Ruta circular per la serra de Sant Honorat

Excursió a la Roca de Sant Honorat, el Roc de Rombau i l'església de Castell-llebre

Hotel Can Boix de Peramola

Peramola

Excursió circular de 9,6 km de longitud per la serra de Sant Honorat. El punt de sortida i arribada de la ruta és l'hotel Can Boix de Peramola. El primer tram de l'itinerari avança per un corriol fins al coll de Sant Honorat; aquest és el tram més dur de tota la ruta. Des del coll de Sant Honorat arribem fins al capdamunt de la Roca de Sant Honorat -o Mola de Sant Honorat-. Per arribar-hi cal superar dos trams curts de terreny rocós en pendent ascendent que no presenten dificultats. Retornem fins al coll de Sant Honorat i a continuació ens dirigim cap al Roc de Rombau. Després d'admirar les vistes que aquest ens ofereix, comencem el descens per pista de terra fins a l'església de Santa Maria de Castell-llebre donant la volta al Roc dels Moros pel seu costat N. Des de l'església, tanquem la circular fins a Can Boix per una pista de terra que avança per la base del Roc dels Moros i del Roc de Rombau.

La ruta de Sant Honorat ens permet descobrir un dels paratges més espectaculars i alhora més desconeguts del Prepirineu català: la serra de Sant Honorat, un massís d'origen calcari que ens ofereix cingles vertiginosos, grans altiplans en altura i unes vistes privilegiades del sud de l'Alt Urgell -el pantà d'Oliana, la serra d'Aubenç, la serra de Turp i les terres del Grau d'Oliana-, del Solsonès i de la Noguera. Durant aquesta ruta ens enfilem a les Roques de Sant Honorat (1.068m) i al Roc de Rombau (991m), visitem les restes de l'antiga ermita de Sant Honorat, observem la peculiar silueta del Picapoll o Roc de la Presó i coneixem la bonica església romànica de Santa Maria de Castell-llebre, ubicada a dalt d'un penya-segat en un emplaçament privilegiat per sobre del riu Segre.

: 3:45h en total: 1:00h des del punt d'inici fins al coll de Sant Honorat, 0:45h per visitar la Roca de Sant Honorat i tornar fins al coll, 0:20h des del coll fins al mirador del Roc de Rombau, 0:55h des d'aquest punt fins a l'església de Santa Maria de Castell-llebre i 0:45h des de l'església fins a Can Boix.

: Mitjana. Es tracta d'una excursió sense cap dificultat tècnica i apta per a tothom. Entre el coll de Sant Honorat i la part alta de la Roca de Sant Honorat cal superar dos trams curts de terreny rocós en pendent ascendent que no presenten dificultats. El desnivell a superar en tot l'itinerari supera lleugerament els 600m.

: Res en especial.

· Muntanya d'Alinyà. 1:25.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i presenta atractius molt variats. Recomanem, però, vigilar i estar atents als cingles de la Roca de Sant Honorat i del Roc de Rombau. El recorregut es pot fer en els dos sentits de la marxa, recomanem, però, el sentit aquí descrit perquè així concentrem el tram més costerut i incòmode a l'inici de l'excursió i després podem gaudir tranquil·lament dels meravellosos paisatges que el recorregut ens ofereix. L'itinerari està senyalitzat amb senyals verticals de diferents formats, fites de pedres i alguna marca de pintura. Per aquells que ho prefereixin, també es pot començar la ruta de Sant Honorat des de Peramola; en aquest cas, des del centre de Peramola cal anar primer en direcció a l'ermita del Roser, a continuació cap a la casa de Nerola i finalment cap a l'hotel Can Boix (a uns 2,5 km de Peramola).

Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Seguim uns 3 km en direcció Peramola i arribem a la desviació cap a l'hotel Can Boix. Seguim aquesta desviació i després de fer 1,2 km per pista asfaltada arribem a l'entrada de l'hotel Can Boix. Just al costat de l'entrada, abans d'accedir al recinte i al marge d'una pista de terra que surt a mà dreta, hi ha espai per estacionar tres vehicles. També podem estacionar el cotxe en una zona oberta que hi ha al costat de la pista asfaltada uns 150m abans d'arribar a Can Boix.

