El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí

Excursió amb força desnivell a un dels cims més esplèndids de la vall de la Vansa

Entrada de Josa de Cadí

Josa de Cadí

Caminada lineal de 8 km de longitud (anada i tornada) que ens porta fins al capdamunt del Cadinell (2.113m), senyalitzada amb marques blanques i vermelles del GR 150.1. L'itinerari transcorre per camins ben trepitjats fins al coll de Jovell i, des d'aquest punt fins a l'avant-cim, discorre per un corriol perdedor i amb molta pujada. Es tracta d'una excursió adequada per a persones amb certa experiència en muntanya, donat que el desnivell a superar és considerable.

L'itinerari comença a l'aparcament que hi ha just a l'entrada del bell llogarret de Josa de Cadí. Des d'aquí és ben visible el cim del Cadinell, esvelt i estètic. Creuem la carretera que uneix Josa amb Tuixent i comencem a pujar per una pista. Al cap d'uns metres trobem un corriol que puja fent drecera fins a l'església romànica de Santa Maria i que segueix ascendint fins al coll de Jovell. A partir d'aquí el terreny accentua el seu desnivell i, per camí menys definit però marcat amb fites, arribem a l'aresta cimera. Des d'aquí es veu perfectament el poble de Tuixent i el Pedraforca. Seguim a l'esquerra per l'aresta fins al cim del Cadinell, una talaia privilegiada de la cara sud de la serra del Cadí. Retornem a Josa de Cadí desfent el camí de pujada.

: 3:30h en total: 2:15h des del punt d'inici fins al cim del Cadinell i 1:15h per tornar a Josa de Cadí pel mateix camí.

: Notable. La ruta no presenta cap dificultat tècnica però en algun tram el camí s'enfila vigorosament.

· Serra del Cadí. 1:25.000. Editorial Alpina.

: Cal tenir en compte que no ens podrem abastir d'aigua durant l'excursió.

Podem arribar a Josa de Cadí des del Berguedà, des del Solsonès o des de l'Alt Urgell.

Des del Berguedà, agafem la carretera C-16 (eix del Llobregat) fins passat el pantà de la Baells. Just abans d'arribar a Guardiola de Berguedà prenem la carretera B-400 en direcció a Saldes i Gósol. En aquesta població la carretera canvia de numeració, ara seguim la C-563 fins a Josa de Cadí. Aparquem a l'entrada del poble, en un aparcament al costat d'una zona de pícnic.

Des del Solsonès, a Sant Llorenç de Morunys agafem la carretera C-462 que puja per la Coma fins al coll de Port i a continuació baixa fins a Tuixent. En aquesta població agafem la carretera C-563 fins a Josa de Cadí.

Des de la Seu d'Urgell agafem la carretera C-462 que s'enfila cap a Cerc, Ges, Adraén, Fórnols i Tuixent. En aquesta població agafem la carretera C-563 fins a Josa de Cadí.

Carrer de la Font, nº 5, 25717 Josa de Cadí
    A Josa de Cadí, dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró i al bell mig de la vall de la Vansa, hi trobem el restaurant Ca l'Amador, on podem gaudir d'una cuina personal i atrevida que conserva, alhora, tota la força i tradició de la cuina de muntanya. No us el perdeu!
    Can Boix, s/n, 25790 Peramola
    Als peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.

El castell de Gósol

El castell de Gósol està ubicat dalt d'un petit turó que domina la vila de Gósol. Del recinte, que ja existia al segle XI dominant una de les rutes de pas de la Catalunya central vers la Cerdanya i el Llenguadoc, només es conserven algunes restes de la muralla que tancava el costat de tramuntana.

Centre Picasso de Gósol

El Museu Municipal de Gósol acull el Centre Picasso, on es mostren reproduccions de les obres més significatives que Pablo Picasso va pintar l'any 1906, amb 24 anys, durant la seva estada a Gósol amb la seva companya Fernande Olivier, i que actualment s'exposen als museus més importants del món. Més informació: Ajuntament de Gósol (973 370 055 / ajuntament@gosol.ddl.net).

Museu de les Trementinaires

Aquest museu de Tuixent ens permet descobrir qui eren les trementinaires, quines herbes i remeis elaboraven i com organitzaven les seves rutes a peu per comercialitzar els seus productes arreu de Catalunya. Al poble, també hi trobarem un jardí botànic i un jardí urbà.

El ball de les Cosses de Gósol

El ball de les Cosses de Gósol és una dansa tradicional que es balla Gósol per la Festa Major, el 15 d'agost, i és l'element folklòric més conegut i popular del poble. Durant el ball, els dansaires fan diversos moviments i passos per parelles, en rotllana i de quatre en quatre.

• Estació d´Esquí Nórdic de Tuixent - La Vansa
    Estació d'Esquí Nórdic de Tuixent - La Vansa

L'estació d'esquí nòrdic de Tuixent - la Vansa ens ofereix 30 km de circuits variats per a practicar esquí de fons i/o fer circuits amb raquetes de neu enmig de boscos d'avets que caracteritzen el paisatge. La vall de la Vansa és encara un lloc per descobrir!

• Els artesans d´Ossera
    Els artesans d'Ossera

En els darrers anys, el petit nucli d'Ossera ha esdevingut un petit mercat permanent d'artesania. Aquí hi trobarem petits productors locals, com per exemple la premiada formatgeria Serrat Gros o les melmelades Cal Casal i diversos artistes que s'han instal·lat aquí i exposen la seva obra.

