Vall d'Otal des de Sant Nicolau de Bujaruelo

Excursió fins al circ d'Otal, als peus de la serra de Tendeñera, des de Bujaruelo

Refugi de Bujaruelo

Torla

Passeig de 13,5 km de longitud (anada i tornada) fins al circ d'Otal, a la capçalera de la vall d'Otal, des del refugi de Bujaruelo. Primer l'itinerari remunta la vall de Bujaruelo fins al trencall de la pista d'Otal per una còmoda pista. A continuació agafem la pista d'Otal que s'enfila fent àmplies llaçades fins al coll d'Otal, punt en el que se'ns obre tota la perspectiva sobre aquesta vall d'origen glacial. Finalment recorrem la bonica vall fins a la seva capçalera per un camí senzill i fàcil. La tornada es realitza pel mateix itinerari. Si ho volem, però, podem fer drecera per diversos corriols, i un camí ens permet anar des del trencall de la pista d'Otal fins al refugi de Bujaruelo pel marge oriental del riu Ara.

La ruta fins al circ d'Otal ens permet endinsar-nos a la bonica i alhora desconeguda vall d'Otal. Aquesta vall té la seva capçalera a occident, als peus de la serra de Tendeñera, i està envoltada de muntanyes com el propi pic de Tendeñera, la Peña d'Otal, el pic Turbón o la Peña d'Ordiso, que podem admirar al llarg de l'itinerari. El principal atractiu de la ruta és la captivadora estampa pirinenca que ens ofereix la vall d'Otal: enmig del marcat perfil en forma d'"U" que ens ofereix aquesta vall d'origen glacial, hi trobem marmotes, vaques, flors silvestres, prats, petits bosquets i el petit rierol d'Otal. Un petita meravella.

: 3:15h en total: 1:45h des del punt d'inici fins a la capçalera de la vall d'Otal i 1:30h de tornada pel mateix itinerari (ara de baixada).

: Mitjana. Es tracta d'una excursió senzilla i apta per a tothom. L'única dificultat ve donada per la llargada de la ruta (13,5 km anada i tornada). Els poc més de 300m de desnivell se superen per camí fàcil, còmode i progressiu.

: Primavera, estiu i tardor.

: Res en especial.

Ordesa y Monte Perdido – Parque Nacional. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i presenta diversos atractius (flora i fauna, paisatges de gran bellesa, espais per descansar i jugar). De tornada, al desviament de la pista d'Otal i el pont d'Oncins, es pot optar per anar cap aquest pont (200m des del trencall) i tornar a Sant Nicolau de Bujaruelo per l'altre marge del riu Ara (el camí està en bon estat, ben senyalitzat en tot moment i creua una sèrie de prats molt bonics situats a la vora del riu).

Ens dirigim per la carretera N-260a cap a Torla (des de Broto, si venim del S, o des de Biescas i Linás de Broto, si venim de l'O). En una corba pronunciada de la N-260a agafem la carretera A-135, seguint les indicacions de Torla. Després d'1 km, arribem a l'entrada del poble. A mà dreta hi tenim el Centre de Visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut i el seu pàrquing. Seguim per la carretera A-135 i creuem el poble de Torla en direcció N. Sortim del poble i després de 3 km arribem al Pont dels Navarresos. Just després de creuar el pont, deixem la carretera (que continua cap a l'E en direcció a la vall d'Ordesa) i agafem una pista mig asfaltada que surt en direcció N i que remunta la vall de Bujaruelo. Avancem 2,5 km pel marge oriental del riu fins que arribem al pont dels Abetos, on creuem el riu i passem al seu marge occidental. Seguim vall amunt per la pista i després de 1,3 km deixem enrere un càmping i una porta metàl·lica. Continuem pel mateix camí i després de 2,5 km arribem al refugi de Bujaruelo (6,3 km des del Pont dels Navarresos). A davant del refugi hi ha una esplanada on podem estacionar els vehicles.

Refugi de Sant Nicolau de Bujaruelo

Des de Torla, en direcció a la vall d'Ordesa, desviant-nos al Pont dels Navarresos a l'esquerra, arribem a un refugi - restaurant, un càmping i un magnífic pont romànic a 1.420m d'altitud enmig de la vall de Bujaruelo. Aquest enclavament és un espai ideal per descansar i fer-hi activitats lúdiques.

Coordenades GPS: 42.6945166º -0.10693573º

• Centre de visitants del Parc Nacional d´Ordesa i Mont Perdut (Torla)
    Centre de visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut (Torla)

Situat a l'aparcament de Torla, des d'on surten els autobusos cap a l'entrada del parc, disposa de sales d'exposició permanent dedicades a la geologia, els ecosistemes, les diverses zones del parc i els espais protegits d'Aragó. Integrat espacialment en el propi paisatge, funciona com a oficina d'atenció al visitant.

