Estany de Baciver des del pla de Beret

Descobrim el preciós estany d'origen glacial de Baciver, entre la Val d'Aran i el Pallars Sobirà

5 km

Aparcament de l'Orri

Salardú

Ruta semicircular de 5 km de longitud que ressegueix el riu Malo fins a l'estany de Baciver de Baix, situat al circ glacial de Baciver, al massís de Marimanya. El recorregut comença al pla de Beret, al costat de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret, a la divisòria d'aigües entre la conca atlàntica i la mediterrània. L'itinerari ressegueix el curs del riu Malo, a la capçalera de la conca del Garona, i puja per una petita vall entre prats d'alta muntanya i boscos subalpins fins a l'estany d'origen glacial de Baciver. Fem la tornada per una zona de mulladius i bosc, abans d'unir-nos amb l'itinerari de pujada. L'itinerari no està senyalitzat, però és evident. És una ruta força curta i fàcil, ideal per descobrir en família paisatges d'alta muntanya meravellosos.

Aquest itinerari ens permet conèixer l'entorn del pla de Beret i el sensacional circ de Baciver, al límit de la Val d'Aran amb el Pallars Sobirà, al naixement del Garona, el curs d'aigua més important de l'Aran. El recorregut comença al pla de Beret i ressegueix el riu Malo aigües amunt pel fons de vall fins arribar al bonic estany de Baciver de Baix. De tornada, variem una mica el recorregut, conformant una ruta semicircular.

: 2:05h en total: 1:15h des de l'aparcament de l'Orri fins a l'estany de Baciver de Baix i 0:50h per tornar al pla de Beret.

: Tot l'any. A l'hivern la ruta fins a l'estany de Baciver és un excursió clàssica per iniciar-se a les raquetes de neu.

: A l'hivern, raquetes de neu i pals.

· Val d'Aran. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Es pot allargar l'itinerari visitant els estanys de Naut de Baciver.

Arribem a Baqueira per la carretera C-28 des de Vielha o des d'Esterri d'Àneu (en aquest cas passant pel port de la Bonaigua). Un cop al poble, agafem el trencall en direcció a Beret. Pugem per la carretera C-142B, amb forces revolts, passem diverses urbanitzacions i arribem al pla de Beret (8 km des de Baqueira), on hi ha un dels aparcaments de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret. Agafem a mà dreta el trencall cap a l'aparcament de l'Orri i seguim la carretera fins aquest espai, punt d'inici de la ruta.

Aquesta guia web i PDF ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i Foment Torisme Val d'Aran

Passeig dera Llibertat, 11, 25530 Vielha
    L’Hotel Albares és un allotjament familiar molt acollidor i amb totes les comoditats situat estratègicament just al centre de Vielha, al cor de la Vall d’Aran. És un hotel ideal per fer base i recuperar forces després de gaudir de les infinites excursions de tot tipus que podem fer a la zona.
    Plaça Pica, 10, 25598 Salardú
    L'Hotel deth País és un petit negoci familiar situat a Salardú (Vall d'Aran, Pirineu de Lleida). Disposa de 18 acollidores habitacions i és un lloc ideal per descobrir la Val d'Aran i el Parc Nacional.

Sant Andreu de Salardú

La preciosa església de Sant Andreu de Salardú presenta elements arquitectònics romànics, gòtics i renaixentistes. Destaquen la portalada, on observem un sensacional arc amb arquivoltes, el campanar de planta octogonal i, a l'interior, la fabulosa talla del Crist de Salardú, una de les obres més representatives del romànic aranès.

Coordenades GPS: 42.707547º 0.901973º

Centre històric de Vielha

La ciutat de Vielha és la capital de la Val d'Aran i una de les poblacions més dinàmiques de tot el Pirineu. Vielha està situada just a la confluència dels rius Garona i Nere, al centre geogràfic de la vall. El nucli antic conserva edificis dels segles XVI i XVII i creix entorn de l'església de Sant Miquèu.

PyrenMuseu de Salardú

El PyrenMuseu està situat a les instal·lacions de l'antic refugi Rosta, a Salardú. El museu ens proposa un recorregut per la història de l'excursionisme, el pirineisme i l'alpinisme en una exposició en la que descobrim eines, fotografies, mapes cartogràfics, rutes o grans aventurers i personatges històrics.

El port de la Bonaigua

El port de la Bonaigua és un coll de muntanya situat a 2.076m d'altitud que comunica la Val d'Aran (vessant atlàntic dels Pirineus) amb el Pallars Sobirà (vessant mediterrani). La llarga ascensió per la carretera C-28 des de qualsevol dels seus dos costats és tot un repte per als ciclistes més ben preparats i ha estat punt de pas d'etapes del Tour de França i de la Vuelta a Espanya.

Banhs de Tredòs

Les aigües del balneari de Bahns de Tredòs -situat a uns 1.800 d'altura als peus de l'espectacular circ de Colomers- són conegudes per les seves propietats minerals. El seu alt contingut en sofre les converteix en ideals pel tractament de problemes dermatològics, articulars i respiratoris.

Refugi i ermita Mare de Déu de les Ares

L'ermita i el refugi-restaurant es troben al vessant pallarès del port de la Bonaigua. Antigament era un punt estratègic de descans i refugi pels viatgers que creuaven el port. S'hi accedeix per la carretera C-28 des d'Esterri d'Àneu o des de Salardú. El 7 de juliol de cada any, els habitants de Sorpe -parròquia de la qual depèn l'ermita- hi celebren un aplec.

