Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo

Curta ruta circular per la vall del riu Ara a Bujaruelo

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Refugi de Bujaruelo

Torla

Passejada circular de 3,4 km de longitud per la vall de Bujaruelo. L'itinerari comença al refugi de Bujaruelo, just al costat del pont de Sant Nicolau de Bujaruelo. Primer remuntem la vall de Bujaruelo pel marge dret del riu Ara (SO) fins al pont d'Oncins tot seguint una àmplia i còmode pista de terra. Un cop al pont d'Oncins, passem al marge esquerre del riu (NE) i retornem cap a Sant Nicolau de Bujaruelo seguint un tram del sender de llarg recorregut GR-11. Finalment, ja a l'entorn de Bujaruelo, tornem a creuar l'Ara a través del bonic pont romànic de Bujaruelo.

Aquesta ruta pels voltants de Bujaruelo és una de les rutes ornitològiques que proposa el CEDESOR (Centro para el Desarrollo del Sobrarbe y La Ribagorza). Al costat del pont de Sant Nicolau de Bujaruelo, punt d'inici de la ruta, i repartits al llarg del recorregut, hi ha diversos panells que ens parlen de les aus pròpies d'aquesta zona: el trencalòs, el trencapinyes, la merla, el cercavores, l'àliga reial, la perdiu blanca, el pela-roques,... La ruta transcorre pel costat del riu Ara i estem sempre rodejats de muntanyes que superen els 2.000m d'altitud. Creuem agradables prats de muntanya i boscos on hi predominen els pins, els freixes, els boixos, els teixos i les moixeres. El refugi, el pont romànic i l'ermita de Sant Nicolau de Bujaruelo donen el contrapunt històric a aquesta ruta: Bujaruelo era fa centenars d'anys un concorregut punt de pas de pelegrins, comerciants, viatgers i pastors que creuaven els Pirineus a través del port de Gavarnie (també anomenat port de Bujaruelo).

: 0:50h en total: 0:20h des del punt d'inici fins al desviament de la vall d'Otal, 0:05h addicionals per arribar fins al pont d'Oncins i 0:25h per tornar al refugi de Bujaruelo pel marge esquerre (NE) del riu.

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Primavera, estiu i tardor.

· Ordesa y Monte Perdido - Parque Nacional. 1:40.000. Editorial Alpina.
· Vignemale - Bujaruelo. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i presenta diversos atractius (flora i fauna, paisatges de gran bellesa, espais per descansar i jugar). La ruta es pot realitzar indistintament en ambdós sentits de la marxa. Nosaltres optem per avançar primer per la pista de terra del marge dret del riu Ara (aigües avall) fins al pont d'Oncins i, des d'aquest punt, fer la tornada pel sender GR-11 del marge esquerra del riu (aigües avall). Si opteu per fer la ruta en l'altre sentit, al punt d'inici, al refugi de Bujaruelo, heu de creuar el pont romànic i remuntar la vall de Bujaruelo pel sender GR-11.

Ens dirigim per la carretera N-260a cap a Torla (des de Broto, si venim del S, o des de Biescas i Linás de Broto, si venim de l'O). En una corba pronunciada de la N-260a agafem la carretera A-135, seguint les indicacions de Torla. Després d'1 km, arribem a l'entrada del poble. A mà dreta hi tenim el Centre de Visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut i el seu pàrquing. Seguim per la carretera A-135 i creuem el poble de Torla en direcció N. Sortim del poble i després de 3 km arribem al Pont dels Navarresos. Just després de creuar el pont, deixem la carretera (que continua cap a l'E en direcció a la vall d'Ordesa) i agafem una pista mig asfaltada que surt en direcció N i que remunta la vall de Bujaruelo. Avancem 2,5 km pel marge oriental del riu fins que arribem al pont dels Abetos, on creuem el riu i passem al seu marge occidental. Seguim vall amunt per la pista i després de 1,3 km deixem enrere un càmping i una porta metàl·lica. Continuem pel mateix camí i després de 2,5 km arribem al refugi de Bujaruelo (6,3 km des del Pont dels Navarresos). A davant del refugi hi ha una esplanada on podem estacionar els vehicles.

