Saut deth Pish a la vall de Varradòs

El salt d'aigua més important i emblemàtic de la Vall d'Aran

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Plan des Artiguetes

Arròs

Curta caminada a la vall de Varradòs per contemplar l'impressionant salt d'aigua del Saut deth Pish. El punt d'inici de la ruta es troba al Plan des Artiguetes des d'on, en pocs minuts, s'arriba als salts d'aigua. Una passejada pels voltants de la bonica cascada i del refugi ens permet descobrir l'increïble paisatge de la zona, on destaquen el magnífic bosc de Siesso i el petit llac de muntanya de Varradòs.

El Saut deth Pish està format per dues cascades, la principal i la més espectacular d'uns 15-20m d'altura, i l'inferior d'uns aproximadament 5m. Les aigües de les cascades provenen subterràniament en gran part de l'estany Long de Liat situat uns quilòmetres més al nord. Les aigües arriben a través d'un curs carstificat que acaba sortint a la superfície a la font d'Era Pila, al barranc de Siesso.

: 0:45h en total, si realitzem la pujada fins a la part superior de la cascada principal i baixem per entre el bosc de Siesso fins a l'estany de Varradòs. En canvi, si només arribeu fins al mirador i refugi del Saut deth Pish i baixeu desfent el camí de pujada calculeu només 30min.

: Baixa. Es tracta d'una excursió molt fàcil i apta per a tothom. Si volem pujar, però, fins a la part superior de la cascada, hem de tenir en compte que el camí puja per un pendent força dret, irregular i amb alguns obstacles.

: La millor època per visitar i gaudir d'aquest magnífic paisatge d'aigua i vegetació és des de finals de primavera fins a finals de tardor. Fora d'aquesta època, és molt probable trobar-hi neu i per tant l'accés en cotxe per la vall de Varradòs pot ser més difícil.

: Res en especial.

Val d'Aran. Sèrie E0. 1:40.000. Editorial Alpina.

: La bellesa de la cascada i de l'entorn i el fet de poder-hi fer passejades curtes i fàcils, fa que sigui una zona molt freqüentada per turistes, sobretot, durant els mesos d'estiu. És un lloc idoni per acostar-s'hi amb família i nens petits.

A 5 km de Vielha baixant per la carretera N-230 cap a França trobem el Pont d'Arròs. En aquest punt (a mà dreta), neix la pista forestal asfaltada que en aproximadament 12 km arriba al Plan des Artiguetes, on trobem una zona habilitada per aparcar el cotxe.

Passeig dera Llibertat, 11, 25530 Vielha
    L’Hotel Albares és un allotjament familiar molt acollidor i amb totes les comoditats situat estratègicament just al centre de Vielha, al cor de la Vall d’Aran. És un hotel ideal per fer base i recuperar forces després de gaudir de les infinites excursions de tot tipus que podem fer a la zona.
    Plaça Pica, 10, 25598 Salardú
    L'Hotel deth País és un petit negoci familiar situat a Salardú (Vall d'Aran, Pirineu de Lleida). Disposa de 18 acollidores habitacions i és un lloc ideal per descobrir la Val d'Aran i el Parc Nacional.

• Ermita de Sant Joan d´Arròs e Vilà
    Ermita de Sant Joan d'Arròs e Vilà

Aquesta ermita dels segles XI-XVII, d'estil romànic llombard, es troba situada al mateix peu de la pista que uneix la vall de Varradòs i el poble de Vilamòs (uns 600m després de la desviació), just a davant de les Bordes de Sant Joan.

Àrea de pícnic de Cuveishic

Àrea de pícnic condicionada amb 4 taules, 1 barbacoa i diversos bancs. Aquest espai ens pot servir per descansar i menjar tranquil·lament mentre contemplem el bonic paisatge de la vall de Varradòs. Es troba una mica abans del Plan des Artiguetes, pujant a mà dreta.

Ecomuseu Ço de Joanchiquet

L'Ecomuseu Ço de Joanchiquet ens permet conèixer com es vivia en una típica casa aranesa antigament. La visita ens permet descobrir el conjunt d'edificis que formaven el prototipus de casa aranesa: la casa, les bordes, el colomar, l'hort, el pati,... El museu es troba al carrer Major de Vilamòs, un dels pobles aranesos que millor han conservat l'arquitectura tradicional de la vall.

La pujada per la bonica i estreta vall de Varradòs ens introdueix en uns paratges plens de frondosos boscos de faigs i avets: l'aigua corre pel fons de la vall i pels innumerables barrancs que hi ha. Durant la tardor, aquesta vall es tenyeix d'uns colors espectaculars, just abans que els arbres caducifolis perdin les fulles per encarar l'hivern. Si durant la pujada mirem al sud, podrem gaudir d'unes vistes excepcionals del massís de la Maladeta i del pic més alt dels Pirineus, l'Aneto. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Al Pont d'Arròs prenem la pista que ens ha de portar fins al Plan des Artiguetes.

Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

L'estreta vall de Varradòs.

Cabana des Artiguetes a uns 1.550m d'altura, just al costat del Plan des Artiguetes.

Comencem l'itinerari a peu a l'aparcament del Plan des Artiguetes (0:00h - 1.556m). La pista continua uns quilòmetres més, encara que ara ja només és apta per vehicles tot terreny, fins arribar al coll de Varradòs a uns 2.000m d'altitud des d'on es pot accedir amb la vall del riu Unhòla i arribar fins a Bagergue. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Plan des Artiguetes, on deixem el cotxe.

