La Font Viva des de Peramola

Agradable passejada fins al brollador natural del Clot de la Font Viva

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Plaça Josep Roca de Peramola

Peramola

Itinerari de 5,8 km de longitud (anada i tornada) fins al Clot de la Font Viva. Primer sortim de Peramola creuant el veïnat del Roser i a continuació ens dirigim cap a la Casa de Nerola i l'hotel Can Boix de Peramola seguint un camí en bon estat. A les rodalies d'aquest hotel agafem un corriol estret que s'enfila pel fons del barranc de la Font Viva fins arribar al brollador natural que li dóna nom. La tornada es realitza pel mateix itinerari, ara en suau baixada.

La Font Viva és un brollador natural on l'aigua salta per entre les esquerdes de la roca coberta de molsa. El barranc de la Font Viva, que queda encaixonat entre les Roques de Sant Honorat i del Corb, és un dels punts més feréstecs i ombrívols de tota la serra de Sant Honorat.

: 1:40h en total: 0:30h des del punt d'inici fins al trencall Font Viva / Sant Honorat (rodalies de l'Hotel Can Boix de Peramola), 0:20h des d'aquest punt fins al brollador de la Font Viva. 0:50h per fer la tornada pel mateix itinerari.

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Tot l'any. L'època en que la font és més espectacular és d'abril a juny o després d'alguns dies de pluges.

: Res en especial.

Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i presenta atractius diversos (aigua, flora i fauna i bons paisatges).

Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Avancem 4,2 km per la carretera LV-5118 i arribem a un altre trencall, nosaltres ens desviem a la dreta seguint sempre les indicacions de Peramola. Deixem enrere a la nostra dreta el veïnat del Roser i entrem al nucli de Peramola pel carrer Frederic Ribó fins arribar a la plaça Josep Roca. Hi ha diversos espais habilitats per a estacionar-hi vehicles.

Can Boix, s/n, 25790 Peramola
    Als peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.

Església de Santa Llúcia de Tragó

Santa Llúcia és una església romànica d'una sola nau amb coberta de volta de canó i que sembla que fou construïda al segle XI. L'església és preciosa i des de la seva part posterior tenim unes molt bones vistes del riu Segre i del poble d'Oliana. Està situada a les rodalies del nucli de Tragó (en direcció sud).

Ermita de Sant Andreu del Castell a Oliana

A un quilòmetre de la carretera principal, hi trobem l'ermita de Sant Andreu del Castell: una bonica capella romànica-llombarda que consta d'una única nau i un àpside semicircular. Situada a dalt del turó on s'ubicava el nucli antic del poble i molt lligada a la història de la vila primitiva d'Oliana, l'ermita, del s. XI, és considerada Bé Cultural d'Interès Nacional des de l'any 1949.

• El Pou de Gel d´Oliana
    El Pou de Gel d'Oliana

De l'entrada sud d'Oliana en surt un camí que al cap de cent metres ens deixa al Pou de Gel. La singular construcció està situada a mig vessant d'un turó i resta totalment soterrada; s'hi accedeix per un túnel estretíssim. La visita, complementada amb plafons a mode d'exposició, ens permet aprofundir en la utilització d'aquest pou que temps enrere fou utilitzat per a conservar-hi glaç i neu. (Per visitar-lo cal contactar amb l'ajuntament: 973 470 035)

• Casa de la Vila d´Oliana
    Casa de la Vila d'Oliana

L'edifici on s'ubica l'Ajuntament d'Oliana és una obra de Fité & Mejón Arquitectes que es projectà l'any 1990 amb l'objectiu de construir "una casa de tots", que transcendís les funcions pròpies d'un ajuntament i integrés espais separats habilitats per a les diverses associacions i clubs locals d'Oliana.

Museu de la Moto de Bassella

El primer museu d'Espanya dedicat exclusivament al món de les dues rodes i un dels millors museus d'Europa sobre el motociclisme: 1000m2 d'exposició, més de 200 motos de totes les èpoques i material gràfic i audiovisual. L'edifici del Museu de la Moto de Bassella està construït amb pedres, teules i materials centenaris i se situa al cor del Prepirineu català.

Des de la plaça Josep Roca de Peramola (0:00h - 568m) agafem el carrer Frederic Ribó en direcció a l'entrada del poble. La Font Viva des de Peramola 1

Plaça Josep Roca.

La Font Viva des de Peramola 1

Sortim de la plaça Josep Roca pel carrer Frederic Ribó.

Deixem enrere a mà esquerra la Font del Gat i quasi immediatament arribem al safareig de Peramola (0:03h - 573m). La Font Viva des de Peramola 1

Safareig de Peramola. En aquest punt girem a la dreta.

Al safareig girem a la dreta (NE) i sortim del poble per la carretera. Després de caminar uns 100m, deixem la carretera i pugem per un carrer que surt a mà esquerra i que creua el veïnat del Roser. La Font Viva des de Peramola 1

Vistes dels camps de Peramola a la nostra dreta.

La Font Viva des de Peramola 1

Abandonem la carretera i entrem al veïnat del Roser.

