Circular pels cingles i el pla d'Aiats

Descobrim un bell racó del Cabrerès entre cingles, masies i boscos encantats

+460 m / -460 m

3:45 h

906 m

C-153 / Camí Ral de Vic a Olot

1.289 m

Cantonigròs

Ruta parcialment circular de poc més de 8 km de longitud que comença als afores del poble de Cantonigròs i ressegueix la riera d’Aiats cap al N fins al mas d’Aiats i, més endavant, el coll d’Aiats. En aquest punt, girem cap al SE i assolim el fabulós pla d’Aiats, un altiplà situat sobre la cinglera que travessem fins al seu mirador. Fem la tornada agafant un baixador que surt des de les cabanes d’Aiats i supera el grau de l’Escaleta. Descendim fins al mas d’Aiats, on enllacem amb el camí que hem fet de pujada, i desfem el camí de la riera d’Aiats fins a Cantonigròs.

El pla d'Aiats és una plataforma acinglerada de més de 3 km que forma part de la serra de Cabrera, a la serralada Transversal Catalana -que enllaça la serralada Prelitoral amb el Pirineu-. L’altiplà d’Aiats, a uns 1.300 m d’altitud, dibuixa una silueta amb un perfil molt característic que és fàcilment identificable des de la plana i que esdevé un referent paisatgístic. Es troba situat a l’extrem nord-oriental d’Osona, concretament a la subcomarca natural del Cabrerès, coneguda també com a Collsacabra. En aquest territori poc poblat contrasten els prats verds amb les cingleres calcàries que, en dies de boira, sobrevolen les planes fèrtils i que són, alhora, fantàstiques talaies des d’on albirar des del Pedraforca fins al Canigó. La proposta de ruta que us presentem té com a gran al·licient assolir l’altiplà del pla d’Aiats i gaudir de les grans vistes que ens ofereix.

: 3:45 h en total. 0:10 h des del punt d’inici fins al pont de la Rotllada, 0:30 h des del pont de la Rotllada fins al trencall de la masia d'Aiats, 0:45 h fins al coll d’Aiats, 0:30 h des del coll d’Aiats fins al pla d'Aiats, 0:20 h per travessar el pla fins al mirador del pla d'Aiats, 0:20h des del mirador fins al grau de l'Escaleta, 0:20h per baixar fins a la masia d'Aiats, 0:50 h des de la masia d’Aiats fins al punt d'inici.

Podem arribar a Cantonigrós des de Vic (Osona) o des de Sant Esteve d’en Bas (Garrotxa). Des de Vic hem d’agafar la carretera C-153 en direcció a Rupit. Després de passar Roda de Ter, continuem cap a l’Esquirol i Cantonigrós. Des de Sant Esteve d’en Bas hem d’agafar la carretera C-153 en direcció a Vic, passem pel coll de Condreu, deixem Rupit enrere i, després del coll del Bac, arribem al Cantonigrós. El punt exacte d’inici de la ruta és en el creuament de la carretera C-153 amb el Camí Ral de Vic a Olot, a l’aparcament del restaurant Can Puntí.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport de la Diputació de Barcelona.

La ruta comença al (1) creuament C-153 / Camí Ral de Vic a Olot (0:00 h - 925 m), als afores del poble de Cantonigròs, just en el punt on actualment hi ha el restaurant Can Puntí. Cantonigròs és un nucli de població del municipi d’Esquirol que té el seu origen en un hostal fundat pel gascó Antoni Prat -també anomenat “Toni Gros”- per acollir els viatgers que recorrien el camí de Vic a Olot. Des d’aquest mateix indret ja podem distingir, al fons, en direcció NE, l’espectacular serra de Cabrera, el Morral de Caselles i els cingles d’Aiats, cap a on ens dirigim.

Agafem el camí que surt en direcció N-NE i avança en lleugera baixada en paral·lel a la carretera, per la seva esquerra, en direcció a l’Esquirol.
 Circular pels cingles i el pla d

Comencem l’excursió, al fons podem distingir la cinglera del pla d’Aiats.

Vistes al santuari de Cabrera, el coll del Bram i el puig dels Llops.

Després d’uns 400 m, el camí desemboca a la carretera, la creuem i passem a l’altra banda. Caminem pel cantó dret del pont de la Rotllada fins que arribem al trencall senyalitzat on comença el (2) camí d’Aiats (0:10 h - 911 m).

Aquest camí ens endinsa a una zona rural de pastures i masos protegits per unes cingleres imponents que, mica en mica, ens aniran abraçant. Així, doncs, en aquest tram planer no és difícil veure ramats d’ovelles o vaques pasturant o desplaçant-se pausadament. Si es fa la ruta amb gos, caldrà portar-lo lligat per evitar problemes amb el bestiar. Avancem còmodament per la pista de terra, per la que només és permesa la circulació motoritzada a veïns i serveis, i que va guanyant altura molt a poc a poc.
 Circular pels cingles i el pla d

La pista que avança del Camí d’Aiats és molt còmoda.

Deixem enrere els trencalls a la casa Caselles i la seva granja, nosaltres seguim recte vorejant el turó del Morral de Caselles (1.116 m) i el pla del Sitjar per les seva base. Arribem a un cartell que ens informa que entrem a l’interior de l’Espai Natural Protegit del Collsacabra, espai natural a cavall de les comarques d’Osona, la Selva i la Garrotxa on conviuen elements naturals com les rouredes, el picot verd i les orquídies amb activitats humanes com la ramaderia extensiva. Circular pels cingles i el pla d

Panell informatiu sobre l’Espai Natural Protegit del Collsacabra.

Circular pels cingles i el pla d

Avancem per la pista que ressegueix la riera d’Aiats.

Arribem al (3) trencall de la masia d’Aiats (0:40 h - 964 m), on deixem el camí d’Aiats que gira a la dreta (E) cap a la masia, per on tornarem. Nosaltres hem de continuar recte (N) resseguint la riera d’Aiats en direcció al coll d’Aiats. El camí comença a ascendir de manera més directa a través d’una bella fageda, que ens aporta frescor si fem la ruta a l’estiu, ens regala un increïble mosaic cromàtic si fem la ruta a la tardor, ens fa caminar sobre una tova catifa de fulles a l’hivern i ens il·lumina amb els seus verds intensos a la primavera. A mesura que anem guanyant altura i anem fent llaçades, el bosc espès s’intercala amb algun tram més esclarissat des d’on podem veure tot el tram que estem pujant. Circular pels cingles i el pla d

Una fita força gran ens marca el camí.

Circular pels cingles i el pla d

Tram ombrívol en el camí de pujada.

En el darrer tram d’ascensió, el camí s’encaixona a la coma d’Aiats. Continuem pujant per aquest paratge fantàstic i passem a tocar del (4) coll d’Aiats (1:25 h - 1.190 m). Uns metres abans d’assolir aquest coll, trobem una bifurcació senyalitzada a la dreta (SE) que agafem, ens dirigim cap al pla d’Aiats. Per tant, deixem enrere a l’esquerra el camí que ens portaria fins al coll del Bram i el santuari de Cabrera.  Circular pels cingles i el pla d

Cartell indicatiu “Cabrera - Pla d’Aiats - Cantonigrós”.

Seguim ascendint per un camí ombrívol i molt agradable que flanqueja per sota el puig Flabiol (1.281 m) i que acaba situant-nos a la carena de la serra. Fem un petit tram de baixada i desemboquem a una zona amb un paisatge més obert on planegem, ara sí, per sobre de l’imponent cinglera que abans hem vist des de sota. Hem arribat, doncs, al (5) pla d’Aiats (1:55 h - 1285 m).  Circular pels cingles i el pla d

Les fagedes del Cabrerès, un dels senyals d’identitat d’aquesta zona.

Circular pels cingles i el pla d

Avançant pel pla d’Aiats, amb un paisatge dominat per les falgueres.

Avancem pel bell mig de l’altiplà en direcció SE a través d’un paisatge dominat, sobretot, per la falguera, el boix, el pi roig i algun exemplar d’arbre caducifoli. No tenim unes bones vistes de l’entorn ja que ens trobem al bell mig del pla i la cinglera encara ens queda lluny; a més a més, els arbres que envolten tot l’altiplà ens dificulten la visibilitat. Descartem el trencall a la dreta de les cabanyes del Pla d’Aiats (és per on tornarem) i seguim recte travessant tot l’altiplà i anant a buscar la punta situada al seu extrem SE. Arribem finalment Morral del Pla Xic, on trobem el (6) mirador del Pla d’Aiats (2:15 h - 1.285 m), una senyera i un pal amb un escrit de Miquel Martí i Pol ens donen la benvinguda. No és estrany veure algun que altre voltor que, en les hores que el sol escalfa, aprofita els corrents tèrmics ascendents que es creen en aquests territoris calcaris tan estètics. Aquest punt és un fantàstic mirador de tota la zona nord-oriental d’Osona, del Cabrerès, les Guilleries i de tota la plana de Vic i, en dies clars, també podem distingir a l’horitzó diversos cims pirinencs (Pedraforca, Canigó...) i de la serralada Prelitoral. Les vistes panoràmiques que tenim ens mostren un mosaic agroforestal de camps, boscos, masies i cingleres. En dies de boira baixa, en canvi, ens podem imaginar flotant sobre un mar de núvols infinit. Circular pels cingles i el pla d

Mirador del Pla d’Aiats.

Circular pels cingles i el pla d

Escrit de Miquel Martí i Pol.

Vistes des del mirador del Pla d’Aiats.

Després de gaudir de les esplèndides vistes, reprenem la ruta desfent un petit tram de camí fins al trencall de les cabanyes del Pla d’Aiats, que ara ens queda a l’esquerra de la marxa. Les cabanyes del Pla d’Aiats són una masia -actualment en ruïnes- que es va construir després de la Guerra Civil Espanyola i que es va abandonar poc després, cap a l’any 1955. Circular pels cingles i el pla d

Cabanyes del Pla d’Aiats.

Seguim en baixada pel corriol marcat i en direcció SO, estem resseguint un dels contraforts que davallen del pla d’Aiats. El descens és dret i entretingut i ens ha de conduir fins a la masia d’Aiats. Abans, però, hem de superar les Escales d’Aiats -punt conegut també com grau de l’Escaleta o grau de la Serrica-, un curt tram d’esglaons irregulars de pedra que salven un important desnivell. En aquest tram hem d’anar en compte, però gaudim de punts espectaculars amb passos arran de paret que ens ofereixen estampes inoblidables. Circular pels cingles i el pla d

Baixant pel grau de l’Escaleta.

HISTÒRIA SOBRE EL GRAU DE L’ESCALETA

El va fer una colla d'homes de Cantonigròs: Josep Crosas i Llover, Ramon Crosas i Llover i Josep Codina. El cap de colla era en Josep Crosas i Llover. Es conserva una auca que explica aquesta gesta: "Fa una colla d'anys per pujar al Pla d'Aiats i a Cabrera tot eren paranys. Fins que va arribar en Josep Crosas i va canviar les coses. Una colla d'homes va contractar i la muntanya van dinamitar, etc.".

Font: https://patrimonicultural.diba.cat

Grau de l’Escaleta.

Vistes al fons de la vall, amb la masia d’Aiats.

Vistes als cingles d’Aiats durant la baixada cap a la masia d’Aiats.

Finalment, el camí desemboca a la zona de pastures que hi ha a peu de la cinglera i on trobem la masia d’Aiats, una casa ja documentada al segle XII i que conserva una coberta de teula àrab, un arc de mig punt adovellat i finestres fetes amb carreus ben escairats. Aquest mas, situat a la base del cingle, s’integra perfectament en aquest entorn tranquil i acollidor. Circular pels cingles i el pla d

Masia d’Aiats.

Circular pels cingles i el pla d

Entorn de la masia d’Aiats, situada als peus dels cingles d’Aiats.

La tardor, una època meravellosa per fer aquesta ruta pel Cabrerès.

Seguint el camí que voreja la casa desemboquem a la pista -el camí d’Aiats- que hem fet a l’anada i que ara agafem de baixada (S). Avançant per aquesta via arribem al pont de la Rotllada i, seguidament, a l’entrada de Cantonigrós, al (1) creuament de la C-153 / Camí Ral de Vic a Olot (3:45 h - 925 m), punt d’inici i final d’aquesta bonica excursió. Circular pels cingles i el pla d

Camí de tornada que va del pont de la Rotllada fins a Cantonigrós.