Roc de Madres (2.469m) des d'Odelló

Pujada al Roc de Madres per l'itinerari més directe des de la zona del Capcir

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

16 km

Centre d'Odelló de Ral

Odelló de Ral

Ruta d'alta muntanya per pujar al Roc de Madres passant pels refugis lliures de Becet i Oller, sortint de la petita població d'Odelló de Ral al costat del llac de Puigbalador. L'itinerari combina una primera part que passa per un bonic i extens bosc amb una segona part que avança per pendents suaus sense vegetació fins al cim.

El Roc de Madres és el cim més elevat del massís de Madres, que es caracteritza, en general, per les seves formes arrodonides i suaus. Aquesta serra, situada entre els departaments francesos de l'Aude i els Pirineus Orientals, molt propera a l'Arieja, ens ofereix diferents punts de sortida per a l'ascensió al Roc de Madres: el Col de Portús, el Col de Jau, el Col de Sansà, Pont de la Farga, Odelló,... Tots aquests itineraris són ideals per iniciar-se en l'ús de raquetes de neu i realitzar un cim amb unes vistes espectaculars sobre el Canigó i gran part de l'Arieja, l'Aude i els Pirineus Orientals. La situació i morfologia de la zona del Capcir fan que aquest altiplà a 1.500m d'alçada sigui una regió idònia per a la pràctica de recorreguts amb raquetes de neu.

: Roc de Madres (2.469m)

: 5:25h en total. 3:25h fins al cim del Roc de Madres i 2:00h de descens.

: Alta (F). Cap dificultat destacable. Fins i tot a l'hivern és un recorregut força segur.

: A l'hivern generalment el piolet i els grampons no són necessaris.

· Carte de randonnées Nº8. Cerdagne-Capcir. 1:50.000. IGN.
· Font-Romeu Capcir. TOP25 2249ET. 1:25.000. IGN.

: L'itinerari està senyalitzat amb pintura groga i vermella del GRP du Tour du Capcir. Per aquells que ho vulguin, hi ha l'opció d'ampliar el recorregut pujant a cims propers com el Bernard Sauvage (2.423m) per la seva cresta septentrional, i el Roc Negre (2.459m) pel Clos Tort. Aquest últim pic, una mica més delicat, requereix de la utilització de piolet i grampons.

Des de Formiguères prenem la carretera D118 que va cap a Puigbalador. Abans d'arribar a aquesta població ens desviem per la carretera D32 fins a Réal i d'aquí per carretera secundària fins a Odelló. Quan entrem en aquesta petita població podem aparcar el vehicle a la plaça que hi ha a l'inici del poble a mà esquerra (hi ha espai per a uns 10 vehicles). També podem creuar el poble i, allà on finalitza la carretera, trobem una petita zona amb espai addicional per aparcar.

Gruta de Fontrabiouse

A l'oest de Puigbalador i al nord de Formiguères, al cor del Capcir, trobem la gruta de Fontrabiouse. Durant milers d'anys l'acció de l'aigua ha anat dissolent la roca formant cavitats de gran bellesa i espectacularitat. La gruta es va descobrir l'any 1958, té una longitud de 12 km i la temperatura a l'interior és de 6º C durant tot l'any. La visita turística té un recorregut d'aproximadament 1 km a peu i 1 hora de duració.

• Estació d´esquí de Puyvalador-Riuetort
    Estació d'esquí de Puyvalador-Riuetort

Aquesta estació d'esquí sorprèn per la seva ubicació, amb pistes envoltades de boscos i amb vistes sobre l'altiplà del Capcir. Les 32 pistes, de tots els nivells, acumulen un domini esquiable de 32 km on podreu gaudir d'un marc natural de gran bellesa.

• Parc d´animals de Les Angles
    Parc d'animals de Les Angles

Al zoològic de les Angles podrem descobrir la fauna pirinenca en el seu hàbitat natural de muntanya. El parc està obert tot l'any i es pot visitar a peu a l'estiu o amb raquetes o practicant esquí de fons a l'hivern. Hi trobarem óssos, isards i d'altres animals autòctons d'aquesta zona del Pirineu.