Coordenades GPS: 42.6263014º -0.11157058º

Casa de la Vall i presó de Broto

Quan al s. XVI la Mancomunitat de la Vall de Broto tenia poder d'autogovern, la ramaderia de muntanya n'era la riquesa principal i la majoria de litigis sorgien per robatoris, ús de pastures alienes i contraban cap a França. La Casa de la Vall i la presó són un gran testimoni d'aquesta història (Informació visites: 974 486 413)

Coordenades GPS: 42.6046448º -0.1223006º

Comencem la ruta al refugi de Bujaruelo (0:00h - 1.338m), tot just al costat de la petita ermita de Sant Nicolau de Bujaruelo i del conegut pont romànic de Bujaruelo. Es tracta d'un indret força concorregut que esdevé punt de sortida de diverses excursions de senderisme i d'alta muntanya i punt de pas del sender de llarg recorregut GR-11. Vall d

Refugi de Bujaruelo. Punt de pas i punt de sortida de vàries rutes.

Vall d

Pont romànic de Bujaruelo.

Des de l'esplanada habilitada com a zona d'estacionament de davant del refugi, agafem el camí que hi ha a la dreta del propi refugi i que una dotzena de metres més amunt ens deixa a la pista que remunta la vall de Bujaruelo pel seu costat occidental (O). Vall d

Agafem el camí que hi ha a la dreta del refugi de Bujaruelo.

Comencem a caminar per aquesta pista en direcció N. Una cadena i una senyal barren el pas als vehicles motoritzats. A partir d'aquest punt, per la pista només hi poden circular vehicles autoritzats. El camí gira cap a l'esquerra, en direcció NO, tot seguint l'orientació de la vall. Vall d

Creuem una barrrera i continuem remuntant la vall de Bujaruelo.

Deixem enrere, a mà dreta, el bonic pont romànic de Bujaruelo. Vall d

Pont de Bujaruelo sobre el riu Ara.

La pista remunta la vall amb suavitat. En tot moment tenim el riu Ara a la nostra dreta. Vall d

Avancem el paral·lel al riu Ara.

El camí és fàcil i agradable. Deixem enrere a mà esquerra un camí pedregós (0:10h) que s'enfila amunt pel vessant de la muntanya. Nosaltres seguim recte per la pista principal. Aquest camí que hem deixat enrere ens portaria fins a la pista d'Otal que nosaltres seguirem més endavant. És, doncs, una possible drecera: el camí és més curt però té més pendent i avança per terreny pedregós.  Vall d

Nosaltres continuem per la pista (dreta).

Seguim avançant i aviat arribem al desviament cap a la pista de la vall d'Otal (0:20h - 1.368m). En aquest trencall nosaltres seguim la pista de l'esquerra, que s'enfila cap a la vall secundària d'Otal tot fent vàries llaçades. La pista de la dreta (que no agafem) creua el riu Ara al pont d'Oncins, uns 200m més endavant, i prossegueix en direcció N cap a la vall d'Ordiso i la vall de l'Ara. Des del pont d'Oncins també surt un camí que retorna a Sant Nicolau de Bujaruelo pel vessant oriental (E) de la vall i que esdevé una bona opció si de baixada no volem repetir el tram de pista que hem seguit fins ara (la distància és equivalent i el camí és senzill, còmode i està ben indicat). Vall d

Desviament de la pista d'Otal.

Vall d

Nosaltres agafem la pista d'Otal (esquerra).

Senyal indicadora de la pista d'Otal.

Enfilem la pista que puja cap a la vall d'Otal. La pista guanya altitud progressivament tot fent vàries llaçades. El camí és fàcil i còmode i el terreny no presenta cap dificultat. Vall d

L'ascens és fàcil i còmode.

A mesura que guanyem alçada, se'ns obre a l'E la panoràmica sobre la vall principal. Si ho volem, alguns petits corriols que surten de la pista permeten unir les diverses llaçades que aquesta va fent. Vall d

Panoràmica que tenim en direcció E.

Continuem avançant i arribem al coll d'Otal (1:10h - 1.598m) on ens trobem una porta metàl·lica que serveix per barrar el pas al bestiar. Pocs metres abans del coll, hem deixat enrere a mà dreta un tram del sender GR-11 que pujava directe des del pont d'Oncins (al fons de la vall del riu Ara). A partir d'ara i fins al circ d'Otal, el camí que seguirem coincideix amb el GR-11. Vall d

Coll d'Otal.

A davant hi tenim tota la vall d'Otal. Es tracta d'una vall d'origen glacial, podem observar la seva característica forma d'"U". La vall d'Otal és una vall secundària de la conca del riu Ara, té una orientació O - E i se situa entre la vall d'Ordiso (N) i la pròpia vall de Bujaruelo (S). A la seva capçalera la vall queda tancada per l'espectacular circ d'Otal, amb el coll i el pic de la Tendeñera (2.853m) al capdamunt. Vall d

La vall d'Otal des del coll d'Otal.

