Passeig pel Mijaran des de Vielha

Descobrim els contrastos del Mijaran: del tràfec de la capital aranesa al plàcid i encantador entorn rural que la rodeja

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Ajuntament de Vielha

Vielha

Itinerari circular de 6,8 km de longitud per l'entorn de Vielha, al Mijaran. La ruta comença a la plaça de l'església de Vielha. Des d'aquest punt, abandonem la sorollosa capital aranesa i ens endinsem en la tranquil·litat i silenci del seu preciós entorn. El camí, planer, ens condueix fins a Vilac, tot gaudint d'extenses vistes de la vall i dels poblets dels voltants. La tornada la fem pel fons de la vall, resseguint el curs del riu Garona aigües amunt, fins al poble de Gausac, des d'on retornem a Vielha. És un itinerari fàcil de seguir i ben senyalitzat, ideal per fer en família.

Aquest recorregut circular ens permet conèixer l'entorn més proper de Vielha, visitant els petits pobles de Vilac i Gausac. Durant la ruta podem observar el fort contrast entre l'atrafegada capital de l'Aran i els silenciosos pobles del Mijaran. Descobrim les esglésies de Vilac i Gausac, on es barreja l'estil gòtic amb elements romànics, i caminem entre els prats de dall i els boscos caducifolis típics del Mijaran.

: 1:55h en total: 1:00h des de Vielha fins a Vilac i 0:55h per tornar a Vielha passant per Gausac.

· Val d'Aran. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari es pot fer indistintament en els dos sentits de la marxa.

Arribem a Vielha per la carretera N-230 des del Pont de Suert passant pel túnel de Vielha o des de Sort per la C-13 i la C-28 passant pel port de la Bonaigua. A Vielha hi ha nombroses zones d'aparcament.

Aquesta guia web i PDF ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i Foment Torisme Val d'Aran

Passeig dera Llibertat, 11, 25530 Vielha
    L’Hotel Albares és un allotjament familiar molt acollidor i amb totes les comoditats situat estratègicament just al centre de Vielha, al cor de la Vall d’Aran. És un hotel ideal per fer base i recuperar forces després de gaudir de les infinites excursions de tot tipus que podem fer a la zona.

Centre històric de Vielha

La ciutat de Vielha és la capital de la Val d'Aran i una de les poblacions més dinàmiques de tot el Pirineu. Vielha està situada just a la confluència dels rius Garona i Nere, al centre geogràfic de la vall. El nucli antic conserva edificis dels segles XVI i XVII i creix entorn de l'església de Sant Miquèu.

• Musèu dera Val d´Aran
    Musèu dera Val d'Aran

El museu de la Val d'Aran ens explica la història i la cultura dels aranesos des de l'antiguitat fins als nostres dies. El museu està situat en un edifici històric del segle XVII, la torre del General Martinhon, al casc antic de Vielha (carrer Major 26). Més informació: 973 641 815 / info.museu@aran.org.

Església de Sant Miquèu de Vielha

L'església parroquial de Sant Miquel -Sant Miquèu en aranès- està situada al centre del nucli històric de Vielha i fou construïda durant els segles XII i XIII. L'estil arquitectònic de l'església és romànic de transició al gòtic i cal destacar especialment la seva portalada, el campanar fortificat i l'interior, on es conserven diversos objectes de gran valor històric.

Fabrica dera lan de Vielha

La fàbrica de la llana de Vielha fou construïda a finals del segle XIX -quan la revolució industrial va arribar als Pirineus- per Rafael Portolés Lafuste. La fàbrica aprofitava la força de l'aigua del riu Nere per funcionar i comptava amb tres plantes, cada una destinada a fases diferents del procés de producció: elaboració, manufactura i magatzem. Més informació: info.museu@aran.org.

Comencem l'itinerari a l'ajuntament de Vielha, a la plaça dera Glèisa (0:00h - 964m). Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Vielha.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Portalada de l'església de Vielha.

Travessem el riu Nère i l'avinguda de Castièro i baixem pel passeig de la Llibertat. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

El riu Nère al seu pas per Vielha.

Passeig de la Llibertat.

Continuem avall pel Camin Reiau, travessem el riu Garona per un pont i girem a l'esquerra seguint les indicacions cap a Vilac. Travessem l'avinguda del Garona i pugem pel carrer de Sascumes. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

El riu Garona al seu pas per Vielha.

Carrer de Sascumes.

Deixem enrere el bullici de la capital aranesa i seguim pel carrer que més endavant es converteix en camí. Passem pel darrere d'una gran torre d'electricitat i, poc després, per sota d'una enorme canalització d'aigua. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Canalització d'aigua sortint de Vielha.

Continuem pel camí, ben fressat, que passa entre bosquines d'arbres caducifolis i bardisses, mentre gaudim de vistes cap als pobles del Mijaran. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Bosquines d'arbres caducifolis.

A la nostra dreta, al fons de la vall, veiem la transitada carretera que uneix Vielha amb França i el polígon industrial. Nosaltres, però, avancem lluny del tràfec i el soroll, gaudint dels contrastos que ens ofereix aquesta ruta. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Caminant a l'ombra del bosc caducifoli.

Pobles del Mijaran.

Continuem en direcció N, resseguint el vessant del Malh des Artigues per un camí sempre planer i de bon caminar. Passem un tram de camí ample, al costat d'un mur de pedra seca a l'ombra d'una avellanosa i arribem a la urbanització de Santa Gèmma (0:30h - 1.000m), des d'on tenim una bona panoràmica de la capital de l'Aran i la vall del riu Nère. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Caminant a l'ombra de l'avellanosa.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Vielha des de Sant Gèmma.

Deixem enrere la urbanització i continuem en direcció N. Passem uns coberts rodejats de pastures i prats de dall, i enllacem amb la carretera de Vilac a les bordes de Salient. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Coberts camí a Vilac.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Prats de dall al Mijaran.

Pobles del Mijaran.

Seguim la carretera asfaltada cap a l'esquerra que, en lleugera baixada, ens porta fins a l'arriu de Salient. Travessem el riu per un pont, deixem un petit oratori a mà dreta i un molí a l'esquerra, a tocar del riu. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Molí fariner a Vilac.

Arribant a Vilac.

Seguim uns metres per la carretera, però una mica més endavant la deixem i pugem pel carrer de Sant Blai. Continuem pel carrer Major i arribem a la plaça i a l'església de Sant Feliu de Vilac (1:00h - 1.036m). Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Vilac.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

L'ambient rural de Vilac.

Detalls del passat ramader a Vilac.

Jardí de l'església de Sant Feliu.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Portalada de l'església de Sant Feliu.

Sant Feliu de Vilac.

Després de visitar Vilac, baixem pel carrer de la Costa i enllacem de nou amb la carretera, que seguim a la dreta fins a una cruïlla. Girem a l'esquerra i baixem per la vora de la carretera LV-5052 fins just passat el primer revolt. En aquest punt prenem un corriol a l'esquerra que entre bardisses ens permet fer drecera i enllaçar de nou amb la carretera més avall, a l'altura d'un petit oratori. Continuem pel voral de la carretera, cap a l'esquerra, fins a la rotonda amb la N-230. Travessem la carretera nacional i prenem un camí lateral entre la carretera i el riu Garona en direcció N, cap a Bossòst. Seguim per aquest camí lateral fins a atènyer el pont de Beussa (1:20h - 928m). Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Mirant al sud des de Vilac.

Travessem el riu Garona i agafem un camí a l'esquerra senyalitzat amb les marques de pintura del GR. Continuem ara en direcció S, en paral·lel al curs del riu Garona. Passem per una passera de fusta entre el riu i una paret, i continuem pel camí protegit amb una barana. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

El camí arran del riu Garona.

Ens endinsem en un bonic bosc ombrívol i frescal poblat per arbres caducifolis i avellaners. El camí és ample i planer, i transcorre a l'ombra durant una bona estona fins que sortim a una zona de camps i bardisses. A l'altra banda del riu hi ha el polígon industrial de Vielha. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Bosc a la riba del Garona.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Avellanosa camí a Gausac.

Continuem entre camps amb la ciutat a les envistes i pugem per un camí de carro per sota de l'església de Gausac. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Gausac.

Enllacem amb la carretera asfaltada, girem a la dreta i arribem a l'església de Sant Martí de Gausac (1:45h - 977m) -també anomenada església de Sant Martin de Tours-. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Portalada gòtica de Sant Martin de Tours.

Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Crist romànic a l'església de Gausac.

Figura romànica a l'església de Gausac.

Aprofitem i visitem el petit poble de Gausac. Pugem pel carrer Major, que surt des de davant de l'església i, per unes escales, ens condueix fins a dalt de la plaça Major de Gausac. Si continuem pel carrer Portero amunt, seguint les marques blanques i vermelles del GR, arribem a una petita placeta, punt d'inici del camí a Casau. Des d'aquesta placeta gaudim de bones vistes de la ciutat de Vielha. Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Carrer Major de Gausac.

Plaça Major de Gausac.

Desfem el camí fins a l'església de Sant Martí. Agafem ara la carretera de Gausac cap la dreta i la seguim fins a Vielha. Arribem a la rotonda i continuem per l'avinguda de Castiero fins al punt d'inici i final d'aquest itinerari, a l'ajuntament de Vielha, a la plaça dera Glèisa (1:55h - 964m). Passeig pel Mijaran des de Vielha 1

Campanar de l'església de Vielha.