Cap de Boumort (2.077m) des d'Hortoneda

24 km

Hortoneda

Hortoneda

Llarg recorregut circular que s'endinsa al cor de la serra de Boumort i assoleix la seva cota més alta, el Cap de Boumort, de 2.077m d'altitud. La ruta comença a Hortoneda (Pallars Jussà) i passa per les bordes de Manyac i de Guerra i pel refugi de Boumort. La tornada es realitza pel coll de l'Era del Comú i per la carena de la serra del Banyader, des d'on arribem novament a Hortoneda per una pista. Es tracta d'un itinerari que no està senyalitzat i a on en molts punts el camí es desdibuixa i desapareix; cal, per tant, tenir un bon sentit de l'orientació i certa experiència en muntanya. Durant la ruta podem gaudir de la gran varietat de paisatges d'aquesta zona prepirinenca: a les parts més baixes hi predomina el bosc de roure, el pi roig i els boixos; mentre que a les parts més altes, hi abunden els prats subalpins i el pi negre. I si tenim sort i paciència, podrem observar-hi els animals més característics de la zona.

La serra prepirinenca de Boumort, que es troba a cavall entre les comarques del Pallars Jussà i l'Alt Urgell, conté la Reserva Nacional de Caça de Boumort, ens que promou la gestió integral de la fauna autòctona i que ha esdevingut un referent internacional pel que fa a la gestió i conservació de la fauna salvatge. Gràcies a la creació d'aquest espai protegit, s'ha pogut mantenir un alt índex de biodiversitat i, a la vegada, s'ha fomentat el desenvolupament rural i sostenible de la zona. Amb una extensió de 13.097 ha., aquesta reserva alberga la població de cérvol més important de Catalunya, una població relicta d'isard, de les més meridionals d'Europa, i un bon nombre d'altres espècies. Pel que fa als ocells carronyaires, Boumort compta amb una de les poblacions de trencalòs més rellevants d'Europa i amb la població més important de voltor comú de Catalunya.

: Cap de Boumort (2.077m)

: 6:45h en total: 3:35h des d'Hortoneda fins al Cap de Boumort i 3:10h per tancar la circular des d'aquest cim fins a Hortoneda.

: Notable. La dificultat d'aquesta ruta ve donada per la llargada del recorregut, per l'elevat desnivell global i, sobretot, per la dificultat en l'orientació. El camí es perd en moltes ocasions i cal, doncs, saber-se orientar i tenir certa experiència en terrenys sense camí clar i evident.

: Recomanables primavera i tardor, ja que a l'hivern acostuma a haver-hi neu i a l'estiu hi fa molta calor.

: Uns binocles ens poden ajudar a localitzar i observar els animals amb més facilitat.

Tremp. La Pobla de Segur. Serra de Boumort. Isona (Capitals Comarcals). 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

: La ruta es pot realitzar indistintament en els dos sentits de la marxa. Si ho desitgem, podem desviar-nos i anar a visitar l'ermita de Sant Cristòfol, molt petita, rústica i bonica. Aquesta ermita està situada en un collet a sota del cim del Montpedrós, des d'on hi ha una vista impressionant del barranc de la Llau de Perauba i de la torre cilíndrica de Perauba (a sota mateix dels espadats).

A la Pobla de Segur, al costat del pont del riu Flamisell, cal agafar la carretera que va cap a Claverol. Deixem enrere aquest poble (sense entrar-hi) i continuem per una carretera de corbes que passa a prop de la coneguda Roca Santa (a la nostra esquerra) i arriba a Hortoneda (a 12 km de la Pobla de Segur). A l'entrada del poble cal agafar la pista asfaltada que surt a mà dreta i que ens porta fins a un nucli de cases situades a la part S del poble. El punt d'inici de la nostra ruta se situa just al final de la pista asfaltada. Hi ha diversos espais on s'hi poden estacionar els vehicles.

