Circular Besalú - Beuda

Descobrim diverses joies de l'art romànic al cor de la Garrotxa

Parada d'autobús de Besalú

Besalú

Ruta circular de poc més de 13 km als peus de la serra del Mont. Des de Besalú pugem pels boscos de Palera fins al Sant Sepulcre de Palera. Seguim pels vessants del puig de Cantallops fins a Beuda, on trobem l'església de Sant Feliu. Des d'aquí emprenem la tornada pel coll de Jou i davallem per la carena de Can Terrades fins al Salt de Palera, on prenem el camí que hem fet de pujada fins al nucli de Besalú. L'itinerari està senyalitzat amb panells de la xarxa Itinerànnia, segueix diferents tipus de camins i, malgrat la distància a recórrer, el desnivell és assequible. Es tracta, doncs, d'un itinerari adequat per gent avesada a les caminades de mitja distància però que no presenta cap dificultat.

Ruta que ens permet conèixer els boscos feréstecs de la Garrotxa, tot seguint un itinerari ben senyalitzat. La Garrotxa, una comarca prepirinenca amb paisatge de somni, limita amb el Ripollès, l'Osona, la Selva, el Pla de l'Estany, l'Alt Empordà i, al nord, amb el Vallespir. El nom "garrotxa" significa terra aspra, trencada, de mala petja. Possiblement la comarca agafa el nom d'aquesta paraula, ja que el seu relleu és molt muntanyós, amb bells paratges com els que ens ofereix aquest itinerari.

: 3:20h en total. 1:30h des de Besalú fins a Beuda i 1:50h per tornar a Besalú.

· Alta Garrotxa-Comanegra-Bassegoda-El Mont. 1:25.000. Editorial Alpina.
· Garrotxa-Zona Volcànica. 1:25.000. Editorial Alpina.

Per arribar a Besalú des d'Olot, agafem la carretera A-26 fins a la sortida de Besalú (sortida 67). Aquí agafem la carretera N-260 que seguim fins a la carretera de Girona, C-66z, que creua el nucli de Besalú. Per arribar a Besalú des de Girona, agafem la carreta C-66 en direcció a Banyoles. Deixem enrere aquesta població i continuem fins a Besalú. El punt de sortida de l'excursió es troba a la mateixa carretera que creua el poble, al costat de la Fonda Siques.

Pont romànic de Besalú

El pont Medieval o pont Vell és el símbol de Besalú i, probablement, la imatge més emblemàtica del municipi. Aquesta edificació fortificada, única via d'accés al nucli antic, va ser construïda al segle XI i reformada en diverses ocasions al llarg de la història amb pedres del Fluvià, el riu que travessa.

Coordenades GPS: 42.199218º 2.701753º

Barri jueu de Besalú

El Call de Besalú, el barri on va viure la comunitat jueva a l'edat mitjana, és un entramat de carrerons estrets que evoquen costums i personatges d'altres temps. El Micvé -el bany ritual que s'utilitzava per a la purificació- o la sinagoga són peces essencials d'un llegat amb un valor incalculable.

Coordenades GPS: 42.198741º 2.698148º

L'inici de la ruta és a la parada d'autobús de Besalú (0:00h - 154m), on hi ha un pal vertical de senyalització de la xarxa de camins Itinerànnia (G102-Besalú). Circular Besalú - Beuda 1

Besalú i el pont sobre el riu Fluvià.

Pont de Besalú.

Entrada sud a Besalú.

Nucli antic de Besalú.

Circular Besalú - Beuda 1

Plaça i església de Sant Pere.

Portalada de Sant Pere.

Creuem el carrer, pugem unes escales i comencem a trobar marques grogues d'Itinerànnia, que seguim en direcció a Beuda. Creuem una rotonda i continuem recte, per una urbanització, fins que trobem una bifurcació. Agafem el camí de la dreta i aviat arribem a una passera de fusta que permet creuar la riera i girar a l'esquerra. El camí va resseguint el curs d'aigua i el creua un parell de vegades més. Aviat ens situem sota el viaducte de l'autovia. En aquest punt cal anar per la pista que discorre per sota. Al final de tot girem a la dreta i desemboquem a una altra pista, ara sense asfaltar. Pocs metres més endavant trobem el trencall del Salt de Palera (0:30h - 209m), amb senyalització vertical d'Itinerànnia (G104). Agafem la pista de la dreta en direcció a Beuda. Comencem a baixar suaument i seguim sempre cap a la dreta fins que creuem la riera. Aviat abordem un tram de pujada que ens porta fins a Santa Maria de Palera (0:55h - 263m). Circular Besalú - Beuda 1

L'alzinar mediterrani.

