Castell de Sant Gervàs

Visita al castell i a l'ermita de Sant Gervàs des de Sant Miquel de la Vall

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

3 km

Església Sant Miquel de la Vall

Sant Miquel de la Vall

Itinerari curt i circular per visitar el castell de Sant Gervàs a la vall de Barcedana. Prendrem la petita població de Sant Miquel de la Vall com a punt de partida per pujar pel camí vell cap a les restes de l'antic castell. En aquest punt, gaudirem d'una bonica panoràmica del vessant nord del Montsec i de la vall de Barcedana.

El castell de Sant Gervàs forma part d'una trama de castells i torres de defensa coneguts com a "Castells de frontera" i repartits pel vessant nord de la serra del Montsec. Tots aquests castells i torres, que esdevenen un extraordinari patrimoni d'arquitectura militar al Pallars Jussà, ens expliquen com era la vida a l'Alta Edat Mitjana i com es van dur a terme la reconquesta i les colonitzacions feudals. La construcció del castell de Sant Gervàs a finals del segle X i principis del XI, va esdevenir un element clau en la repoblació de la vall de Barcedana, arrel de la seva situació estratègica pel que fa als accessos als dominis musulmans establerts a Àger, just a l'altra cara del Montsec.

: Tota la circular, 1:15h aproximadament. 0:30h fins al castell de Sant Gervàs, 0:05h del castell a l'ermita de Sant Gervàs i 0:40h de l'ermita fins a Sant Miquel de la Vall.

: Baixa. Cap dificultat.

Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

: L'itinerari es pot realitzar indistintament en els dos sentits de la marxa, encara que el sentit descrit és el més freqüent, ja que pot ser més còmode fer de baixada el tros de pista. Per aquells que tinguin dificultats especials, hi ha l'opció d'arribar en cotxe fins al castell per la pista asfaltada que surt de Sant Miquel de la Vall i que està en bon estat. Tota la pujada pel camí vell, des del poble de Sant Miquel de la Vall fins al castell de Sant Gervàs, està totalment senyalitzada.

Des de Tremp, la capital del Pallars Jussà, cal agafar la carretera C-13 direcció Balaguer i Lleida. Just abans d'entrar al congost de Terradets, prenem a mà esquerra (creuant el pantà de Terradets per un pont) la carretera LV-9121 que es dirigeix ??cap a Llimiana. Poc abans d'arribar a aquesta població, girem a la dreta per continuar pujant per la vall de Barcedana. Deixem enrere la població de Sant Cristòfol de la Vall i en arribar a Sant Martí de Barcedana deixem la LV-9121 per on veníem i agafem un desviament a mà esquerra per pujar fins a Sant Miquel de la Vall. Creuem tot el poble fins arribar a l'església d'aquesta població, on hi ha prou espai per deixar els cotxes (es pot aparcar a darrere de l'església).