Comencem la ruta a l'aparcament de l'entrada de Josa de Cadí (0:00h - 1.393m). Després de delectar-nos amb la visió del poble, encimbellat dalt d'un turó i dominant la vall, iniciem la ruta. Travessem la carretera que uneix Gósol amb Tuixent, la C-563, i prenem una pista ampla i ben fressada en direcció al Cadinell, que queda sobre nostre. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

El Cadinell i Josa de Cadí des del Camí dels Bons Homes, que uneix Tuixent amb Gósol.

Al cap de pocs metres d'haver iniciat la caminada trobem un corriol, marcat amb marques blanques i vermelles del GR 150.1 que ens indiquen el camí a seguir. Prenem aquest corriol a mà dreta. Aquest GR recorre tot el Cadí i el Moixeró per la carena, però això ho deixem per una altra ocasió. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Vistes del Cadinell i l'església de Santa Maria des de Josa de Cadí.

En pocs minuts som a l'església de Santa Maria de Josa (0:10h - 1.425m), inclosa dins l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Aquesta església, avui capella, està datada del segle XII amb clares influències del segle anterior. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Porta d'entrada de l'església romànica de Santa Maria de Josa.

Seguim pujant pel corriol que creua els camps de darrera de l'església. Continuem amunt seguint les marques de GR per un camí ben marcat, sota la mirada de la cara sud de la serra del Cadí, que ens queda a la nostra dreta. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Marques de GR durant el tram de camí que puja fins al coll de Jovell.

El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Josa de Cadí sota nostre, mentre anem pujant cap al coll de Jovell.

En clara direcció N, creuem una mena de llit de riera, actualment seca. A partir d'aquí el camí transcorre paral·lel a la pista que puja de Josa fins al coll de Jovell (encara que no la veiem). El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Tram de camí que transcorre pel llit d'una riera seca. Al fons treu el nas el Pedraforca.

Passem a tocar de la pista que intuíem i seguim amunt, ara ja veiem el coll de Jovell. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Pel camí anem trobant genciana (Gentiana acaulis).

El coll de Jovell (1:15h - 1.792m) és el punt divisori del Cadí i el Cadinell, un bon lloc per descansar i gaudir de les vistes de l'entorn. Val la pena fer una parada per agafar forces, la pujada que ens queda és un pèl feixuga. A partir d'aquí deixarem la pista que segueix cap a Cornellana. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Caminet que s'endinsa al bosc de Jovell.

Prenem un corriol poc fressat que neix a l'O (a la nostra esquerra) i que després discorre cap al SO i s'endinsa en el bosc. Mica en mica ens anem enfilant, flanquejant el Bosc de Jovell. La pujada és forta dins del bosc, amb petites grades herboses. Les fites ens ajuden a orientar-nos, tot i que és fàcil perdre-les de vista. En el cas de perdre-les hem de seguir amunt amb tendència a l'esquerra, per anar a cercar una mena de canal herbosa que ens porta fins a l'aresta cimera. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Dins el bosc de Jovell trobem molts líquens.

Des de l'aresta cimera (2:00h - 2.072m) tenim unes vistes esplèndides de la vall de la Vansa, el poble de Tuixent i el Pedraforca. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

El vessant sud de la serra del Cadí, molt menys abrupte que el nord.

El poble de Tuixent.

Les vistes cap a Tuixent i el coll de Port, en direcció al Solsonès. Al fons es veuen les pistes d'esquí de Port del Comte.

Seguim cap a l'E, ara sense dificultat. Trobem traces de camí i alguna fita però la direcció a seguir és inequívoca. Finalment assolim el cim del Cadinell (2:15h - 2.113m). Des d'aquí tenim una panoràmica excepcional, amb el Pedraforca com a teló de fons. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Cim del Cadinell, de 2113m d'altitud.

EL PEDRAFORCA

El Paratge Natural d'Interès Nacional del Massís del Pedraforca és una de les zones naturals més emblemàtiques de Catalunya, amb un entorn geològic únic. La muntanya, a més de ser un indret de gran riquesa biològica, és un dels símbols de l'excursionisme a casa nostra. La seva silueta ha estat fotografiada des de tots els angles, convertint-se així en part imprescindible de l'imaginari col·lectiu.

El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Vistes des del cim. A baix podem veure Josa de Cadí i, al fons, el Pedraforca, la Gallina Pelada i la Serra d'Ensija.

La bandera que oneja al cim del Cadinell.

Després de gaudir de les vistes i de descansar una bona estona, tornem cap a Josa tot desfent els nostres passos. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

El camí, ara de tornada.

El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Vistes del Pedraforca, des del camí de retorn a Josa de Cadí.

Arribem a l'aparcament de l'entrada de Josa de Cadí (3:30h - 1.393m), punt d'inici de l'excursió. El Cadinell (2.113m) des de Josa de Cadí 1

Josa de Cadí, encimbellada dalt d'un turó.

Isra
26-10-2021 20:54:15h

Avui hem fet aquesta ruta i comentar que hi ha un tram passat el coll de Jovell, que el track fa desviar-se pendent amunt fora del camí sense sentit, quan les fites continuen anant pel camí en tot moment. Les vistes i l'entorn en general és bonic i ben tranquil. Comentar que tot i que hi ha algun tram de la ruta que no és espectacular, és una ruta interessant per conèixer aquesta vall.

Sergio
16-08-2017 00:23:29h

Avui he fet aquesta ruta amb la meva parella i la veritat és que la part inicial des del pàrquing al coll de Jovell no ens ha semblat un recorregut molt bonic. A la tornada hem baixat per la pista de terra i ens a agradat bastant més. Pel que fa a la part final des del coll de Jovell fins al cim, els primers metres són senzills però després el pendent és força pronunciat i a més no hi ha marques de camí, t'has de guiar a partir de les fites de pedra i anar intuint per on anar.

Miki
22-06-2017 14:29:12h

La pujada és dura però descobrir aquest poble i aquesta vall no té preu! Ho recomano.