Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes

Ascensió fins a Sant Salvador de Verdera (682m) -punt culminant de la serra de Rodes- des del monestir de Sant Pere de Rodes

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Monestir de Sant Pere de Rodes

El Port de la Selva

Ruta curta d'1,6 km de longitud (anada i tornada) fins al punt més elevat de la península del Cap de Creus, Sant Salvador de Verdera. El punt de sortida i arribada de la ruta és el monestir de Sant Pere de Rodes. Des del monestir, seguim un corriol que s'enfila fent ziga-zagues pel vessant de la muntanya. A mitja ascensió ens trobem amb un trencall, és el camí que recorre la muntanya de Verdera per la seva carena (flanquejant-la en alguns punts). Nosaltres seguim el camí de l'esquerre (SE), sempre en direcció al castell, a on arribem després de caminar uns 20 minuts des del monestir. Fem el descens pel mateix camí.

El castell de Sant Salvador de Verdera es troba al punt més elevat de la península del Cap de Creus. La seva ubicació i la seva altitud (682m) fan que esdevingui un mirador meravellós de tot el seu entorn: l'Alt Empordà, el golf de Roses, la península del Cap de Creus, el massís del Canigó, la serra de l'Albera, el golf de Lleó,... un panorama grandiós que compensa sobradament l'esforç de l'ascensió. Sens dubte, un dels indrets més espectaculars del Parc Natural del Cap de Creus!

: Sant Salvador de Verdera (682m)

: 0:35h en total: 0:20h des del punt d'inici fins a Sant Salvador de Verdera i 0:15h per tornar seguint el mateix itinerari, ara de baixada.

: Baixa. Es tracta d'una excursió sense cap dificultat tècnica.

: Res en especial.

· Cap de Creus. 1:25.000. Editorial Alpina.
· Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Arribem al monestir de Sant Pere de Rodes -punt d'inici de la ruta- des de la carretera GIP-6041 que uneix Vilajuïga i Port de la Selva. Des de Vilajuïga, agafem la carretera que creua el poble i s'enfila per la muntanya en direcció al monestir de Sant Pere de Rodes i Port de la Selva (NE). Després de fer uns 8,5 km arribem a un trencall: a l'esquerra la carretera baixa cap al Port de la Selva i cap a la dreta s'accedeix al monestir. Nosaltres seguim la carretera d'accés al monestir fins que arribem a un punt on el pas està tancat. Hi ha places per estacionar els vehicles. Des de Port de la Selva, agafem la carretera que s'enfila per la muntanya en direcció al monestir de Sant Pere de Rodes i Vilajuïga (SO). Després d'uns 8 km la carretera passa per sota del monestir, nosaltres seguim avançant i arribem a un trencall. En aquest punt agafem la carretera d'accés al monestir i la seguim fins que arribem a un punt on el pas està tancat. Hi ha places per estacionar els vehicles.

Riba es Pianc, 3, 17488 Cadaqués
    L'Hotel Playasol està situat a la badia de Cadaqués, en un indret privilegiat des d'on podem gaudir d'una de les millors panoràmiques del poble. Les seves instal·lacions han estat renovades fa poc i són fantàstiques i el seu personal ens ofereix un tracte acollidor i molt professional. Una experiència inoblidable!

Monestir de Sant Pere de Rodes

El monestir de Sant Pere de Rodes és una construcció romànica excepcional. Encara que tot el conjunt és fabulós, cal destacar especialment l'edifici de l'església: la seva gran riquesa decorativa, l'estretor de les naus laterals i l'alçada monumental de la seva nau central. El monestir es pot visitar (preu de l'entrada: 4,5€/persona; més informació: 972 387 559).

Església de Santa Helena

L'església de Santa Helena, antigament coneguda com a església de Santa Creu de Rodes, es troba situada al despoblat de Santa Creu, molt a prop del monestir de Sant Pere de Rodes. Es tracta d'una antiga i interessant construcció que presenta elements preromànics i que ha sofert moltes modificacions al llarg de la història.

Vall de Santa Creu

El petit nucli de la Vall de Santa Creu se situa a l'oest (O) del terme municipal del Port de la Selva. Aquest nucli de població va ser un municipi independent fins a l'any 1787 i actualment compta amb unes 40 cases. Val la pena passejar pels carrerons estrets i costeruts d'aquest poblet de "muntanya". S'hi arriba per una carretereta des del mateix Port de la Selva.

Coordenades GPS: 42.3351936º 3.1663571º

Des de l'aparcament que hi ha habilitat al final de la carretera d'accés al monestir de Sant Pere de Rodes, seguim la pista asfaltada que ens porta fins a la façana SO del monestir (aprox. 500m), punt on començarem la ruta. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Aparcament que hi ha al final de la carretera d'accés al monestir de Sant Pere de Rodes.

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Vistes del monestir des del camí d'accés.

Ens situem en una petita esplanada que hi ha a l'extrem SO del monestir de Sant Pere de Rodes (0:00h - 521m). Hi ha diversos panells informatius i un aparcament per a vehicles de serveis. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Extrem SO del monestir.

