Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França

Ascensió a aquest modest cim ideal per a fer amb raquetes o esquís de muntanya

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

8 km

Corba duana Andorra-França

Portè i Pimorent

Us proposem un itinerari clàssic d'esquí de muntanya i de raquetes de neu com és la ruta que puja des de la mateixa carretera N-22 -que uneix el Pas de la Casa amb el coll de Pimorent- per l'ampla carena fins al cim del pic dels Pedrons. Tant l'itinerari com el cim són ben visibles en tot moment -excepte durant un primer tram de pujada- i la ruta transcorre per una zona molt oberta a cavall entre la Coma dels Pedrons -a la nostra esquerra pujant- i la vall del riu Arieja i el Pas de la Casa -a la nostra dreta pujant-. Per les característiques i la comoditat del recorregut aquest és un cim força freqüentat i conegut. Si busquem solitud i tranquil·litat no és l'itinerari més idoni, però això no vol dir que la ruta no sigui bonica o que sigui poc atractiva. Per assolir el cim pròpiament dit haurem de recórrer una curta i fàcil aresta, una aresta que dóna caràcter al cim i que ens mantindrà entretinguts durant els últims metres.

El pic dels Pedrons és una muntanya situada plenament en territori francès, administrativament parlant al departament dels Pirineus Orientals (Alta Cerdanya), tot i estar a tocar d'Andorra, de l'Arieja i a un pas de Catalunya. L'orientació atlàntica d'aquest cim fa que presenti bones condicions de neu durant tota la temporada hivernal. No obstant, sovint la seva carena es troba gelada i hi bufen forts vents.

: Pic dels Pedrons (2.715m)

: 3:45h en total: 2:05h des de l'inici fins a la Punta Inferior dels Pedrons, 0:15h des d'aquí fins al cim del pic dels Pedrons i 1:25h des del cim fins al punt d'inici, ara de baixada.

: Alta (F). Es tracta d'una ascensió fàcil i ideal per a persones que s'inicien en l'alta muntanya, tant a l'estiu com a l'hivern. Si fa un dia clar i hi ha bona visibilitat la ruta és del tot evident. No obstant, per assolir el cim caldrà que superem un tram final per una aresta de blocs curta i fàcil però entretinguda.

: Tot l'any. L'itinerari aquí descrit és una bona oportunitat per iniciar-nos tant en l'ús de raquetes de neu com en l'esquí de muntanya. Ara bé, en aquests casos caldrà anar amb el material i l'equip adequats.

: A l'hivern, segons les condicions de la neu, durant la part final podem requerir l'ús de piolet i grampons. Tot sovint aquest tram es troba gelat i hi bufa vent.

· Cerdanya. Puigpedrós, Carlit, Tossa Plana y Puigmal. 1:25.000. Editorial Alpina.
· Carte de randonnées Nº8. Cerdagne - Capcir. 1:50000. IGN.
· Bourg Madame - Col de Puymorens. 2249OT. 1:25.000. IGN.

: Durant el recorregut no trobem cap tipus de senyalització. Més enllà del punt d'inici de ruta que us proposem, hi ha altres alternatives. No obstant, totes aquestes altres opcions tenen el mateix objetciu: enfilar-nos al llarg llom que, en sentit N, es desplega des del cim. Una opció força concorreguda és la que surt del Pas de la Casa i recorre el sender de l'ARP (Alta Ruta Pirinenca). Una altra és començar des de la mateixa carretera N-22 però a l'alçada del rec del Baladrar. I la última és fer-ho també des de la carretera N-22 però a l'alçada del rec del Bac d'en Morer.

El punt d'inici de la ruta es troba a la carretera N-22, carretera que uneix el Pas de la Casa (Andorra) i el coll de Pimorent (França). Concretament el lloc d'inici de la ruta es troba en un punt situat entre les instal·lacions de la nova duana andorrano-francesa i la corba pronunciada que fa la carretera just a l'alçada del rec del Baladrar. Un petit aparcament al costat mateix de la carretera ens permetrà estacionar el vehicle.

• Port d´Envalira i Pas de la Casa
    Port d'Envalira i Pas de la Casa

El Port d'Envalira separa Grau Roig del Pas de la Casa. Aquesta zona, Pas de la Casa, és una de les més populars d'Andorra per sopar, sortir de festa i ballar. També es considera una de les millors zones per anar de compres.

El castell de Pimorent (Torre Cerdana)

Ben a prop del poble de Portè i Pimorent, podem visitar les ruïnes del castell de Pimorent, anomenat també "Torre Cerdana". Es tracta del primer castell de defensa o de vigilància que trobem quan baixem del coll de Pimorent cap a la vall de Querol. Construït al segle XI per defensar l'entrada de la vall va ser comprat l'any 1308 per Jaume II de Mallorca qui completà la fortificació amb el castell de Querol, situat a la part baixa de la vall.

El castell de Querol

Aquest castell, com el seu nom indica, està situat al nucli de Querol (Carol en francès) entre els pobles de La Tor de Querol i Portè. Aquest castell formava part, juntament amb el castell de Pimorent ("Torre Cerdana"), d'un sistema de defensa de la Cerdanya. Actualment del castell només en queden dues torres, una d'elles perfectament conservada i l'altra força malmesa, ambdues situades a sobre d'un turonet que domina la vall.

Des del mateix aparcament al costat de la carretera N-22 (0:00h - 1.896m), comencem a remuntar, en direcció SO, el vessant S de la muntanya, que queda just al costat de la carretera. Si fem la ruta quan no hi ha neu podem prendre un camí-pista que en direcció SO remunta els primers metres del vessant de la muntanya. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Zona per estacionar els vehicles i punt d'inici de la ruta.

Aviat, però, ens anem decantant lleugerament cap a l'esquerra abandonant aquest camí i ens enfilem per anar a trobar la part més elevada de l'ample i llarg llom que baixa des del pic dels Pedrons. Durant aquest primer tram d'excursió les vistes cap al S són limitades i progressem per una zona pràcticament sense cap arbre. Els pendents del tros de muntanya que hem de superar ens neguen la possibilitat de veure-hi més enllà. El nostre objectiu, el pic dels Pedrons, encara no és visible, i tota la Coma dels Pedrons, amb el rec del Baladrar i, altre cop, el pic dels Pedrons, queda amagada a darrere del llom. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Pujant per un terreny amb un pendent moderat però còmode.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Pujant amb vistes a la vall del riu de Sant Josep i a la Solana d'Andorra.

Vistes a la vall del riu Arieja mirant cap a l'Ospitalet. A la dreta, la Coma d'en Garcia.

De mica en mica anem gaudint d'una major visibilitat: la carena i el pic de la Mina apareixen al fons, a la nostra esquerra. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Mentre pugem cap al llom carener el pic de la Mina treu el cap des del fons, a davant nostre.

Un cop assolim la carena se'ns obre un gran panorama al S. Podem veure clarament tot l'itinerari que ens queda fins al pic dels Pedrons. També gaudim d'unes vistes espectaculars de la Coma dels Pedrons resguardada, a l'O, per la carena i el pic de la Mina (un cim de característiques molt similars al pic dels Pedrons), i, al fons de tot, podem observar-hi el circ de muntanyes altes i escarpades on localitzem fàcilment els majestuosos pics de Fontnegra. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Un cop a dalt del llom ja podem observar tota la Coma dels Pedrons i el seu pic homònim.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Coma, circ i pic dels Pedrons, en un paisatge típic hivernal.

A la nostra esquerra ens sorprèn un edifici força gran situat a la cara NO de la carena que baixa del pic de la Mina. Es tracta de les antigues instal·lacions de les mines de ferro de Pimorent, actualment abandonades. D'aquí que el nom del pic sigui precisament aquest: pic de la Mina. Segons sembla, l'edifici de les mines de Pimorent, que es troba situat a uns 2.100m d'altitud i que està enlairat per sobre de la carretera N-22, va ser construït a principis del segle XX i s'utilitzava per allotjar els miners i les seves famílies. L'edifici fou abandonat definitivament a principis dels anys seixanta. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Instal·lacions abandonades de les antigues mines de Pimorent.

