Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres

Excursió circular a l'antiga església de Santa Maria de Bell-lloc

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Plaça principal de Dorres

Dorres

Agradable excursió circular que puja al santuari de la Mare de Déu de Bell-lloc des del poble de Dorres. L'itinerari és senzill i està senyalitzat en tot moment, ens permet tenir unes vistes immillorables de gran part de la Cerdanya i dels massissos del Cadí-Moixeró, el Canigó, el Puigmal, Andorra,...

L'antiga església romànica de Santa Maria de Bell-lloc s'eleva amb majestuositat en un turó al SO de Dorres, dominant la regió. L'ermita, que sembla que fou construïda a principis o mitjans del segle XIII, va ser declarada Monument Històric de França a principis dels anys 80. El convent i part de l'església van ser destruïts i, per això, avui en dia només es conserva part de l'església. L'excursió s'inicia a Dorres, poble conegut pels seus banys d'aigües calentes i situat al sud del massís del Carlit.

: 1:35h en total. 0:45h per pujar fins a Bell-lloc des de Dorres pel "Chemin du Bell-lloc" i 0:50h per fer la baixada pel "Chemin du Chalet".

: Baixa. Cap dificultat.

: Res en especial.

· Bourg-Madame Col de Puymorens Pic Carlit. TOP25 2249OT. 1:25.000. IGN.
· Carte de randonnées Nº8. Cerdagne-Capcir. 1:50.000. IGN.

: Tot l'itinerari està ben indicat. La ruta que us proposem és una alternativa a la clàssica pujada a l'església pel coll de Jovell. La ruta des del coll de Jovell és una mica més llarga però també interessant. Des del coll de Jovell disposem de dues opcions: pujar al cim de l'Argila (1.702m) i, des d'aquí, baixar cap a Santa Maria de Bell-lloc, o bé, si no volem pujar al cim de l'Argila, des del coll hi ha una pista de terra (Tour de Cerdagne) que arriba directament fins a l'ermita.

Des de Puigcerdà, la capital de la Cerdanya, passem a França per Bourg-Madame i anem cap a Ur. En aquesta població prenem la carretera D-618 cap a Vilanova de les Escaldes. Seguidament, en una rotonda, es pren la carretera a l'esquerra que ens porta fins a Dorres. A l'entrada de Dorres hi ha un pàrquing molt gran a mà esquerra. Però si entrem al nucli urbà i anem avançant pels carrers de la població, arribarem fins a la plaça principal de Dorres al costat de l'església de Saint Jean, on hi ha espai per aparcar uns 8 vehícles. A l'estiu, sobretot, és difícil poder aparcar en aquesta plaça, per tant és recomanable estacionar el vehícle al pàrquing gran que hi ha a l'entrada del poble.

Dolmen de Brangoli

Es tracta d'un monument neolític que es troba situat entre les poblacions de Brangoli i de Feners (està indicat). Se'l considera un dels més espectaculars que hi ha a la Catalunya Nord. Fins i tot, si entrem a dins hi podem romandre drets! Està format per una gran llosa horitzontal que fa de sostre i per tres de verticals que la sostenen.

Banys romans de Dorres

Es tracta d'uns banys romans que hi ha a l'aire lliure. L'aigua sulfurosa, provinent d'una deu, té una temperatura d'uns 40ºC. La seva situació a la cara sud de la muntanya fa que rebi molta insolació i que des dels banys es tinguin unes bones vistes de la vall. Es troben a la part baixa de la petita població de Dorres i s'hi arriba després de 5 minuts caminant.

Museu Municipal de Llívia (Farmàcia Esteva)

El museu de Llívia és un dels reclams turístics d'aquesta població. Hi trobem una important col·lecció de material arqueològic que repassa la història de Llívia. Però, sobretot, aquest espai singular allotja l'antiga Farmàcia Esteva, tancada a principis del segle XX i considerada la més antiga d'Europa. Es conserva el que n'era l'oficina, els instruments de laboratori, la biblioteca, els receptaris,...

Coordenades GPS: 42.465090º 1.981914º

• Estació d´Esquí Nòrdic de Guils Fontanera
    Estació d'Esquí Nòrdic de Guils Fontanera

Guils Fontanera és una zona ideal per a la pràctica de l'esquí nòrdic. Gràcies a la seva situació geogràfica, la innivació és molt bona i les vistes són magnífiques. 45 km de pistes per gaudir!

Iniciem la marxa a l'església de Saint Jean de Dorres (0:00h - 1.454m), a la plaça principal del poble, on hi ha un monument i una font d'aigua potable. L'església de Dorres, del segle XII, formada per una nau amb un absis semicircular, venera la talla de la Verge de Bell-lloc. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Plaça principal i església de Dorres, al centre del poble.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Monument a la memòria del capellà Jean Ginoux.

Font d'aigua potable a Dorres.

Al costat de la plaça, prenem un carrer estret (carrer Carola) que ens fa sortir del poble en direcció O. Hem de seguir les indicacions de "Le Chemin du Belloc" i les marques grogues i vermelles dels senders de gran recorregut del Pays du Tour du Carlit i del Pays du Tour de Cerdagne, que coincideixen al principi de l'excursió. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

L'itinerari està molt ben senyalitzat.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Mirada enrere cap a la bonica església de Saint Jean de Dorres.

Primers passos pels carrers estrets de Dorres.

Arribem a una cruïlla senyalitzada on hem de prendre el carrer de la dreta, el carrer Sant Marc (0:05h - 1.447m), que tot fent una lleugera pujada ens aproparà fins a la capella de la Mageta pel GRP du Tour du Carlit. En canvi, deixem a l'esquerra el carrer de Belloc, que és el carrer pel qual tornarem en acabar la ruta i pel que continua el GRP du Tour de Cerdagne. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Sortim de Dorres pel carrer de la dreta.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

L'encreuament està ben senyalitzat.

Seguim, per tant, pel carrer de dalt i, després d'uns quants metres, arribem a un altre encreuament senyalitzat. Creuem el carrer i seguim recte, sempre en direcció al coll de Juell/Bell-lloc/Brangolí. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Següent encreuament senyalitzat sortint de Dorres.

Arribem a la petita capella de la Mageta (0:10h - 1.468m) que ens queda a la nostra dreta, ja a les afores de Dorres. La passem de llarg i seguim pel mateix camí endinsant-nos al Rec de Jovell. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

L'itinerari passa pel costat de la capella de la Mageta.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Seguim pel mateix camí prop del Rec de Jovell.

Una mica més amunt, deixem el camí pel qual veníem i que puja al coll de Jovell (O) i prenem, en direcció S, el desviament del "Chemin du Belloc" (0:15h - 1.487m) que hi ha a l'esquerra i que ens portarà més ràpidament a Bell-lloc. Al cap d'una estona, superem una tanca de fusta que serveix per tancar el pas al bestiar. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Una tanca de fusta tanca el pas al bestiar.

El camí va pujant suaument vorejant tot el vessant E de la muntanya. A la nostra esquerra enrere tenim unes boniques vistes de Dorres i cada vegada, en anar guanyant alçada, gaudim d'unes millors perspectives de l'altiplà de la Cerdanya. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Dorres, on hem iniciat la ruta.

El camí va pujant limitat per una tanca metàl·lica amb uns pals de fusta a l'esquerra. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

A l'esquerra, cada vegada, millors vistes de la Cerdanya.

Arribem a un punt en que la tanca fa un gir i ja podem veure tímidament l'ermita de Bell-lloc començant a sobresortir per la part alta del turó. Fem, doncs, un gir al SO i ataquem directament la pujada cap a l'església (0:30h - 1.566m). Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Ja veiem l'ermita a la part alta del turó, a la nostra dreta.

És la part de l'excursió amb la pujada més forta. Guanyem alçada ràpidament i arribem a una intersecció senyalitzada (0:38h - 1.609m) que enllaça amb el "Chemin du Chalet", pel qual baixarem. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Creuem una altra tanca mitjançant una porta de fusta.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Últims metres per assolir l'església.

Boniques vistes de Llívia amb la zona del Puigmal, Núria i Eina al fons.

