Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts)

Passejada de caire històrico-cultural pels carrers de Peramola i el Camí de les Fonts

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Plaça Josep Roca de Peramola

Peramola

Itinerari circular d'1,6 km de longitud que transcorre pels mateixos carrers de Peramola i per alguns trams de camí de terra ample, còmode i ben senyalitzat.

Aquesta tranquil·la i agradable passejada ens permet descobrir el casc antic del poble de Peramola -cases centenàries, carrerons estrets i una plaça preciosa- i l'anomenat "Camí de les Fonts", un itinerari senyalitzat que ens acosta a diverses de les moltes fonts d'aigua que hi ha a Peramola.

: 0:37h en total: 0:05h des de la plaça Josep Roca fins al punt d'inici del Camí de les Fonts, 0:27h per recórrer tot el Camí de les Fonts i arribar fins al pont romànic de la Vila i 0:05h per anar des d'aquest punt fins a la plaça Josep Roca altre cop.

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Tot l'any. Les èpoques en que les fonts brollen amb més intensitat són la primavera i la tardor. A l'estiu o en períodes de sequera poden assecar-se completament.

: Res en especial.

Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i presenta atractius diversos (aigua, espais per jugar i descansar, panells explicatius).

Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Avancem 4,2 km per la carretera LV-5118 i arribem a un altre trencall, nosaltres ens desviem a la dreta seguint sempre les indicacions de Peramola. Deixem enrere a la nostra dreta el veïnat del Roser i entrem al nucli de Peramola pel carrer Frederic Ribó fins arribar a la plaça Josep Roca. Hi ha diversos espais habilitats per a estacionar-hi vehicles.

Can Boix, s/n, 25790 Peramola
    Als peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.

Església de Santa Llúcia de Tragó

Santa Llúcia és una església romànica d'una sola nau amb coberta de volta de canó i que sembla que fou construïda al segle XI. L'església és preciosa i des de la seva part posterior tenim unes molt bones vistes del riu Segre i del poble d'Oliana. Està situada a les rodalies del nucli de Tragó (en direcció sud).

Ermita de Sant Andreu del Castell a Oliana

A un quilòmetre de la carretera principal, hi trobem l'ermita de Sant Andreu del Castell: una bonica capella romànica-llombarda que consta d'una única nau i un àpside semicircular. Situada a dalt del turó on s'ubicava el nucli antic del poble i molt lligada a la història de la vila primitiva d'Oliana, l'ermita, del s. XI, és considerada Bé Cultural d'Interès Nacional des de l'any 1949.

• El Pou de Gel d´Oliana
    El Pou de Gel d'Oliana

De l'entrada sud d'Oliana en surt un camí que al cap de cent metres ens deixa al Pou de Gel. La singular construcció està situada a mig vessant d'un turó i resta totalment soterrada; s'hi accedeix per un túnel estretíssim. La visita, complementada amb plafons a mode d'exposició, ens permet aprofundir en la utilització d'aquest pou que temps enrere fou utilitzat per a conservar-hi glaç i neu. (Per visitar-lo cal contactar amb l'ajuntament: 973 470 035)

• Casa de la Vila d´Oliana
    Casa de la Vila d'Oliana

L'edifici on s'ubica l'Ajuntament d'Oliana és una obra de Fité & Mejón Arquitectes que es projectà l'any 1990 amb l'objectiu de construir "una casa de tots", que transcendís les funcions pròpies d'un ajuntament i integrés espais separats habilitats per a les diverses associacions i clubs locals d'Oliana.

Museu de la Moto de Bassella

El primer museu d'Espanya dedicat exclusivament al món de les dues rodes i un dels millors museus d'Europa sobre el motociclisme: 1000m2 d'exposició, més de 200 motos de totes les èpoques i material gràfic i audiovisual. L'edifici del Museu de la Moto de Bassella està construït amb pedres, teules i materials centenaris i se situa al cor del Prepirineu català.

Des de la plaça Josep Roca de Peramola (0:00h - 568m) agafem el carrer Frederic Ribó en direcció a l'entrada del poble. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Plaça Josep Roca.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Sortim de la plaça Josep Roca pel carrer Frederic Ribó.

Mot aviat arribem a l'anomenada Font del Gat (0:02h - 572m), la primera font de les moltes que ens trobarem al llarg d’aquest itinerari. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

La Font del Gat.

