Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells

Descobrim l'espectacular morfologia glacial dels circs muntanyosos que envolten i defineixen la zona de Grau Roig

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

Pàrquing El Cubil - Grau Roig

Soldeu

Ruta circular de poc més de 10 km de longitud que ressegueix la cresta del circ dels Colells. El camí, que s'inicia a Grau Roig i puja al pic de Montmalús, continua cap al circ dels Colells i retorna al punt d'inici. L'itinerari està senyalitzat fins a l'estany de Coma Estremera i, fins al pic de Montmalús, anem trobant fites de pedres en un camí ben fresat. A partir de la collada de Montmalús i durant tot el recorregut per la cresta fins a la portella de Joan Antoni anirem trobant rastres de corriol i alguna fita, però es tracta d'un camí molt poc freqüentat. Des de la portella fins a Grau Roig hi ha bona senyalització. És un itinerari d'alta muntanya amb trams aeris i exposats de cresta però sense dificultats tècniques remarcables.

Aquest itinerari ens permet observar la morfologia glacial dels circs que envolten la popular zona de Grau Roig. Ascendim al pic de Montmalús i resseguim la cresta del circ dels Colells tot gaudint de molt bones vistes i tranquil·litat. El pic del Montmalús i el circ dels Colells estan situats al SE d'Andorra, al límit fronterer amb Espanya i també molt propers a la frontera francesa. Aquest cim, juntament amb el conegut circ de Pessons, forma la capçalera del riu Valira d'Orient. Aquesta zona es caracteritza per les imponents parets verticals de roca granítica i la munió d'estanys que hi trobem, testimonis de les antigues glaceres que van modelar aquest paisatge. Durant l'itinerari podem observar els importants contrastos entre els vessants N, escarpats i rocosos, i els vessants S, suaus i herbosos.

: Pic de Montmalús (2.781m), pic dels Colells (2.744m), pic de la Portella dels Colells (2.773m) i pic de la Portella de Joan Antoni o de Serra Seca (2.776m).

: 4:00h en total. 1:35h des del punt d'inici fins al pic de Montmalús, 1:25h per recórrer tot el circ dels Colells fins a la portella de Joan Antoni i 1:00h per tornar a Grau Roig.

: Alta (F). L'itinerari transcorre per terreny d'alta muntanya. Alguns trams de la cresta són força aeris i exposats, però en condicions climatològiques normals no té cap dificultat tècnica. En algun pas ens hem d'ajudar de les mans per mantenir l'equilibri.

: Finals de primavera, estiu i tardor. Si no hi ha neu.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Fins al pic de Montmalús l'itinerari és apte per qualsevol persona mitjanament entrenada. A partir d'allà, tot i ser un itinerari assequible pel desnivell i la distància a superar, no és apte per tots els públics, ja que transcorre per una cresta força aèria i per terreny d'alta muntanya. És recomanable tenir experiència en aquests tipus de terrenys.

A Andorra la Vella prenem la carretera CG-2 que puja cap al Pas de la Casa i la frontera amb França. Passem per les poblacions d'Encamp, Canillo i Soldeu, entre d'altres. Abans de començar a pujar el Port d'Envalira, a l'alçada de la boca sud del túnel d'Envalira, agafem a mà dreta la carretera d'entrada a l'estació d'esquí de Grau Roig (Grandvalira). Des del pàrquing gran i principal "Grau Roig" travessem el riu per un pont i baixem al pàrquing inferior "El Cubil" on deixem el cotxe. Ambdós aparcaments són gratuïts.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

• Via ferrada Bony d´Envalira
    Via ferrada Bony d'Envalira

Coneguda via ferrada d'alta muntanya amb aproximació des de l'estació d'esquí de Grau Roig i final al cim del Bony d'Envalira. L'aproximació és d'1h i la duració de la via d'unes 2h. La seva dificultat és d'AD-. Al pàrquing de Grau Roig hi ha un panell amb informació sobre la mateixa.

Sector Grau Roig a Grandvalira

Aquest sector del gran domini esquiable de Grandvalira destaca per la qualitat de la seva neu i pels seus paisatges. A diferència dels altres sectors, Grau Roig no té zona residencial. Nombroses activitats completen l'oferta tradicional d'esquí: trineus de gossos, raquetes de neu, motos de neu,...

Coordenades GPS: 42.5300443º 1.6982015º

• Port d´Envalira i Pas de la Casa
    Port d'Envalira i Pas de la Casa

El Port d'Envalira separa Grau Roig del Pas de la Casa. Aquesta zona, Pas de la Casa, és una de les més populars d'Andorra per sopar, sortir de festa i ballar. També es considera una de les millors zones per anar de compres.

El Museu Etnogràfic de Cal Cristo

La visita a Cal Cristo ens permetrà conèixer com era la vida d'una família pagesa andorrana humil a finals del segle XIX. Podrem veure les eines que utilitzaven per treballar la terra, el celler i el rebost. També veurem la cuina amb la llar de foc, la sala i les habitacions de la casa, amb els mobles i els estris que utilitzaven en la seva vida quotidiana. La casa està situada al bell mig del poble d'Encamp.

Sant Romà de les Bons

Església d'estil romànic llombard, consagrada l'any 1164. Té planta rectangular i absis semicircular. Conserva encara un campanar d'espadanya de dos ulls i la porta d'entrada decorada amb un fris de dents de serra. Posteriorment se li va afegir un porxo, des d'on es pot gaudir d'una bona panoràmica d'Encamp i de la vall. A l'interior encara es veu l'altar original amb una reproducció de les pintures romàniques que actualment es conserven al Museu Nacional d'Art de Catalunya a Barcelona. Està situada al veïnat de les Bons, a tocar d'Encamp.

• Museu Nacional de l´Automòbil
    Museu Nacional de l'Automòbil

Situat al vell mig del poble d'Encamp aquest museu ofereix la possibilitat de contemplar una magnífica mostra d'automòbils, alguns d'ells peces úniques, des dels primers vehicles a vapor fins a cotxes de la dècada dels 70. Al museu també hi podrem veure motocicletes d'època i bicicletes antigues.

Comencem l'itinerari a l'aparcament El Cubil de l'estació de Grau Roig (0:00h - 2.103m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Pàrquing El Cubil.

Sortim de l'aparcament i travessem el riu Valira d'Orient. Aquí encara és un torrent, ja que estem just en el seu naixement. Seguim la pista en direcció S passant per les instal·lacions de l'estació d'esquí i els telecadires de Grau Roig. Al cap d'uns centenars de metres agafem l'ampla pista que puja cap al restaurant de Pessons (0:05h - 2.106m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Pista que puja cap al restaurant del Llac de Pessons.

Uns 200m més amunt agafem, a mà esquerra, una pista secundària senyalitzada amb punts blaus (0:10h - 2.135m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Pista secundària.

Seguim aquesta pista forestal, passem una instal·lació de neu artificial i anem guanyant altura envoltats d'un bonic bosc de pi negre i neret. Arribem a un petit replà just abans d'una gran pujada equipada amb canons de neu. Prenem un corriol (0:20h - 2.202m) a la dreta tot seguint les marques de pintura blaves que pugen per entremig del bosc. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Estany Primer i pics del Cubil amb el restaurant.

Guanyem desnivell ràpidament i arribem a l'estany Primer de Pessons (0:30h - 2.296m). Al darrera s'alça la majestuosa silueta del pic Alt de la Cubil i del pic Baix i, a mà dreta, veiem el restaurant de Pessons. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Estany Primer de Pessons i circ de Pessons.

Seguim cap a l'esquerra, resseguint les aigües de l'estany fins al seu desguàs, on trobem la cruïlla GR 7 - GRP (0:32h - 2.297m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Cruïlla GR 7 - GRP i camí cap a la collada de Montmalús.

Deixem el ramal que marxa en direcció O i continuem seguint les marques blanques i vermelles del GR 7 en direcció a la collada de Montmalús. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

GR 7 travessant el desguàs de l'estany Primer.

Travessem el desguàs de l'estany saltant de pedra en pedra i enfilem una forta pujada fins que arribem a un collet i a l'estany de Coma Estremera (0:50h - 2.383m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Molleres camí a l'estany de Coma Estremera.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Estany de Coma Estremera i pic de Montmalús.

Travessem una pista i prenem el camí cap a la collada de Montmalús. Pocs metres més endavant trobem un monument dedicat a Albert Viladomat, mort en una allau l'any 1999, mentre practicava heliesquí al pic de Pla de l'Estany. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Vistes cap a la collada de Montmalús.

Continuem ara pel corriol que va guanyant alçada progressivament, deixant enrere les bosquines de pi negre i enfilant-nos per l'herbassar amb roques granítiques escampades per tot arreu. Anem seguint les fites i un camí molt fresat, fins que assolim sense dificultats la collada de Montmalús (1:25h - 2.705m), on hi ha un monument del Club Moto Neu d'Andorra. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Collada de Montmalús.

Girem a la dreta i seguim la carena en direcció O. Un camí evident i sense dificultats ens condueix fins al cim aplanat i herbós del pic de Montmalús (1:35h - 2.781m). Just a l'altra banda, al vessant S de la carena, s'estén el circ de Montmalús i el bonic estany de Montmalús, amb el pic de la Muga al fons, ja en terres de la Cerdanya. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Arribant al cim del pic de Montmalús.

Les vistes panoràmiques des del cim són espectaculars: cap al N, d'on venim, podem contemplar tota la zona de Grau Roig. Més a l'O destaquen els pics del Cubil i Ensagents, que s'uneixen amb el pic de Pessons i la retallada cresta de Ríbuls, formant el circ glacial de Pessons. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Circ de Pessons des del pic de Montmalús.

Al S, al vessant cerdà, veiem l'ample circ de Montmalús, de morfologia més amable. L'estampa està presidida per l'estany de Montmalús amb el seu refugi lliure i el pic de la Muga i la Tosseta de Vallcibera al fons. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Estany de Montmalús i pic de la Muga.

Cap a l'E hi tenim el circ dels Colells, talment un amfiteatre de grans dimensions amb parets verticals al seu vessant N i pendents suaus i cobertes pel prat alpí al seu vessant S. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Circ dels Colells.

Després de contemplar aquest paisatge impressionant, deixem el cim i retornem a la collada de Montmalús (1:40h). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Pujant al pic dels Colells.

Seguim ara les traces d'un corriol que s'enfila pel llom herbós en direcció E fins al pic dels Colells (1:45h - 2.744m), coronat per un amuntegament de blocs de granit. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Davallant cap a la portella dels Colells.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

El vessant meridional del circ dels Colells.

Davallem per un pendent més dret, seguint el fil de la cresta i buscant rastres de corriol i alguna fita, fins a la portella dels Colells. Des d'aquí gaudim de l'espectacle rocós que forma el circ dels Colells, amb els tres estanyets que encara hi resten. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

El vessant N del circ dels Colells.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Prop de la portella dels Colells.

Encarem una nova pujada seguint traces de sender que ens porten fins a la cota 2.721m. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Blocs de granit a la cota 2.721m.

Baixem suaument i a continuació tornem a pujar seguint un corriol més marcat que ens porta al pic de la Portella dels Colells (2:15h - 2.773m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Arribant al cim del pic de la Portella dels Colells.

A partir d'aquí comença la part més escarpada de la cresta del circ dels Colells, que superarem sempre pel seu vessant meridional (S), sense perdre gaire altura. Davallem novament i seguim unes fites que ens marquen els millors passos. Anem flanquejant la cresta rocosa pel seu vessant S, pocs metres per sota del fil. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Encarant la part més escarpada de la cresta.

Superem un tram herbós i força dret, sempre pel vessant S. Cal parar molta atenció, especialment si el terreny està moll. Seguim atentament les traces de corriol, força perdedores, amb la visió dels tres petits estanyols al fons de la vall, al vessant solell. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Tres estanyets al vessant S del circ dels Colells.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Flanqueig al circ dels Colells.

Quan arribem al contrafort que baixa cap al S i tanca la coma, remuntem el pendent herbós i retornem al fil de la cresta. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Boixerola.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Arribant al pic de la Portella de Joan Antoni.

A partir d'aquest punt avancem altre cop pel fil de la cresta i encarem l'última pujada fins al pic de la Portella de Joan Antoni (2:40h - 2.776m), sempre evitant les dificultats pel vessant solell. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Pic de la Portella de Joan Antoni.

A partir d'aquí s'acaben les dificultats. Descendim per un camí força definit, passem per la cota 2.734m i davallem fins a la portella de Joan Antoni (2:55h - 2.677m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Tram ample de cresta a la cota 2.734m.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Estany d'Engaït, pic d'Engaït i pics d'Envalira.

Portella de Joan Antoni i pic d'Engaït.

Enorme fita que marca la portella de Joan Antoni.

Girem cap al N i al cap d'un parell de minuts arribem a l'enllaç amb el GR 7. Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Enllaç amb el GR 7.

Baixant cap a Grau Roig.

A partir d'aquí ja només ens queda seguir les marques blanques i vermelles del GR en direcció N, amb la visió de les infraestructures de les pistes d'esquí de Grau Roig al fons de la vall. Deixem l'herbassar i entrem en una zona amb pendents més forts, coberta de nerets i força rocosa. Finalment arribem a una pista (3:30h - 2.319m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Vistes del circ de Pessons baixant cap a Grau Roig.

Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Molleres del circ dels Colells.

Deixem aquí les marques de pintura del GR 7 i seguim la pista cap a la dreta, en direcció N, fins al fons de la vall. Travessem diversos telecadires i instal·lacions de l'estació d'esquí i arribem al punt d'inici i final de l'excursió, a l'aparcament El Cubil de l'estació d'esquí de Grau Roig (4:00h - 2.103m). Pic de Montmalús (2.781m) i circ dels Colells 1

Camí evident que ens porta fins a l'aparcament de Grau Roig.

LA GLACERA ROCALLOSA DELS CIRC DELS COLELLS

Les anomenades glaceres rocalloses són dipòsits morrènics en forma de llengües, lloms i solcs, constituïts per acumulacions de blocs angulosos i de dimensions força regulars. Aquestes formacions pertanyen a l'última fase de les glaciacions, quan les glaceres van començar el seu retrocés lent però imparable, fa entre 10.000 i 11.000 anys. Als Pirineus tenim clars exemples d'aquestes formacions a les zones d'alta muntanya i Andorra és l'indret ideal per observar aquesta morfologia glacial. Els circs de parets abruptes i sovint quasi verticals, en forma d'amfiteatre, sovint envolten tota una àrea de grans acumulacions de pedres que es van formar quan les glaceres que cobrien aquestes muntanyes van començar a retirar-se. Durant tot l'itinerari pel circ dels Colells, podem observar aquest fenomen i imaginar-nos com era aquesta zona quan el gel de la glacera del Valira d'Orient encara cobria aquestes valls de l'alta muntanya pirinenca.