Can Boix, s/n, 25790 Peramola
    Als peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.
    Carrer de la Font, nº 5, 25717 Josa de Cadí
    A Josa de Cadí, dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró i al bell mig de la vall de la Vansa, hi trobem el restaurant Ca l'Amador, on podem gaudir d'una cuina personal i atrevida que conserva, alhora, tota la força i tradició de la cuina de muntanya. No us el perdeu!

Nucli antic de Peramola i les seves fonts

Peramola és un municipi de l'Alt Urgell que compta amb aproximadament 400 habitants i també inclou els nuclis de Castell-llebre, Cortiuda, Nuncarga i Tragó. El topònim -Peramola- es deu a la gran mola de pedra que domina aquesta encantadora població i que es coneix com la Mola de Sant Honorat. Podem passejar pels seus carrers, descobrir els tresors romànics que ens ofereix o bé resseguir el Camí de les Fonts.

Església de Santa Llúcia de Tragó

Santa Llúcia és una església romànica d'una sola nau amb coberta de volta de canó i que sembla que fou construïda al segle XI. L'església és preciosa i des de la seva part posterior tenim unes molt bones vistes del riu Segre i del poble d'Oliana. Està situada a les rodalies del nucli de Tragó (en direcció sud).

Ermita de Sant Andreu del Castell a Oliana

A un quilòmetre de la carretera principal, hi trobem l'ermita de Sant Andreu del Castell: una bonica capella romànica-llombarda que consta d'una única nau i un àpside semicircular. Situada a dalt del turó on s'ubicava el nucli antic del poble i molt lligada a la història de la vila primitiva d'Oliana, l'ermita, del s. XI, és considerada Bé Cultural d'Interès Nacional des de l'any 1949.

• El Pou de Gel d´Oliana
    El Pou de Gel d'Oliana

De l'entrada sud d'Oliana en surt un camí que al cap de cent metres ens deixa al Pou de Gel. La singular construcció està situada a mig vessant d'un turó i resta totalment soterrada; s'hi accedeix per un túnel estretíssim. La visita, complementada amb plafons a mode d'exposició, ens permet aprofundir en la utilització d'aquest pou que temps enrere fou utilitzat per a conservar-hi glaç i neu. (Per visitar-lo cal contactar amb l'ajuntament: 973 470 035)

• Casa de la Vila d´Oliana
    Casa de la Vila d'Oliana

L'edifici on s'ubica l'Ajuntament d'Oliana és una obra de Fité & Mejón Arquitectes que es projectà l'any 1990 amb l'objectiu de construir "una casa de tots", que transcendís les funcions pròpies d'un ajuntament i integrés espais separats habilitats per a les diverses associacions i clubs locals d'Oliana.

Museu de la Moto de Bassella

El primer museu d'Espanya dedicat exclusivament al món de les dues rodes i un dels millors museus d'Europa sobre el motociclisme: 1000m2 d'exposició, més de 200 motos de totes les èpoques i material gràfic i audiovisual. L'edifici del Museu de la Moto de Bassella està construït amb pedres, teules i materials centenaris i se situa al cor del Prepirineu català.

Comencem la ruta a l'entrada de l'hotel Can Boix (0:00h - 583m) de Peramola. Des d'aquest punt podem veure l'hotel Can Boix a davant nostre (NO), les parets de l'espectacular Roc de Rombau a la nostra dreta (N) i, també a la nostra dreta (N), una pista de terra que és per la que al final de la ruta retornarem per tal de tancar la circular. Comencem la ruta. Creuem el pas d'entrada a l'hotel i agafem el camí asfaltat que el rodeja pel seu costat dret (N). Hem d'arribar fins a l'extrem oposat de l'hotel al que ens trobem ara. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Entrada de l'hotel Can Boix de Peramola.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Rodegem l'hotel per un camí asfaltat que el rodeja per la dreta.

Un cop arribem a l'extrem NO de l'hotel, agafem una pista de terra que surt en direcció NO. Deixem un dipòsit de formigó que recull les aigües del torrent de Font Viva a la nostra esquerra. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Agafem una pista de terra i deixem Can Boix enrere.

Fem uns 50m per aquesta pista i arribem a una bifurcació. Cap a l'esquerra la pista continua en direcció a Peramola i a la Roca del Corb. Nosaltres hem d'agafar el caminet que surt recte cap endavant -en direcció NO- tot seguint el torrent de Font Viva. Un senyal ens ho indica: "Sant Honorat" i "Clot de la Font Viva". Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Camí que agafem en direcció a Sant Honorat.

El camí va remuntant el barranc. Si ha plogut recentment, hem de vigilar amb les roques humides. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Avancem per un terreny pedregós on hi domina el boix.

Arribem a un punt on creuem el torrent i passem al marge esquerre (orogràfic) del barranc. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Creuem el torrent i passem a l'altre marge.

Avancem per un terreny rocós on hi dominen el roure i el boix. Tenim el torrent de Font Viva a la nostra esquerra en tot moment. Una petita canalització de plàstic ens acompanya durant uns cent metres. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Canalització de plàstic a costat del camí.

Aviat arribem al trencall de Sant Honorat (0:10h - 640m). En aquest punt deixem enrere el camí de la Font Viva, que continua torrent amunt en direcció NO, i agafem el camí que surt a la dreta en direcció N cap a Sant Honorat. Una senyalització ens ho indica: "Ruta de Sant Honorat". Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Trencall del camí de Sant Honorat.

Ara comencem el tram més exigent de tota la ruta. Durant els propers 1,5 km -fins arribar al coll de Sant Honorat- haurem de superar un desnivell positiu de més de 330m. Seguim el camí que puja cap a la zona coneguda com "les Esplugues" fent vàries ziga-zagues. Creuem el barranc i avancem pel costat d'una gran roca. En aquesta zona s'han trobat restes d'assentaments humans que daten de l'edat del bronze. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Passem pel costat d'una gran paret de roca.

Seguim avançant i arribem a un punt on el camí s'allunya del barranc i puja en direcció NE cap al llom d'un turonet secundari. Hem de seguir en tot moment les fites de pedres que ens ajuden a identificar el camí. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Una fita de pedres i el camí.

A poc a poc, a mesura que anem guanyant altura, comencem a tenir unes millors vistes de l'entorn. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Vistes de la gran paret de roca que ens queda a l'esquerra (O).

Un cop arribem al llom del turonet, avancem per una zona més oberta i de terreny rocós. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Pugem per un llom rocós.

Fites de pedres.

Arribem a una bifurcació (0:50h). A la nostra esquerra (O) hi arriba un camí que rodeja tota la Roca de Sant Honorat per una cornisa fins al coll de Mur i la Roca del Corb. Nosaltres no l'hem d'agafar, hem de seguir recte (N) muntanya amunt cap al coll de Sant Honorat. Fem els últims metres de pujada forta i aviat assolim el coll de Sant Honorat (1:00h - 976m). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Coll de Sant Honorat.

Les vistes que tenim des del coll són espectaculars. Al S hi veiem el pantà de Rialb, l'extrem meridional de l'Alt Urgell i les terres de la Noguera. Al NE hi podem observar el pantà d'Oliana i la serra de Turp. A l'O les Roques de Sant Honorat i les parets del Picapoll o Roc de la Presó -a on ens dirigirem a continuació-. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Pantà de Rialb des del coll de Sant Honorat.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Pantà d'Oliana des del coll de Sant Honorat.

Picapoll o Roc de la Presó des del coll de Sant Honorat.

Des del coll de Sant Honorat agafem la pista que continua en direcció O cap a les Roques de Sant Honorat (un senyal ens ho indica). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Agafem la pista en direcció O.

Creuem una zona on la farigola i el romaní hi són abundants i després de fer un gir a la dreta arribem al final de la pista per la que avançàvem. Des d'aquest punt, agafem un petit corriol que surt en direcció N-NE i després de fer uns 40m arribem al mirador del Roc de la Presó (1:05h - 1.010m). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Final de la pista.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Corriol estret que surt en direcció N-NE cap al mirador del Roc de la Presó.

Ens trobem en una atalaia des d'on gaudim d'unes vistes espectaculars del pantà d'Oliana i el massís de Port del Comte (NE) i del pantà de Rialb (S) just als peus de l'anomenat Picapoll o Roc de la Presó -nom que li ve donat perquè durant les guerres carlines aquesta gran roca fou utilitzada com a presó natural-. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Vistes des del mirador del Roc de la Presó.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Vistes del pantà de Rialb i les terres de la Noguera.

Tornem a fer uns 40m fins al final de la pista i des d'aquí agafem ara el camí que continua en direcció NO cap a la Roca de Sant Honorat. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Camí cap a Sant Honorat.

Creuem un petit bosquet i superem un petit tram rocós on, si ho necessitem, ens podem ajudar amb les mans. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Tram rocós.

Seguim les fites de pedres i el camí s'endinsa en un altre bosquet. El creuem i arribem a un segon tram rocós que està coronat per una paret amb una arcada de pedra (1:15h - 1.040m). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Tram rocós coronat per una paret amb una arcada de pedra.

Hem de superar aquest tram tot seguint les fites de pedres i arribar al capdamunt de l'arcada. Un cop ho hem fet, ja estem al capdamunt de l'altiplà de la Roca de Sant Honorat o Mola de Sant Honorat. Trobem un senyal metàl·lic que ens ho indica. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Altiplà de la Roca de Sant Honorat.

Creuem l'altiplà en direcció N fins que arribem al cingle. Les vistes són meravelloses: podem veure l'extrem N de la mola sobre la que ens trobem i uns precipicis de més de 250m de caiguda. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Vista de l'extrem N de la mateixa Mola de Sant Honorat.

Des d'aquest punt, girem a l'esquerra en direcció O i al cap d'uns 50m arribem a les restes de la capella de Sant Honorat (1:20h - 1.060m). D'aquesta capella només en queden algunes parets i un gravat al marc de pedra de la porta amb una data: 1725. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Capella de Sant Honorat.

Des de la capella ens dirigim ara cap a l'extrem N de la Mola de Sant Honorat. Caminem uns 250m, primer en direcció NO i després en direcció N, tot admirant aquest espectacular altiplà. Aviat arribem a l'extrem N de la Roca de Sant Honorat (1:25h - 1.065m). Ens trobem en un indret espectacular! Als nostres peus hi tenim un precipici completament vertical de més de 250m de caiguda. En direcció S-SE hi veiem el Picapoll o Roc de la Presó i la part central de la Roca de Sant Honorat. En direcció N hi tenim la serra d'Aubenç -que queda separada d'on ens trobem ara pel torrent de les Caubes- i l'omnipresent pantà d'Oliana. Al NE, podem observar-hi la serra d'Aubenç i, per sobre d'aquesta, els pics més elevats de la serra del Cadí i del massís de Port del Comte. I si girem completament la mirada, en direcció O-SO, podem identificar, a la llunyania, la particular silueta del Montsec. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Avancem fins a l'extrem N de la Mola de Sant Honorat.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Conca del Segre i pantà d'Oliana. A la llunyania, el Cadí i Port del Comte (NE).

Roc de la Presó i Roca de Sant Honorat (S-SE).

Serra d'Aubenç (N).

Després de passejar-nos per aquest preciós altiplà penjat a més de 1.050m d'altitud, emprenem el camí de tornada fins al coll de Sant Honorat (1:45h). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Baixant cap al coll de Sant Honorat.

Des del coll, deixem a mà dreta el camí pel que abans hem pujat i ara seguim la pista de terra que continua en direcció E -indicació de “Serra de Cavallars”-. Primer fem uns metres en lleugera pujada i tot seguit comencem una forta baixada (en direcció SE). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Pista de terra i forta baixada.

Ja veiem a davant nostre el Roc de Rombau, on el camí ens porta sense pèrdua. Després de la baixada, ascendim uns metres i arribem al trencall del Roc de Rombau (1:55h - 940m). Seguim el camí de la dreta, que s'enfila en direcció S-SO pel llom del Roc de Rombau; un senyal vertical ens ho indica: "Ruta de Sant Honorat – Roc de Rombau". Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Trencall del Roc de Rombau.

Fem uns 400m, primer en lleugera pujada i després en lleugera baixada i arribem al mirador del Roc de Rombau (2:05h - 950m). Novament ens trobem en un indret privilegiat. Les vistes en direcció S (el sud de l'Alt Urgell, el Solsonès i la Noguera) són espectaculars. També veiem el poble d'Oliana i, just als nostres peus, l'hotel Can Boix de Peramola, el punt d'inici de la nostra ruta. I si girem la mirada cap a l'O, podrem observar la Roca del Corb i..., altre cop, l'inconfusible silueta del Montsec a la llunyania! Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Can Boix als nostres peus, i l'extrem sud de l'Alt Urgell, el Solsonès i la Noguera a l'horitzó.

Oliana.

En primer terme, la Roca del Corb i a la llunyania el Montsec, inconfusible!