L'excursió comença a la plaça d' Odelló de Ral (0:00h - 1.510m) on podem aparcar els vehicles. Des d'aquí tenim unes boniques vistes del llac i del poble de Puigbalador, davant nostre mirant cap a l'O. Roc de Madres (2.469m) des d

Vistes del llac i el poble de Puyvalador

Zona amplia d'aparcament a Odelló de Ral

Prenem en direcció N el carrer principal d'aquesta petita població d'unes quantes cases. Roc de Madres (2.469m) des d

Comencem a caminar des d'Odelló pel carrer principal

Creuem tot el poble i seguim per una pista mig asfaltada que desemboca en una pista de terra, avançant ara en direcció NE. Seguim les marques vermelles i grogues del GRP du Tour du Carlit. Aquest primer tram, còmode i pla, voreja els camps del Pla. Roc de Madres (2.469m) des d

Marques de pintura del GRP du Tour du Carlit

Avançant per la pista

Avançant per la pista, arribem a un punt en què veiem a la nostra dreta com sobresurt el Roc Mary per sobre del bosc. El Roc Mary és una roca granítica característica que es veu clarament des de lluny. Des d'aquí es pot intuir la ruta que seguirem, que passa força a la vora del Roc Mary. Des d'aquest punt, també es pot entreveure la pista de terra que arriba fins aquella alçada per sobre del refugi Oller. Roc de Madres (2.469m) des d

Veiem el Roc Mary a la nostra dreta

Seguim per un terreny agradable i a la pista per la qual avancem, hi desemboca una altra pista per l'esquerra (0:22h - 1.528m) que forma part d'un recorregut de BTT. Aquest encreuament està senyalitzat amb marques de pintura. També trobem una tanca metàl·lica pel bestiar. Roc de Madres (2.469m) des d

Creuem una tanca i deixem una pista a l'esquerra que ve del Pont de la Farga

Nosaltres seguim recte i a continuació creuem un pont de fusta que hi ha a sobre del Rec del Roc Mary (0:23h - 1.530m). Roc de Madres (2.469m) des d

Pont sobre el Rec del Roc Mary

Al cap de poca estona arribem al creuament amb la pista del pont de la Farga (0:30h - 1.546m). Aquesta pista, que apareix per la nostra esquerra, neix en un pont situat a 1 km de Puigbalador i puja per Serrallonga. Pot ser una bona alternativa d'inici d'aquesta ruta. Avancem novament per la pista, que primer fa un gir marcat a l'esquerra i després un altre gir a la dreta. A mà dreta deixem la cabana de Becet (0:38h - 1.570m), un petit refugi en mal estat que només ens pot ser d'utilitat en cas d'extrema emergència. Roc de Madres (2.469m) des d

Cabana de Becet

La pista avança en direcció E endinsant-se en la vall que forma el Rec del Roc Mary. Abans que la pista entri de ple en aquest barranc i creuï el rierol, prenem un camí indicat a mà esquerra (0:45h - 1.600m) que ens portarà fins al refugi Oller. Roc de Madres (2.469m) des d

Deixem la pista i prenem un sender senyalitzat a la nostra esquerra

Roc de Madres (2.469m) des d

La desviació està ben indicada

El sender remunta mitjançant unes quantes llaçades pel bonic i espès bosc de pins i avets. Roc de Madres (2.469m) des d

Pujant pel bosc dens

Roc de Madres (2.469m) des d

El bosc s'aclareix, estem arribant al refugi Oller

Al cap d'una estona, arribem fins a la zona coneguda com les Planes d'en Jaquet per on sortim del bosc. Ens apareix a la nostra dreta, en una posició privilegiada, el refugi Oller (1:25h - 1.825m). Es tracta d'un refugi bastant nou, en molt bon estat, amb una taula i una estufa de llenya a l'interior. Roc de Madres (2.469m) des d

Refugi Oller situat en un autèntic belvedere

Roc de Madres (2.469m) des d

Taula i bancs dins del refugi

Interior del refugi Oller amb una estufa de llenya

Des d'aquest racó del massís de Madres les vistes de tot el Capcir són sensacionals. En primer terme, veiem el llac de Puigbalador, que reté les aigües del riu Aude, i les estacions d'esquí de Les Angles, Formiguères i Puigbalador. Més enllà, observem pics coneguts i referents de la zona com són el Carlit, els Puigs Perics, el Puig del Pam, el Mont Llaret, el Tarbésou, el Roc Blanc,... Roc de Madres (2.469m) des d

Vistes a l'O des del refugio Oller

Roc de Madres (2.469m) des d

Des del refugi pugem direcció E

Des d'aquest punt tenim una bona panoràmica de l'itinerari a realitzar. Com a referent de la pujada, sempre tenim el Roc Mary (2.249m) a la nostra dreta. Pugem pel camí en direcció N-NE, i anem guanyant alçada per un pendent cada vegada més pronunciat. Seguim remuntant el contrafort que baixa del Serrat des Clotes pel costat S, per un terreny on el bosc va desapareixent i la vegetació cada vegada és més dispersa. Roc de Madres (2.469m) des d

El Roc de Mary sempre present en aquesta part de l'ascensió

Roc de Madres (2.469m) des d

Un dels trams de pujada més pronunciats

En aquest tram coincidim diverses vegades amb la pista del GRP du Tour du Capcir que fent llaçades guanya desnivell per després girar clarament a la dreta i dirigir-se cap al sud, en direcció al Col de Sansà. No hem de prendre aquesta pista, nosaltres sempre seguim pel sender que puja pel contrafort. Roc de Madres (2.469m) des d

Cartell indicador

Rampes amb pendent pronunciat

Arriba un punt (a uns 2.050m aproximadament) on el pendent disminueix i se'ns obre la perspectiva cap a l'est, amb el Serrat des Clotes davant nostre. El pendent ara és més suau i avancem lleugerament cap a la dreta en direcció SE. Roc de Madres (2.469m) des d

Davant nostre el Serrat des Clotes

Roc de Madres (2.469m) des d

Durant l'ascens, anirem trobant senyals

Caminem una bona estona molt a prop i en paral·lel al Serrat des Clotes, però encara sense passar al vessant nord de les Nou Fonts. Estem avançant per una zona molt còmoda i amb poc pendent. Roc de Madres (2.469m) des d

Zona de poc pendent a punt de passar al vessant nord del Serrat des Clotes

Finalment arribem al pas del Serrat des Clotes (02:35h - 2.350m) on hi ha una tanca metàl·lica que creuem i que ens permet canviar de vessant. Veiem tota la zona de les Nou Fonts amb el refugi pastoral de Madres al fons. A partir d'ara, l'itinerari fins al cim transcorre sempre per aquest vessant nord de la serra de Madres. Des del punt on estem ja podem veure el nostre objectiu a l'E, conjuntament amb el pic Bernard Sauvage. Roc de Madres (2.469m) des d

Pas en el Serrat des Clotes

Voregem a mitja alçada pel vessant nord l'ampla carena que va del Col des Gavaches al Roc de Madres. Hem de deixar el Roc des Nou Fonts a la nostra esquerra i per sota nostre, i no perdre alçada en cap moment. Anem trobant marques de pintura i algunes fites que ens indiquen el camí. Roc de Madres (2.469m) des d

Avançant pel vessant nord amb el nostre objectiu ben clar

Mirada enrere, amb el Carlit i els Puigs Perics

Avançant en direcció al pic Bernard Sauvage, a l'alçada del Rec des Nou Fonts, el camí fa un gir brusc cap al SE i després puja en diagonal cap a la dreta. Són les últimes rampes abans d'arribar al cim. Roc de Madres (2.469m) des d

Avançant cap a la base del Roc de Madres

Deixem a la nostra esquerra enrere, tant el pic Bernard Sauvage com el cim secundari 2.420m i pugem propers a la carena nord. Al cap de poca estona, després de superar aquestes rampes una mica més dures, arribem al Roc de Madres (03:25h - 2.469m). Roc de Madres (2.469m) des d

A punt de coronar el Roc de Madres

Al cim hi ha una cabana de pedra seca que a l'hivern acostuma a estar plena de neu. Roc de Madres (2.469m) des d

Cabana al cim del Roc de Madres

Des d'aquest cim tenim unes vistes immillorables del massís del Canigó, que ens queda força a la vora al SE. Roc de Madres (2.469m) des d

Vistes del Canigó des del cim

El Pic du Bernard Sauvage des del cim

La baixada la realitzem pel mateix itinerari per on hem fet la pujada. Roc de Madres (2.469m) des d

Baixant amb esplèndides vistes als Puig Perics i la vall de Galba

La baixada, que es fa més ràpida, ens porta de nou a canviar de vessant al pas del Serrat des Clotes (4h - 2.353m). Roc de Madres (2.469m) des d

Canviant de vessant al Serrat des Clotes

Ara totes les vistes sobre la vall i el Capcir queden davant nostre. Passem novament pel refugi Oller (04:45h - 1.825m) i prosseguim el descens cap Odelló de Ral (05:25h - 1.510m) per finalitzar aquesta magnífica ruta. Roc de Madres (2.469m) des d

Vistes del Capcir durant la baixada

Paul Laguna
08-08-2017 16:06:44h

Vaig fer aquesta ruta no fa pas molt de temps i és una excursió molt interessant. Des del cim hi ha unes magnífiques vistes del Canigó, Carlit, etc. No és una ruta molt exigent i ho vam fer amb facilitat. Recoman-ho utilitzar la Guia Web i PDF de la ruta, és útil per a aquells que no coneixen la zona.
(Comentari introduït originàriament en francès)

Silvia Romero
28-02-2013 17:30:02h

Una cim fàcil però molt aconsellable, ideal si voleu gaudir de la tranquil·litat de la muntanya. Preciós el bosc pel qual transcorre el camí a l'inici d'aquesta ruta. Després anem guanyant alçada fins a veure al fons el Roc de Mares. Aquest últim tram es fa una mica llarg, però les vistes des del cim són espectaculars.

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació