Del santuari del Miracle a l´Alzina
(8)
(0)
Del santuari del Miracle a l'Alzina

Descobrim el paradís natural que s'estén a l'entorn de l'històric santuari del Miracle i arribem fins a l'embassament de l'Alzina, que acull moltes aus aquàtiques

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Santuari del Miracle

Su

Ruta lineal de poc més de 7,5 km de longitud (anada i tornada) que recorre l'Espai Natural Protegit del Miracle seguint el sender de gran recorregut GR 7. Sortim de l'emblemàtic santuari del Miracle i, entre rouredes seques, petits claps de pinedes de pinassa, fenassars, margedes i conreus extensius de secà, arribem a l'observatori d'aus de l'embassament de l'Alzina. És un itinerari fàcil i amb poc desnivell, ideal per a famílies amb nens.

L'embassament de l'Alzina és un pantà artificial construït en el lloc on abans hi havia un petit estany, el toll del Taulís. L'aigua emmagatzemada s'utilitza per regar i donar de beure als animals. L'indret està envoltat per pinedes, petites rouredes i conreus de secà. Les peculiars característiques biogeogràfiques de l'embassament han propiciat l'existència de tot un seguit d'espècies de flora i de fauna que fan d'aquest lloc un indret d'alt valor natural. A l'observatori de fauna aquàtica podem observar diverses aus aquàtiques.

: 2:05h en total: 1:05h des del santuari del Miracle fins a l'embassament de l'Alzina i 1:00h per retornar pel mateix camí.

· Solsonès. 1:50.000. Editorial Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

: La senyalització de la ruta com a camí de l'Alzina és inexistent (gener 2020). Per aquest motiu cal estar atents en tot moment a les marques blanques i vermelles de GR, que són força difuses però són les úniques que trobarem durant la ruta. En el tram entre la masia de l'Estany i la carretera hem de tenir clara la direcció a seguir (primer NO, després N) i, en el sector final d'aquest tram, agafar com a referència l'ermita de Sant Jaume (que hem de deixar a la nostra esquerra).

Podem arribar al santuari del Miracle des de Cardona o des de Solsona. Des de Cardona, hem d'agafar la carretera BV-3001 fins a Su (senyalitzat des de Cardona) i a continuació la carretera LV-3002 fins al trencall del santuari del Miracle. Des de Solsona, primer hem d'agafar la carretera C-75 en direcció a Guissona durant uns 6 km fins que arribem a un trencall senyalitzat "El Miracle / Su" (carretera LV-3002). Avancem per aquesta via uns 5,5 km i arribem al trencall del santuari del Miracle. Fem uns 500m i arribem al santuari, on podem aparcar sense problemes.

Ctra. de Sant Llorenç, km 2, 25280 Solsona
    El Càmping El Solsonès està situat a les rodalies de la bonica vila de Solsona, en un indret privilegiat per gaudir de la natura i realitzar tot tipus de rutes de senderisme i muntanya durant tot l'any. El restaurant El Solsonès ofereix una cuina basada en els productes ecològics i de qualitat i està obert a tothom, val molt la pena!

Poblat ibèric del Castellvell

A l'extrem occidental del turó del Castellvell hi trobem el jaciment arqueològic del Castellvell. Són les restes d'un poblat iber que hi hagué en aquest indret. Pel que s'ha pogut excavar fins a dia d'avui, se sap que aquest assentament va arribar al seu esplendor al segle III aC i que, donada la seva situació estratègica, devia exercir una poderosa influència en els assentaments ibers veïns.

Nucli antic de Solsona

El casc antic de la ciutat de Solsona és preciós. Hi destaquen les restes de les seves muralles del segle XIV, la catedral i la Mare de Déu del Claustre, una escultura del segle XII que està considerada una de les obres més importants del romànic català. A banda de temples religiosos i infraestructures militars, el casc antic de Solsona ens sedueix per les seves incomptables places porxades i els seus carrerons plens d'encant i de vida.

Comencem l'itinerari de l'Alzina fent una visita al conjunt arquitectònic del santuari del Miracle (0:00h - 833m). Del santuari del Miracle a l

Santuari del Miracle.

Del santuari del Miracle a l

Entrada al monestir benedictí.

Monestir benedictí del santuari del Miracle.

Gravat a la portalada del monestir.

La Casa Gran.