Després de gaudir de les sensacionals vistes que ens ofereix el Roc de Rombau, tornem fins al trencall del Roc de Rombau (2:15h) pel mateix camí. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Tornem fins al trencall del Roc de Rombau.

Ara agafem la pista que baixa en direcció N. Seguim, doncs, la indicació vertical de “Castell-llebre”. Aquesta pista de terra baixa en fort desnivell i, després de fer un parell de corbes tancades, arribem al trencall pista - corriol (2:35h - 848m). D'aquest punt en surt un antic corriol que ens portaria fent drecera fins a l'església de Santa Maria de Castell-llebre, però l'espès sotabosc el fa quasi impracticable; seguim la pista, doncs. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Arribem al trencall pista - corriol. Les dues opcions ens porten cap a l'església de Santa Maria de Castell-llebre.

Seguim perdent altitud, primer avancem en direcció NO i posteriorment en direcció NE. Aquest tram de camí ens ofereix unes bones vistes del pantà d'Oliana, que tenim a davant nostre en tot moment. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Vistes del pantà d'Oliana.

Després de fer aproximadament 800m de baixada des del trencall pista - corriol, arribem a una cadena metàl·lica i un nou trencall cap a Castell-llebre (2:50h - 725m). Agafem la pista de la dreta, en direcció S, tot seguint la indicació de "Ruta de Sant Honorat". Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Cadena metàl·lica i trencall de Castell-llebre.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Indicació de la “Ruta de Sant Honorat”.

Seguim perdent altura i després de fer un parell de corbes el camí arriba als peus de l'església de Santa Maria de Castell-llebre, que ens queda just al davant (E). Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Seguim perdent altura.

Des d'aquest punt, enfilem un camí empedrat que ens porta fins a l'església. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Camí empedrat.

Al cap d'aproximadament 100m arribem ja a la porta de l'església de Santa Maria de Castell-llebre (3:00h - 678m). Aquesta església romànica està situada a dalt d'un penya-segat i domina tot el congost del pantà d'Oliana. El seu nom deriva del llatí, "kastro-vetere", que vol dir castell vell. L'església apareix documentada per primer cop l'any 995, encara que l'edifici data dels segles XI i XII. El temple disposa d'una sola nau, un absis semicircular i un bonic campanar de planta quadrada. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Porta de l'església de Santa Maria de Castell-llebre.

Des de l'església, desfem el camí fins que arribem altre cop als seus peus i continuem per la pista de terra en direcció a Peramola (S). El camí és agradable i es fa còmodament. A poc a poc, cap endavant, se'ns obren les vistes del poble d'Oliana i, si ens girem enrere, gaudim d'una de les estampes més característiques de l'església de Santa Maria de Castell-llebre, al capdamunt del penya-segat. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

A poc a poc comencem a divisar Oliana.

Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Mirada enrere: l'església de Santa Maria de Castell-llebre a dalt del penya-segat.

Anem rodejant el Roc dels Moros i el Roc de Rombau per la seva base SE. El camí va girant a poc a poc cap a la dreta, agafant primer direcció SO i finalment una clara direcció O. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

El camí és suau i agradable.

Després de caminar uns 2,7 km des de l'església de Santa Maria de Castell-llebre arribem altre cop a l'entrada de l'hotel Can Boix (3:45h - 583m), punt d'inici i final d'aquesta interessant i divertida ruta circular per la serra de Sant Honorat. Ruta circular per la serra de Sant Honorat 1

Últims metres abans d'arribar a Can Boix.

Mayka
24-11-2018 18:28:46h

Molt bona ruta!! Assequible a tots el nivells i amb vistes espectaculars!! M'encanten els vostres articles!! Gràcies per l'esforç i la dedicació.

Santi
29-05-2017 16:21:06h

Una ruta espectacular! Feu molt bona feina publicant les vostres ressenyes tant completes i explicades amb pèls i senyals! Felicitats per la feina ben feta!

Emanuele
26-06-2014 12:16:20h

Una ruta preciosa amb vistes meravelloses. Però s'ha d'anar en compte amb les paparres! Les vam torbar a la Roca de Sant Honorat, prop del punt 7 del mapa.

Clara
12-02-2014 17:06:39h

Una ruta estupenda, molt bona relació esforç-recompensa. Val molt la pena conèixer aquest camí i, en general, aquesta zona, encara molt tranquil·la, cosa que és d'agrair. Quan vam fer la ruta no vam trobar a ningú.