La serra de Puig d'Estela a Vallfogona de Ripollès

Descobrim la bonica i solitària serra del Puig d'Estela, al cor del Prepirineu català

Carrer Puig Estela

Vallfogona de Ripollès

Ruta circular de poc més de 12 km de longitud que s'enfila a la serra del Puig d'Estela des de Vallfogona de Ripollès. Recorrem la carena de la serra i retornem a Vallfogona pel coll de Canes, tot descobrint mil i una masies. Ruta de dificultat mitjana, adequada per a persones avesades als itineraris de mitja muntanya.

Vallfogona de Ripollès està situat a la falda de les serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt, que constitueixen l'espai natural més notable i representatiu del sistema Transversal, juntament amb el Collsacabra. Aquest territori es va declarar Espai Natural Protegit l'any 1992 per salvaguardar la seva flora i fauna. Antigament la via de comunicació més habitual entre Ripoll i Olot passava pel coll de Canes i Vallfogona de Ripollès. Actualment, però, la carretera que passa per Sant Joan de les Abadesses, més planera i menys revirada, concentra la major part del trànsit. Aquesta excursió ens descobreix una zona força solitària i plena d'encant, en un itinerari que concentra una gran varietat d'atractius: el nucli medieval de Vallfogona, les vistes que tenim des del capdamunt de la serra del Puig d'Estela, les fagedes, les masies històriques,...

: 3:20h en total. 0:40h des de Vallfogona de Ripollès fins al coll de les Fonts de l'Orri, 1:15h des d'aquest punt fins al collet d'en Roca, 0:25h des d'aquest punt fins al coll de Canes i 1:00h des d'aquest coll fins a Vallfogona de Ripollès.

· Ripollès. 1:50.000. Editorial Alpina.-

Arribem a Vallfogona de Ripollès des de Ripoll o des d'Olot, per la carretera N-260a. Podem aparcar al carrer Puig Estela, ben a prop de l'Ajuntament i a tocar d'un forn de pa.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme Costa Brava Girona i del Consell Comarcal del Ripollès.

Camí de Ventaiola, s/n, 17534 Ribes de Freser
    L'Hotel Rural-Spa Resguard dels Vents és tranquil·litat en estat pur. Si voleu desconnectar, aquí podreu fer un bon bany enmig de la naturalesa i ben lluny de tot plegat. I si l'entorn és meravellós, l'hotel és un luxe: magnífiques instal·lacions, decorades amb bon gust -contemporani-, grans vistes de la Vall de Ribes i millor tracte.
    GIV-4011, 4, 17534 Ribes de Freser
    La Casassa de Ribes és una antiga masia del segle XVII molt ben restaurada i rehabilitada com a casa rural. La Casassa ens ofereix quatre apartaments de quatre, sis o vuit places amb totes les comoditats i fantàsticament equipats. La Casassa està situada a Ribes de Freser, al cor de la vall de Ribes (Ripollès) i és la base ideal per descobrir les grans muntanyes de l'entorn, com el sensacional Puigmal (2.913m) o el popular cim del Taga (2.040m), del qual tenim fantàstiques vistes des de la mateixa casa!
    Plaça Roser 1, 17531 Gombrèn
    A Gombrèn, punt de partida de múltiples rutes per la serra de Montgrony, hi trobem la Fonda Xesc. L'allotjament és senzill i acollidor, i el restaurant ens ofereix una cuina excel·lent que ha estat reconeguda amb una estrella Michelin!

Monestir de Ripoll

El monestir de Santa Maria de Ripoll és un monestir benedictí declarat bé cultural d'interès nacional l'any 1931. El monestir, fundat cap a l'any 880 pel comte Guifré el Pilós, va esdevenir lloc d'enterrament dels comtes de Barcelona i Besalú i un centre cultural de scriptorium molt important de la Catalunya medieval.

Coordenades GPS: 42.201480º 2.190641º

Museu etnogràfic de Ripoll

L'any 1929 es fundava l'Arxiu Museu Folklòric de Ripoll, que fou el primer de Catalunya dedicat a l'etnografia. Al llarg de setanta anys va recollir, conservar, estudiar i difondre el patrimoni de la zona. El resultat és el Museu Etnogràfic de Ripoll que, després de 10 anys de readaptació, obre altra vegada les portes, convidant a fer un recorregut que permet descobrir el passat recent i la identitat d'un territori. Més info a www.museuderipoll.org

Coordenades GPS: 42.201158º 2.189443º

Comencem l'itinerari a l'entrada de Vallfogona de Ripollès (0:00h - 947m), just a la cruïlla dels carrers Puig d'Estela i Prat de l'Om. Comencem a caminar en direcció a Sant Joan de les Abadesses (N). Un cop creuada la carretera, agafem un corriol que ens porta fins a la casa i granja de Can Costa. El camí passa per la part alta de la casa i s'endinsa al bosc de pins i roures, ascendint de forma constant en direcció N. Just quan el bosc comença a obrir-se i entrem en uns prats, passem pel costat de les fonts de l'Orri. Una mica més amunt arribem al coll de les Fonts de l'Orri (0:40h - 1.114m). La serra de Puig d

Horts a Vallfogona del Ripollès.