Santa Maria de Palera.

La Masó de Palera.

Darrera l'església trobem l'encreuament senyalitzat de la xarxa Itinerànnia (G107-Santa Maria de Palera). Nosaltres seguim pel camí de l'esquerra, en direcció a Beuda, i ens enfilem per un corriol que ens porta cap a dins del bosc. Aquest sender guanya altura ràpidament fins que arribem just al davant del petit priorat, el del Sant Sepulcre. Deixem el Sant Sepulcre enrere i continuem fins a la carretera asfaltada, que seguim durant un centenar de metres. Deixem la carretera i prenem un camí a l'esquerra que avança per l'interior de la pineda fins a trobar-nos novament amb la carretera. La creuem i pugem per un petit corriol, a través d'un bosc de pi blanc i alzina, fins que desemboquem a una altra pista asfaltada. La seguim cap a la dreta fins a la carretera principal, que ens portarà fins a Beuda. Entrem a la plaça del petit nucli de Beuda (1:30h - 365m), on trobem l'església de Sant Feliu. Les claus per visitar-la es poden demanar a la rectoria. Circular Besalú - Beuda 1

Restaurant al Sant Sepulcre de Palera.

Sant Sepulcre de Palera.

Detall de la façana del Sant Sepulcre.

Sant Feliu de Beuda.

Circular Besalú - Beuda 1

Portalada de l'església de Sant Feliu de Beuda.

Detall de la porta de l'església de Sant Feliu.

Continuem la nostra ruta per la petita carretera (al final de la baixada). Aquest és un tram d'enllaç i durant uns 35 minuts avançarem per aquesta via asfaltada. Mica en mica anem guanyat altura i podem gaudir de bones vistes del poble i del castell de Beuda. Passem pel coll de Jou i, 1,5 km després de deixar Beuda, arribem a una bifurcació, on seguim cap a Can Nierga. En aquest punt podem deixar momentàniament el nostre itinerari i visitar la font de Rajolins. Circular Besalú - Beuda 1

Castell de Beuda.

La carretera comença a baixar. Deixem enrere l'accés a la masia de Can Nierga i pocs metres més endavant ens trobem el trencall de Can Nierga (2:05h - 333m), amb senyal d'Itinerànnia (G180). En aquest punt agafem la pista de la dreta en direcció a Besalú. Després d'un curt tram per l'interior del bosc passem pel costat d'uns camps i, al final del replà, comencem un descens decidit que ens porta fins a un rierol, que creuem. Ascendim per l'altre costat i accedim a un petit collet. Seguim recte, per una pista que torna a baixar, fins que desemboquem a una altra pista, deixant enrere a l'esquerra la masia de Ca n'Oms de Guixars. Passem pel costat de la casa de l'Hospitalet i continuem avançant fins que ens trobem de nou l'encreuament del Salt de Palera. A partir d'aquí seguim en direcció a Besalú, resseguint el mateix camí que hem fet abans per sortir del poble. Finalment arribem a la parada d'autobús de Besalú (3:20h - 154m), punt d'inici i final d'aquest bonic itinerari. Circular Besalú - Beuda 1

Manel
13-11-2018 09:24:43h

En aquest punt de les indicacions "La carretera comença a baixar. Deixem enrere l'accés a la masia de Can Nierga i pocs metres més endavant ens trobem el trencall de Can Nierga (2:05h - 333m), amb senyal d'Itinerànnia (G180). En aquest punt agafem la pista de la dreta en direcció a Besalú" hi ha una errada. La pista en direcció a Besalú es troba a l'esquerra.

Krysta
16-08-2017 21:11:49h

La ruta està molt bé. La primera meitat està molt ben indicada. Ara bé, des de Beuda fins a Besalú, una mica menys clar. Cal indicar que en arribar a Beuda, s'ha de baixar de nou cap a la carretera per on hem arribat, creuar entre l'aparcament que tindrem a l'esquerra i el restaurant a la dreta, i baixar cap a la carretera, moment en el qual trobarem un desviament a la dreta que hem de prendre. Aquí ja no hi ha senyalització groga, i no trobarem cap altre tipus de senyalització en el camí fins que s'indica la descripció que veurem als rètols. Nosaltres de Beuda vam pujar a Mare de Déu del Mont (per darrere de Beuda, molt bonic, però és una desviació important amb gran inclinació, encara que si volguessin pujar només una part, val la pena per les vistes de la comarca!)