Des d'aquest punt, pugem per unes escales tot seguint un senyal que ens indica "Castell de Sant Salvador de Verdera". Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Escales per les que pugem.

Just al capdamunt de les escales, sortim del camí que rodeja el monestir pel seu costat S i agafem un corriol estret i costerut que s'enfila pel vessant de la muntanya tot fent ziga-zagues (S). Ens trobem amb marques de pintura que corresponen a una travessa de resistència que s'organitza periòdicament per l'entorn del Cap de Creus. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Deixem enrere el camí que rodeja el monestir i agafem un corriol que s'enfila pel vessant de la muntanya (S).

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Ens enfilem pel vessant de la muntanya.

Ràpidament anem guanyant altura. Avancem per entre zones de matolls i arbustos; la vegetació és típicament mediterrània. No perdem gairebé mai de vista el castell de Sant Salvador, el nostre objectiu, al capdamunt de la muntanya (SE). Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Pas estret.

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Veiem el castell de Sant Salvador al capdamunt de la muntanya (SE).

Aviat arribem a un trencall (0:10h - 610m), és el camí que recorre la muntanya de Verdera per la seva carena. Nosaltres hem d'agafar el camí de l'esquerra cap al castell de Sant Salvador (SE). Si anéssim cap a la dreta (O), el camí ens portaria fins al coll del Mosquit i Mas Ventós. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Trencall.

Continuem ascendint. Cada cop les vistes que tenim són més espectaculars: veiem Port de la Selva (NE), el monestir de Sant Pere de Rodes (NO), Llançà (NO),... Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Port de la Selva al fons.

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Monestir de Sant Pere de Rodes.

No triguem a arribar al castell de Sant Salvador de Verdera (0:20h - 682m). Entrem a les ruïnes del castell a través d'una porta i ens dirigim fins al seu punt més elevat, que està situat al seu extrem oriental (E). Aquest és també el punt més elevat de tota la península del Cap de Creus. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Primeres parets que ens trobem del castell de Sant Salvador.

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Ruïnes del castell de Sant Salvador.

Les vistes són impressionants en totes direccions: la plana empordanesa, el golf de Roses, el Cap de Creus, Port de la Selva, el golf de Lleó, el Rosselló, el massís del Canigó, la serra de l'Albera,... També veiem, cap al SE, a uns 80m d'on ens trobem ara, la cota 670m de la muntanya de Sant Salvador. Si ho volem, podem accedir-hi gràcies a un caminet que recorre la carena. Aquesta cota també és un excel·lent mirador del golf de Roses i de la península del Cap de Creus. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Vistes del golf de Roses (fons) i de la cota 670m (en primer terme) des del castell de Sant Salvador.

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Vistes del Port de la Selva (NE).

Vistes de la punta del Cap de Creus (E).

LLEGENDES DEL CASTELL DE SANT SALVADOR

El castell de Sant Salvador ha estat objecte de diverses llegendes populars. El Salt de la Reina -una terrassa natural que hi ha al costat S del castell per sobre d'un precipici- és la protagonista d'algunes d'elles. Segons una de les versions, l'última reina mora que regnà en aquestes terres, un cop vençut i mort el seu marit pels cristians, hauria intentat liderar la resistència dels seus davant dels invasors, però el seu cavall hauria embogit i s’hauria llençat pel precipici. Es diu que encara avui són audibles els laments de la reina al fons del precipici. En una altra versió, la protagonista és la filla d'un comte d'Empúries que, enamorada d'un pastor amb el qual hauria tingut un fill, de nom Epicini, i que després seria un dels monjos fundadors de Sant Pere de Rodes, s'hauria suïcidat saltant a cavall pel precipici perquè el seu pare, el comte, li volia imposar un matrimoni amb un altre home. En una tercera versió, la comtessa d'Empúries s’hauria llançat al buit amb el seu cavall tot fugint de la persecució amorosa del vescomte de Rocabertí. Altres llegendes situen el castell i la serra de Rodes en escenaris del cicle del Sant Greal, i també té fama de ser una àrea propícia pels fenòmens paranormals.
Fonts: "Llegendes de castells catalans" (Pere Català i Roca) i "Viquipèdia".

Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

Restes del castell de Sant Salvador de Verdera.

El castell de Sant Salvador i el massís del Canigó al fons.

Interior de les ruïnes del castell de Sant Salvador.

Tornem fins al monestir de Sant Pere de Rodes (0:35h - 521m) pel mateix camí que hem fet de pujada. Durant el descens, no podem deixar d'admirar el massís del Canigó, que tenim ben present a davant nostre (NO) durant el primer tram de baixada. Castell de Sant Salvador de Verdera des de Sant Pere de Rodes 1

El massís del Canigó, ben present a davant nostre durant el primer tram de descens.

quimo
02-12-2016 13:27:21h

Les vistes des del castell són fabuloses!!! Molt xulo!