Creuem el pont de Varradòs i just després prenem a l'esquerra el camí senyalitzat que ens portarà fins a la base de la cascada del Saut deth Pish. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

El Sauth deth Pish és un racó molt freqüentat de la Vall d'Aran.

Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Una senyalització ens indica que hem de prendre el camí cap a l'esquerra.

Un petit pont de fusta ens permet superar el riu Varradòs per entre el bosc. Al cap d'un parell de minuts ja podem gaudir de les increïbles vistes dels dos salts d'aigua i dels prats i boscos que hi ha al seu voltant. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Al fons ja podem veure la cascada del Saut deth Pish i el refugi.

A mesura que ens hi apropem ens anem impregnant cada vegada més de l'espectacularitat d'aquest racó. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Les dues cascades del Saut deth Pish: l'inferior i més petita i la superior, la més gran.

El camí, que està cuidat i ben condicionat, avança paral·lelament a l'aigua que baixa provinent de la cascada. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

El camí d'accés a la cascada està ben mantingut.

Aviat arribem al mirador de la cascada principal del Saut deth Pish (0:15h - 1.585m), un espai habilitat per observar la majestuositat de la cascada de ben a prop i sense cap tipus de perill. Aquest vistós i esplèndid salt d'aigua sorprèn sempre tant per la quantitat d'aigua que porta com per la seva considerable altura. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Cascada principal del Saut deth Pish.

Des del mirador continuem amunt passant pel costat del cuidat refugi del Saut deth Pish, actualment un centre d'educació ambiental. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Refugi del Saut deth Pish.

Pels més atrevits, just al costat del refugi comença un curt camí que, en fort pendent, ens porta fins a dalt d'aquesta segona cascada. El camí sinuós i una mica irregular comença pujant en clara direcció N per remuntar el turó que s'eleva al costat de l'inici de la cascada. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Mirada enrere durant la pujada cap a la part superior de la cascada.

Un cop s'ha guanyat el fort desnivell, el camí gira a l'esquerra (en direcció O) i tot fent una lleugera baixada arriba fins a l'inici de la cascada del Saut deth Pish (0:25h - 1.600m). Ens trobem ara al punt a on s'origina la cascada, des d'on gaudim també d'unes boniques vistes de l'entorn, ara des d'una altra perspectiva. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Ens trobem al punt més alt de la cascada del Saut deth Pish.

Desfem un tros el camí que hem fet, però no baixem (dreta) pel camí empinat que hem pres just al costat del refugi. Continuem recte uns metres més per entrar de ple al bonic bosc d'avets i faigs, conegut com a bosc de Siesso. Val la pena deixar-nos perdre per aquest bosc per gaudir del paisatge excepcional que ens ofereix i d'una vegetació exuberant que segons l'època de l'any en que ens trobem canvia clarament de colors. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Bosc frondós al costat del Saut deth Pish.

Prenem qualsevol dels diversos camins (de vegades una mica desdibuixats segons l'època de l'any) que baixen a la nostra dreta pel vessant de la muntanya i pel mig del bosc i ens deixen altra vegada ben a prop del refugi. Després, un curt descens pels prats del voltant del refugi fins a l'estany de Varradòs (0:38h - 1.567m). Es tracta d'un tranquil llac de muntanya on podrem descansar i aprofitar per menjar. Aquest és un entorn idíl·lic només pertorbat per la gran quantitat de visitants que rep. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

Estany de Varradòs entre la boira.

Estany de Varradòs.

Des de l'estany només haurem de tornar pel mateix camí pel qual hem pujat, per arribar novament al Plan des Artiguetes (0:45h - 1.556m), lloc on hem començat aquesta curta passejada que ens ha descobert un bonic racó amagat al bell mig de la Vall d'Aran. Saut deth Pish a la vall de Varradòs 1

La tardor a l'estany de Varradòs.

Raul
29-03-2024 12:02:52h

Podr?ais a?adir en la informaci?n que autocaravanas o veh?culos de m?s de 2m de altura o 6m de largo tienen que quedarse a 3km del aparcamiento.... Lo que comporta sumar 3h de ruta andando por asfalto.

Myriam
19-10-2022 11:01:03h

És molt bonic i el paisatge espectacular però manca un bon manteniment de la carretera.

Ger
01-08-2020 20:22:02h

Un salt molt bonic i accesible!

Cristina
28-06-2020 17:39:06h

Hem arribat en cotxe al aparcament i d' allà al salt són 10-15min. Paisatge molt xulo i el salt d'aigua i la zona recomanable. Aquesta si que és per fer amb nens,hi ha una esplanada ben gran.

Luci
17-09-2013 03:41:42h

No us recorda la cabana a la de l'Avi de Heidi??? Gran el Saut deth Pish! Indispensable si vas a la Vall d'Aran!!

Silvia Romero
22-05-2013 20:53:01h

Recomanable curta caminada per fer en família, tant amb nens com amb avis poc caminadors.
No et pots perdre visitar aquest conegut lloc a la tardor. D'aquesta manera podràs gaudir de la quantitat de colors que ofereix el bosc, i si per mala sort no fa un dia radiant, potser puguis escoltar el bram dels cérvols.

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació