Ruta circular per la Quar del Berguedà

Bonica i exigent ruta prepirinenca que ens permet visitar Sant Maurici de la Quar, el santuari de la Quar, el monestir de Sant Pere de la Portella i l'ermita de Sant Isidre

Sant Maurici de la Quar

La Quar

Ruta circular de 15,1 km de longitud pels indrets històrics del municipi de la Quar. El punt de sortida i arribada de la ruta és el petit nucli de Sant Maurici de la Quar. Des d'aquest punt seguim el sender GR-4 fins al santuari de la Quar i el Pla de la Quar. Continuem fins al coll de Gavatx, des d'on baixem fins al monestir de Sant Pere de la Portella. Des de la Portella abordem l'ascensió al serrat de Sant Isidre per un corriol pedregós. Fem el descens fins a Sant Maurici alternant pistes i corriols.

Aquest itinerari ens permet descobrir l'extrem meridional del Prepirineu del Berguedà, una zona de mitja muntanya força accidentada i ocupada principalment per extensos boscos de pi roig. L'altiplà del santuari de la Quar i l'ascensió al serrat i a l'ermita de Sant Isidre ens permeten gaudir de grans vistes del Berguedà i de la Catalunya central. Durant la ruta també visitem diversos indrets d'especial interès històric.

: Serrat de Sant Isidre (1.117m)

: 4:10h en total: 1:15h des del punt d'inici fins al santuari de la Quar, 1:25h per arribar al monestir de la Portella passant pel pla de la Quar i el coll de Gavatx, 1:00h des de la Portella fins a Sant Isidre i 0:30h per baixar fins a Sant Maurici de la Quar.

: Notable. Es tracta d'una excursió que no presenta cap dificultat tècnica però que físicament és exigent: gairebé mai avancem per terreny planer, estem pujant o baixant en tot moment.

: Tot l'any. A l'estiu pot fer-hi molta calor, sobretot durant les hores centrals del dia.

· Lluçanès. 1:30.000. Editorial Alpina.

Arribem a Sagàs per la carretera C-154 que uneix Gironella (eix C-16) i Vic (eix C-17). En el punt quilomètric 26 de la carretera C-154 agafem la carretera secundària BV-4643 cap a Sant Maurici de la Quar (està indicat). Fem 5,2 km per aquesta carretera i arribem a Sant Maurici de la Quar, on hi ha l'Ajuntament de la Quar i l'inconfusible hostal Sant Maurici. Al costat mateix de la carretera -just a davant de l'Ajuntament i de l'hostal- hi ha espai per estacionar-hi els vehicles.

Ctra. B-400 Km 13,5, 08697 Saldes
    El Càmping Repòs del Pedraforca, als peus del mateix Pedraforca i presidit per la seva ja mítica silueta, és la base ideal per a practicar senderisme i aprofitar aquest seu entorn natural privilegiat. Ells mateixos disposen d'una guia amb 40 itineraris i us podran aconsellar molt bé. Una gran descoberta per a gaudir tota la família!
    Carretera de Berga s/n., 25716 Gósol
    L'hostal i restaurant Cal Franciscó està situat a l'entrada de Gósol i és el punt de trobada ideal per fer tot tipus de rutes al massís del Pedraforca o a la serra del Verd. L'allotjament disposa de 24 habitacions acollidores i el seu bar i restaurant de cuina casolana està obert a tothom.

Santuari de Queralt

El santuari de Queralt -conegut popularment com el "balcó de Catalunya"- és un conjunt arquitectònic dedicat a la Mare de Déu de Queralt que es troba situat a uns 1.200m d'altura al capdamunt de la serra de Queralt, just per sobre de la ciutat de Berga. La seva espectacular ubicació ens permet gaudir de grans vistes de tota la Catalunya central.

La Patum de Berga

La Patum de Berga, declarada Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, és una festa tradicional i popular que se celebra a Berga durant la festivitat de Corpus. La Patum consta de diversos actes i representacions on els elements religiosos -l'origen de la festa és pagà, però fou assimilada i readaptada per l'església durant l'edat mitjana-, la pirotècnia i el foc són protagonistes.

Museu Colònia Vidal Puig-reig

El Museu de la Colònia Vidal, que fou una de les colònies industrials més grans de la vall del Llobregat durant la revolució industrial, ens explica com era la vida en una colònia a principis del segle XX. Durant la visita podem veure com eren els espais més destacats de la colònia (l'escola, el bar, la fàbrica, els habitatges,...) i entendre com era la vida dels treballadors i les famílies en una colònia del nostre país.

Comencem la ruta a Sant Maurici de la Quar (0:00h - 860m). Des de l'hostal Sant Maurici caminem per la carretera 200m en direcció N i agafem la pista de terra que surt a l'esquerra. Des d'aquest punt i fins al coll de la Creu de Jovell seguirem els senyals vermells i blancs del GR-4. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Hostal Sant Maurici de la Quar, punt d'inici de la ruta.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Pista de terra que surt a l'esquerra.

Alternem trams de pista i trams de corriol i anem guanyant altura progressivament. Avancem en paral·lel a una línia elèctrica. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Avancem ben a prop d'una línia elèctrica.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Vistes de Sant Isidre (NO) a la nostra esquerra.

Passem pel costat de la masia de Colltinyós i creuem una pista asfaltada. Seguim guanyant altitud per un corriol fins que passem al vessant N del serrat de les Tombes. Just en aquest punt enllacem amb una pista de terra i comencem a baixar cap al coll de Canes. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Pista asfaltada que creuem a costat de Colltinyós.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Seguim els senyals vermells i blancs del GR-4 en tot moment.

Passem al vessant N del serrat de les Tombes i enllacem amb una pista.

Vistes del santuari de la Quar des d'aquest punt.

Deixem enrere el coll de Canes i seguim baixant per una pista de terra fins al coll de la Creu de Jovell (1:00h - 945m). En aquest creuament de camins ens trobem la carretera de la Portella (O, esquerra), la pista asfaltada que puja al santuari (N, davant), la carretera que arriba des del Pla de Quar (NE, dreta) i el camí de Sant Maurici, per on arribem nosaltres (S, darrera). Veiem diversos senyals i panells i una creu de fusta, és l'anomenada Creu de Jovell. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Coll de la Creu de Jovell.

Creu de Jovell.

Nosaltres continuem recte amunt per la pista asfaltada que puja al santuari. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Pista asfaltada que puja al santuari.

Després d'uns 15 minuts arribem al capdamunt de l'altiplà rocós on hi ha el santuari de la Quar (1:15h - 1.062m). Podem passejar fins als extrems de l'altiplà -que estan protegits amb una barana- i gaudim d'unes vistes espectaculars en totes direccions: a l'E el Pla de la Quar, la vall de Merlès i el Lluçanès; al S el serrat de les Tombes; a l'O i al N la vall de la Portella, la serra de Picancel, la serra de Queralt, Rasos de Peguera i el massís del Pedraforca. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Santuari de la Quar des de l'extrem S de l'altiplà.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Serra de Picancel en primer terme i serra de Queralt, Rasos de Peguera, serra d'Ensija i massís del Pedraforca al fons.

Pla de la Quar des del santuari de la Quar.

Sector S de l'altiplà i serrat de les Tombes al fons.

Des del santuari baixem per la pista asfaltada fins al coll de la Creu de Jovell. Agafem la carretera cap a la nostra esquerra (baixant des del santuari) en direcció NE. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Agafem la carretera.

Rodegem la gran mola rocosa pel seu costat oriental i anem seguint la carretera fins al Pla de la Quar (1:40h - 890m). En aquest punt trobem un parell de masies. En una d'elles, Cal Soldevila, fins fa poc temps s'hi podien comprar excel·lents formatges artesans, però els seus propietaris fa poc que s'han jubilat. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Arribant al Pla de la Quar.

Cal Soldevila i Can Pou.

El santuari de la Quar des del Pla de la Quar.

Comencem ara el camí cap a la Portella. Durant aquest tram la senyalització és escassa i canviem diversos cops de camí, cal estar atents a l'orientació. Des de Cal Soldevila desfem 140m el camí i agafem una pista de terra que surt cap a la dreta (NO). Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Pista de terra que surt cap a la dreta.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Pista de terra per on avancem i la roca del santuari de la Quar.

Deixem enrere algunes bifurcacions que donen accés a diversos camps i anem remuntant un barranc -primer avancem per pista i després per corriol- fins que arribem al coll de Gavatx (2:00h - 962m). Aquest coll està situat just al N de la roca del santuari. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

A l'esquerra, bifurcació que dóna accés a un camp. Nosaltres continuem recte endavant.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

La pista es converteix en un corriol abans d'arribar al coll de Gavatx.

Coll de Gavatx.

Des del coll, continuem la ruta per la pista una mica difosa que surt cap a la nostra esquerra, en direcció SO. La pista de la dreta (NO), però, també ens portaria fins a la Portella, en aquest cas passant per la carena de les Comes. Avancem 500m per pista i agafem un corriol poc visible que surt a la dreta (2:07h - 920m). Hem d'estar atents, aquest trencall no és gaire evident. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Corriol que surt a la dreta.

Avançant pel corriol.

El corriol passa per l'interior d'un bosquet i perd altitud ràpidament. Aviat desemboquem en una altra pista, que nosaltres agafem cap avall (O). Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Anem a parar a una pista de terra.

Al cap d'aproximadament 1 km per aquesta pista, arribem a una altra pista (pista principal). Fem 120m de baixada cap a la dreta (NE) fins a la font de l'Abat (2:30h - 790m). Aquesta font es troba en un indret humit i ombrívol i acostuma a brollar tot l'any, fins i tot en períodes de sequera. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Arribem a una altra pista. La seguim cap a la dreta (NE) uns 120m fins a la font de l'Abat.

Font de l'Abat.

Taula de pedra que hi ha a costat de la font de l'Abat.

Desfem el camí i continuem en direcció SO fins al monestir de Sant Pere de la Portella (2:40h - 800m). Sant Pere de la Portella és un monestir romànic que fou consagrat l'any 1035 i que es mantingué habitat fins a l'any 1834. Destaquen especialment el seu campanar de planta quadrada, l'absis de l'església -amb decoració llombarda- i el claustre. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Arribem al monestir de Sant Pere de la Portella.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Restes de la casa de l'abat (esquerra) i part davantera del monestir.

Des de la part davantera del monestir (O) agafem un corriol que baixa fins a un creuament de diverses pistes i camins. A partir d'aquest punt i fins a Sant Maurici de la Quar seguirem els senyals grocs de pintura corresponents al camí ral de Sant Maurici a la Portella. Des del creuament de camins agafem la pista que baixa en direcció S (marques grogues) i creua un torrent; aquest torrent és el punt més baix de tot l'itinerari, 764m d'altitud. Seguim per la pista uns metres més i aviat agafem un corriol marcat amb senyals grocs que surt a l'esquerra. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Tram per pista. Seguim els senyals grocs que hi ha pintats en algunes pedres i arbres.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Marques grogues que hi ha al punt on deixem la pista i agafem un corriol.

Abordem ara el tram més dur de tota la ruta. Avancem per un corriol costerut i pedregós, sempre en direcció S o SE. Només abandonem el corriol en alguns trams curts que fem per pista. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

En alguns punts abandonem el corriol puntualment.

Després de 50 minuts d'ascens continuat arribem al coll (1.025m) que separa el serrat de Sant Isidre i la Roca del Capellà. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Coll que separa Sant Isidre i la Roca del Capellà.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Vistes cap al N des del coll: veiem la vall de la Portella i el santuari de la Quar.

Vistes cap al S des del coll: Colltinyós.

Des del coll abordem ara l'ascensió a Sant Isidre. Agafem un corriol que puja per la mateixa carena i que ens porta fins a l'ermita de Sant Isidre de la Quar (3:40h - 1.117m). Aquesta ermita està situada al capdamunt del serrat de Sant Isidre, un indret espectacular des d'on gaudim d'unes vistes fantàstiques en totes direccions. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Agafem un corriol que puja per la mateixa carena del serrat de Sant Isidre.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Petit pas amb pedres grosses que cal superar.

L'ermita de Sant Isidre de la Quar al capdamunt del serrat.

Interior de l'ermita.

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Ceràmica en memòria del gran incendi del Berguedà que es va produir l'estiu de 1994.

El serrat de Sant Isidre ens ofereix unes vistes espectaculars.

Vistes cap a la vall del Llobregat i el Bages (S).

Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Cap al N, al fons, podem veure el Puigmal i les muntanyes del Pirineu oriental.

En primer terme, el santuari de la Quar.

Baixem de Sant Isidre per un petit collet que queda just al N del serrat. Des d'aquest petit collet, un senderó enllaça amb el corriol per on hem pujat abans i ens deixa altre cop al coll (1.025m). Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Petit collet per on baixem de Sant Isidre.

Continuem la ruta per la pista cimentada que baixa des del coll en direcció SE fins a la masia de la Baumeta. Rodegem aquesta masia per un corriol i ens situem al seu extrem S. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Mirada enrere: la masia de la Baumeta i el serrat de Sant Isidre.

Seguim les marques grogues. Passem per la balma de Cal Pansit i continuem el nostre descens cap a Sant Maurici de la Quar. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Camí de baixada cap a Sant Maurici de la Quar.

Ens aproximem a Sant Maurici i arribem a un creuament de pistes. Nosaltres hem de seguir la pista que continua cap al S: veurem un senyal de "camí sense sortida", aquest senyal és pels cotxes, nosaltres hem de continuar per aquesta pista. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Veiem un senyal de "camí sense sortida". Nosaltres continuem endavant.

Al cap de 100m arribem a Sant Maurici de la Quar (4:10h - 860m), punt d'inici i final d'aquesta interessant ruta de mitja muntanya pel municipi de la Quar al Berguedà. Ruta circular per la Quar del Berguedà 1

Primeres cases de Sant Maurici de la Quar.

Joan2014
15-11-2016 18:29:02h

Gràcies per donar a conèixer aquesta ruta. Ens va agradar molt tot i que la boira ens va impedir gaudir de part de les seves vistes. Sense grans dificultats i amb forces punts d'interès. Potser, caldria indicar més visiblement algun desviament. Animeu-vos a afegir mes rutes.

JAUME PONSA
19-10-2015 18:08:10h

Oooooh, com m'agrada el pla de la Quar. Pau total i absoluta!

CRISTINA B.
13-10-2015 16:12:30h

I després, que estareu afamats, aneu a jalar a l'Hostal Sant Maurici. Bo, bo, bo.