Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont

Ruta que transcorre pels camins de la serra de Sant Julià del Mont, amb unes vistes immillorables de tota la Garrotxa

Carrer Major - Santa Pau

Santa Pau

Ruta circular de més de 15 km de longitud que comença al poble encantador de Santa Pau i puja fins a l'ermita de Sant Julià del Mont, dins del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Es tracta d'una excursió que, tant per la seva llargada com pel seu desnivell, s'aconsella només a persones avesades a la muntanya.

Santa Pau va ser declarat Conjunt Historicoartístic l'any 1971 per tal de preservar el seu caràcter medieval, amb muralles, carrers irregulars i racons evocadors. Al seu torn, aquesta ruta ens permet pujar fins a Sant Julià del Mont, un mirador extraordinari de la vall de Santa Pau, que s'obre als nostres peus. Des d'aquesta talaia privilegiada podem observar com fa milers d'anys les laves dels volcans Santa Margarida i Roca Negra van cobrir tota la vall, conformant una plana ampla i fèrtil.

: Sant Julià del Mont (907m)

: 4:40h en total. 1:20h des del punt d'inici fins al coll Satrapa, 0:40h des d'aquest punt fins a Sant Julià del Mont, 0:40h des de Sant Julià fins al coll de la Boixeda, 0:30h fins al coll de Palomeres i 1:30h per tornar des d'aquest punt fins a Santa Pau.

: Notable. Derivada de la distància i el desnivell que cal superar.

· Puigsacalm-Bellmunt. 1:25.000. Editorial Alpina.
· Garrotxa-Zona Volcànica. 1:25.000. Editorial Alpina.

Podem arribar a Santa Pau des d'Olot o bé des de Banyoles per la carretera GI-524. Podem estacionar a la mateixa carretera o bé al carrer del Pont, on hi ha un aparcament amb lavabos.

Plaça major o Firal dels Bousde Santa Pau

El Firal dels Bous és una plaça porxada de perfil irregular i arcs desiguals, que té una innegable personalitat. Es troba situada a l'entorn del castell, un edifici gran, compacte i robust que s'aixeca al punt més alt del poble. A partir de l'any 1300 s'hi va començar a celebrar el mercat i, a partir del 1364, una fira anual, que li va donar el nom de Firal dels Bous.

Museu comarcal de la Garrotxa

El museu i l'arxiu comarcals es troben al centre d'Olot des del 1987, en un edifici sobri del segle XVIII conegut com l'Hospici. Allà hi trobem el quadre "La càrrega" de Ramon Casas i una exposició d'obres originals per als cartells modernistes de la casa de tabac Cigarrillos París. L'escultor Miquel Blay és un altre dels artistes modernistes que podreu trobar a les sales del Museu.

Santuari de la Mare de Déu dels Arcs

La Mare de Déu dels Arcs o Santa Maria dels Arcs és una església romànica de Santa Pau inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El santuari dels Arcs és l'hostatgeria per a pelegrins bastida als segles XVII i XVIII i s'hi accedeix per una escalinata d'època barroca.

Museu dels Volcans

El Museu dels Volcans és la secció de Ciències Naturals del Museu de la Garrotxa i es troba situat a l'interior del Parc Nou a la Torre Castanys. Allà descobrim per què a la Garrotxa hi ha volcans i de quin tipus són, a més de reviure els terratrèmols que van enderrocar la vila d'Olot al segle XV amb el simulador de terratrèmols.

Cooperativa La Fageda

La Fageda és una societat cooperativa del sector alimentari creada el 1982. Té la seva seu a la Fageda d'en Jordà, al municipi de Santa Pau, situat al centre del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.La seva finalitat és la integració social de les persones de la comarca de la Garrotxa (Girona) que pateixen discapacitats intel·lectuals o trastorns mentals. Més info a www.fageda.com/ca/

Fesols de Santa Pau

Els fesols de Santa Pau són un producte gastronòmic típic de Catalunya que forma part del registre de Denominació d'Origen Protegida de la Comissió Europea. Les varietats tradicionals que s'hi conreen són la Tavella Brisa, Setsetmanera i Gra petit.

El volcà del Croscat

El volcà del Croscat és el volcà més alt de la península ibèrica i es troba situat a mig camí d'Olot i Santa Pau, dins del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, en una zona relativament plana entre les serres del Corb - Finestres, Sant Julià del Mont i l'altiplà de Batet. Es tracta d'un únic edifici volcànic format per un con d'escòries en forma de ferradura amb un aflorament excepcional de grederes que ens permet contemplar l'estructura interna.

• La Fageda d´en Jordà
    La Fageda d'en Jordà

La Reserva Natural de la Fageda d'en Jordà està situada al vell mig de la zona volcànica de la Garrotxa i s'hi accedeix des de l'àrea de Can Serra, a la carretera que va a Santa Pau. Aquesta fageda destaca per estar situada sobre una colada de lava del volcà del Croscat i en una zona plana i plena de tossols, petits turons típics de les zones volcàniques. Hi ha diversos camins pedestres que la recorren i es pot visitar durant tot l'any, tot i que durant la tardor i la primavera és quan la seva bellesa cromàtica la fa més espectacular.

L'inici de la ruta és al carrer Major del bonic poble de Santa Pau (0:00h - 488m). Creuem la carretera i sortim del poble en direcció N pel carrer Sant Martí. Avancem per una pista asfaltada i arribem al veïnat de Can Mascou. En aquest punt agafem el camí del coll de la Boixeda (NO) i anem seguint els senyals de pintura groga fins que arribem al creuament de la Boixeda (0:30h - 498m). Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Carrer del Pont de Santa Pau.

Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Col·lecció de carbasses al carrer Major.

Torre de l'església de Santa Maria.

Castell de Santa Pau.

Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Balconada de l'antic hospital de Santa Pau.

Església de Santa Maria.

Plaça porxada de Santa Pau.

Senyalització de l'itinerari.

Deixem a l'esquerra (N) el camí del coll de la Boixeda, per on després tornarem, i agafem el corriol que surt cap a la dreta, en direcció NE. Ascendim suaument fins a una masia i passem per entremig de dues alzines centenàries. En aquest punt connectem amb l'antic camí que ascendeix per una rampa natural, en paral·lel a les cingleres vermelloses. A mesura que anem guanyant altura, les panoràmiques de la vall de Santa Pau i de la serra de Finestres van fent-se cada cop més àmplies. Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Carrers de la vila de Santa Pau.

Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Carros a la vila de Santa Pau.

Muntanya de Sant Julià del Mont.

Finalment arribem al coll Satrapa (1:20h - 750m), on girem cap a l'esquerra. Continuem pujant per un corriol, ara en direcció O, fins al cim de Sant Julià del Mont (2:00h - 907m). Aquest és el punt més alt del nostre recorregut, però encara podem guanyar uns metres més si pugem al campanar de l'església. L'església de Sant Julià del Mont formava part del monestir benedictí que s'establí en aquesta muntanya l'any 866, però que a finals d'aquell mateix segle ja depenia del monestir de Banyoles. Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Camps a les faldes de Sant Julià del Mont.

Sant Martí Vell.

Després de gaudir de les extraordinàries vistes, comencem a descendir en direcció N fins que aviat el camí gira cap a l'esquerra (SO) i comença a perdre altitud ràpidament. Encara que l'alzinar cobreix també aquest vessant, de tant en tant podem veure a davant nostre el volcà Croscat i el tall de l'extracció de greda que el va seccionar. Desemboquem a una pista, que seguim durant un centenar de metres fins que la deixem i continuem per un corriol que rodeja el puig d'en Bardissa pel seu costat S. Tornem a trobar-nos amb la mateixa pista, que ara creuem, i no triguem en arribar al coll de la Boixeda (2:40h - 666m). Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Santa Pau des de la muntanya de Sant Julià del Mont.

Des d'aquest punt surt el camí que baixa directe cap a Santa Pau i que després agafarem. Abans, però, visitarem l'ermita del Puigsacreu i el coll de Palomeres. Continuem, doncs, per la pista en direcció E. Aviat arribem al trencall del camí de Sant Abdó i Sant Senén. Agafem aquest caminet que puja fent ziga-zagues i arribem a la bonica capella Sant Abdó i Sant Senén (2:55h - 769m), que està situada al capdamunt del turó del Puigsacreu (769m).

Continuem la ruta per la pista que baixa en direcció O fins al coll de Palomeres (3:10h - 668m). En aquest punt agafem el camí que surt en direcció NE (senyalització de Santa Pau). Arribem al coll de la Boixeda i, ara sí, abordem el descens cap a Santa Pau. Arribem al creuament de camins de la Boixeda, on enllacem amb el camí que hem fet al principi de la ruta, i ja només ens resta desfer camí fins a Santa Pau (4:40h - 488m).

Masia de Santa Pau.

La vila de Santa Pau.

Murs del castell de Santa Pau.

Per antics camins de monjos a Sant Julià del Mont 1

Detall del campanar de l'església.