• Centre de visitants del Parc Nacional d´Ordesa i Mont Perdut (Torla)
    Centre de visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut (Torla)

Situat a l'aparcament de Torla, des d'on surten els autobusos cap a l'entrada del parc, disposa de sales d'exposició permanent dedicades a la geologia, els ecosistemes, les diverses zones del parc i els espais protegits d'Aragó. Integrat espacialment en el propi paisatge, funciona com a oficina d'atenció al visitant.

Coordenades GPS: 42.6263014º -0.11157058º

Casa de la Vall i presó de Broto

Quan al s. XVI la Mancomunitat de la Vall de Broto tenia poder d'autogovern, la ramaderia de muntanya n'era la riquesa principal i la majoria de litigis sorgien per robatoris, ús de pastures alienes i contraban cap a França. La Casa de la Vall i la presó són un gran testimoni d'aquesta història (Informació visites: 974 486 413)

Coordenades GPS: 42.6046448º -0.1223006º

Comencem la ruta al refugi de Bujaruelo (0:00h - 1.338m). Es tracta d'un indret força concorregut que esdevé punt de sortida de diverses excursions de senderisme i d'alta muntanya i punt de pas del sender de llarg recorregut GR-11. Just al costat de la petita ermita de Sant Nicolau de Bujaruelo i del pont romànic de Bujaruelo hi ha un panell informatiu de la ruta que seguirem ("Ruta Ornitològica de Bujaruelo"); aquest panell ens dona informació del recorregut i de les aus que si poden observar. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Refugi de Bujaruelo. Punt de pas i punt de sortida de vàries rutes.

Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Pont romànic de Bujaruelo.

Des de l'esplanada de davant del refugi, agafem el camí que hi ha a la dreta del propi refugi i que una dotzena de metres més amunt ens deixa a la pista que remunta la vall de Bujaruelo pel seu vessant occidental (O). Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Agafem el camí que hi ha a la dreta del refugi de Bujaruelo.

Comencem a caminar per aquesta pista en direcció N. Una cadena i una senyal barren el pas als vehicles motoritzats. A partir d'aquest punt, per la pista només hi poden circular vehicles autoritzats. El camí gira cap a l'esquerra, en direcció NO, tot seguint l'orientació de la vall. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Creuem una barrrera i continuem remuntant la vall de Bujaruelo.

Deixem enrere, a mà dreta, el bonic pont romànic de Bujaruelo. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Pont de Bujaruelo sobre el riu Ara.

La pista remunta la vall amb suavitat. En tot moment tenim el riu Ara a la nostra dreta. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Avancem el paral·lel al riu Ara.

El camí és fàcil i agradable. Deixem enrere a mà esquerra un camí pedregós que s'enfila amunt pel vessant de la muntanya. Nosaltres seguim recte per la pista principal. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Nosaltres continuem per la pista (dreta).

Seguim avançant i aviat arribem al desviament de la pista de la vall d'Otal (0:20h - 1.368m). Veiem, uns metres abans de la bifurcació, la petita però ben conservada font de la Femalla i un panell informatiu de la ruta ("Fuente de la Femalla") amb informació dels ocells que des d'aquí és possible observar. La pista de l'esquerra s'enfila cap a la vall d'Otal tot fent llaçades. Nosaltres hem d'agafar la pista de la dreta, seguint la indicació de "Puente de Oncins - S. Nicolás de Bujaruelo (por GR-11)". Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Desviament de la pista d'Otal.

Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Continuem per la pista de la dreta.

Indicació del pont d'Oncins i Sant Nicolau de Bujaruelo.