C/ del Mig 5, 25632 Guàrdia de Noguera
    Al tranquil poble de Guàrdia de Noguera hi trobem Casa Perdiu, una casa de l'any 1840 rehabilitada que disposa de 6 habitacions. Casa Perdiu és una molt bona opció per descobrir el Pallars Jussà. Deixeu-vos aconsellar i gaudiu de la natura!
    C/Major, 4, 25500 La Pobla de Segur
    La fonda de tota la vida, al casc antic de La Pobla de Segur. Si La Pobla ja és una opció més que assenyada per gaudir dels Pirineus, Can Fasèrsia ho acaba de justificar: un tracte més amable, un ambient acollidor i uns preus immillorables!
    C/ La Bedoga, 2, 25514 Senterada
    Entre la Vall Fosca i la Vall de Manyanet, a Senterada, hi trobem la meravellosa Casa Leonardo. Una casa familiar convertida en allotjament rural que es caracteritza pels detalls, la calidesa i l'energia que se'n desprèn. Aquesta és la casa ideal, sense matisos. A més, un punt de partida perfecte per a fer rutes de senderisme i aprofitar el seu entorn, que ells coneixen molt bé!
    Carretera de Gramuntill s/n, 25500 La Pobla de Segur
    A prop de l'impressionant Congost de Collegats hi trobem Gramuntill - El Mas de Collegats, una masia del segle XVIII que funciona com a allotjament rural al bell mig del Pallars. Càlida, acollidora, arreglada amb bon gust,... és una molt bona opció per a conèixer el seu entorn. No només hi podreu dormir si no també conèixer el seu hort, els seus animals i, evidentment, el seu producte propi. A destacar-ne LA MEL!
    Ctra. Balaguer - Tremp, C13, km 75, 25631 Cellers
    L'Hotel Terradets i el seu restaurant, el Restaurant del Llac, són un clàssic del Pallars Jussà. Aquest establiment històric està situat en un indret preciós, just a la riba de l'embassament de Terradets. Deixeu-vos aconsellar pel seu equip, amabilíssim i professional, i no us perdeu la seva bona cuina!
    Plaça Bisbe Badia, 25, 25650 Isona
    Cal Cuaresma és una casa situada a Isona amb una capacitat de fins a 12 persones. És una base ideal per gaudir de la tranquil·litat i l’ambient rural de la Conca Dellà i el Pallars Jussà. Des de Cual Cuaresma es poden fer diverses rutes de senderisme molt atractives, itineraris amb bicicleta, visitar el Parc Cretaci i admirar els fòssils de dinosaures o, per exemple, visitar els imponents Castells Frontera.

• L´Epicentre - Centre de Visitants del Pallars Jussà
    L'Epicentre - Centre de Visitants del Pallars Jussà

L'Epicentre és el punt neuràlgic de la informació turística del Pallars Jussà i l'espai on s'expliquen els valors del seu patrimoni cultural i natural. D'una manera amena i interactiva ens introduïm en la història de la comarca, la seva cultura, els grans paisatges, el cel i els sons de la nit, els dinosaures,... Més informació i horaris: www.pallarsjussa.net, 973 653 470).

• Museu Molí de l´Oli de Sant Josep a la Pobla de Segur
    Museu Molí de l'Oli de Sant Josep a la Pobla de Segur

L'edifici del Molí de l'Oli de Sant Josep, construït l'any 1905, forma part de l'anomenat "conjunt Mauri", juntament amb la Torre Mauri, que actualment allotja l'ajuntament de la Pobla. De fet, actualment el Molí de l'Oli és un centre cultural polivalent. L'oficina de turisme de la Pobla organitza visites guiades a les antigues instal·lacions del molí (més info: 973680257). A davant hi ha una escultura modernista de Josep Llimona.

Diada dels Raiers i Espai Raier

Cada primer diumenge de juliol, des de l'any 1979, a la Pobla de Segur se celebra la Diada dels Raiers. Durant la diada es fan múltiples activitats i una baixada pel riu Noguera Pallaresa amb aquestes embarcacions. Al seu torn, l'Espai Raier, situat a l'Àrea Vacacional de la Pobla de Segur (al costat de l'estació de tren) ens permet conèixer millor aquest sistema tradicional de transport fluvial de la fusta. Horaris i més informació: 973 681 493, www.elsraiers.cat).

