Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou)

Recorregut per les Gorges de la Fou, un dels canyons més estrets i llargs del món

Avisos / Incidències / Actualitzacions

Actualment l'accés a les gorges està tancat per qüestions de seguretat sense data de reobertura prevista.

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

3 km

Pàrquing Gorges de la Fou

Arles

Passeig de 3 km de longitud (anada i tornada) pels canyons de la Fou, coneguts popularment com a Gorges de la Fou. Primer avancem uns 150m per camí de terra i immediatament ens endinsem a les gorges. Seguim en tot moment una passarel·la metàl·lica amb baranes i ben protegida que remunta un tram de 1.500m d'aquest estret canyó.

Les Gorges de la Fou són un canyó de 1.739m de longitud total que l'aigua ha anat excavant a la roca calcària durant centenars de milers d'anys. El canyó té una profunditat mitjana de 200m i en alguns trams arriba als 250m. La característica que fa que aquestes gorges siguin més espectaculars és la seva estretor, que en alguns trams no supera els 70 cm, essent unes de les més estretes del món. Gràcies a una passarel·la metàl·lica que hi ha instal·lada, es pot visitar un tram de 1.500m de canyó. Tant a l'inici com al llarg del recorregut trobem diversos punts d'observació i alguns panells explicatius que ens donen informació sobre les característiques geològiques del canyó, la seva història, anècdotes relacionades amb les espectaculars formes que fa la roca i informació de les plantes i vegetació que hi podem trobar.

: 1:45h en total: 0:55h des del punt d'inici fins al final del recorregut i 0:50h de tornada pel mateix itinerari (ara en lleugera baixada).

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Les Gorges de la Fou estan obertes al públic d'abril a novembre. (Més informació sobre les dates exactes d'obertura i els seus horaris a l'oficina de turisme de l'Alt Vallespir: tel.: +33 468 391199, e-mail: info@tourisme-haut-vallespir.com).

: Res en especial. A l'entrada de les Gorges de la Fou us entregaran un casc, que és obligatori portar posat durant tot el recorregut.

· Ceret Amelie-Les-Bains Palalda Vallee du Tech. TOP25 2449OT. 1:25.000. IGN.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i el pas pel canyó és molt atractiu i està ben protegit. L'entrada a les Gorges de la Fou és de pagament (Més informació sobre les tarifes vigents a l'oficina de turisme de l'Alt Vallespir: tel.: +33 468 391199, email: info@tourisme-haut-vallespir.com).

S'arriba a les Gorges de la Fou per la carretera D-115 en el tram que hi ha entre Arles i Prats de Molló. A 2 km d'Arles, hem d'agafar una pista asfaltada que s'enfila pel vessant de la muntanya. Una gran indicació de "Gorges de la Fou" ens assenyala el camí. Després de 500m arribem ja a l'aparcament de l'entrada de les Gorges de la Fou. Aquest aparcament és gratuït.

La torre de Cortsaví

Es tracta d'una torre circular amb un contrafort de mitja lluna posterior a la construcció original. La funció de la torre de Cortsaví era de comunicació: poder enviar o transmetre senyals a altres torres de la regió durant les invasions. Situada a dalt d'un turó, té unes boniques vistes sobre el poble, el Vallespir i el mar. Hi podem arribar ens uns pocs minuts per un sender una mica en mal estat que surt de la part alta del poble. La torre no està oberta als visitants.

• Monestir de Santa Maria d´Arles
    Monestir de Santa Maria d'Arles

L'abadia de Santa Maria d'Arles està situada al centre del poble d'Arles, a la comarca del Vallespir. El monestir fou fundat l'any 778 per un monjo anomenat Castellà i la seva primera ubicació fou als antics banys termals d'Arles. Posteriorment, al segle X, fou traslladat a la seva ubicació actual. Cal destacar especialment l'església romànica i el claustre gòtic.

La torre de Vetera

La torre de Vetera (en francés Tour de Batère) és una torre de vigilància i de senyals medieval situada al capdamunt d'un turó (1.439m) de la carena muntanyosa que hi ha entre les comarques del Vallespir i del Rosselló. La torre té forma circular, i fa 4m i mig de diàmetre interior. S'hi pot accedir per una pista que va del poble de Cortsaví a Vallmanya.

El recorregut comença al pàrquing de les Gorges de la Fou (0:00h - 344m). Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Entrada al recinte.

Comprem les entrades i ens equipem amb el casc que ens entreguen, que és obligatori portar posat durant tot l'itinerari: encara que el recorregut està ben protegit, hi ha el risc de caiguda de pedres (no hem d'oblidar que a la part superior de les parets del canyó hi viu una gran varietat d'animals). Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Primer tram de terra que ens dóna accés al canyó.

Un gran panell ens ofereix informació sobre la vegetació que trobarem durant tot el recorregut i sobre les característiques geològiques de la zona que han causat la formació d'aquest espectacular canyó. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Panell informatiu.

Durant el recorregut anirem trobant també petits panells complementaris que ens indicaran les plantes que viuen a l'interior del canyó. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Panells explicatius de la vegetació existent a dins del canyó.

Un camí ample de terra ens porta fins a l'inici del canyó. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Entrada al canyó de la Fou.