Àrreu i ermita de la Mare de Déu de les Neus

La vall d'Àrreu és una de les darreres valls verges del Pirineu català. És un dels pocs exemples de valls pirinenques on no s'ha fet cap tipus d'intervenció transformadora o destructiva. El poble d'Àrreu va ser abandonat cap als anys 80. S'hi accedeix des de Borén pel pont medieval d'Àrreu. Una mica més amunt del poble, hi trobem l'ermita romànica de la Mare de Déu de les Neus, on se celebra un aplec el 5 d'agost de cada any.

• Estació d´esquí de Baqueira-Beret
    Estació d'esquí de Baqueira-Beret

Baqueira-Beret és una estació d'esquí alpí situada entre la Vall d'Aran i el Pallars Sobirà. Les instal·lacions disposen de més de 150 km de pistes repartides en tres sectors i és molt apreciada per la bona qualitat i abundància de la neu que hi trobem i per la gran oferta de serveis que l'acompanyen. També pel fet de ser el destí escollit per diversos famosos i polítics.

Comencem l'itinerari a l'aparcament de l'Orri, al pla de Beret (0:00h - 1.862m). Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Massís de la Maladeta de bon matí.

Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Cap de Vaquèira (2.470m).

Sortim de l'aparcament en direcció E per una pista, travessem un telecadira i ens dirigim cap a un restaurant de les instal·lacions de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Restaurant de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret.

Deixem la pista just quan tomba per anar a travessar el riu i nosaltres continuem recte pel costat del restaurant. Anem a buscar un corriol, amb la muntanya de Baqueira que s'alça a la nostra dreta. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Començant a caminar.

El corriol puja per un vessant pedregós cobert d'herba on aflora la roca calcària i es dirigeix cap a unes bosquines de pi negre i un petit planell herbós. Continuem per un tram de camí força planer entapissat d'herba i ens dirigim cap al llit del riu. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Bosc subalpí camí del circ de Baciver.

Fem un curt tram a tocar del riu i aviat enfilem amunt per una pista molt marcada que avança entre bosquines esclarissades fins al primer desviament (0:45h - 1.991m). Deixem el camí de l'esquerra, que és per on tornarem després, i continuem cap a la dreta, apropant-nos de nou al riu. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Pujant cap a l'estany de Baciver.

Passem per un vessant cobert pel matollar i continuem amunt en direcció SE, tot deixant enrere a la nostra dreta un petit estanyol. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Riu Malo sota Escornacrabes.

Guanyem altura admirant les imponents canals d'Escornacrabes, que s'alcen a l'altra banda del riu i que, a l'hivern, quan queden cobertes de neu, són tot un repte pels esquiadors més experts. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Canals d'Escornacrabes.

Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Tuc de la Llança (2.659m).

Continuem aigües amunt pel fons de la vall, en paral·lel al curs d'aigua. Anem guanyant altura progressivament per entremig d'un bosc força esclarissat fins que arribem al desguàs de la presa i a l'estany de Baciver de Baix (1:15h - 2.117m), situat just a sota del Cap de Vaquèira (2.470m). Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Circ de Bacivers i Tuc de la Llança (2.659m).

Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Presa de l'estany de Bacivers de Baix.

Després d'una parada per descansar i contemplar l'estany i les espectaculars vistes cap al collet de Baciver i el circ glacial, emprenem la tornada. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

L'estany de Bacivers de Baix a l'hivern.

Estany de Baciver des del pla de Beret 1

L'estany de Bacivers de Baix a l'estiu.

Admirant el paisatge del circ de Bacivers.

Pi negre mort emmirallant-se a l'estany de Bacivers.

Voregem uns metres la riba de l'estany per l'esquerra i, tot seguit, anem girant progressivament cap al N i el NO, dirigint-nos cap a una zona d'aiguamolls. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

El Tuc de la Llança (2.659m) des de l'estany de Bacivers.

Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Collet de Baciver i serra de Baciverols.

Travessem la zona d'aiguamolls evitant passar pel terreny més inundat i continuem pel camí, molt fressat, deixant enrere a la nostra dreta els mulladius. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Mulladius.

Baixem a través de petites bosquines de pi negre i més avall enllacem amb el camí d'anada. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Narcís de muntanya.

Desfem un tram del camí de pujada mentre contemplem l'espectacular sector d'Escornacrabes i, si mirem cap al N, les muntanyes araneses que limiten amb França. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Muntanyes de la Vall d'Aran.

Continuem baixant entre pastures i clarianes de bosc i arribem a la petita esplanada, ja força a prop del pla de Beret, on agafem (dreta) el segon desviament (1:55h - 1.920m). Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Isard.

Deixem el camí per on hem pujat abans i ara continuem recte. Davallem pel mig d'una petita vall amb bosc a banda i banda i, seguint rastres de camí, acabem enllaçant altre cop amb el camí de pujada, ja a tocar del restaurant. Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Prats alpins al pla de Beret.

Només ens queda seguir la pista que ens porta fins al punt d'inici i final de l'excursió, a l'aparcament de l'Orri, al pla de Beret (2:05h - 1.862m). Estany de Baciver des del pla de Beret 1

Glaceres del massís de la Maladeta.