Avancem 200m i arribem al pont d'Oncins (0:25h - 1.363m). Passem ara al marge esquerre del riu. A partir d'ara seguirem el sender GR-11 fins al refugi de Bujaruelo. El camí gira a la dreta i comencem a desfer la vall en direcció SE. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Pont d'Oncins.

Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Riu Ara des del pont d'Oncins (aigües amunt).

Després de 100m arribem a un trencall. Nosaltres hem de seguir el camí de la dreta, que és el sender GR-11 que va en direcció a Sant Nicolau de Bujaruelo. El camí que surt amunt cap a l'esquerra és també el sender GR-11 però en direcció a la capçalera del riu Ara, la vall d'Ordiso i Panticosa (el camí surt en direcció SE però recupera la direcció N uns 100m més endavant després de fer una llaçada). Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Agafem el camí de la dreta.

Indicador.

Seguim les marques de pintura blanques i vermelles que ens acompanyaran fins al final de la ruta. Avancem alternant zones boscoses i agradables prats de muntanya. A la dreta, hi anem veient la llera del riu Ara. Estem en un indret ideal i molt tranquil, ja sigui per descansar, relaxar-nos o jugar amb els més petits. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Alternem zones boscoses amb prats verds.

Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

El camí està marcat i és evident.

El riu Ara.

Després de fer uns 450m des del trencall, ens trobem el segon panell explicatiu de la ruta ("Praderas de Laña Larga"). El panell ens dona informació sobre els ocells que podem admirar des d'aquest indret. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Prats a la riba del riu Ara.

Continuem avançant sense deixar el camí, que segueix baixant pel marge esquerre (NE) del riu Ara en direcció SE. L'entorn és realment agradable. Després de 800m arribem a la passarel·la de Sandaruelo, una passarel·la metàl·lica que ens ajuda a creuar un rierol, que desemboca a l'Ara uns metres més avall. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Passarel·la de Sandaruelo.

Deixem la passarel·la enrere i continuem en direcció a Sant Nicolau de Bujaruelo. Seguim alternant els boscos amb els prats de muntanya. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Mirada enrere, vall amunt.

Ens trobem una tanca metàl·lica per bestiar que superem sense cap dificultat per un pas que hi ha habilitat. Un cop passada la tanca veiem el tercer panell explicatiu de la ruta ("El fenal"), que també ens informa sobre els ocells i la vegetació que podem admirar des d'aquest punt. Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Tanca metàl·lica pel bestiar.

Ben aviat arribem ja al pont romànic de Bujaruelo -quin plaer creuar-lo!- i assolim el refugi de Bujaruelo (0:50h - 1.338m), punt d'inici i final d'aquesta tranquil·la i bonica ruta per la vall de Bujaruelo.
BUJARUELO, UN ANTIC HOSPITAL DE PELEGRINS

El refugi de Bujaruelo és un antic hospital de pelegrins que va ser construït al segle XII per l'orde dels Hospitalaris de Sant Joan. La vall de Bujaruelo va ser, durant segles, un dels passos més concorreguts per part de pelegrins, comerciants i pastors que volien creuar els Pirineus. De fet, en els estatuts de la Mancomunitat de la Vall es diu que les instal·lacions de Bujaruelo (refugi, ermita i pont) s'han de conservar com a "refugi hospitalari durant els mesos d'hivern i primavera" al estar situades a mig camí entre Torla i França, donada la "naturalesa escarpada de la serralada pirinenca pel port de Gavarnie i els forts vents que hi ha" i per "evitar les desgràcies de cada hivern". (Font: refugi de Bujaruelo)

Passejada per Sant Nicolau de Bujaruelo 1

Pont de Bujaruelo i refugi de Bujaruelo.

Riu Ara, aigües avall, des del pont de Bujaruelo.

Cris
07-11-2013 14:59:14h

Prats preciosos, val molt la pena, sobretot si hi aneu amb petits perquè hi ha molt d'espai per jugar i córrer. És una ruta per disfrutar.