Comencem a recórrer la vall d'Otal cap a la seva capçalera. Creuem un pont i passem al costat N de la vall. A partir d'ara, i fins al final de l'itinerari, el camí avança sempre per aquest marge del riu. En qualsevol cas, el terreny és còmode, i si ho preferim podem recórrer la vall lliurement per ambdós marges del riu, camp a través o per petits corriols que surten del camí principal. Vall d

Creuem el riu Otal.

Vall d

El circ d'Otal i la serra de Tendeñera al fons.

A la vall d'Otal, rodejats d'un típic paisatge pirinenc, hi podem trobar vaques pasturant tranquil·lament, observar-hi marmotes i admirar una gran varietat de flors i plantes pròpies de l'alta muntanya. Estem en un indret preciós i poc conegut. Una petita meravella de la naturalesa. Vall d

Una vaca pasturant a la vall d'Otal.

A les parets S de la vall d'Otal hi tenim la serra del Turbón, amb el pic Turbón (2.319m), i al N hi trobem el pic d'Asnerillo (2.328m) i la Peña d'Ordiso (2.319m). És a la capçalera de la vall, a l'O, on hi trobem els cims més destacats de la zona: la Peña d'Otal o Arañonera (2.709m) i el pic Tendeñera (2.853m). Vall d

El camí avança cap a la capçalera de la vall.

Vall d

Serra del Turbón i pic Turbón (2.319m).

Pic d'Otal (2.709m).

El camí és fàcil i evident i no presenta cap dificultat, avancem en tot moment per terreny pla. Arribem a la cabana - refugi d'Otal (1:40h - 1.622m), un petit refugi de pastors que ens podria servir en cas de necessitat. Vall d

Cabana - refugi d'Otal.

Deixem el refugi enrere a mà esquerra i continuem en direcció O per un petit corriol que s'endinsa cap al circ d'Otal, tenim el riu ben a prop a la nostra esquerra en tot moment. A la dreta hi veiem un camí que s'enfila muntanya amunt, és el GR-11 que continua cap al coll de Tendeñera i Panticosa (O). Vall d

Avancem per un petit corriol.

Després de 200m de recorregut des del refugi, arribem a la cascada d'Otal (1:45h - 1.621m), punt culminant d'aquesta ruta que ens ha permès descobrir un dels paratges més bonics del Pirineu aragonès. Vall d

Lliri dels Pirineus (Iris xiphioides) en primer terme i cascada d'Otal al fons.

El recorregut de tornada es realitza pel mateix itinerari, ara, però, el fem de baixada. Vall d

Vista de la vall d'Otal des de la seva capçalera.

Un cop arribem al desviament de la pista d'Otal, podem optar per tornar fins al refugi de Bujaruelo pel marge oriental del riu Ara. Llavors cal que en aquest trencall seguim la indicació de "Puente de Oncins – San Nicolás de Bujaruelo (por GR 11)". Vall d

Trencall cap al pont d'Oncins i Sant Nicolau de Bujaruelo pel GR 11 (marge oriental del riu).

Vall d

Una de les moltes flors que podem observar a la vall d'Otal.

Milfulles (Achillea Millefolium). Segons la mitologia grega, l'heroi Aquiles utilitzava aquesta planta per guarir-se les ferides i pel mal d'estómac.

Panical blau (Eryngium Bourgatii).

Adrián
03-12-2017 12:44:21h

Que tal per fer-la en aquestes dates? Amb neu?

RUTES PIRINEUS
25-08-2016 10:21:07h

Hola Juanma, el camí és una pista i, per tant, sí que es pot fer amb bicicleta.

03-08-2016 06:50:50h

Hola, atenció! A la vall d'Otal, prop de Bujaruelo, el refugi d'Otal no és un refugi. Està tancat i l'utilitzen els pastors i el bestiar.
(Comentari introduït originàriament en anglès)

Juanma
19-07-2016 09:40:26h

Hola! Pel que es veu a les imatges, és possible fer-la en bicicleta amb remolc per a nens? Gràcies

José Luis Pérez
02-07-2015 10:30:52h

Nosaltres anàvem amb nens de 8 i 12 anys, ens ha costat 4 hores pujar i 2 hores baixar sense comptar les parades... Espectacular!!! El paisatge, les marmotes, un isard i,en arribar, banyar-nos a la cascada. Era juliol i hi havia poca gent...

Edu
26-09-2013 14:49:43h

Val la pena tornar per l'altre costat del riu... el camí és molt bonic i agradable.

Mariona Riudoms
12-09-2013 17:32:47h

Magnífica ruta per fer en família! No és difícil i et deixa al mig d'un paisatge meravellós i sorprenentment tranquil. A l'estiu hi acostuma a fer fresca i s'hi està molt bé tot fent un pícnic!!!