Molt aviat arribem a la bonica capella del Roser (0:06h - 575m).
LA CAPELLA DEL ROSER DE PERAMOLA

Segons s'explica a Peramola, a finals del segle XVI un sacerdot del poble que es deia Joan s'embarcà cap a Roma. A mitja travessia el sorprengué una gran tempesta. Llavors, enmig de llamps, trons, forts vents i onades gegants, en Joan prometé a la Mare de Déu del Roser que si aconseguia arribar a port faria construir una capella a Peramola en honor seu. El vaixell va arribar a destí sense problemes i el sacerdot va complir la seva promesa erigint aquesta capella.
Font: Ajuntament de Peramola

Capella del Roser.

Exterior de la capella del Roser.

Interior de la capella del Roser.

Deixem la capella enrere i girem primer a l'esquerra i després a la dreta. Seguim en tot moment les indicacions de "La Font Viva". Ens allunyem definitivament de les cases de Peramola caminant per un camí agradable i còmode que puja molt suaument. La Font Viva des de Peramola 1

Anem guanyant altura suaument.

La Font Viva des de Peramola 1

El camí és molt agradable.

No triguem en arribar a les ruïnes de la Casa de Nerola (0:16h - 615m), una antiga masia que actualment està abandonada. La Font Viva des de Peramola 1

Casa de Nerola.

Rodegem la casa i seguim avançant en direcció N per la base del Roc de Cogul i del Roc de Nerola, que ens queden a la nostra esquerra. El camí està en bon estat i ben senyalitzat. Deixem enrere a l'esquerra un parell de corriols que ens portarien cap al Grau de Porta i seguim el nostre camí cap a la Font Viva. La Font Viva des de Peramola 1

A l'esquerra, el primer corriol que ens portaria cap al Grau de Porta. Nosaltres seguim recte pel camí de la dreta.

La Font Viva des de Peramola 1

A l'esquerra, el segon corriol que ens portaria cap al Grau de Porta. Nosaltres seguim recte endavant.

Detall d'una indicació vertical.

Després de fer una lleugera baixada arribem al trencall de la Font Viva / Sant Honorat (0:30h - 610m). Tenim l'hotel Can Boix de Peramola a la nostra dreta i el caminet que nosaltres hem d'agafar a l'esquerra.
LA FAMILIA PALLARÈS I L'HOTEL CAN BOIX

L'any 1763 els avantpassats de la família Pallarès van comprar la casa pairal de Can Boix i les terres que l'envolten -5 hectàrees de terra de cultiu i 93 hectàrees de roques i boscos- per 25 lliures catalanes (uns 0,41€ en moneda actual segons els seus propis càlculs). La família Pallarès visqué del conreu de les seves terres fins l'any 1931, quan Josep Maria Pallarès i Balagué, avi de l'actual director de l'hotel, va decidir arreglar la casa per poder rebre estiuejants de les ciutats que volien gaudir d'uns dies de descans a la muntanya. Actualment l'hotel Can Boix de Peramola s'ha convertit en tot un referent per la seva gastronomia i ostenta un gran prestigi com a allotjament de qualitat.
Font: Hotel Can Boix de Peramola

La Font Viva des de Peramola 1

Trencall del barranc de la Font Viva / Sant Honorat.

Seguim, doncs, el caminet que surt cap a l'esquerra i que remunta el barranc de la Font Viva en direcció NO. El camí va remuntant el barranc. Si ha plogut, cal vigilar amb les roques humides que poden presentar-se relliscoses. Arribem a un punt per on creuem el torrent i passem al marge esquerre (orogràfic) del barranc. Avancem per un terreny rocós on hi dominen el roure i el boix. Tenim el torrent de la Font Viva a la nostra esquerra en tot moment. La Font Viva des de Peramola 1

Remuntem el barranc de la Font Viva.

Aviat arribem al trencall de Sant Honorat (0:38h - 640m). Cap a la dreta surt un camí que ens portaria fins al coll de Sant Honorat. Nosaltres hem de continuar recte endavant tot resseguint el torrent de la Font Viva. La Font Viva des de Peramola 1

Trencall de Sant Honorat.

Seguim avançant per un camí estret. Aviat, a l'esquerra hi veiem una passarel·la metàl·lica; si la creuem arribarem a un salt d'aigua (a uns 20m). La Font Viva des de Peramola 1

La vegetació és densa i abundant.

La Font Viva des de Peramola 1

Passarel·la metàl·lica que surt cap a l'esquerra. El camí de la Font Viva és cap amunt, a la dreta.

Si ens hem desviat fins al salt d'aigua, tornem al camí i continuem barranc amunt, ens endinsem ara en una zona ombrívola. La vegetació és densa i abundant. Finalment arribem a l'anomenat Clot de la Font Viva (0:50h - 678m). Ens trobem en un indret preciós, l'aigua brolla per entre les parets de roca cobertes de molsa i la vegetació és exuberant. Ens trobem just a la base del coll de Mur i encaixonats entre la Roca de Sant Honorat (N) i la Roca del Corb (O). La Font Viva des de Peramola 1

El Clot de la Font Viva, un indret humit i ombrívol.

La Font Viva.

Detall de la Font Viva.

Fem el camí de tornada seguint el mateix itinerari, fins que arribem altre cop a la plaça Josep Roca de Peramola (1:40h - 568m). Durant el camí de tornada, gaudim de bones vistes del barranc situat entre les parets de la muntanya, amb els camps d'Oliana a l'horitzó. La Font Viva des de Peramola 1

Vistes de la plana d'Oliana des del barranc de la Font Viva.