A partir d'aquí hem d'anar seguint la carena que, situada a l'oest de la Coma dels Pedrons, ens portarà fins al mateix pic. L'itinerari no té pèrdua, tot i que no segueix un camí ben definit. Durant uns metres passem pel costat d'uns filats per al bestiar. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Tenim molt clar el nostre objectiu, a davant nostre al fons.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Vistes de la zona coneguda com la Solana d'Andorra amb el pic de Nérassol, el pic de la Cabaneta i el Roc Meler.

Anem superant els diferents promontoris arrodonits que formen la carena. Quan portem una mica més d'una hora de marxa passem per la cota 2.440m (1:25h - 2.440m), fins ara el promontori més significatiu de la carena. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Arribant a la cota 2.440m.

A mesura que anem pujant (S) anem gaudint d'unes millors vistes cap a ponent (O) de la zona del Pas de la Casa: el nucli de població, les pistes d'esquí i el port d'Envalira. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Pas de la Casa, amb el nucli de població i la carretera que puja cap al port d'Envalira.

De mica en mica el pendent va augmentant. La carena es torna una mica més costeruda a mesura que ens aproximem a la Punta Inferior dels Pedrons, un avantcim del pic dels Pedrons. Emprenem aquest darrer tram pujant en lleugera tendència cap a l'esquerra. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Arribant a la Punta Inferior dels Pedrons amb el pic dels Pedrons al fons.

Des de la Punta Inferior dels Pedrons (2:05h - 2.670m) adquirim una millor perspectiva de la part de ruta que ens queda. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Coll que precedeix la cresta final fins al pic dels Pedrons.

Des d'aquí baixem lleugerament cap a un collet que ens separa del pic dels Pedrons. Caminem uns metres cap al S i topem amb la muralla de roca que conforma l'aresta cimera. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Coll anterior a la cresta del pic dels Pedrons.

Pugem pels blocs de granit per un desdibuixat sender parant atenció a la caiguda que hi ha a banda i banda de l'aresta. Un cable que recorre pràcticament tota l'aresta ens pot servir d'ajuda per progressar més còmodament. Comprovarem abans, per això, que el cable estigui en bon estat per tal de poder-nos-hi recolzar amb confiança. Durant l'hivern, segons les condicions de la neu que hi trobem, podem necessitar l'ús de grampons i piolet per progressar amb seguretat per aquesta aresta que s'estira cap al S. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Pujant per la curta cresta del pic dels Pedrons.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Arribant al cim del pic dels Pedrons.

Fem alguna grimpada curta, en algun moment ens ajudem amb les mans i, finalment, arribem a l'estret cim del pic dels Pedrons (2:20h - 2.715m). Ens trobem en un bonic mirador de la gran quantitat de muntanyes que ens envolten. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Cim del pic dels Pedrons des d'on podem observar les parets i les canals dels pics de Fontnegra.

Tenim a tocar els pics de Fontnegra: la Punta de la Vinyola, el pic de les Valletes, el Puigpedrós de Lanós i el Puig de la Coma d'Or, els pics d'Envalira, el Carlit, el pic de la Cabaneta, el Roc Meler, el Nérassol,... Realment ens trobem en un mirador privilegiat sobre les muntanyes d'Andorra, de l'Arieja i de l'Alta Cerdanya. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Vistes de la Coma dels Pedrons.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Vistes del pic de les Valletes i de la Punta de la Vinyola.

Vistes de la Coma d'en Garcia, on hi distingim el Puigpedrós de Lanós i el Puig de la Coma d'Or.

Vistes dels pics que fan frontera amb Andorra: el pic Negre d'Envalira, el pic d'Envalira i el pic de les Abelletes.

Des del cim realitzem la tornada desfent tot el camí que hem fet en pujar. Primer de tot desfem el tros de cresta amb seguretat i un cop al coll seguim la carena i anem baixant perdent altura progressivament. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Desfem el tram d'aresta.

Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Baixant per la llarga carena del pic dels Pedrons.

Durant la baixada gaudim de diferents perspectives de l'entorn que no hem tingut durant la pujada. Sense més arribem altre cop a l'aparcament de la carretera N-22 (3:45h - 1.896m), punt d'inici i final de la ruta. Pic dels Pedrons (2.715m) des de la frontera Andorra-França 1

Ja veiem la carretera, estem arribant al punt d'inici de la ruta.

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació