Estanys de Juclar i pic d'Escobes (2.779m)

Recorregut preciós que ens condueix fins als bonics estanys de Juclar i que podem complementar ascendint al panoràmic pic d'Escobes

Alta (PD)

Rutes d'alta muntanya amb grimpades en terreny exposat i de certa dificultat. Tot i això hi ha força preses per agafar-se. Possibilitat d'arestes i crestes estretes i aèries. L'ús de la corda pot ser necessari en més d'una ocasió. Pendents de 40-45°.

Pont de la Baladosa

Soldeu

Ruta lineal de quasi 14 km de longitud (anada i tornada) que assoleix el pic d'Escobes passant pels estanys de Juclar. Des de la vall d'Incles pugem fins als estanys de Juclar i el refugi de Juclar. A continuació ascendim fins al coll de l'Alba i assolim el cim d'Escobes, de 2.779m d'altitud, per la seva carena. El descens el fem seguint el mateix recorregut de pujada. Fins als estanys de Juclar, l'itinerari està senyalitzat amb punts de pintura de color groc. A partir d'aquí seguim les marques del GRT fins a la collada de Juclar i el coll de l'Alba. A continuació cal seguir les fites de pedres que ens van indicant el millor camí per arribar al cim del pic d'Escobes.

Aquesta ruta ens permet assolir un dels cims més escarpats del Pirineu andorrà, el pic d'Escobes, i descobrir l'estany més gran d'Andorra i un dels més bonics del Pirineu, l'estany de Juclar. La zona que visitem està situada al NE d'Andorra i fa frontera amb França. Aquesta zona i aquest itinerari en particular destaquen per la seva bellesa, els seus paisatges d'alta muntanya, les muntanyes escarpades i la gran quantitat d'estanys d'origen glacial que les envolten. La vall d'Incles es troba dins de la parròquia de Canillo i està situada molt a prop del nucli de Soldeu.

: Pic d'Escobes (2.779m)

: 5:45h en total. 1:15h des del punt d'inici fins a la presa de l'estany Primer de Juclar i 2:00h des d'aquest punt fins al pic d'Escobes. 2:30h per tornar des del pic d'Escobes fins al pont de la Baladosa pel mateix camí.

: Alta (PD). L'itinerari fins als estanys de Juclar supera un desnivell considerable però no té cap dificultat tècnica. A partir d'aquí, l'ascens al pic d'Escobes transcorre per terreny d'alta muntanya, amb trams força aeris i on cal ajudar-se amb les mans per mantenir l'equilibri. L'últim tram d'ascens al pic es fa per un pendent herbós força exposat que acaba amb una grimpada de II per un petit diedre. Cal estar molt atents a l'estabilitat dels blocs de roca.

: Finals de primavera, estiu i tardor, si no hi ha neu.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

· Es pot fer només el recorregut fins als estanys de Juclar si no es desitja fer l'ascensió al pic d'Escobes. En aquest cas la dificultat de l'itinerari es redueix notablement.
· Durant els mesos d'estiu l'accés en vehicle a la vall d'Incles està restringit. Hi ha un transport públic que fa el trajecte a un preu assequible. Més informació a l'oficina de turisme de Canillo.
· Si el terreny està moll, l'últim tram abans d'assolir el cim d'Escobes és perillós.

Per arribar a la vall d'Incles des d'Andorra la Vella, agafem la carretera CG-2 en direcció a França. Passem per Canillo, l'Aldosa, Ransol i el Tarter i, just abans d'entrar a Soldeu, en un revolt a la dreta, agafem a mà esquerra la carretera de la vall d'Incles. La seguim durant 3 km fins al final, on hi ha una zona d'aparcament.
Si venim des de França i/o el Pas de la Casa, travessem el túnel o el coll d'Envalira i baixem per la carretera CG-2 fins a Soldeu. Just passat Soldeu trobem el trencall a la dreta de la carretera de la vall d'Incles. La seguim durant 3 km fins al final, on hi ha una zona d'aparcament.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

El Palau de Gel de Canillo

Al Palau de Gel hi podem trobar una piscina climatitzada, una pista de gel i diverses activitats per fer amb la família que combinen el lleure, l'esport i la gastronomia. Disposa d'una pista de gel olímpica on es pot practicar patinatge sobre gel, jugar un partit de hoquei, practicar kàrting sobre gel o jugar al curling. El Palau de Gel està situat al centre de Canillo.

Museu de la moto de Canillo

El Museu de la Moto de Canillo és el primer museu d'aquestes característiques a Andorra i es va construir per retre homenatge a aquest vehicle. Al museu podrem repassar la història d'aquest vehicle de dues rodes i veure'n els exemplars més mítics i singulars de tots els temps. El Museu de la Moto està situat a 1 km de Canillo en direcció a França, just abans de l'església de Sant Joan de Caselles.

Església de Sant Joan de Caselles

Església romànica que data del segle XI-XII. És un dels edificis romànics més coneguts d'Andorra. Aquesta església destaca per ser l'única església romànica on s'ha trobat un Crist crucificat fet amb estuc. A part de les notables obres i pintures que allotja, en destaca el campanar d'estil llombard, separat del temple principal i unit a ell per un petit passadís. L'església de Sant Joan de Caselles està situada a 1 km de Canillo en direcció a França.

Comencem el recorregut al pont de la Baladosa (0:00h - 1.839m), al final de la carretera de la vall d'Incles. Estanys de Juclar i pic d

Aparcament del pont de la Baladosa, a la vall d'Incles.

Estanys de Juclar i pic d

Bordes a prop del pàrquing del pont de la Baladosa.

Travessem el petit pontet sobre el curs d'aigua i seguim la pista forestal (E) que transcorre paral·lela al riu de Juclar. A banda i banda del camí s'alça un bonic bosc de pi negre amb alguna moixera de guilla i bedolls, i un sotabosc de nerets amb abundància de megafòrbies. Al cap de poc arribem a la cruïlla amb el camí del refugi de Siscaró (0:10h - 1.910m), que deixem enrere a la dreta. Nosaltres seguim les indicacions cap als estanys de Juclar i el pic d'Escobes. Estanys de Juclar i pic d

Cruïlla cap al refugi de Siscaró.

Arribem a un bonic pontet on la pista ampla deixa pas a un camí, ens trobem a l'àrea de pícnic de la font del Travenc, on podem agafar aigua. Seguim ara per l'altre costat del riu de Juclar, guanyant altura progressivament entre el matollar de neret, bàlec i megafòrbies, travessant algun petit bosquet esclarissat de pi negre i superant petits ressalts de gneis, tot seguint sempre les marques de pintura grogues. Estanys de Juclar i pic d

Pont de la font del Travenc.

Estanys de Juclar i pic d

Vaques jaient a la font del Travenc.

Travessem el riu per un pontet de fusta i pugem fins que ens trobem amb les marques blanques i vermelles del GRP que va cap al refugi de Siscaró (0:50h - 2.179m). Deixem aquest camí enrere a la dreta i continuem remuntant la vall, superant un altre ressalt rocós. Arribem a la pleta de Juclar, on hi ha el mirador de la pleta de Juclar, des d'on gaudim d'àmplies vistes sobre la vall d'Incles i la carena que enllaça la tossa de Caraup i el pic de la Coma de Varilles. Deixem el mirador i retornem al camí. Seguim ara les marques de GR, que ens porten a travessar el torrent per un petit pontet de ciment. Estanys de Juclar i pic d

Vista de la vall d'Incles des del mirador de la Pleta de Juclar.

Estanys de Juclar i pic d

Mirador de la Pleta de Juclar.

Ascendim entre ressalts de roca desgastats pel gel de les antigues glaceres que cobrien aquest indret fa milers d'anys fins que arribem a una altra petita esplanada on hi trobem el trencall del GRP cap al refugi de Cabana Sorda (1:10h - 2.241m) i un telenivòmetre. Des d'aquí ja veiem, just per sobre d'un ressalt de roca, les instal·lacions del refugi de Juclar. Estanys de Juclar i pic d

Cruïlla del GRP al telenivòmetre.

Travessem de nou el curs d'aigua, ara canalitzat, i fem els últims metres per un camí empedrat fins a la presa de l'estany Primer de Juclar (1:15h - 2.289m). Estanys de Juclar i pic d

Estany Primer i el pic d'Escobes.

Des d'aquí tenim dues opcions: seguir les marques grogues o les marques blanques i vermelles del GR. Optem per la segona opció i arribem al refugi de Juclar (1:18h - 2.298m). Estanys de Juclar i pic d

Refugi de Juclar.

Seguim ara per un tram més o menys planer, seguint les marques grogues i les marques del GR, tot vorejant l'estany Primer per sobre d'un ressalt. Arribem a un pas equipat amb una corda que ens permet davallar d'aquest ressalt rocós i ens condueix fins a l'estany Segon de Juclar (1:40h - 2.291m). Estanys de Juclar i pic d

Pas equipat sobre l'estany Primer de Juclar.

Estany Segon de Juclar.

Des d'aquest indret, la visió de la retallada cresta del Cilindre d'Escobes i del feréstec pic d'Escobes emmirallant-se en l'aigua de l'estany és colpidora! Estanys de Juclar i pic d

Vistes dels estanys de Juclar i el pic de Siscaró des de la collada de Juclar.

El camí continua en direcció N passant per entre els dos estanys. Després remunta el vessant solà entre el matollar i l'herbei fins a la collada de Juclar (2:05h - 2.437m). Aquí cal estar atents, ja que les marques de GR es bifurquen: unes continuen cap al N, cap al refugi de Rulhe, i les altres cap a l'E, que són les que nosaltres hem de seguir. Val la pena, però, avançar uns metres en direcció N fins a unes grans fites, des d'on gaudim d'una panoràmica esplèndida de l'estany Negre de Juclar i la carena del pic de Rulhe. Estanys de Juclar i pic d

Estany Negre de Juclar i pic de Rulhe des de la collada de Juclar.

Retornem fins al coll i seguim (E) les marques del GRT (GR Transfronterer) que superen uns ressalts i, per pendents herbades, ens guien fins al coll de l'Alba (2:20h - 2.539m). Estanys de Juclar i pic d

Pic de Ruf des del coll de l'Alba.

En aquest punt deixem les marques del GRT que continuen en direcció E cap a l'estany de l'Alba i nosaltres girem a la dreta (S). Ascendim el pendent costerut i pedregós tot seguint les fites que ens condueixen fins al cim del pic de Noé (2.745m). Estanys de Juclar i pic d

Mirant cap al pic de Noé.

Estanys de Juclar i pic d

Impressionants vistes de l'estany de l'Alba i del sector de Rulhe des de prop del pic de Noé.

Superant l'últim tram del pendent pedregós abans de la cresta.

Si ho volem, podem evitar el cim aeri d'aquest pic rodejant-lo pel seu vessant O, tot seguint uns rastres de corriol que esquiven aquest pas. Estanys de Juclar i pic d

El pic d'Escobes i el flanqueig pel vessant francès (O).

Seguim uns rastres de corriol que transcorren pel vessant francès i que ens condueixen als peus de la piràmide rocosa del pic d'Escobes. Estanys de Juclar i pic d

Els estanys de Juclar als peus de la piràmide del pic d'Escobes.

En comptes d'atacar el cim directament, el flanquegem per l'esquerra, tot seguint les fites i els rastres de corriol. Arribem a un punt on els rastres s'enfilen per un pendent herbós i inclinat que ens condueix fins als enormes blocs de gneis de la cresta. Aquest punt és molt exposat (i perillós en cas de pluja). Estanys de Juclar i pic d

El diedre abans d'atènyer el cim del pic d'Escobes.

Superem els blocs ajudant-nos amb les mans i després de superar un petit diedre amb un pas de II, assolim la cresta i el cim del pic d'Escobes (3:15h - 2.779m). Estanys de Juclar i pic d

La fita que ens marca el cim del pic d'Escobes.

Des del cim gaudim de les impressionants vistes sobre els estanys de Juclar i l'Alt de Juclar a l'O, i del pic de la Cabaneta i del Roc Meler al S. Més al SE s'estén el circ de Siscar amb el seu estanyet, ja en territori francès, el pic de Nerassol, el de Regalèssia i el pic de Rulhe, al N. Estanys de Juclar i pic d

El circ de Siscar, el pic de la Cabaneta i el Roc Meler des del pic d'Escobes.

Estanys de Juclar i pic d

Els estanys de Juclar des del cim d'Escobes.

Després d'un merescut descans, emprenem la baixada pel mateix camí per on hem pujat, anant amb molt de compte amb els enormes blocs. Després de desgrimpar el diedre, baixem amb atenció el dret pendent herbós que ens condueix fins a terreny més amable. Estanys de Juclar i pic d

Baixant el dret pendent herbós.

Desfem el flanqueig fins a sota del pic de Noé, que ara evitem per la nostra esquerra, i emprenem la baixada seguint les fites amb atenció. L'impressionant pic de Ruf i la cresta que l'uneix al Rulhe ens queden just al nostre davant. Seguim baixant fins que arribem al coll de l'Alba (4:00h). Estanys de Juclar i pic d

Baixant l'últim tram abans del coll de l'Alba.

Estanys de Juclar i pic d

Espectaculars vistes de l'estany de l'Alba i del pic de l'Alba des del coll.

A partir d'aquí ja s'han acabat les dificultats i desfem el camí d'anada gaudint de les espectaculars vistes dels estanys de Juclar i del pic de Siscaró al fons. Estanys de Juclar i pic d

L'estany Segon de Juclar i el pic de Siscaró.

Arribem als estanys i superem el ressalt rocós pel tram equipat que ens permet vorejar l'estany Primer fins al refugi de Juclar (4:45h). Seguim les marques grogues que ens porten fins a la presa i desfem el camí sense presses i gaudint de la bellesa d'aquest preciós racó del Pirineu andorrà. Passem pel mirador de la pleta de Juclar no sense contemplar per enèsima vegada l'espectacle cromàtic d'aquest indret, i encarem l'últim tram de baixada fins a la font del Travenc. Només ens queda seguir la pista fins al pont de la Baladosa (5:45h - 1.839m).

EL TORB, LA GESTAPO I EL PORT DE FONTARGENTA

Durant la Segona Guerra Mundial, la vall d'Incles i el port de Fontargenta van ser un important punt de pas de refugiats i fugitius que van creuar aquest pas d'alta muntanya en condicions extremes. D'aquests fets, Francesc Viadiu i Vendrell en va escriure un llibre titulat "Andorra, entre el torb i la Gestapo". El llibre narra la història de l'apassionant cadena d'evasió que tenia com a missió salvar els combatents que lluitaven contra la invasió nazi. Posteriorment se'n va fer una mini sèrie que va emetre's per TV3 l'any 2000 i que va popularitzar aquests fets de la història andorrana i europea.

JGE PRADO
07-10-2019 22:16:00h

Jo la vaig fer fins als llacs, i el recorregut a través de la Vall d'Incles és una meravella i sense dificultat tècnica. Travessa bosc, rierols, ponts de fusta .... molt recomanable.

Carles López
20-07-2017 08:18:15h

Jo vaig fer aquest excursió fins els estanys amb les meves filles (6 i 10 anys) i val molt la pena.