Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn

Seguim les passes del comte Arnau i del cavaller Otger Cataló i descobrim l'espectacular santuari de Montgrony al Ripollès

Plaça del Roser (Gombrèn)

Gombrèn

Ruta de 6,2 km de longitud (anada i tornada) fins al santuari de Montgrony i l'església romànica de Sant Pere de Montgrony des de Gombrèn. El punt de sortida de la ruta és a la plaça del Roser de Gombrèn. Recorrem el camí històric que puja al santuari passant per l'oratori de Sant Francesc, la Creueta i la zona del coll de Jou. Efectuem el descens pel mateix camí.

El santuari de Montgrony està ubicat en una espectacular cinglera a la cara S de la serra de Montgrony. La singularitat de l'enclavament omple de màgia tot el conjunt -que és l'escenari de nombroses llegendes- i el converteix en una fantàstica talaia amb vistes que abasten des del Montseny fins al Pedraforca.

: 2:50h en total: 1:25h des del punt d'inici fins al santuari de la Mare de Déu de Montgrony, 0:10h per pujar fins a l'església de Sant Pere i 1:15h per tornar seguint el mateix itinerari, ara de baixada.

: Mitjana. La ruta no presenta cap dificultat tècnica.

: Res en especial.

· Montgrony. 1:25.000. Editorial Alpina.

Accedim a Gombrèn -punt d'inici de la ruta- per la carretera GI-402 des de Campdevànol. Primer arribem a Campdevànol per la carretera N-260 que uneix Ripoll i Ribes de Freser. A Campdevànol deixem la N-260 i agafem la carretera GI-402 en direcció a Gombrèn i la Pobla de Lillet. Arribem a Gombrèn després de fer 8,5 km des de Campdevànol. La plaça del Roser està situada a la mateixa carretera GI-402, just a davant de l'església i al costat de la Fonda Xesc. Hi ha espai per estacionar els vehicles a l'entrada del poble i a la mateixa carretera.

Camí de Ventaiola, s/n, 17534 Ribes de Freser
    L'Hotel Rural-Spa Resguard dels Vents és tranquil·litat en estat pur. Si voleu desconnectar, aquí podreu fer un bon bany enmig de la naturalesa i ben lluny de tot plegat. I si l'entorn és meravellós, l'hotel és un luxe: magnífiques instal·lacions, decorades amb bon gust -contemporani-, grans vistes de la Vall de Ribes i millor tracte.
    GIV-4011, 4, 17534 Ribes de Freser
    La Casassa de Ribes és una antiga masia del segle XVII molt ben restaurada i rehabilitada com a casa rural. La Casassa ens ofereix quatre apartaments de quatre, sis o vuit places amb totes les comoditats i fantàsticament equipats. La Casassa està situada a Ribes de Freser, al cor de la vall de Ribes (Ripollès) i és la base ideal per descobrir les grans muntanyes de l'entorn, com el sensacional Puigmal (2.913m) o el popular cim del Taga (2.040m), del qual tenim fantàstiques vistes des de la mateixa casa!
    Plaça Roser 1, 17531 Gombrèn
    A Gombrèn, punt de partida de múltiples rutes per la serra de Montgrony, hi trobem la Fonda Xesc. L'allotjament és senzill i acollidor, i el restaurant ens ofereix una cuina excel·lent que ha estat reconeguda amb una estrella Michelin!

Gorg dels Banyuts

El Gorg dels Banyuts és un bonic estanyol que està situat a la riera de Garfull. És un paratge natural molt vinculat a les llegendes del comte Arnau. Segons una d'elles, en aquest gorg el diable va ofegar el comte i se l'endugué a l'infern. Podem arribar-hi per la carretera d'accés al santuari de Montgrony (a 3,7 km de Gombrén, a mà dreta).

Castell de Mataplana

El castell de Mataplana era un palau fortificat d'estil romànic centre de la baronia de Mataplana, una de les més riques i influents durant l'Edat Mitjana. El castell també fou residència del llegendari comte Arnau. Arribem al castell per la carretera de Castellar de n'Hug des de Gombrèn (6 km). Informació visites: Ajuntament de Gombrèn (972 730 300, ajuntament@gombren.cat).

Museu del comte Arnau a Gombrèn

El Museu del Comte Arnau està ubicat al mateix poble de Gombrèn i ens descriu la nissaga dels Mataplana i la figura del comte Arnau des de diferents punts de vista: històric, literari, mitològic, arqueològic,... Informació visites: Ajuntament de Gombrèn (972 730 300, ajuntament@gombren.cat).

Jardí Botànic de Gombrèn

El jardí botànic de plantes medicinals de Gombrèn és un espai on s'hi mostren unes 300 plantes d'especial interès botànic i medicinal. El jardí està situat a la sortida del poble per la carretera de la Pobla de Lillet. Està obert de maig a setembre i l'entrada és lliure i gratuïta. Més informació: www.jardibotanic-gombren.cat, 649 191 188, info@jardibotanic-gombren.cat.

Comencem la ruta a la plaça del Roser (0:00h - 909m) de Gombrèn i caminem uns 200m pel costat de la carretera GI-402 en direcció a la Pobla de Lillet (direcció N). Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Església de Sant Pere de Gombrèn, situada a la plaça del Roser.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Rellotge de sol que hi ha a la façana de l'església de Sant Pere de Gombrèn.

Caminem uns 200m per la carretera.

Ràpidament agafem el camí del santuari de Montrony, que surt cap a la nostra dreta (està senyalitzat). Avancem en pujada en paral·lel a la carretera i passem per entre algunes cases. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Indicacions del santuari de Montgrony.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Avancem en paral·lel a la carretera i passem per entre algunes cases.

Deixem Gombrèn definitivament enrere i creuem el barranc de Barruell. Passem, doncs, al marge occidental (O) del barranc. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Deixem Gombrèn enrere.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Creuem el barranc de Barruell.

Tanca per al bestiar.

Continuem avançant i arribem a l'oratori de Sant Francesc (0:15h - 959m). En aquest punt el camí fa un gir a l'esquerra i s'enfila amunt fent un parell de ziga-zagues, en direcció NO. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Oratori de Sant Francesc.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Detall de l'oratori de Sant Francesc.

Vistes del santuari, on ens dirigim, des de l'oratori de Sant Francesc.

Fem un parell de ziga-zagues.

Entrem ara en un bonic bosc de pi roig. Continuem pujant i al cap d'una estona ens endinsem en una roureda. Estem fent el tram més exigent de l'itinerari. Arribem a un punt on fem un gir pronunciat a la dreta i deixem el Mas Pomanell enrere a la nostra esquerra (el mas només és visible si sortim una mica del camí, cap a l'esquerra). Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Bosquet de pi roig.

Mas Pomanell.

A partir d'aquí el camí guanya altura més suaument. Anem flanquejant la muntanya per la zona coneguda com la Creueta i passem per sota del coll de Jou, que ens queda amunt a la nostra esquerra. Veiem el santuari i el cingle on s'ubica clarament a davant nostre. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

El camí flanqueja la muntanya per la zona de la Creueta.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Cada cop estem més a prop del santuari.

Deixem enrere a la dreta un corriol que surt en direcció NE. Nosaltres continuem en clara direcció N, directament cap al santuari. Fem una darrer tram en forta pujada i agafem un corriol que ens deixa just a l'aparcament que hi ha a l'entrada del recinte del santuari de Montgrony. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Arribem a l'aparcament del santuari.

Pugem per una rampa i arribem al conjunt del santuari de Montgrony (1:25h - 1.353m). Primer ens trobem l'edifici de l'antiga casa del rector, on ara hi ha el Centre d'Interpretació, i l'edifici on hi ha l'hostatgeria i el bar-restaurant. Entre aquests dos edificis hi ha una terrassa amb una balconada que ens ofereix unes vistes meravelloses. Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Hostatgeria i restaurant.

Balconada.

Vistes de Gombrèn des de la balconada.