Remuntem els últims metres del pendent del camí que per fi arriba a l'església de la Mare de Déu de Bell-lloc (0:45h - 1.680m). Estem davant d'una antiga església. La imatge de la seva Mare de Déu, una de les més antigues dels Pirineus, es conserva actualment a l'església parroquial de Saint Jean de Dorres. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Santa Maria de Bell-lloc, a la part alta del turó.

Donem una volta pels voltants de l'ermita i tafanegem tots els racons d'aquesta església del segle XIII. Un panell informatiu, al costat de l'església, ens explica més coses d'aquesta antiga edificació. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Arribem a l'ermita de la Mare de Déu de Bell-lloc.

Panell informatiu.

Santa Maria de Bell-lloc.

El punt on estem és un autèntic mirador. L'església, que compta amb una sola nau i un absis semicircular, fa honor al seu nom, permetent-nos gaudir d'unes bones panoràmiques de la comarca de la Cerdanya. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Vistes cap a les estacions d'esquí de la Molina i la Masella amb la Tosa d'Alp.

Santa Maria de Bell-lloc

Comencem el descens pel mateix camí pel qual hem pujat des de la intersecció senyalitzada, a la qual hem arribat des del Rec de Jovell. Ara no ens desviem a l'esquerra sinó que continuem recte (en direcció E) pel camí ample anomenat "Chemin du Chalet", que ens portarà fins a la mateixa carretera asfaltada que puja a Santa Maria de Bell-lloc. A mig camí creuem una tanca metàl·lica (1:05h - 1.518m) i seguim baixant. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Una porta metàl·lica ens permet creuar la tanca per seguir pel camí.

Topem de cara amb la carretera asfaltada de Santa Maria de Bell-lloc (1: 20h - 1.468m), que surt de Dorres i puja a l'ermita. La prenem a l'esquerra (ara coincideix amb el GRP du Tour de Cerdagne) per tornar a entrar al poble. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

El camí "Chemin du Chalet" va a parar a la carretera que puja a Bell-lloc.

Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Panell situat a la cruïlla amb la carretera. Al fons a la dreta, església de Bell-lloc, d'on venim.

Així, tornem a ser al centre del poble al costat de l'església de Dorres (1:35h - 1.454m), on hem iniciat la marxa. Mare de Déu de Bell-lloc des de Dorres 1

Fem un tram de carretera per tornar a entrar al poble.

LA MARE DE DÉU DE BELL-LLOC

Es diu que havent-hi una gran epidèmia de pesta a la Cerdanya, un dia dos pastorets de nou i dotze anys van veure aparèixer una nena molt bonica. La nena els va dir que Déu havia enviat el càstig a la Terra pels molts pecats dels homes, però que com que ella s’estimava profundament a la gent de la Cerdanya havia vingut a redimir-los. Els va demanar que resessin, ells i tot el poble de Dorres, i els hi va regalar una petita creu. La pesta va extingir-se i allà, al cim del turó on eren, s’hi va construir l’església en senyal de respecte i agraïment a la nena, la Mare de Déu de Bell-lloc.

Amades,J. (1950) i Ledesma,F. (1989)

Andreu
16-02-2016 12:31:22h

Molt maca, curta, molt agradable i ben senyalitzada. Un suggeriment, arribeu-vos fins al Coll de Juell per girar allí a l'esquerra (senyalitzat), és sols una mica mes llarc, però la arribada a la Ermita de Santa Maria de Bell-lloc, es espectacular la amplitud del paisatge.

Sandra
21-08-2015 18:27:27h

Molt bona ruta, preciosa!!!! Molt ben indicada! Però si la FAS a l'agost durant l'últim tram passes calor perquè no hi ha ombra i FA bastanta pujada. Per anar amb nens a partir de 4 anys, està molt bé. Si son més petits, no sé si l'última ascensió la poden fer bé... Vistes impressionants!

Ester Comellas
28-08-2013 13:04:30h

Aquest estiu hem fet una variant d'aquesta ruta: pujant pel lloc que proposeu, però tornant pel Coll de Juell (buscàvem el bosquet perquè feia força calor al sol). El camí està ben indicat i el paisatge molt florit a l'estiu! Una ruta del tot recomenable per anar amb gent que camina poquet. A mi, però, se'm va fer una mica curta... Des de Bell-lloc es té una vista immillorable de la Cerdanya.