Itinerari històric interessantíssim que ens descobreix l’entorn rural d’Isona i la Conca Dellà entre jaciments fossilitzats, búnquers, fortificacions i ermites

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

+260 m / -260 m

3:15 h

655 m

Isona - Cal Cuaresma

870 m

Isona

Ruta semicircular fàcil i planera que no arriba als 10 km de longitud i que ens permet descobrir alguns elements patrimonials - diferents estructures emprades durant els enfrontaments de la Guerra Civil Espanyola- que formen part del Memorial Democràtic i que ens expliquen una part del nostre passat recent. Durant l’itinerari, també visitem un espai declarat Bé Cultural d'Interès Nacional pel seu gran interès geològic i paleontològic i que s’integra dins del Parc Cretaci i el Geoparc Orígens. Tot plegat rodejats d’un entorn rural acollidor, amb camps de conreu, plantacions d’ametllers i boscos de roure i alzina. Una ruta molt entretinguda i variada!

La Conca Dellà és una vall molt estudiada i admirada pels geòlegs perquè els diversos espais i unitats que la conformen ens expliquen molt bé l’evolució geològica del nostre planeta Terra i molts dels fenòmens que el modelen, és un gran museu geològic a l’aire lliure. Precisament l’extensió i situació estratègica de la Conca Dellà van afavorir que fos un espai on es van produir importants batalles durant la Guerra Civil Espanyola emmarcades en els intensos combats del Front del Pallars. En aquesta zona rural del Prepirineu lleidatà, on sembla que no hagi de passar-hi res, s’hi amaguen moltes històries que han marcat qui som avui en dia!

: 3:15 h en total: 0:40 h des de Cal Cuaresma fins al desviament on iniciem el tram circular, 0:25 h des d’aquest punt fins al jaciment de la Posa, 0:10 h fins a l’ermita de la Posa, 0:15 h des de l’ermita fins al conjunt de fortificacions, 0:30 h des de les fortificacions fins al punt on iniciem el tram de corriol i 1:15 h per tornar des d’aquest punt fins a Isona.

: Tot l’any.

: A l’estiu és recomanable portar força aigua i protecció pel sol.

: A l’estiu és recomanable evitar les hores de més insolació.

Podem arribar a la població d’Isona per la carretera C-1412b des de Tremp (O) o des d’Artesa de Segre (SE). També podem arribar a Isona des de l’Alt Urgell per la revirada carretera L-511. Comencem la ruta des del mateix nucli antic d’Isona.

Plaça Bisbe Badia, 25, 25650 Isona
    Cal Cuaresma és una casa situada a Isona amb una capacitat de fins a 12 persones. És una base ideal per gaudir de la tranquil·litat i l’ambient rural de la Conca Dellà i el Pallars Jussà. Des de Cual Cuaresma es poden fer diverses rutes de senderisme molt atractives, itineraris amb bicicleta, visitar el Parc Cretaci i admirar els fòssils de dinosaures o, per exemple, visitar els imponents Castells Frontera.
    C/ del Mig 5, 25632 Guàrdia de Noguera
    Al tranquil poble de Guàrdia de Noguera hi trobem Casa Perdiu, una casa de l'any 1840 rehabilitada que disposa de 6 habitacions. Casa Perdiu és una molt bona opció per descobrir el Pallars Jussà. Deixeu-vos aconsellar i gaudiu de la natura!
    C/Major, 4, 25500 La Pobla de Segur
    La fonda de tota la vida, al casc antic de La Pobla de Segur. Si La Pobla ja és una opció més que assenyada per gaudir dels Pirineus, Can Fasèrsia ho acaba de justificar: un tracte més amable, un ambient acollidor i uns preus immillorables!
    C/ La Bedoga, 2, 25514 Senterada
    Entre la Vall Fosca i la Vall de Manyanet, a Senterada, hi trobem la meravellosa Casa Leonardo. Una casa familiar convertida en allotjament rural que es caracteritza pels detalls, la calidesa i l'energia que se'n desprèn. Aquesta és la casa ideal, sense matisos. A més, un punt de partida perfecte per a fer rutes de senderisme i aprofitar el seu entorn, que ells coneixen molt bé!
    Carretera de Gramuntill s/n, 25500 La Pobla de Segur
    A prop de l'impressionant Congost de Collegats hi trobem Gramuntill - El Mas de Collegats, una masia del segle XVIII que funciona com a allotjament rural al bell mig del Pallars. Càlida, acollidora, arreglada amb bon gust,... és una molt bona opció per a conèixer el seu entorn. No només hi podreu dormir si no també conèixer el seu hort, els seus animals i, evidentment, el seu producte propi. A destacar-ne LA MEL!
    Ctra. Balaguer - Tremp, C13, km 75, 25631 Cellers
    L'Hotel Terradets i el seu restaurant, el Restaurant del Llac, són un clàssic del Pallars Jussà. Aquest establiment històric està situat en un indret preciós, just a la riba de l'embassament de Terradets. Deixeu-vos aconsellar pel seu equip, amabilíssim i professional, i no us perdeu la seva bona cuina!

Comencem la ruta a (1) Cal Cuaresma (659 m - 0:00 h), al nucli antic d’Isona. La població, que ja apareix documentada en època romana com Aeso, encara conserva un tram de la muralla romana i té diverses excavacions arqueològiques d’aquest període. Actualment, el municipi està integrat per més d’una quinzena de nuclis (alguns d’ells deshabitats) que conformen un mosaic rural ideal per desconnectar de les grans ciutats i gaudir de tranquil·litat.  L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Punt d’inici de la ruta.

Situats a la plaça del Bisbe Badia anem a buscar l’avinguda de Lleida, que és un dels carrers principals d’accés al poble. Continuem pel carrer de Sant Sebastià i passem pel costat d’un dipòsit d’aigua, que identifiquem fàcilment per la seva gran torre i que abasteix d’aigua potable Isona des d’uns anys després d’acabar la Guerra Civil. El carrer de Sant Sebastià desemboca al Camí de la Posa, que nosaltres seguirem durant el primer sector de l’itinerari. Aquest primer tram el trobarem senyalitzat amb marques de pintura groga i alguns pals indicadors. Aviat s’acaben les cases i l’asfalt dona pas a una pista de terra que avança entre ametllers i oliveres. Si fem la ruta entre els mesos de febrer i març, quan floreixen els ametllers, podrem contemplar un magnífic espectacle de colors.  L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Dipòsit d’aigua a Isona.

Inici del camí de terra.

Camps de conreu.

Després de passar pel costat de diverses granges, arribem al (2) creuament de pistes de la granja Sialló (730 m - 0:40 h) on iniciem el sector circular de la ruta. Agafem el camí de la dreta (SE), que voreja la granja Sialló per la seva dreta i que, després d’una baixada, ens porta fins al barranc de la Colomera, que acostuma a estar sec. En aquest punt deixem la pista i agafem un corriol que puja a la nostra dreta, un pal indicador ens marca la direcció per anar a la Mare de Déu de la Posa i Llordà. El sender va guanyant alçada entre alzines i roures que ens fan ombra i són un fantàstic refugi natural pels ocells, segurament caminarem acompanyats del meravellós so dels seus cants. A mig camí trobem un roure monumental esplendorós i algun altre exemplar que ja ha estat aprofitat pels descomponedors i algun picot. A poc a poc, alguna clariana ens comença a mostrar el plaent entorn que ens envolta amb algun cim destacat com Sant Corneli. Seguint les fites arribem al (3) jaciment de la Posa (798 m - 1:05 h), que consta d'un estrat sorrenc fossilitzat que ha estat objecte de diverses interpretacions arqueològiques al llarg dels anys, la teoria més acceptada suggereix que té relació amb l'activitat alimentària de rajades cretàciques fa uns 72-70 milions d’anys. El gran interès geològic i paleontològic de la zona va fer que es declarés aquest espai com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Inici del corriol.

Arbre foradat per un picot.

Trencall de camí senyalitzat amb una fita.

Jaciment arqueològic de la Posa.

Panell informatiu.

Detall de l'estrat sorrenc del Jaciment arqueològic de la Posa.

Després d’observar aquest espai tan interessant, desfem el camí fins a la pista i la seguim uns metres en direcció a Llordà / Castell de Llordà (S) fins al següent creuament, on trobem el primer vestigi de la Guerra Civil, les restes d’un búnquer republicà amb el sostre i la part frontal malmesos durant la postguerra per recuperar el ferro incrustat al formigó. Aquest espai patrimonial i algun més que trobarem durant la ruta, formen part dels Espais de Memòria del Memorial Democràtic, que ens parlen, en aquest cas, del Front del Pallars. L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Ara sí, deixem de banda el camí que se’n va cap a Llordà i pugem uns metres fins a (4) l’ermita de la Posa (828 m - 1:15 h). Aquest edifici religiós, restaurant a mitjans del segle XX després de les destrosses que va patir durant la Guerra Civil, té una àrea d’esbarjo al seu costat i acull tres aplecs importants: el de Sant Sebastià, el primer dissabte després del 20 de gener, el de dilluns de Pasqua Florida i el de Sant Roc, el 16 d’agost. Des d’aquest punt, a més, es pot gaudir de fantàstiques vistes de tota la conca, que s’obra sota nostra, i les muntanyes que l’envolten. Un interessant panell del Memorial Democràtic ens ajuda a identificar moltes muntanyes i ens mostra les diferents posicions republicanes i franquistes durant la guerra. L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Ermita de la Posa.

Creuem l’esplanada en direcció E i enllacem amb un camí que després d’un curt tram de bosc ens porta fins a una zona que concentra un (5) conjunt de fortificacions (848 m - 1:30 h) republicanes de la Guerra Civil Espanyola. Hi trobem una trinxera que es pot recórrer per dins pels típics passadissos en forma de ziga-zaga; una cova; estructures d’avituallament com un dipòsit d’aigua i un búnquer accessible al seu interior. La tècnica constructiva dels búnquers era la mateixa en tot el front republicà, una estructura mig enterrada de forma circular i d’una sola nau amb accés posterior, dues espitlleres i murs fets de formigó armat amb les empremtes dels sacs terrers que s'usaven com a encofrat. Aquests edificis sempre estaven ben ubicats, tot i que actualment no ho sembli perquè queden mig amagats pel creixement de plantes i arbres. En conjunt un espai que mereix ser visitat pel seu bon estat de conservació i la seva rellevància històrica. L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Pal indicador "Espais de memòria".

Búnquer.

Interior del búnquer.

Desfem el camí fins a l’ermita de la Posa i un cop allà, seguim un tram de la carretera d’accés a l’ermita. Abans d’1 km trobem un (6) corriol (772 m - 2:00 h) que surt cap a l’esquerra (O) senyalitzat amb un fita. Si volguéssim visitar un altre búnquer, podríem seguir per la carretera i poc abans d’arribar a la carretera L-511 trobaríem un panell explicatiu i, just davant, en un camp que pot estar sembrat, un altre búnquer amb la mateixa configuració que els anteriors. L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Papallona arlequí.

Agafem el corriol i baixem uns metres fins que creuem novament el barranc de la Colomera. Seguim per un caminet ben definit i, a poc a poc, se’ns va obrint el paisatge captivador de la Conca Dellà davant nostre. El sender desemboca en uns camps i es converteix en una pista ampla que ens condueix fins al creuament de la granja Sialló per on hem passat al principi de la ruta. Des d’aquest punt només ens cal desfer el camí per on hem vingut abans fins al nucli antic d’Isona i (1) Cal Cuaresma (659 m - 3:15 h). L’ermita de la Posa, el Parc Cretaci i les fortificacions del Front del Pallars des d’Isona 1

Camí de tornada.

Aligot comú.

Vistes als camps del voltant.