C/ del Mig 5, 25632 Guàrdia de Noguera
    Al tranquil poble de Guàrdia de Noguera hi trobem Casa Perdiu, una casa de l'any 1840 rehabilitada que disposa de 6 habitacions. Casa Perdiu és una molt bona opció per descobrir el Pallars Jussà. Deixeu-vos aconsellar i gaudiu de la natura!
    C/Major, 4, 25500 La Pobla de Segur
    La fonda de tota la vida, al casc antic de La Pobla de Segur. Si La Pobla ja és una opció més que assenyada per gaudir dels Pirineus, Can Fasèrsia ho acaba de justificar: un tracte més amable, un ambient acollidor i uns preus immillorables!
    C/ La Bedoga, 2, 25514 Senterada
    Entre la Vall Fosca i la Vall de Manyanet, a Senterada, hi trobem la meravellosa Casa Leonardo. Una casa familiar convertida en allotjament rural que es caracteritza pels detalls, la calidesa i l'energia que se'n desprèn. Aquesta és la casa ideal, sense matisos. A més, un punt de partida perfecte per a fer rutes de senderisme i aprofitar el seu entorn, que ells coneixen molt bé!
    Carretera de Gramuntill s/n, 25500 La Pobla de Segur
    A prop de l'impressionant Congost de Collegats hi trobem Gramuntill - El Mas de Collegats, una masia del segle XVIII que funciona com a allotjament rural al bell mig del Pallars. Càlida, acollidora, arreglada amb bon gust,... és una molt bona opció per a conèixer el seu entorn. No només hi podreu dormir si no també conèixer el seu hort, els seus animals i, evidentment, el seu producte propi. A destacar-ne LA MEL!
    Ctra. Balaguer - Tremp, C13, km 75, 25631 Cellers
    L'Hotel Terradets i el seu restaurant, el Restaurant del Llac, són un clàssic del Pallars Jussà. Aquest establiment històric està situat en un indret preciós, just a la riba de l'embassament de Terradets. Deixeu-vos aconsellar pel seu equip, amabilíssim i professional, i no us perdeu la seva bona cuina!
    Plaça Bisbe Badia, 25, 25650 Isona
    Cal Cuaresma és una casa situada a Isona amb una capacitat de fins a 12 persones. És una base ideal per gaudir de la tranquil·litat i l’ambient rural de la Conca Dellà i el Pallars Jussà. Des de Cual Cuaresma es poden fer diverses rutes de senderisme molt atractives, itineraris amb bicicleta, visitar el Parc Cretaci i admirar els fòssils de dinosaures o, per exemple, visitar els imponents Castells Frontera.

• L´Epicentre - Centre de Visitants del Pallars Jussà
    L'Epicentre - Centre de Visitants del Pallars Jussà

L'Epicentre és el punt neuràlgic de la informació turística del Pallars Jussà i l'espai on s'expliquen els valors del seu patrimoni cultural i natural. D'una manera amena i interactiva ens introduïm en la història de la comarca, la seva cultura, els grans paisatges, el cel i els sons de la nit, els dinosaures,... Més informació i horaris: www.pallarsjussa.net, 973 653 470).

Vistes des de Llimiana

El petit poble de Llimiana, que es troba situat al capdamunt d'una roca, a sobre mateix del pantà de Terradets, és un dels miradors més espectaculars de la Conca de Tremp, el Montsec i la cara sud dels Pirineus. Aquest poble de menys de 200 habitants té una situació privilegiada enmig d'un bonic entorn rural.

Pantà de Terradets (zona de descans)

Llac d'aigües tranquil·les que gairebé sempre manté el mateix nivell d'aigua. Té instal·lacions per realitzar esports nàutics i zones per passejar i relaxar-se. Una d'elles es troba poc després del pont que creua el pantà venint de Tremp i anant cap a Llimiana, a mà esquerra.

Congost de Terradets i font de les Bagasses

Aquest impressionant congost és la separació natural de la serra del Montsec pel pas del riu Noguera Pallaresa. És bonic observar les seves immenses parets de roca, molt freqüentades pels escaladors. Pujant a mà esquerra trobem l'àrea de descans de la Font de les Bagasses, on podrem agafar aigua i disposar de taules per fer un pícnic.

Cova dels Muricecs (ratpenats)

Es tracta d'una cova de gran bellesa i d'un important punt de cria de ratpenats. Té una profunditat de 390m i presenta diferents sales. Actualment l'accés a la cova està regulat. Es poden fer visites guiades, tot i que durant els mesos de juny i juliol està tancada per protegir els animals en època de cria. S'hi accedeix des del pont que creua l'embassament de Terradets per anar a Llimiana (5min a peu).

Just darrere de l'església de Sant Miquel de la Vall (0:00h - 840m) comencem a caminar per la pista (en direcció NE) que dóna accés rodat al castell de Sant Gervàs i per on nosaltres baixarem. Un panell d'inici de ruta ens mostra el recorregut que farem. Castell de Sant Gervàs 1

Iniciem l'excursió caminant per la pista de terra.

