Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta

Camí accessible per a persones amb mobilitat reduïda a la vall de Pineta

distanciaDistància d´anada

desnivelDesnivell

Pendent màximPendent màxim

AccessibilitatAccessibilitat

Accessible sense acompanyant.

Aparcament adaptatAparcament adaptat

Sí (capacitat per a 5 vehicles).

PavimentPaviment

Passarel·la de terra amb rodapeu de fusta i 90 cm d'amplada mínima. Diverses zones de descans al llarg del recorregut.

Recorregut circular de 600m de longitud a la vall de Pineta. El camí del Cornato adaptat per a persones amb mobilitat reduïda fa una volta circular i sense desnivell per l'interior d'un bonic bosc de pins i avets. El camí avança primer en direcció SE, després gira en direcció SO i posteriorment NO; finalment tanquem la circular avançant de nou en direcció SE. A mig camí hi ha l'opció d'escurçar la passejada i tornar directament al punt inicial.

El sender accessible del Cornato avança en tot moment per l'interior d'un bosc de pins i avets centenaris, a la part baixa de la vall de Pineta. La vall de Pineta és una típica vall pirinenca d'origen glacial i està articulada pel riu Cinca, que neix al circ de Pineta, la capçalera de la vall. L'agradable recorregut per la passarel·la adaptada està acompanyat de diversos panells interpretatius de la naturalesa amb textos en castellà (alfabet tradicional i alfabet Braille) que ens parlen dels arbres, dels sons, del paisatge i de les muntanyes que ens rodegen. Al llarg de l'itinerari també ens trobem 6 bancs adaptats i 2 taules adaptades. El sender accessible del Cornato va ser adaptat i inaugurat l'any 2010. Malgrat tractar-se d'uns instal·lació força recent, l'estat actual del camí no és bo i hi ha alguns clots i pedres que dificulten l'avanç amb cadira de rodes (l'itinerari és completament transitable però recomanem tenir certa precaució).

Arribem a Bielsa per la A-138. Des de Bielsa agafem la carretera A-2611 cap a la vall de Pineta en direcció al Parador Nacional de Pineta. La carretera guanya desnivell fent diverses llaçades i arribem al petit nucli de Javierre. El deixem enrere i seguim per la carretera, que s'endinsa a la vall de Pineta. Avancem en direcció O i rodegem l'embassament de Pineta. Després de superar l'embassament, agafem una pista de terra a mà esquerra (a 4,5 km de Bielsa). En aquest desviament hi ha una indicació del sender accessible del Cornato. Passem pel costat d'una àrea de descans amb taules i gronxadors i 50m més endavant, després de creuar el riu Cinca, arribem al pàrquing adaptat del sender del Cornato.

Àrea de pícnic a la vall de Pineta

Remuntant la vall de Pineta des de Bielsa, a prop de l'embassament de Pineta, hi trobem aquesta àrea de pícnic, que compta amb taules i bancs de pedra i instal·lacions per jugar-hi els més petits. Enmig de la naturalesa, aquest espai, on gaudir de la família o descansar, és un indret privilegiat.

Coordenades GPS: 42.637749º 0.1822026º

Museu Etnològic de Bielsa

A la plaça major de Bielsa, el Museu Etnològic ens descobreix la gent, les tradicions de Bielsa i el capítol més dramàtic de la història del poble: la Guerra Civil. Ho fa a través de fotografies, panells il·lustrats, reconstruccions del relleu de la vall, presentacions audiovisuals i objectes i documentació avui recuperada.

El Carnaval de Bielsa

El Carnaval de Bielsa, que se celebra el mes de febrer, és un dels més antics d'Espanya i una de les festes amb més tradició del Pirineu. Conserva encara els ritus primitius precristians i els seus protagonistes més emblemàtics, la màgia dels nostres avantpassats pren vida durant aquestes festes!

