La mina Victòria i la bassa d'Arres

Descobrim el passat miner de la Val d'Aran i gaudim d'un dels paisatges més bonics del Mijaran

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Arres de Sus

Arres

Ruta semicircular de 5,5 km de longitud que ens porta a visitar la mina Victòria. La ruta comença a la plaça Major d'Arres de Sus i puja per un ample camí, entre prats i pastures, cap a la magnífica avetosa que envolta la mina Victòria. Ens endinsem en el silenci i l'ombra de l'avetosa i descobrim les dures condicions de vida dels miners a l'Aran. Tornem al poble passant per la bassa d'Arres, des d'on gaudim d'àmplies vistes panoràmiques cap a la vall de Luishon i les muntanyes araneses. És un itinerari fàcil de seguir i ben senyalitzat.

Aquest recorregut circular ens permet conèixer el ric patrimoni miner i paisatgístic de l'Aran visitant la mina Victòria i la bassa d'Arres. Observem les restes d'edificis, galeries i d'altres infraestructures d'una de les nombroses explotacions mineres de la vall d'Aran, i gaudim de paisatges meravellosos des de la bassa d'Arres.

: 2:05h en total: 1:00h des d'Arres de Sus fins a la mina Victòria i 1:05h per tornar a Arres de Sus passant per la bassa d'Arres.

· Val d'Aran. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'accés a l'interior de la mina Victòria està tancat al públic, però es pot visitar demanant cita prèvia. Més informació: Museu dera Val d'Aran, 973 641 815, info.museu@aran.org.

Arribem a Arres de Sus des de Vielha per la carretera N-230 en direcció a Bossòst i França. Després de gairebé 6 km des de Vielha, arribem a una rotonda i prenem la primera sortida en direcció a "Arròs / Vilamós / Arres" per la carretera LV-5055. Deixem a la dreta el trencall a Arròs, continuem amunt i travessem Vilamós. Més endavant deixem el trencall a Arres de Jos a l'esquerra, nosaltres continuem a la dreta i arribem a Arres de Sus. Es pot aparcar a la mateixa plaça Major del poble.

Aquesta guia web i PDF ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i Foment Torisme Val d'Aran

Passeig dera Llibertat, 11, 25530 Vielha
    L’Hotel Albares és un allotjament familiar molt acollidor i amb totes les comoditats situat estratègicament just al centre de Vielha, al cor de la Vall d’Aran. És un hotel ideal per fer base i recuperar forces després de gaudir de les infinites excursions de tot tipus que podem fer a la zona.

Àrea de pícnic de Plan Batalhèr

Just al costat de la carretera que hi ha entre Es Bòrdes i Gausac, en ple bosc de Varicauba, trobem l'àrea de pícnic del Plan Batalhèr. Es tracta d'una zona força gran on podrem descansar i menjar. És un lloc ideal per anar-hi amb família i nens. En aquest indret també hi trobem un refugi.

• Ermita de Sant Joan d´Arròs e Vilà
    Ermita de Sant Joan d'Arròs e Vilà

Aquesta ermita dels segles XI-XVII, d'estil romànic llombard, es troba situada al mateix peu de la pista que uneix la vall de Varradòs i el poble de Vilamòs (uns 600m després de la desviació), just a davant de les Bordes de Sant Joan.

Església de Sant Martí de Tours

L'església parroquial de Gausac, dedicada a Sant Martí de Tours, és un dels millors exponents del gòtic de la Vall d'Aran. Conserva també algun element del romànic. Resulta sorprenent la torre vuitavada del seu campanar, per la seva solidesa, que ens fa pensar en les torres de defensa.

Coordenades GPS: 42.7082025º 0.7913199º

• Església de l´Assumpció de Bossòst
    Església de l'Assumpció de Bossòst

L'Assumpció de Bossòst -en aranès Era Mair de Diu dera Purificacion- és una església romànica del segle XII de planta basilical amb tres naus amb volta de canó i tres absis amb decoració llombarda. El campanar, de quatre pisos i planta quadrada, és independent de la resta de l'església.

Ecomuseu Ço de Joanchiquet

L'Ecomuseu Ço de Joanchiquet ens permet conèixer com es vivia en una típica casa aranesa antigament. La visita ens permet descobrir el conjunt d'edificis que formaven el prototipus de casa aranesa: la casa, les bordes, el colomar, l'hort, el pati,... El museu es troba al carrer Major de Vilamòs, un dels pobles aranesos que millor han conservat l'arquitectura tradicional de la vall.