A uns 150m de l'inici, la pista gira una mica a la dreta, deixant el barranc del Torrent de l'Embut a mà esquerra. Ràpidament arribem a l'inici del camí vell del castell de Sant Gervàs, on deixem la pista de terra i ens endinsem al bosc. Castell de Sant Gervàs 1

Els primers passos de la ruta transcorren per la pista.

Iniciem la pujada pel camí vell cap al castell de Sant Gervàs (0:05h - 850m) pujant uns grans esglaons de pedra que ens queden a la nostra esquerra. Castell de Sant Gervàs 1

Deixem la pista i iniciem la pujada pel camí vell al castell de Sant Gervàs.

El camí que va pujant pel bosc va fent alguns zig-zags entre antics camps de cultiu actualment tapats per la vegetació, en alguns llocs força frondosa. Castell de Sant Gervàs 1

El camí pel bosc és fàcil i agraït.

L'itinerari, que està en tot moment molt ben senyalitzat, forma part de "Camins del Jussà", un projecte de recuperació dels antics camins de ferradura i altres camins històrics i tradicionals de la comarca del Pallars Jussà. Castell de Sant Gervàs 1

Aquest itinerari forma part del projecte Camins del Jussà.

Senyalització.

El camí puja moltes vegades protegit per antics murs de pedra seca i en alguns trams encara podem veure el vell empedrat. Castell de Sant Gervàs 1

El camí que fa alguns girs, està protegit amb vells murs de pedra seca.

Castell de Sant Gervàs 1

El camí no presenta cap dificultat.

El sender va pujant i guanya alçada, sempre amb el barranc del Torrent de l'Embut a la nostra esquerra (amb el sentit de la marxa cap al castell). Castell de Sant Gervàs 1

Estem gairebé ja a la part més alta de la ruta, molt a prop del castell.

Travessem un bonic alzinar i arribem a una ampla pista de terra (0:25h - 980m) on trobem una senyalització. Prenem aquesta pista, que fa una lleugera baixada, cap a la dreta (en direcció SE). Castell de Sant Gervàs 1

Arribem a una pista que prenem cap a la nostra dreta.

Al cap de pocs minuts apareix davant nostre el castell de Sant Gervàs (0:30h - 990m). És una de les construccions fortificades més importants conservades a la comarca del Pallars Jussà. Encara que aquest castell medieval està bastant degradat, és molt interessant visitar les restes que encara se'n conserven avui. El castell tenia una planta de forma triangular amb una torre semicircular a cada vèrtex i amb una quarta torre central més alta (16m) a la banda nord. Tot el perímetre, d'uns 62m de llarg per uns 20m d'amplada màxima, estava tancat per una muralla. Castell de Sant Gervàs 1

La torre circular central i una de les torres semicirculars del castell de Sant Gervàs que encara es conserven.

Aquest castell incloïa dins del seu recinte un poble amb el mateix nom que el castell. Aquest poble, situat al sud del castell, també estava tancat per un mur perimetral. Es calcula que unes vint famílies van viure en aquesta població des del segle XI fins al XIII i es creu que com a mínim va ser habitat fins al segle XVI. A l'Edat Mitjana, aquest castell tingué molta importància arrel d'estar situat en un lloc privilegiat i estratègic per controlar l'entrada i la sortida a la comarca. Era un complement a la protecció natural que oferien les muntanyes del Montsec als atacs dels musulmans assentats a la plana de Lleida. Castell de Sant Gervàs 1

Torre circular del castell de Sant Gervàs.

Castell de Sant Gervàs 1

Torre semicircular i muralla perimetral.

Torre central (16m) i torre semicircular.

Muralla.

Castell de Sant Gervàs 1

Croquis del castell de Sant Gervàs al segle XI (font: www.pallarsjussa.net).

I és que des de dalt del castell tenim unes vistes esplèndides de la vessant nord del Montsec: el Montsec de Rúbies i el Montsec d'Ares, separats pel congost de Terradets. Castell de Sant Gervàs 1

Boniques vistes de la vall de Barcedana al costat del Montsec.