El Parador de Bielsa

Als peus del Mont Perdut, al fons de la vall de Pineta, s'hi ubica el Parador de Bielsa, a 14 km del nucli urbà. L'aire pur dels Pirineus, la tranquil·litat de les aigües del Cinca i la solemnitat de l'ermita de Nostra Senyora de Pineta propicien a l'emplaçament una gran sensació de pau i benestar.

Un panell situat just al costat del pàrquing adaptat ens marca el punt d'inici (1.170m) del sender accessible del Cornato. L'itinerari és circular i es pot fer en ambdós sentits. Recomanem, però, seguir el sentit que ens proposen els panells orientatius que hi trobem instal·lats.

Des del punt d'inici, comencem a avançar en direcció SE i creuem un petit torrent a través d'un pontet de fusta. Ull!, cal vigilar amb un forat que hi ha just al punt de transició entre la passarel·la i el pontet de fusta. Seguim avançant per l'interior d'un bosc de pins i al cap de 100m arribem a un punt on el camí fa un gir pronunciat a la dreta i hi ha un taula i un banc. Seguim avançant, ara en direcció SO. Ens anem trobant diversos panells que ens parlen de la vegetació, els sons i el paisatge d'aquest indret.

Després de 60m el camí fa un altre gir a la dreta. Avancem ara en direcció NO per l'interior d'un bosc d'avets. Fem uns altres 60m per la passarel·la i arribem a una bifurcació (1.174m). Fins aquest punt, hem recorregut aproximadament una tercera part del sender accessible del Cornato. En aquesta bifurcació, podem girar a la dreta i tornar directament al punt d'inici de la ruta, o bé podem continuar cap a l'esquerra i fer la resta del sender accessible.

Seguim el camí, cap a l'esquerra, en direcció O. Aviat arribem a una gran tarima de fusta (1.174m). Es tracta de l'escultura Art i Naturalesa - Taula de Pícnic de Siah Armajani, escultor nord-americà nascut l'any 1939 a l'Iran i que entre d'altres obres és el dissenyador de la torxa dels Jocs Olímpics d'Atlanta (1996).

Deixem la tarima enrere i continuem avançant per la passarel·la, ara en direcció N-NO. A uns 100m de la tarima creuem una pista. A l'esquerra hi ha una àmplia zona d'acampada. Continuem avançant i arribem a una zona de descans on hi ha una taula; aquesta és l'última zona de descans del recorregut. Si mirem en direcció O, vall amunt, podem veure a la llunyania els cims del Mont Perdut (3.355m) i del Cilindre de Marboré (3.325m).

En aquest punt el camí fa un gir pronunciat a la dreta i agafa altre cop una direcció SE. Hem de recórrer un últim tram d'uns 120m i arribem a l'aparcament adaptat del Cornato, punt d'inici i final (1.170m) d'aquesta passejada per la tranquil·la vall Pineta.
 Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Pàrquing adaptat del Cornato.

Senyalització del pàrquing adaptat.

Punt d'inici del sender accessible del Cornato.

Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Creuem un pontet de fusta.

Passarel·la amb rodapeu.

Avancem en direcció SE a través d'un bosc de pins.

Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Panell informatiu en alfabet tradicional i alfabet Braille.

Taula adaptada.

Bosc d'avets.

Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Arribem a una bifurcació. El camí de la dreta torna directament cap al punt d'inici.

El camí de l'esquerra continua el recorregut.

Banc.

Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Des d'aquest punt, a uns 15m a l'esquerra hi ha la tarima de fusta.

Tarima de fusta: escultura Art i Naturalesa – Taula de Pícnic de Siah Armajani.

Bosc d'avets i banc.

Panell explicatiu.

Creuem una pista.

Zona d'acampada.

Sender accessible del Cornato a la vall de Pineta 1

Vista cap a l'O: massís del Mont Perdut.

Punt d'inici i final del sender accessible del Cornato.