La serra de Puig d

Pont medieval de Vallfogona de Ripollès.

Plaça de la Vila.

Portalada d'una casa del poble.

La serra de Puig d

Detalls de la vida al poble.

Carrer de Milany.

Campanar del Pòpul.

Castell de la Sala.

Detall d'una de les entrades al castell de la Sala.

Pal indicador R3 i punt d'inici de la ruta.

La serra de Puig d

Boscos de pi roig a la serra de Puig d'Estela.

Des d'aquest punt ens dirigim cap a l'E, en direcció a Riudaura, per una pista ampla que deixem poc després per agafar un corriol que ens condueix fins al coll de la Creu de Can Civat (1:00h - 1.169m). En aquest pas històric, entre Vallfogona de Ripollès i Sant Joan de les Abadesses, gaudim d'esplèndides vistes en totes direccions. A partir d'aquest punt seguim la divisòria d'aigües, en direcció E, tot pujant a diferents cims boscosos que es troben en aquesta serra. Arribem al coll de Comaformosa o de Can Pollastre, segons els mapes, on trobem una pista forestal que el creua. Hem d'agafar aquesta pista cap a l'esquerra (E) i, pocs metres més enllà, abandonar-la per continuar carenant la serra per corriols que s'endinsen al bosc. La serra de Puig d

Creu de Can Civat.

La serra de Puig d

Serra de Milany i Vallfogona de Ripollès.

Vallfogona de Ripollès.

Serra i castell de Milany.

La serra de Puig d

Vistes a migjorn des del coll de la Creu de Can Civat.

Vistes a les serres de Montgrony i de Sant Amand.

Serra Cavallera.

La serra de Puig d

El Taga i el Puigmal al fons.

Vistes a la vall de Camprodon i al massís del Canigó.

El massís del Canigó des de la serra de Puig d'Estela.

El camí es fa més ample i passem pel costat d'una bassa, just en el punt on arriba una pista forestal. Seguim aquesta nova pista en direcció E, tot rodejant el turó de Puig Alegre per l'obaga, enmig d'una fageda, i arribant al collet d'en Roca (1:55h - 1.297m) o de la Ramada. Ens trobem en una cruïlla de camins. Des d'aquí, si tenim temps i forces, tenim l'opció de pujar fins al proper cim del Puig d'Estela (1.361m), seguint un camí senyalitzat amb marques blanques i grogues (SE). El Puig d'Estela és un fantàstic mirador natural de la Garrotxa i de les muntanyes del Prepirineu i de la serralada Transversal, destacant el Puigsacalm i Santa Magdalena del Mont. Si decidim pujar-hi, cal preveure uns 20 minuts de pujada addicionals i uns 10 minuts més de forta baixada fins a enllaçar novament amb el nostre itinerari prop del coll de Canes.

Des del collet d'en Roca agafem la pista que surt cap a la dreta (S) i que, en suau baixada, per l'interior d'una bonica fageda, ens porta fins al coll de Canes (2:20h - 1.120m).

Coll de Canes.

Pal indicador G14 al coll de Canes.

Bedolls i roures martinencs al camí ral de Ripoll a Olot.

Des d'aquest coll, continuem la ruta cap a ponent (O), en direcció a Vallfogona, avançant en paral·lel a la carretera. Ens trobem a l'antic camí ral de Ripoll a Olot, que passava per les poblacions de Vallfogona i Riudaura. Seguim aquest camí tot passant per diferents masos: el Pinós, els Plans, l'Esperó,... Els darrers metres de l'itinerari els fem per la carretera fins a les primeres cases de Vallfogona. En aquest punt el sender es desvia a l'esquerra i passa pel costat de la rectoria vella i l'església de Sant Julià, on hi ha un comunidor (petita edificació en forma de porxo cobert, on s'aixoplugava el capellà mentre conjurava el mal temps amb oracions). Seguim el carrer Puig d'Estela fins a l'entrada de Vallfogona de Ripollès (3:20h - 947m), on hem iniciat l'itinerari. La serra de Puig d

Vaques pasturant als prats propers a Vallfogona.

La serra de Puig d

Coll de Canes, camí a Vallfogona de Ripollès.

Campanar de Sant Julià de Vallfogona.

El comunidor.

Església de Sant Julià.

Camí ral entrant a Vallfogona de Ripollès.

Pal indicador R4 La Salut.

La serra de Puig d

Font a la plaça de la Salut.

Campanar de la Salut.

Església de la Salut.

Mare de Déu de la Salut.

Antiga motocicleta encara en ple funcionament.

Carrers de Vallfogona de Ripollès.