Després de visitar durant una estona els diversos i bonics racons que ens ofereixen les restes del castell, seguim amb la ruta. Agafem de nou la pista per la qual hem arribat al castell i la seguim en direcció SE per terreny pla. En pocs minuts arribem a l'ermita de Sant Gervàs (0:35h - 970m). La capella, situada a mà dreta del camí, fou construïda al segle XII i dedicada a Sant Gervàs, del qual el castell va agafar el nom posteriorment. Fa poc que va ser restaurada. L'edifici original estava format per una sola nau, amb una porta oberta al nord i un absis semicircular, però al segle XIV s'hi va adossar una capella lateral d'estil gòtic per acollir els sants Gervasi i Potasi. Castell de Sant Gervàs 1

Ermita de Sant Gervàs.

Des de l'ermita, hem de tornar enrere uns metres per agafar un petit sender que abans havíem passat de llarg. Aquest camí baixa una mica i passa per darrere de l'ermita i enllaça amb una pista que hi ha més avall. Prenem aquesta pista a l'esquerra, per enllaçar amb una altra que prenem a la dreta (és la que passa per dalt i va al castell). Castell de Sant Gervàs 1

Retrocedim uns metres per baixar per un corriol i agafar una pista més avall.

A partir d'aquí, l'itinerari transcorre sempre per la mateixa pista que ens ha de portar a Sant Miquel de la Vall. En alguns trams, la pista està asfaltada i la baixada es fa còmodament. Deixem a mà esquerra l'encreuament de la pista d'Aransís (0:45h - 960m) i seguim baixant per la pista per on venim sense desviar-nos. Castell de Sant Gervàs 1

Baixant per la pista cap a Sant Miquel de la Vall.

Durant la baixada gaudim de boniques vistes de Sant Miquel de la Vall, en primer terme, i de Sant Cristòfol de la Vall, una mica més lluny. Aquests pobles estan situats a la vessant sud de la serra que es coneix com a serra de la vall de Llimiana. Castell de Sant Gervàs 1

Boniques vistes de Sant Cristòfol i Sant Miquel de la Vall.

Passem de llarg un primer desviament (a mà dreta) per arribar ràpidament al desviament del camí vell del castell de Sant Gervàs (1:10h - 850m) que hem agafat en pujar. El deixem i seguim per la pista uns 5min per arribar de nou al punt d'inici de la ruta, Sant Miquel de la Vall (1:15h - 840m). Finalitzem així, aquesta ruta que ens ha descobert un romànic diferent al Pallars Jussà, una terra de castells amb molta història. Castell de Sant Gervàs 1

Església de Sant Miquel de la Vall.

Sant Miquel de la Vall.

Un de l'illa
11-03-2016 17:42:11h

Una bona ruta per anar de passeig amb els nens!

Eloi Merencio
15-01-2013 15:22:18h

Aquest cap de setmana hem fet aquesta ruta i els gossos han disfrutat com babaus!

Miki Rosas
11-01-2013 00:43:01h

Em va agradar molt, poca dificultat, apta per anar amb nens grans i petits. Jo la vaig fer amb la meva filla de 2 anys.

Lluís Arias
10-01-2013 11:03:27h

Hola Rutes!
Vaig fer aquesta ruta guiat per vosaltres i he de dir que em va agradar la zona.
De tota manera, un cop visitada l'ermita crec que val la pena tornar pel mateix camí pel qual hem vingut, ja que la baixada fins al poble per la pista formigonada, encara que no passa cap cotxe, no és tan xula com el camí de pujada.
El millor les vistes des del castell.
Felicitats per la web !

Paula Retuerta
10-01-2013 10:56:49h

Molt facileta, portàvem una nena de 2 anyets que la va fer gairebé tota a peu, així que recomanable per iniciar en l'excursionisme a nens.
El castell, encara que només es conserva una torre i un parell de parets, et fas a la idea de com era, a més des del castell la vista és molt bonica.
Gràcies a Rutes Pirineus per adaptar també a excursionistes amb fills! Enhorabona per la web!