• Àrea de pícnic de la vall de l´Artiga de Lin
    Àrea de pícnic de la vall de l'Artiga de Lin

Poc després de deixar a mà esquerra la carretera que es dirigeix cap al bosc de Varicauba, trobem aquesta àrea de pícnic. Aquest espai, situat a la banda esquerra de la carretera tot pujant, disposa de taules, barbacoes, una font i una zona per aparcar els cotxes. Pot ser un bon lloc al bell mig del vall de l'Artiga de Lin per descansar, menjar i beure una mica.

Comencem l'itinerari a la plaça Major d'Arres de Sus (0:00h - 1.310m). A la mateixa plaça, al costat d'un safareig, trobem un cartell amb les indicacions cap a la bassa d'Arres i la mina Victòria. Agafem el carrer que puja fort per davant de l'església. La mina Victòria i la bassa d

Carrers d'Arres de Sus.

Camí a la mina Victòria.

Al capdamunt del carrer, seguim a l'esquerra per un camí ample entre prats, deixant a la nostra dreta un dipòsit. Deixem el poble enrere i continuem pujant pel camí de carro. La mina Victòria i la bassa d

Arres de Sus.

Safrà bord pirinenc.

Camí empedrat entre prats.

El camí, protegit per murs de pedra llicorella arrenglerats, guanya altura progressivament entre prats de dall i pastures. La mina Victòria i la bassa d

Prats a Arres de Sus.

La mina Victòria i la bassa d

Caminant entre prats de dall.

Travessem la pista que condueix a la bassa d'Arres diverses vegades i continuem amunt en direcció N. A mesura que anem guanyant altura, darrere nostre se'ns obren àmplies vistes cap a les carenes muntanyoses que separen la Vall d'Aran de França. La mina Victòria i la bassa d

Entrant a la pineda.

Més amunt deixem els prats i ens endinsem en una esclarissada pineda de pi roig amb un sotabosc cobert de falgueres que a la tardor destaquen per les seves tonalitats ocres i torrades. La mina Victòria i la bassa d

Murs de llicorella.

La mina Victòria i la bassa d

Les tonalitats tardorenques del falgar.

La pineda de pi roig.

Finalment arribem a la cruïlla amb l'itinerari de la Mina Victòria (0:35h - 1.510m), en una clariana on trobem un pal indicador. Després, de tornada, arribarem a aquesta mateixa cruïlla. Ara agafem el camí de l'esquerra en direcció a la mina Victòria. La mina Victòria i la bassa d

Cruïlla i enllaç amb l'itinerari a la mina Victòria.

Comencem a baixar tot endinsant-nos en un bosc ombrívol i frescal cobert de molses i nabius i poblat per pi roig. La mina Victòria i la bassa d

Les molses de l'avetosa.

Més avall, el pi desapareix i apareix una magnífica avetosa, ombrívola i humida. La mina Victòria i la bassa d

L'avetosa.

Seguim l'ample camí, passem una barrera que impedeix el pas als vehicles i descendim cap a la mina. En aquest tram el camí transcorre pel vessant N. La mina Victòria i la bassa d

Camí a la mina Victòria.

Trobem les primeres restes mineres, un edifici destinat a la casa del capatàs del que només en queden dempeus les parets. La mina Victòria i la bassa d

Casa del capatàs.

Entrant a les mines.

Continuem avall, travessem una gran esllavissada i arribem a l'entrada de la galeria Sipeyre. La mina Victòria i la bassa d

Entrada de la galeria Sipeyre.

Continuem, ara planers, passem per un enorme pedruscall i arribem a unes antigues vagonetes i a la sala de màquines de la Mina Victòria (1:00h - 1.396m), on actualment hi ha el Centre de Visitants. La mina Victòria i la bassa d

Pedruscall a la mina Victòria.

Sala de màquines.

Aquest edifici es va construir a mitjans del segle XX i s'hi va instal·lar el transformador elèctric. El corrent arribava des de Bòssost i des d'aquí s'alimentava tota la mina. La mina Victòria i la bassa d

Les tonalitats ocres del falgar a les muntanyes de la Vall d'Aran.

Continuem endavant uns metres més, fins a una cruïlla on tornarem després, i prenem el camí de l'esquerra que ens condueix fins a la casa dels obrers (seguint les indicacions cap a Bossòst). La mina Victòria i la bassa d

Dormitoris dels obrers.

La casa dels obrers es va construir als anys 40 per allotjar als miners, hi havia una cantina i els dormitoris amb 60 llits. A banda i banda hi ha dos edificis més antics que també haurien servit com a dormitoris. La mina Victòria i la bassa d

Casa dels obrers.

Deixem de banda el camí de Bossòst que passa per davant de la casa dels obrers i retornem a la cruïlla anterior, on ara agafem el camí cap a la bassa d'Arres. A continuació pugem per un corriol que s'enfila per sobre de les restes de pedruscall de la mina. La mina Victòria i la bassa d

Camí a les galeries superiors.