Deixem enrere aquesta font i gairebé immediatament arribem al safareig de Peramola (0:03h - 573m). En aquest punt hem de seguir cap a l'esquerra (NO), en direcció a Cortiuda. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Safareig de Peramola.

Després de caminar uns 80m, ens trobem amb un trencall a l'esquerra (0:05h -575m): és el "Camí de les Fonts". Un panell explicatiu ens mostra l'itinerari que seguirem i ens dóna algunes explicacions. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Trencall del Camí de les Fonts.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Panell explicatiu del Camí de les Fonts.

El camí, que és molt agradable, comença a remuntar el barranc de Peramola. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Remuntem el barranc de Peramola.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Alguns bancs a la vora del camí.

El camí és molt agradable.

Seguim avançant fins a un pont. En aquest punt el camí fa un gir de quasi 180º a l'esquerra i just després hi ha una desviació a la dreta (0:11h - 575m). Si seguíssim recte avall (esquerra) tornaríem a Peramola per l'altra banda del barranc, és el camí que seguirem després, però abans anirem a visitar algunes fonts que queden barranc amunt (NO). Per tant, nosaltres ara agafem la desviació de la dreta i pugem fins a la carretera. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Pont i gir de quasi 180º a l'esquerra.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Desviació a la dreta per pujar a la carretera.

Panell explicatiu de l'Espai Natural i Protegit de la serra d'Aubenç i Roc de Cogul.

Resseguim la carretera enrere durant uns metres (cap a la dreta) i aviat trobem un caminet a l'esquerra. L’agafem. Ens porta fins a l'Espai Miquel Martí i Pol (0:15h - 578m) on hi ha la Font d'en Vila. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Resseguim la carretera uns metres enrere.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Agafem un caminet que surt des de la carretera cap a l'esquerra.

MIQUEL MARTÍ I POL I PERAMOLA

El poeta Miquel Martí i Pol passava algunes temporades a Peramola. L'Espai Miquel Martí i Pol s'ha erigit en memòria del conegut poeta català. En aquest espai hi ha una pedra, obra de l'escultor Toni Comella, amb un poema de Martí i Pol gravat.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Espai Miquel Martí i Pol.

Poema de Miquel Martí i Pol gravat en una pedra. Escultura de Toni Comella.

Font d'en Vila.

Deixem enrere l'Espai Miquel Martí i Pol i continuem avançant torrent amunt. Aviat arribem a una antiga sínia. Encara uns metres més amunt, hi trobem la Font del Cristo i la Font del Poble (0:17h - 580m). Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Caminem torrent amunt.

Sínia.

Mirada enrere des de la Font del Cristo.

Pel mateix camí, retornem al punt on abans hem creuat el barranc i baixem fins al camí que abans havíem deixat enrere. Avancem ara pel marge dret del barranc fins a la Font del Caner (0:22h - 573m). En aquest punt hi trobem una àrea de descans i diversos panells amb imatges i explicacions sobre la flora i la fauna de l'entorn. Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Àrea de descans de la Font del Caner.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Panell amb imatges de la vegetació típica de la zona.

Font del Caner.

Seguim torrent avall i no triguem en arribar a la Font del Mig (0:27h - 553m). En aquest punt encara hi trobem restes de "La Manteguera", una antiga indústria fundada l'any 1925 per cinc famílies de Peramola on s'elaborava la mantega i el formatge "Pirineus". Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Seguim baixant pel barranc de Peramola.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Avancem pel costat del torrent del barranc de Peramola.

Font del Mig.

Restes de "La Manteguera".

Continuem el nostre camí i arribem a la Font i el pont romànic de la Vila (0:32h - 555m). Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Arribem al pont de la Vila.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Detall al Pont de la Vila.

Pont de la Vila.

Font de la Vila.

Creuem el pont i trobem una pista esportiva descoberta. La rodegem per la seva dreta i a continuació pugem pel camí de la dreta fins al casc antic de Peramola. Rodegem un mur de pedra i seguim per un carrer estret fins a la bonica plaça Josep Roca (0:37h - 568m). Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Pista esportiva.

Les fonts de Peramola (Camí de les Fonts) 1

Pugem cap al casc antic de Peramola.

Casc antic de Peramola abans d'arribar a la plaça Josep Roca.