Pugem ara per les escales que hi ha tallades a la roca i que passen per costat de l'hostatgeria. Aquestes són les llegendàries escales que es diu que va fer construir el comte Arnau. Són setanta-dos escalons que ens porten fins a la petita capella de Santa Maria o de la Mare de Déu de Montgrony, una de les anomenades "verges trobades" (fou amagada en una balma per protegir-la de la invasió àrab i fou trobada temps després, l'any 804, juntament amb una antiga campana). Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Famosa argolla que hi ha situada al mateix lloc on hi havia l'antiga argolla que utilitzava el comte Arnau.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Escales tallades a la roca i capella de Santa Maria o de la Mare de Déu de Montgrony.

Continuem pel segon tram d'escales, amunt, i arribem a un altiplà. Caminem uns metres més per un bon un camí fins a l'església de Sant Pere de Montgrony (1:35h - 1.403m). Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

La capella de la Mare de Déu des del segon tram d'escales.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

Altiplà on hi ha l'església de Sant Pere de Montgrony.

Portalada d'entrada a l'església de Sant Pere de Montgrony.

Església de Sant Pere de Montgrony, un dels edificis romànics més rellevants del Ripollès.

Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

La serra d'Ensija i el massís del Pedraforca des del Montgrony.

Vistes de Gombrèn i la seva vall.

Ametllers florits.

Seguim el mateix itinerari per fer la tornada fins a la plaça del Roser de Gombrèn (2:50h - 909m). Camí antic del santuari de Montgrony des de Gombrèn 1

El descens cap a Gombrèn amb vistes de tota la vall és preciós.

OTGER CATALÓ I ELS ORÍGENS LLEGENDARIS DE CATALUNYA

Un dels grans mites que envolten el Montgrony és la llegenda d'Otger Cataló i el naixement de la nació catalana. Otger Cataló és un personatge imaginari inventat amb la intenció d'explicar la reconquesta i l'origen de Catalunya de forma independent a la intervenció franca. La llegenda fou inventada al segle XV per Pere Tomic, i posteriorment recuperada al segle XIX durant la Renaixença. Segons la llegenda, Otger Cataló fou l'únic guerrer cristià que hauria sobreviscut a la invasió sarraïna dels Pirineus. Va sobreviure miraculosament gràcies al seu gos llebrer, que li llepava les ferides, i alimentant-se amb fruites silvestres i amb la llet d'una ovella. Un cop recuperat, va convocar nou cavallers per tal d'enfrontar-se als sarraïns, són els anomenats Nou Barons de la Fama o Els Nou Cavallers de la Terra. Després de conjurar-se davant de la imatge de la Mare de Déu de Montgrony, els nou cavallers van anar a lluitar contra els sarraïns, cadascun en un indret diferent, i tots sortiren vencedors. Otger Cataló, encara que victoriós, va quedar malferit durant la batalla, i morí tot demanant que al seu escut d'armes hi aparegués la imatge d'un gos llebrer.
Fonts: Gran Enciclopèdia Catalana, Sortides amb gràcia (blog de Joan Àngel Frigola).

Manel
03-12-2018 14:03:09h

Bon dia
Està senyalitzada la ruta?

RUTES PIRINEUS
07-08-2018 18:10:51h

Hola Mireia, la ruta no és difícil tècnicament no obstant, per arribar al santuari cal superar uns 500m de desnivell des de Gombrèn en trams de forta pujada. Les vistes des del santuari en dies clars són molt extenses i boniques. Hauràs de valorar la forma física de la teva filla però creiem que per poc que estigui entrenada ho podria fer bé i gaudir-ho.

Mireia
01-08-2018 14:25:53h

Hola, és apta per fer amb una nena de 9 anys? Gracies

josepselva
07-06-2017 17:46:03h

Vist i fet, feia molts any que no hi anava. Cap problema sinó una pujada continua i pedregosa, més dura al final, però amb una camí ben marcat i ombrejat. I just amb un dia esplèndid!

Josep M Cases
12-04-2016 14:56:54h

Un dels indrets més màgics de Catalunya!!! :)

Josep rodriguez
21-10-2015 10:13:37h

És una excel·lent passejada... amb un paisatge bellíssim... fa molts anys que no la feia i al veure aquesta pàgina em van venir les ganes de tornar-hi... i així ho vaig fer. Ahir vaig anar a amarar-me de vistes inoblidables. molt recomanada.