Des de l'hostatgeria o Casa d'Espiritualitat, prenem el trencall en direcció NE. Passem per darrera d'aquest edifici i ens dirigim a dos edificis que queden una mica més avall, apartats, que són les cel·les. Just a mà esquerra trobem un pal indicatiu de l'itinerari a l'Alzina i els senyals blancs i vermells del GR 7, que seguirem durant tot el recorregut. Del santuari del Miracle a l

L'església inacabada.

Del santuari del Miracle a l

Les cel·les de Nostra Senyora i de Sant Benet.

Camí a l'embassament de l'Alzina.

Tombem en direcció a ponent per sota l'edifici de les cel·les de Nostra Senyora i davallem cap al torrent passant per la font del Miracle. Travessem el torrent, quasi sempre sec, i continuem pel corriol que passa per una esclarissada roureda seca. Deixem a mà dreta la font del Bisbe (0:15h - 778m) i continuem avançant, ara en lleugera baixada. Del santuari del Miracle a l

El camí, al costat de la font del Bisbe.

La font del Bisbe.

Després d'un parell de llaçades creuem el torrent sec de la Rasa de l'Estany i ens enfilem fins a uns camps de cereals sota la masia de l'Estany (0:25h - 770m). Resseguim l'altiu mur de pedra seca i travessem la propietat de S a N tot seguint les dues franges de pintura blanca i vermella del GR 7. Ens enfilem cap a uns blocs de gres i una petita roureda i continuem per un camí embardissat entre murs de pedra seca en direcció NO. Caminem entre cultius de cereals, alternant espais oberts i petits grups de rouredes seques amb boix i argelagues. Del santuari del Miracle a l

Parets de pedra seca a la casa de l'Estany.

Masia de l'Estany.

El foc ha contribuït a modelar el paisatge i el que abans eren extenses pinedes de pinassa ara s'han convertit en àmplies zones d'espais oberts, noves zones de cultius, matollars, petits alzinars i multitud de rouredes, enriquint notablement la diversitat d'espècies. Del santuari del Miracle a l

Bosquines de roure a l'Espai d'Interès Natural del Miracle.

Travessem diversos camps de cereals i ja amb vistes a l'ermita de Sant Jaume i cal Calonge, enfilats en un turó, davallem per travessar la rasa de Cellan. Pugem uns metres per una pista que abandonem després d'un revolt i continuem travessant un altre camp. Ascendint per un camí amb un mur, arribem a la carretera (0:45h - 803m). Del santuari del Miracle a l

Camps de cereals.

Ermita de Sant Jaume.

Entre camps de cereals i bosquines.

El GR 7 sota l'ermita de Sant Jaume.

Del santuari del Miracle a l

Restes de l'antic camí ral.

Primer travessem la carretera i després un camp en direcció N fins que arribem a una roureda. Continuem per un corriol que ens porta fins a una portella. Davallem cap a la rasa dels Tracs, sortim a una pista i pocs metres més avall anem cap a l'esquerra tot creuant un petit barranc (rierol). Una mica més amunt trobem un pas de bestiar elèctric i ens endinsem en una zona de bosc. Anem seguint una pista i remuntem en direcció N fins que trobem un petit corriol a l'esquerra senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR (arbre). Aquest corriol ens porta fins a un camp on hi ha un pal de BTT, anem cap a la dreta i uns metres més avall ja veiem l'embassament. Continuem cap a la dreta i trobem el camí que ens condueix fins a la presa de l'embassament de l'Alzina (1:05h - 745m). Del santuari del Miracle a l

Vista del massís del Port del Comte i la serra del Cadí.

Del santuari del Miracle a l

Rouredes seques del Miracle.

Boscos de pinassa a l'Alzina.

L'embassament de l'Alzina.

Al final de la presa artificial trobem l'observatori d'aus aquàtiques, que ens permet albirar les aus que fan parada en aquest estany artificial d'alt valor ecològic. Del santuari del Miracle a l

La pineda i la roureda al voltant de l'embassament.

Observatori d'aus aquàtiques.

Retornem al santuari del Miracle (2:05h - 833m) pel mateix camí, entre camps de cereals i rouredes seques, tot gaudint de les extenses vistes que ens ofereix el recorregut. Del santuari del Miracle a l

Vistes a la serra del Verd i el Pedraforca.

Del santuari del Miracle a l

Camps de cereals i el santuari del Miracle.

Cultius extensius a l'espai natural del Miracle.