El mirador de la Vall d'en Bas

Excursió que ens porta, per dins de boscos de somni, fins al fantàstic mirador de la Vall d'en Bas a la Garrotxa

Àrea Pla d'en Xurri

Sant Privat d'en Bas

Ruta circular de quasi 11 km de longitud que surt de l'àrea de pícnic del Pla d'en Xurri, a Sant Privat d'en Bas, s'eleva fins a l'ermita de Santa Magdalena del Mont i retorna per un idíl·lic camí que serpenteja entre faigs. No és una ruta difícil, però hem de tenir en compte tant la llargada de l'excursió com el desnivell que cal superar.

Aquesta és una ruta exigent, perquè supera un bon desnivell en poca distància, però en canvi ens permet gaudir de dos indrets molt singulars: l'impressionant Salt del Sallent, visible després de dies de pluja, i l'ermita de Santa Magdalena, ubicada en un ressalt rocós 700 metres per sobre de la vall, un mirador excepcional de la comarca de la Garrotxa i de bona part dels Pirineus gironins.

: 3:15h en total. 1:25h des del punt d'inici fins a la part alta del Salt de Sallent, 0:55h des d'aquest punt fins a Santa Magadalena del Mont i 0:55h des d'aquesta ermita fins al Pla d'en Xurri, punt d'inici de la ruta.

: Notable. Derivada de la distància i el desnivell que cal superar.

· Puigsacalm-Bellmunt. 1:25.000. Editorial Alpina.

: La ruta està senyalitzada amb senyals de pintura groga exceptuant el tram entre el creuament de Restobles i el Salt de Sallent.

Des de Les Preses, a la carretera C-152, agafem el trencall cap a Sant Privat d'en Bas per la GIP-5226. Abans d'entrar al poble, just al costat d'un transformador, agafem la pista asfaltada que surt a mà esquerra. Avancem fins a un trencall on ja veiem la zona de picnic del Pla d'en Xurri.

• Casc antic de Sant Privat d´en Bas
    Casc antic de Sant Privat d'en Bas

El nucli antic de Sant Privat d'en Bas es troba al costat del riu Gurn. Aquest bonic llogaret encara conserva l'antiga estructura medieval: un grup de cases i l'església encerclen la plaça, de manera que queda estratègicament tancada, i per accedir-hi s'ha de passar per sota una portalada amb volta que queda a sota d'una de les cases. L'església de Sant Privat data de principis del segle XI i fou àmpliament reformada en època barroca (segle XVIII).

Museu comarcal de la Garrotxa

El museu i l'arxiu comarcals es troben al centre d'Olot des del 1987, en un edifici sobri del segle XVIII conegut com l'Hospici. Allà hi trobem el quadre "La càrrega" de Ramon Casas i una exposició d'obres originals per als cartells modernistes de la casa de tabac Cigarrillos París. L'escultor Miquel Blay és un altre dels artistes modernistes que podreu trobar a les sales del Museu.

Església de Sant Romà de Joanetes

L'església de Joanetes fou consagrada a Sant Romà, és d'origen romànic i està documentada el segle XII. Durant els forts terratrèmols que van sacsejar la Garrotxa el 1426 i 1428, l'església va patir nombroses destrosses, fet que va comportar que només es conservin la façana, els arcs torals i la pica baptismal com a elements originals de l'edifici romànic.

Coordenades GPS: 42.121594º 2.419979º

• Àrea d´esbarjo de Xenacs - mirador natural del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa
    Àrea d'esbarjo de Xenacs - mirador natural del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa

L'àrea d'esbarjo de Xenacs està situada a la serra del Corb. S'hi pot accedir des de Les Preses i és un dels indrets amb millors vistes de tot el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Podrem gaudir d'àmplies vistes de l'Alta Garrotxa, la ciutat d'Olot, els volcans del Croscat i Santa Margarida, la vall d'en Bas,...

Museu dels Volcans

El Museu dels Volcans és la secció de Ciències Naturals del Museu de la Garrotxa i es troba situat a l'interior del Parc Nou a la Torre Castanys. Allà descobrim per què a la Garrotxa hi ha volcans i de quin tipus són, a més de reviure els terratrèmols que van enderrocar la vila d'Olot al segle XV amb el simulador de terratrèmols.

Parc de la Pedra Tosca

El Parc de Pedra Tosca, també anomenat bosc de Tosca, és una zona de paisatge excepcional situada entre el nucli de Les Preses i Olot, a dins del Parc Natural de la Zona Volcànica de La Garrotxa. Al bosc de Tosca podem observar una gran quantitat de roques volcàniques de diverses mides, formes i graus de porositat, que estan apilades formant un sistema laberíntic de murs de pedra seca adaptats al relleu de la colada de lava que va expulsar fa 17.000 anys el volcà Croscat.

• Estudi d´arquitectura RCR - Pista d´atletisme d´Olot
    Estudi d'arquitectura RCR - Pista d'atletisme d'Olot

RCR Arquitectes -dels arquitectes Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta- és un estudi d'arquitectura reconegut mundialment i guanyador del premi Pritzer l'any 2017. Té la seu a Olot, on ha executat diverses obres, com la reforma del restaurant Les Cols o el camp d'atletisme Tussols-Basil, on s'integra la pista i la natura de forma excepcional, i del que indiquem les coordenades geogràfiques.

Comencem la ruta a l'àrea del Pla d'en Xurri (0:00h - 604m), que disposa de taules, barbacoes, una font i una caseta amb lavabos. El mirador de la Vall d

Àrea de pícnic del Pla d'en Xurri.

