fins a un conjunt de cases al costat del Mas la Canal. En aquest punt seguim per la carretera que s'enfila, tot passant per entre els diferents masos que formen el veïnat d'Espinalba (0:20h - 1.097m). La font de les Dous per les planes d

Pont del Molí de Llanars.

Masia a Espinalba.

Continuem pujant per la pista asfaltada fins al torrent de la Font del Vern. En aquest punt deixem la via i agafem una pista de terra que es dirigeix cap a l'oratori de Sant Isidre. A mesura que anem guanyant alçada la vista s'eixampla i comencem a tenir una gran panoràmica de la vall de Camprodon, el massís del Canigó i les muntanyes de l'Alta Garrotxa. Passem pel petit oratori de Sant Isidre i entrem a la zona de les Planes, on trobem pastures delimitades per murs de pedra seca i antigues cabanes de pedra que servien per guardar eines i aixoplugar-se en cas de mal temps. La font de les Dous per les planes d

Prats a prop de l'oratori de Sant Isidre.

Seguim la pista principal en paral·lel al torrent de la Font del Vern, que queda sota nostre. Uns 200m després d'una cabana, la pista s'enfila fins dalt d'un pla. En aquest punt, cal estar atents i, abans que la pista comenci a baixar, l'hem d'abandonar i agafar-ne una altra que surt a la nostra esquerra i que ens condueix fins a una nova pista. L'agafem i ens enfilem fins al Pla Rodó, una gran esplanada herbosa plena de cards, on trobem una abeurador. Des d'aquí cal dirigir-se per un corriol enmig dels prats fins a un segon abeurador i, des d'aquest, ja en baixada, fins a la font de les Dous (2:20h - 1.405m), on trobem una pista de terra ben marcada. La font de les Dous és un conjunt de surgències que neixen al vessant S de la serra Cavallera.

Fem uns 200m per la pista en direcció N i arribem a un trencall senyalitzat (pal R98 de la xarxa Itinerànnia). En aquest punt agafem la pista que baixa en direcció a Abella (N), que baixa per boscos ombrívols i frescos. Després de creuar la riera d'Abella fem uns metres en pujada i, passant per entre diversos masos, arribem al nucli d'Abella (3:00h - 1.185m). En el trencall senyalitzat d'Abella (pal R97 d'Iitnerànnia) agafem el camí de la Roca en direcció NE fins que arribem al creuament de camins del serrat de la Creu (senyal R94 d'Itinerànnia). En aquest punt cal estar atents: hem de baixar seguint sempre la carena de la serra cap a la dreta. Atenció, no hem de seguir els senyals grocs que es desvien cap l'esquerra i que ens portarien fins a Vilallonga de Ter.

Desemboquem a la carretera i seguim uns 300m fins al veïnat de la Roca (3:25h - 1.042m), que està situat al capdamunt d'una gran roca sobre el Ter, en el lloc on hi havia hagut un castell. Creuem la Roca fins al seu extrem oriental i sortim per un antic portal de la muralla que tancava el poble. Baixem per un corriol fins a una pista, que seguim en direcció a Llanars tot passant per la capella de la Mare de Déu del Raïm. Passem per la central hidroelèctrica i arribem al pont del Molí de Llanars (3:40h - 982m), punt d'inici i final d'aquesta bonica ruta per la vall de Camprodon.
 La font de les Dous per les planes d

Entrem al veïnat de la Roca.

Arc de pedres al veïnat de la Roca.

Porta al veïnat de la Roca.

La font de les Dous per les planes d

Farola al veïnat de la Roca.

Molts elements de forja al veïnat de la Roca.

Vistes de la vall i de Llanars des del punt més elevat de la Roca.

La font de les Dous per les planes d

Les muntanyes d'Ulldeter des del punt més elevat de la Roca.

Bandera que hi ha penjada al punt més elevat de la Roca.

Mirador a l'extrem S del veïnat de la Roca.

La Roca.

La Roca a l'hivern.

Avancem en paral·lel al riu fins a Llanars.