Ens endinsem en l'estretor del canyó. Un senyal ens recorda que en cas de pluja la passarel·la pot relliscar. Atenció!, recomanem prestar atenció durant tot el camí encara que no hagi plogut: en funció de la quantitat d'aigua que porti el torrent de la Fou, aquest pot esquitxar la passarel·la i deixar-la realment relliscosa. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Inici del canyó.

Avancem per una estreta passarel·la metàl·lica, de pis enreixat, baranes d'acer i sostinguda per bigues clavades a la roca que no presenta cap complicació. L'estretor i la humitat creen un clima particular que fa que la vegetació sigui rica i variada i algunes plantes només creixin aquí. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

La vegetació és rica i variada, i totalment diferent a la que hi ha fora del canyó.

La longitud total del canyó és de 1.739m, dels quals en visitem 1.500m, i té una profunditat mitjana de 200m que arriba fins als 250m en alguns punts. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Pas estret entre les roques.

En algun tram la separació entre les parets és d'uns 70 cm. És un dels canyons més estrets del món. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

1.500m de passarel·la metàl·lica ens permeten descobrir el canyó.

Anem remuntant el canyó i a la nostra dreta hi trobem la gruta de Sant Joan Baptista, on hi ha una imatge d'aquest sant. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Gruta de Sant Joan Baptista.

Telèfon d'emergències.

Una de les moltes llegendes de les Gorges de la Fou ens parla d'un aventurer i explorador local, Père Besti, reconegut com un excel·lent i arriscat gimnasta, que s'endinsava a les gorges buscant nius d'àguiles. Una roca, l'anomenada Roca de l'Àguila, du el nom en honor seu. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Roca de l'Àguila.

Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Detall de la Roca de l'Àguila.

L'origen del nom del torrent de la Fou prové d'una antiga paraula catalana que vol dir precipici. Anem avançant i ens trobem una imatge de Nostra Senyora de les Canyons de la Fou. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Ens trobem una imatge de Nostra Senyora de les Canyons de la Fou.

Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Detall de Nostra Senyora de les Canyons de la Fou.

Arribem a la meitat del recorregut (750m) i ens endinsem a la gruta de Can Pey, una de les moltes grutes, coves i cavitats d'aquest massís calcari. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Gruta de Can Pey.

Durant el recorregut, trobem diversos racons on podem descansar i gaudir de l'estretor del lloc, sempre amb el murmuri de l'aigua de fons. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Zona de descans.

Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Gran varietat de formacions rocoses.

El microclima existent, les ombres i la constant remor de l'aigua, fa que aquest indret sigui encara més majestuós. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

La passarel·la està ben protegida en tot moment.

Segons la llegenda, en aquestes gorges hi vivien bruixes i genis malvats, i per això cap ésser humà s'atrevia a entrar-hi. També hi ha documentació que indica que aquestes grutes van ser habitades per Trabucaires, atracadors i bandits de finals del segle XIX, que deuen el seu nom al trabuc (una arma de foc de canó curt i ample i boca acampanada) i que s'amagaven aquí dels soldats, que eren coneguts com a Fusellers de Muntanya o Miquelets (nom popular que rebien en honor a un dels primers caps del regiment, al s. XVII). Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Les Gorges de la Fou amaguen una gran varietat de llegendes i històries.

Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Aquesta gruta va servir de refugi a trabucaires i delinqüents.

En alguns trams l'amplada és mínima, 70 cm, tenim les dues parets a tocar. Malgrat l'estretor del canyó, en cap moment passem por, encara que sembli que la muntanya ens "abraci". Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Passos molt estrets, amb separacions mínimes de fins a 70 cm.

Arribem a l'anomenada gruta dels Trabucaires (a 1.000m de l'inici). Aquesta gruta és un dels passos més bonics, espectaculars i impressionants de tot el recorregut. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Gruta dels Trabucaires.

Seguim el recorregut i arribem a un punt on el petit torrent de la Fou s'embraveix a causa d'un salt d'aigua. Nosaltres el superem gràcies a una escala. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Una escala ens permet superar un petit salt d'aigua.

Passem a prop de la roca que es coneix com a Pedra del Soldat, on hi ha una petita terrassa d'herba. Es diu que un dia un pastor va trobar aquí una ovella que havia perdut: l'ovella havia caigut rodant fins que va anar a parar, miraculosament, justament a la petita terrassa d'herba. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

La Pedra del Soldat.

Després de superar aquests passos estrets la muntanya es relaxa i el canyó es va obrint a poc a poc. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

El canyó s'obre una mica en el tram final del recorregut.

Finalment arribem al final de la passarel·la de les Gorges de la Fou (0:55h - 470m), on hi ha una última i àmplia zona de descans. Una plataforma ens permet observar el fons de la vall. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Àmplia zona de descans.

Final del recorregut.

Tornem al pàrquing de les Gorges de la Fou (1:45h - 344m) per la mateixa passarel·la, ara fem el camí en lleugera baixada. Els canyons de la Fou (Gorges de la Fou) 1

Genís
13-09-2020 18:40:16h

Desgraciadament, tancades des de que hi va haver una important i greu esllavissada a la tardor de 2018.

Nuria
12-08-2014 12:04:10h

No hi ha fonts i és ifícil accedirhi en transport públic...

lidia
10-08-2014 16:48:50h

pensava que es podia baixar als rius o a l'aigua...

jordi
22-10-2013 19:13:46h

la ruta val la pena fer-la perquè no té cap dificultat això si aconsello calçat apropiat perquè les passarel·les en alguns trams estan humides i rellisquen una mica