En aquest proper tram cal anar en compte, sobretot si anem amb canalla, ja que tot i que el camí està ben arranjat, passem per sobre d'unes esllavissades on un mal pas podria provocar una caiguda pel pendent. Anem guanyant altura seguint el corriol mentre gaudim d'una àmplia vista panoràmica cap a la zona francesa de Luishon i la serralada axial. La mina Victòria i la bassa d

Vista cap al Pirineu francès i Luishon.

Passem per la galeria Sacosta i pugem per un tram exposat, que està protegit per una barana de fusta, fins que arribem a un enorme esvoranc obert a la roca i apuntalat, on hi havia una explotació a cel obert. Aquest tipus d'explotació oberta només es podia fer quan les vetes del mineral arribaven fins a la superfície. La mina Victòria i la bassa d

Entrada a la galeria Sacosta.

La mina Victòria i la bassa d

Camí arranjat sobre els esbaldregalls de la mina.

Explotació a cel obert.

Continuem l'itinerari i arribem a la balança Desaux, on encara és visible l'antiga infraestructura metàl·lica del transportador. Fins aquí arribaven les vagonetes amb el material que s'extreia de la galeria, es carregava al transportador i es transportava fins al rentador de Bossòst. La mina Victòria i la bassa d

Balança.

Continuem endavant i visitem els nivells més alts de la mina, on trobem l'entrada al filó NE de la galeria Desaux. Encara s'hi veuen els rails de l'antiga via de vagonetes utilitzada per transportar el material que s'extreia de la mina. La mina Victòria i la bassa d

Galeria Desaux.

Passem un parell de filons més i deixem enrere la mina Victòria. Ara guanyem altura decididament pel mig de l'avetosa. La mina Victòria i la bassa d

Casa dels obrers.

Camí enmig de l'avetosa.

Al cap de pocs minuts arribem a una clariana i a la bassa d'Arres (1:30h - 1.551m). Aquesta bassa està situada en un bell paratge envoltat de bosc i amb extenses vistes. Al costat de la bassa hi ha un petit oratori i una zona amb taules i barbacoes. La mina Victòria i la bassa d

Bassa d'Arres.

La mina Victòria i la bassa d

Oratori enfront a la serralada pirinenca.

Estació d'esquí francesa de Bagneres de Luchon.

Espargani de muntanya a l'estany d'Arres.

Després d'una merescuda parada, comencem el descens cap a Arres de Sus. Seguim uns centenars de metres la pista fins que arribem a una cruïlla. Girem a la dreta i seguim la pista secundària en direcció a la mina Victòria i Arres de Sus. La mina Victòria i la bassa d

La serralada pirinenca baixant cap a Arres de Sus.

Passem una pineda esclarissada envoltada de prats i arribem a la cruïlla amb l'itinerari de la Mina Victòria (1:40h), on enllacem amb el camí d'anada. La mina Victòria i la bassa d

Muntanyes de l'Aran.

Prenem el camí de l'esquerra i desfem el camí que ja hem fet abans tot gaudint d'extenses vistes cap a la serralada axial i les muntanyes del sector francès de Luishon. La mina Victòria i la bassa d

Camí a Arres de Sus.

La mina Victòria i la bassa d

Colors de tardor a la Vall d'Aran.

Arribem al poble i baixem pel carreró de davant de l'església fins a la plaça Major d'Arres de Sus (2:05h - 1.310m), punt d'inici i final de la nostra visita a la mina Victòria. La mina Victòria i la bassa d

Església de Sant Joan d'Arres de Sus.

RUTES PIRINEUS
26-02-2020 11:06:50h

Hola Aurora, moltes gràcies pel teu comentari, t'ho agraïm molt! Comentar-te que d'acord al nostre sistema de classificació de dificultats aquesta ruta ens queda just a el límit entre "Fàcil" i "Mitjana" degut a aquest desnivell positiu de 392m que cal superar. Com bé dius la pujada és continuada i sense pausa durant uns 2 km.

Aurora
08-02-2020 20:20:24h

Seguint les vostres explicacions la ruta va ser molt fàcil de trobar !! Un deu, per les fotos i indicacions! L?única cosa que m?agradaria destacar és que no és de dificultat baixa. Potser per a una persona experta en senderisme és de dificultat baixa, però per a persones que fan senderisme ocasionalment és de dificultat mitjana, des del meu opinió. La ruta és una pujada contínua menys els últims metres que baixa empicado. Gràcies de totes maneres per la informació!
(Comentari introduït originalment en castellà)