Pels dominis de Sant Pere de Rodes

Ruta pels voltants del monestir benedictí de Sant Pere de Rodes amb vistes impressionants sobre la part més occidental del Cap de Creus

Ermita de Santa Helena

El Port de la Selva

Preciosa i completa ruta circular de quasi 18 km per la serra de Rodes, des de l'ermita de Santa Helena fins al monestir de Sant Pere de Rodes, passant per Palau-saverdera, el coll de Sant Genís i la Selva de Mar. Es tracta d'una excursió llarga i per gent acostumada a desnivells importants. L'itinerari transcorre parcialment dins del Parc Natural del Cap de Creus.

La serra de Rodes es troba situada als municipis de Roses, Palau-saverdera i la Selva de Mar, a la comarca de l'Alt Empordà, i té una elevació màxima de 670m sobre el nivell del mar. Antigament la serra de Rodes -també coneguda com a serra de Verdera- era densament arbrada i amb vegetació molt abundant. L'explotació dels vessants de muntanya, amb l'extensió de la vinya i l'olivera des de l'edat mitjana, i els reiterats incendis van provocar la desforestació progressiva de la muntanya. Avui hi predomina un espès matollar típicament mediterrani format per bruc, ginesta, estepa negra, argelaga,...

: 5:35h en total. 1:05h des de Santa Helena fins a Palau-saverdera, 1:15h des de Palau-saverdera fins al creuament de Can Palou, 1:00h des d'aquest punt fins al coll de Sant Genís, 0:50h des d'aquest coll fins a la Selva de Mar, 1:15h des de la Selva de Mar fins al monestir de Sant Pere de Rodes i 0:10h des del monestir fins a l'aparcament de l'ermita de Santa Helena.

: Notable. La derivada de la distància i l'elevat desnivell que cal superar.

· Alt Empordà. 1:50.000. Editorial Alpina.
· Base topográfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

Per arribar a l'ermita de Santa Helena, punt d'inici de l'excursió, hem de prendre la carretera GIP-6041 que uneix el Port de la Selva amb Vilajuïga. A tocar de l'ermita de Santa Helena trobem un ampli aparcament amb unes vistes magnífiques.

Riba es Pianc, 3, 17488 Cadaqués
    L'Hotel Playasol està situat a la badia de Cadaqués, en un indret privilegiat des d'on podem gaudir d'una de les millors panoràmiques del poble. Les seves instal·lacions han estat renovades fa poc i són fantàstiques i el seu personal ens ofereix un tracte acollidor i molt professional. Una experiència inoblidable!

Cooperativa Agrícola de Palau-saverdera

La Cooperativa Agrícola de Palau-saverdera es va constituir l'any 1933 i aplega bona part dels pagesos del municipi. La Cooperativa està especialitzada en la producció d'oli d'oliva però a la seva botiga també podem trobar-hi vi dels cellers de la zona, vi a granel i d'altres productes de proximitat. La Cooperativa es troba situada a l'entrada del nucli urbà, just al costat de la carretera GI-610.

Monestir de Sant Pere de Rodes

El monestir de Sant Pere de Rodes és una construcció romànica excepcional. Encara que tot el conjunt és fabulós, cal destacar especialment l'edifici de l'església: la seva gran riquesa decorativa, l'estretor de les naus laterals i l'alçada monumental de la seva nau central. El monestir es pot visitar (preu de l'entrada: 4,5€/persona; més informació: 972 387 559).

Església de Santa Helena

L'església de Santa Helena, antigament coneguda com a església de Santa Creu de Rodes, es troba situada al despoblat de Santa Creu, molt a prop del monestir de Sant Pere de Rodes. Es tracta d'una antiga i interessant construcció que presenta elements preromànics i que ha sofert moltes modificacions al llarg de la història.

Vall de Santa Creu

El petit nucli de la Vall de Santa Creu se situa a l'oest (O) del terme municipal del Port de la Selva. Aquest nucli de població va ser un municipi independent fins a l'any 1787 i actualment compta amb unes 40 cases. Val la pena passejar pels carrerons estrets i costeruts d'aquest poblet de "muntanya". S'hi arriba per una carretereta des del mateix Port de la Selva.

Coordenades GPS: 42.3351936º 3.1663571º

Comencem la ruta a l'aparcament que hi ha just al costat de l'ermita de Santa Helena (0:00h - 535m). Agafem el caminet senyalitzat ("Palau-saverdera") que surt des de darrera de l'ermita i que es dirigeix cap a l'altre vessant de la muntanya i finalment desemboca a una pista. La prenem cap a la dreta i al cap d'uns 800m arribem a l'àrea de pícnic del Mas Ventós. Agafem el corriol que baixa suaument cap a Palau-saverdera (senyalitzat) des d'on gaudim d'unes vistes meravelloses de la badia de Roses. Durant la baixada trobarem una desviació a la dreta. Si l'agafem, a uns 20m podrem veure el dolmen Muntanya d'en Caselles. Reculem i continuem el descens cap a Palau-saverdera per un corriol, anomenat antigament camí de les Devotes, que segueix baixant entre feixes. En alguns trams encara es poden veure murs de pedra seca i alguna barraca tradicional. Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Ermita de Santa Helena.

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Ermita de Santa Helena vista des de la carena que puja al cim de Sant Salvador (fora de ruta).

La carena que puja al cim de Sant Salvador (fora de ruta).

Restes de l'antic castell de Verdera (fora de ruta).

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Vistes des de l'antic castell de Verdera cap al NE, amb el poble de LLançà i la costa (fora de ruta).

Vistes des l'antic castell de Verdera cap al S, amb la plana empordanesa i el golf de Roses (fora de ruta).

Camí que progressa a mitja vessant amb la plana empordanesa i el golf de Roses al fons (fora de ruta).

Zona de lleure.

Dolmen baixant a Palau-saverdera.

Camí de ferradura que baixa cap a Palau-saverdera, amb murs de pedra seca.

Arribem a Palau-saverdera i anem fins a la plaça Major de Palau-saverdera (1:05h - 106m). Creuem el carrer de Sant Onofre, seguim pels carrers Roses i Balmes i sortim per la urbanització de Bellavista en direcció a Roses. Aquest camí, ara molt planer, és una petita pista que transcorre entre cultius d'oliveres fins que arribem a la urbanització de Mas Fumats. Entrem a la urbanització pel seu extrem NO, per la seva part alta, des d'on comencem a baixar pels carrers amb força pendent. Hem d'arribar a l'extrem SE de la urbanització, on agafem un corriol a la nostra esquerra que ens porta fins a la carretera GI-614. La creuem i caminem uns 90m per una carretera secundària fins que arribem al creuament de Can Palau (2:20h - 50m).

En aquest punt hem d'agafar el camí de la Selva de Mar (senyalitzat), que va pujant en paral·lel a la carretera GI-614, en clara direcció NE. Al cap d'aproximadament 1 km creuem la carretera i el pendent augmenta una mica. El corriol transcorre entre murs de pedra seca i passem pel costat de l'anomenada Torreta o Torre del Moro, que data del segle XVI-XVII. El camí va pujant tot fent ziga-zagues i finalment arribem al coll de Sant Genís (3:20h - 358m). Hi ha moltes feixes construïdes amb murs de pedra seca, tot i que en alguns llocs el seu estat de conservació no és massa bo.

Des del coll de Sant Genís, anem baixant en direcció a la Selva de Mar per una pista ampla. Creuem un pas de bestiar i seguim sempre la pista ampla en direcció al Mas Estela. Ben a prop hi podem veure uns camps de vinya molt ben cuidats. Més endavant deixem la pista i agafem un corriol que surt a l'esquerra (3:45h - 210m) i baixa fent ziga-zagues cap al mas. Rodegem el Mas Estela i les seves vinyes i acabem desembocant a una pista asfaltada.

Anem seguint aquesta pista fins al nucli de la Selva de Mar (4:10h - 51m). No cal entrar al poble, tot i que us aconsellem fer una passejada pels carrerons d'aquest pintoresc llogarret. Creuem la riera de la Selva i, a l'altra banda, comencem a enfilar-nos pel camí del monestir de Sant Pere de Rodes (5:25h - 512m), senyalitzat. Pugem per unes escales i passem per l'església de Sant Sebastià. El camí, tot i que va fent petites marrades, puja força i és bastant abrupte i molt pedregós. La pujada és llarga però no té pèrdua.
 Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Ribera de la Selva arribant al poble de la Selva de Mar.

Olivera, arbre conreat i molt present a la zona.

Plaça Major de la Selva de Mar.

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Un descans buscant ombra a la Selva de Mar.

Antiga torre defensiva sortint de la Selva de Mar.

El camí antic que comunicava la Selva de Mar amb Sant Pere de Rodes.

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Senderistes baixant de Sant Pere de Rodes cap a la Selva de Mar.

Escorça d'alzina surera (arbre que a la zona s'anomena popularment "suro").

Ruc esperant a l'ombra a l'entrada del monestir.

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

A dins del recinte del monestir.

Hort del monestir, avui cuidat pel personal del restaurant.

Sostre amb volta catalana, a l'interior del monestir.

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Detall del campanar de Sant Pere de Rodes, amb les finestres d'arc de mig punt i l'arqueria cega d'estil llombard.

Una vegada dalt, la visió que tenim del monestir és molt poc coneguda, ja que som just a l'altra banda de l'entrada principal. Seguint el camí asfaltat que voreja el monestir per sota seu arribem a la façana principal. Després d'admirar aquesta sensacional construcció romànica, continuem pel camí asfaltat que va flanquejant la muntanya fins a l'aparcament de l'ermita de Santa Helena (5:35h - 535m), punt d'inici i final d'aquesta excursió pels dominis de Sant Pere de Rodes i dels senyors de Verdera. Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Carena que puja al castell de Verdera i el cim de Sant Salvador (forta de ruta).

Pels dominis de Sant Pere de Rodes 1

Fita i vistes a la plana empordanesa i al massís del Canigó (fora de ruta).

El monestir de Sant Pere de Rodes vist des del castell de Verdera (fora de ruta).