• L´Argenteria
    L'Argenteria

L'Argenteria és un dels punts més atractius del Congost de Collegats. Es tracta d'una zona rocosa que presenta unes formes espectaculars, sobretot en hiverns molt freds quan l'aigua que flueix per la roca es converteix en gel. Per anar a l'Argenteria haurem de seguir la N-260 i, abans del túnel de l'Argenteria, prendre la carretera antiga (tancada al trànsit), i després de caminar uns centenars de metres la reconeixerem a l'altre banda a sobre la Noguera Pallaresa.

Comencem a caminar a Hortoneda (0:00h - 1.003m), a la part S del poble, just on s'acaba la pista asfaltada que hi arriba. Cap de Boumort (2.077m) des d

Poble d'Hortoneda, situat a uns 1.000m d'altitud, a la zona coneguda com a Conca de Dalt.

Avancem per una pista de terra en direcció E. Després d'un parell de minuts de marxa, deixem enrere, a la nostra dreta, la pista que puja cap a la serra del Banyader (aquesta és la pista per la que arribarem a la tornada). Cap de Boumort (2.077m) des d

Comencem la ruta avançant per una pista de terra.

Arribem al barranc de la Llau de Segan, en un revolt molt pronunciat. El deixem enrere i seguim per la pista. Abans d'arribar al següent barranc, el de la Llau de Mitgenca, agafem, a mà dreta, un camí que s'enfila pel vessant de la muntanya i gira cap al SE (0:15h - 1.400m). Una fita ens marca aquest desviament, que no és gaire evident perquè el camí que hem d'agafar està força desdibuixat. Cap de Boumort (2.077m) des d

Agafem el camí desdibuixat que surt a la nostra dreta.

A partir d'ara, anirem trobant algunes fites que ens ajudaran a avançar pel bon camí. Cap de Boumort (2.077m) des d

Seguim les fites que anem trobant.

Al cap de poca estona el sender creua un petit barranc, el deixem enrere a la nostra esquerra. El camí, que transcorre per una zona assolellada, va avançant per la banda dreta del barranc de la Llau de Segan. Arribem a la borda de Manyac (1:05h - 1.385m) i passem pel costat de les ruïnes que en queden. Cap de Boumort (2.077m) des d

Borda de Manyac.

Deixem la borda enrere i continuem avançant. Sovint el camí es desdibuixa; cal que estiguem ben atents i que ens anem situant i orientant contínuament. Pugem sense canviar la direcció que seguíem (SE) i superem una zona de feixes on trobem alguns murs de pedra. Cap de Boumort (2.077m) des d

Travessem una zona de feixes i murs de pedres.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Cada cop tenim unes millors vistes de la Roca Santa.

Arribem a la borda de Guerra (1:25h - 1.488m), també derruïda. Cap de Boumort (2.077m) des d

Arribant a la borda de Guerra.

Borda de Guerra.

Des de la part alta d'aquesta borda, pugem en direcció NE, i sense seguir un camí clar, guanyant desnivell, fins arribar a una pista (1:35h – 1.544m) que passa per dalt de la carena. Des d'aquest punt ja podem observar a davant nostre, al N, el Montpedrós (1.614m), l'ermita de Sant Cristòfol i la borda de Jaume de Sana. Cap de Boumort (2.077m) des d

El Montpedrós i l'ermita de Sant Cristòfol a davant nostre.

Agafem aquesta pista cap a la dreta, en direcció E. Avancem per entre prats i algunes feixes. A partir d'aquest punt, l'itinerari transcorre per un terreny més fàcil i còmode. Cap de Boumort (2.077m) des d

Seguim avançant per la pista.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Isards (autor: Anna Fonoyet).

Cingleres a sota del cim del Montpedrós.

La pista creua alguns boscos.

Bassa natural.

A la nostra dreta, hi veiem l'Era del Comú, per la que passarem a la tornada.

Avançant per la pista cap al refugi de Boumort.

Ara hem de seguir la pista de terra, que avança per entre prats i boscos i ens porta fins al refugi de Boumort (2:30h - 1.881m). Cap de Boumort (2.077m) des d

Ja veiem el refugi al fons (per entre el bosc).

Refugi de Boumort.

Interior del refugi de Boumort.

Al refugi també hi arriba la pista forestal per on passa el recorregut circular senyalitzat de BTT i 4x4 (66 km, 1.385m de desnivell) que comença a Hortoneda, puja per la Coma d'Orient i baixa per la vall de Carreu fins a Pessonada. Cap de Boumort (2.077m) des d

Senyalització que hi ha al costat del refugi del circuit de BTT i 4x4.

Al refugi, deixem enrere la pista per on veníem i la pista forestal d'Hortoneda i agafem una pista-sender que puja per la muntanya en direcció E i que ens porta fins a un collet. Cap de Boumort (2.077m) des d

Comencem a pujar cap al cim del Cap de Boumort.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Seguim la tímida pista que puja en direcció E.

Pujant cap al cim.

Arribem a un petit coll herbós (3:05h - 1.984m) on hi trobem una fita i una tanca metàl·lica, a la nostra esquerra. Cap de Boumort (2.077m) des d

Arribant al coll.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Al coll hi trobem una fita i una tanca metàl·lica.

Baixem d'aquest coll en direcció E, tot rodejant la tanca fins arribar a la zona coneguda com a Pletius de la Creueta (3:15h - 1.970m): uns extensos prats on podem descansar i menjar una mica abans d'afrontar el tram final d'ascensió fins al Cap de Boumort. Cap de Boumort (2.077m) des d

Pletius de la Creueta.

Una porta ens permet creuar la tanca metàl•lica. Seguim un camí que, primer en direcció NO i després en direcció N, ens portarà directament fins al cim. Cap de Boumort (2.077m) des d

Creuem la tanca per una porta.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Agafem una pista de terra i pugem cap al cim.

Ja veiem el cim del Cap de Boumort a davant nostre.

Finalment arribem al Cap de Boumort (3:35h - 2.077m), on hi trobem una gran fita de pedres i un vèrtex geodèsic. Cap de Boumort (2.077m) des d

Fita al cim del Cap de Boumort.

Cap de Boumort.

Vèrtex geodèsic al cim del Cap de Boumort.

Isard (autor: Anna Fonoyet).

Les vistes que tenim des d'aquí són fantàstiques; aquest cim és considerat un dels millors observatoris de la serralada pirinenca. Distingim les muntanyes d'Andorra, el Pedraforca, la serra del Cadí, el Port del Compte, les muntanyes de la Vall Fosca, Collegats, el massís de l'Orri, el Montsec, el Congost de Terradets, el Congost de Mont-Rebei, la serra de Carreu, la zona de la Conca Dellà,... Cap de Boumort (2.077m) des d

Boniques vistes des del cim: serra del Cadí, Pedraforca, Port del Comte,...

D'ON VE EL NOM DE LA SERRA DE BOUMORT?

El filòleg Joan Coromines, en el seu llibre "Serra de Boumort", apunta a l'arrel bove morto (bou mort) arran de la forta presència de bovins en aquesta serra i la freqüent presència de les arrels bove (Bovera, Montbui,...) i morto (Osormort, Ultramort) a la toponímia catalana.

Des del cim desfem el camí que hem fet de pujada i tornem al refugi de Boumort. Si ho preferim, des del cim també es pot baixar directament al refugi, camp a través per entre mig del bosc i travessant alguns prats i algunes zones amb pedres. Un cop al refugi (4:15h), agafem la mateixa pista per on hem arribat abans, ara de baixada.
 Cap de Boumort (2.077m) des d

Part de la baixada es fa per la mateixa pista per on hem pujat abans.

Durant la baixada gaudim d'unes bones vistes de la profunda vall de Carreu i de la serra que hi ha darrera seu. També observem, a la nostra esquerra, el coll de l'Era del Comú, que és cap on hem d'anar ara. Distingim, al fons, la pista que surt des d'aquest coll i es dirigeix cap al turó de la Cogulla (1.623m), el Picó Fred (1.538m) i la Rocalta (1.489m). Cap de Boumort (2.077m) des d

Baixant per la pista.

Cap de Boumort (2.077m) des d

A prop del desviament cap a l'Era del Comú.

Després d'uns 20 minuts caminant des del refugi, agafem el corriol desdibuixat (4:35h - 1.714m) que surt de la pista i baixa en direcció SO cap a l'Era del Comú. Cap de Boumort (2.077m) des d

Desviament cap a l'Era del Comú.

Aquest corriol es va perdent entre matolls i pedres i, en la part final, baixa en paral•lel al barranc de Malallau. Encara que el corriol es perd, la visibilitat és bona, el coll on hem d'arribar és evident a davant nostre al fons. Cap de Boumort (2.077m) des d

Baixem per un camí que es va perdent cap al coll de l'Era del Comú.

Arribem finalment a l'ample coll de l'Era del Comú (4:55h - 1.505m) i agafem una pista que puja en direcció SO deixant el turó de la Cogulla (1.623m) a la nostra dreta. Seguidament la pista fa una lleugera baixada i després continua fent una pujada suau. Ja ens trobem ben a prop del Picó Fred (1.538m) i la Rocalta (1.489m). Cap de Boumort (2.077m) des d

En direcció a la serra del Banyader, que ja intuïm a davant nostre.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Vistes de la vall i la serra de Carreu.

Ens trobem a l'inici de la serra del Banyader, que haurem de resseguir fins al final. Una fita a la dreta de la pista ens marca el desviament cap a la serra del Banyader (5:40h - 1.483m). Girem doncs a la dreta i continuem per un camí, que primer planeja però que a mesura que avancem per la carena (en direcció N-NO) comença a fer baixada. Cap de Boumort (2.077m) des d

Deixem la pista per on veníem i agafem a mà dreta (fita) la pista que avança cap a la serra del Banyader.

Durant la baixada, se'ns obre a davant nostre una àmplia panoràmica sobre el poble d'Hortoneda i la Roca Santa (en primer terme), el Congost de Collegats (darrere) i la Vall Fosca i el Pirineu (al fons). Cap de Boumort (2.077m) des d

Durant la baixada gaudim d'unes magnífiques vistes de Collegats i de totes les muntanyes que ens envolten.

Cap de Boumort (2.077m) des d

Cabirol (autor: Dídac Borràs).

Boniques vistes de la Roca Santa.

La pista avança cap a Hortoneda, que tenim cada cop més a prop.

Després d'aproximadament una hora de baixada per la serra del Banyader, arribem a la pista de terra per la que hem pujat a l'inici de la ruta. Girem a l'esquerra i la seguim un parell de minuts fins que arribem altre cop al punt d'inici i final de la ruta a Hortoneda (6:45h - 1.003m). Cap de Boumort (2.077m) des d

Altre cop a Hortoneda, punt d'inici i final de la ruta.

Guillem V.
02-05-2019 08:55:06h

Ruta molt bonica, tot i que desaconsellable sense GPS, o un acurat sentit de l'orientació. Val a dir que està molt poc senyalitzada, només amb fites i a part de poques, en mal estat i difícils de reconèixer. No te dificultats tècniques, a part del gran desnivell i els km acumulats.

RUTES PIRINEUS
22-01-2016 07:42:20h

Bon dia Núria. Fa dies que no trepitgem la Reserva del Boumort però creiem que la neu que pugui haver és residual i poca per l'època de l'any en què ens trobem. Per tant, creiem que si voleu fer una ruta per la zona no us caldran raquetes. Si vols aconseguir més informació et recomanem que contactis amb el refugi de Cuberes (973 25 24 39) a on segurament et podran informar més detalladament. Sort!

Núria
22-01-2016 07:23:25h

Algú sap si per aquestes dates, tal i com està la neu enguany, serien necessàries les raquetes de neu? Gràcies!!!

ANNA ARTÓS
09-04-2014 10:48:59h

Una ruta molt bonica. Nosaltres la vam fer a la tardor i ens va agradar molt perquè no vam trobar-hi ningú i encara que la ruta és llarga és molt agradable. Un dia per recordar. La recomano molt.