Des de l'àrea de pícnic, resseguim la tanca de fusta que hi ha al costat del riu i pugem fins que arribem a una pista, que prenem en direcció O fins a una barrera que tanca el pas als vehicles motoritzats. Immediatament trobem el cartell indicador del camí dels Matxos. Deixem la pista enrere i prenem aquest corriol senyalitzat amb marques de pintura groga. Caminem per un bosc d'arbres caducifolis amb un sotabosc de boix. El corriol normalment està enfangat i ple d'arrels. Pugem en direcció S, en paral·lel al torrent, fins que arribem a un punt on ens endinsem plenament en una fageda. El camí gira cap al NO, arribem a una cruïlla i agafem el camí de l'esquerra (0:30h - 751m). El mirador de la Vall d

Cruïlla de camins: agafem el camí de l'esquerra.

El mirador de la Vall d

L'aigua, un dels protagonistes d'aquesta zona.

Continuem pujant per l'interior de la fageda, per un camí a estones empedrat i seguint en tot moment les marques grogues de pintura. El camí que recorrem deu el seu nom als matxos, un animal resultant de l'encreuament entre un cavall i un ase, que es caracteritza per ser molt fort i resistent i que tradicionalment s'utilitzava per transportar el carbó i la fusta que s'extreia dels boscos. Avancem per sota dels cingles de les Olletes, enmig d'un ambient salvatge i feréstec. Travessem el torrent de Xerrics i el torrent del Ginebrar i finalment arribem al creuament de camins de Restobles (1:15h - 1.031m). El mirador de la Vall d

Intersecció amb el camí de Joanetes.

El mirador de la Vall d

Senyalització vertical, seguim a la dreta cap al Salt de Sallent.

Senyalització per anar al mirador del Salt de Sallent.

Des d'aquí anem cap a la dreta (NO) fins a la cascada del Salt de Sallent (1:25h - 1.024m). En aquest punt la riera de Sallent aboca les seves aigües cap al fons de la vall, on ha excavat l'anomenat gorg del Diable o del Dimoni. Atenció: no hem d'acostar-nos al marge de la cinglera, rellisca molt i la caiguda és de més de 80m. El mirador de la Vall d

Cascada del Salt de Sallent.

El mirador de la Vall d

Vistes cap a la vall de Sant Privat d'en Bas i del riu Gurn.

Travessem la riera de Sallent just per sobre de la cascada.

Riera de Sallent.

El mirador de la Vall d

Vistes cap al fons de la vall de l'anomenada "comarca d'Olot".

Descansant pels voltants de la riera de Sallent.

Desfem el camí fins al creuament de camins de Restobles (1:35h) i continuem per la pista en direcció a Santa Magadalena del Mont i Joanetes (senyalitzat). Seguim aquesta pista durant una llarga estona, avançant per sobre dels cingles de les Olletes. A la nostra dreta (S) hi tenim el puig dels Llops (1486m). El mirador de la Vall d

Senyalització vertical: Santa Magdalena / Sant Privat d'en Bas.

El mirador de la Vall d

Al fons, el Puig dels Llops (1.486m).

Deixem enrere un creuament de camins senyalitzat i fem uns metres més fins a l'ermita de Santa Magdalena del Mont (2:20h - 1.274m). Des de la part de darrere de l'ermita i baixant fins al caire del prat, on hi ha una torre elèctrica, podem acostar-nos a un mirador amb una panoràmica molt àmplia que permet divisar bona part dels Pirineus gironins, des del sector del Puigmal, a l'esquerra, i la carena del Comabona fins al massís del Canigó, que presideix l'horitzó. Al davant nostre, i de colors més foscos, hi veiem les muntanyes de l'Alta Garrotxa i la característica piràmide rocosa del Bassegoda. Enmig, la vall d'Olot, amb la ciutat que ha ocupat tota la plana. Davant de la muntanya de Sant Julià del Mont, de colors rogencs, s'escampa el suau pendent del Batet. El mirador de la Vall d

Arribant a l'ermita de Santa Magdalena del Mont.

El mirador de la Vall d

Ermita de Santa Magdalena del Mont.

Continuem la ruta retornant al creuament de camins senyalitzat (pal G61 de la xarxa Itinerànnia) on prenem el camí de la dreta cap a Sant Privat d'en Bas. Ara iniciem un tram de decidida baixada, enmig de la fageda. Cal parar atenció amb les relliscades ja que el terreny és molt argilós. El camí serpenteja mentre perd altura ràpidament i ens ajudem de les marques de pintura groga per anar seguint la seva traça. Passem pel costat de l'ermita de les Olletes (curiós santuari dins una cova) i continuem el descens. El mirador de la Vall d

Ermita de les Olletes.

Passem pel trencall de camins senyalitzat de la Baga de les Olletes on girem avall, en direcció a Sant Privat d'en Bas. El camí torna a baixar decididament, quasi perpendicular al pendent, durant una bona estona, fins que arribem al darrera de l'edifici de Can Turó. Creuem la terrassa i, per sota l'arcada, accedim a l'aparcament. Seguim per la pista de la dreta fins que arribem a l'àrea del Pla d'en Xurri (3:15h - 604m), el punt on hem començat la ruta. El mirador de la Vall d

Montse
28-04-2019 09:30:29h

Ahir vam disfrutar d'aquesta ruta i no vam tenir cap problema seguint les vostres indicacions i les senyals grogues, està molt ben indicada. Només dir que crec que us heu quedat curts en el temps, la mateixa ruta a Itinerànnia marca 5,18 hores, que és més o menys el temps que vam tardar.