El pont de l'Afrau i el Castellvell de Solsona

Bonica i agradabilíssima ruta circular per l'entorn de la vila de Solsona

15 km

Càmping El Solsonès

Solsona

Excursió circular de 15 km de longitud que ens permet visitar l'entorn de la vila de Solsona i dues de les seves joies: el pont de l'Afrau i el Castellvell. El punt de sortida i arribada de la ruta és l'acollidor Càmping El Solsonès, que també disposa d'un bon restaurant. Des d'aquest punt, ens endinsem a l'ombrívola Rasa de Cirera fins que arribem al pont de l'Afrau, una obra d'enginyeria espectacular del segle XVIII. Continuem per entre pins i alzines fins que sortim a un terreny obert i ondulat dominat pels camps de conreu i les masies disperses. Travessem la carretera comarcal per un túnel i resseguim part del traçat de l'itinerari botànic del Parc Mare de la Font. Pugem per l'obaga del turó del Castellvell fins al castell, punt que ens ofereix unes vistes excel·lents en totes direccions. Baixem altre cop fins a la plana, on primer seguim el curs del barranc de Pallarès i després el riu Negre. Finalment, arribem al Càmping El Solsonès creuant una zona de camps.

El Solsonès, situat entre la Depressió Central i les grans muntanyes del Pirineu, és una zona tranquil·la i plena d'encant, ideal per a la pràctica del senderisme. Aquesta ruta ens acosta a la vila de Solsona i les seves rodalies, i ens permet descobrir una part de la seva basta història: el monumental aqüeducte de l'Afrau, fondalades ombrívoles que es congelen a l'hivern com la Rasa de Cirera, la sensacional talaia del Castellvell -una construcció militar defensiva del segle XI que ha estat testimoni del pas dels segles i dels grans canvis que ha viscut el terme de Solsona-, la font del Corb, el riu Negre,... En aquesta ruta tot ens parla de l'aprofitament que cada generació ha sabut fer dels recursos naturals disponibles i d'un paisatge que no ha perdut mai ni la seva força ni el seu encant.

: 4:00h en total: 0:40h des del punt d'inici fins al pont d'Afrau, 2:00h des del pont de l'Afrau fins al cim del Castellvell i 1:20h des d'aquest turó fins al Càmping El Solsonès.

: Mitjana. Cal parar atenció a l'orientació perquè durant l'itinerari canviem molts cops de camí.

: Tot l'any. A l'estiu pot fer-hi molta calor i, per això, recomanem sortir ben d'hora al matí.

: Res en especial.

Mapa topogràfic de Catalunya 1:25.000. Solsona – 30. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

: Si ha plogut recentment, el tram per la Rasa de Cirera pot estar molt enfangat i dificultar la nostra marxa. En l'itinerari que descrivim, també expliquem l'opció, per aquells que ho vulguin, de pujar fins a la part alta del pont de l'Afrau. Atenció!: caminar per sobre del pont de l'Afrau és perillós i no és gens recomanable per a persones que pateixin vertigen ni si les condicions són adverses (vent, pluja, humitat,...). Si fem la ruta amb nens, NO és gens aconsellable creuar el pont per sobre; recomanem seguir la ruta normal i senyalitzada per la base del pont i, només si els pares o tutors ho consideren oportú, pujar fins a un dels extrems superiors del pont per veure la infraestructura des de dalt, però sense creuar-la.

Arribem al punt de sortida de la ruta, el Càmping El Solsonès, des de Solsona. En aquesta població hem d'agafar la carretera LV-4241 en direcció a Lladurs i Port del Comte. Trobem el càmping al punt quilomètric 2 d'aquesta carretera (a 2 km de Solsona). Just al costat de la porta del càmping, hi ha un ampli espai d'aparcament reservat per als clients del càmping o del restaurant. Podem arribar a Solsona per la carretera C-55 des de Manresa o per la C-75 des de Guissona.

Ctra. de Sant Llorenç, km 2, 25280 Solsona
    El Càmping El Solsonès està situat a les rodalies de la bonica vila de Solsona, en un indret privilegiat per gaudir de la natura i realitzar tot tipus de rutes de senderisme i muntanya durant tot l'any. El restaurant El Solsonès ofereix una cuina basada en els productes ecològics i de qualitat i està obert a tothom, val molt la pena!

Poblat ibèric del Castellvell

A l'extrem occidental del turó del Castellvell hi trobem el jaciment arqueològic del Castellvell. Són les restes d'un poblat iber que hi hagué en aquest indret. Pel que s'ha pogut excavar fins a dia d'avui, se sap que aquest assentament va arribar al seu esplendor al segle III aC i que, donada la seva situació estratègica, devia exercir una poderosa influència en els assentaments ibers veïns.

Nucli antic de Solsona

El casc antic de la ciutat de Solsona és preciós. Hi destaquen les restes de les seves muralles del segle XIV, la catedral i la Mare de Déu del Claustre, una escultura del segle XII que està considerada una de les obres més importants del romànic català. A banda de temples religiosos i infraestructures militars, el casc antic de Solsona ens sedueix per les seves incomptables places porxades i els seus carrerons plens d'encant i de vida.

Comencem la ruta a la porta del Càmping El Solsonès (0:00h - 700m). Caminem pel costat de la carretera en direcció a Lladurs i Port del Comte (NO). Deixem enrere a l'esquerra un trencall que baixa cap a la font del Corb i Solsona (aquest és el camí per on vindrem de tornada). El pont de l

Des de l'entrada del Càmping El Solsonès, agafem la carretera cap a la dreta (NO).

Continuem per la carretera fins a la primera corba. En aquest punt hi ha una bifurcació. Deixem la carretera i agafem una pista asfaltada que surt cap a l'esquerra (senyalització "Pont de l'Afrau"). El pont de l

Deixem la carretera i agafem la pista asfaltada de l'esquerra.

Tenim bones vistes de tota la vall i del Castellvell de Solsona. Avancem per la pista asfaltada seguint en tot moment les indicacions del pont de l'Afrau fins arribar al fons de vall. En aquest punt deixem la pista, que continua cap al Grau, i agafem un corriol estret però ben definit. El pont de l

Arribem al fons de vall i deixem la pista asfaltada.

Tenim a la nostra esquerra el curs d'aigua del torrent de la Rasa de Cirera (0:15h - 687m), que remuntem durant una estona. El pont de l

La Rasa de Cirera.

Mentre avancem per la fondalada gaudim de la companyia d'un bonic bosc de ribera amb pollancres, salzes i freixes. Aviat arribem a un trencall: un corriol s'enfila per un bosquet cap a l'esquerra, nosaltres hem de seguir pel fons de vall. Veiem un pal de fusta de mig metre d'altura corresponent a la senyalització de l'itinerari del Pont de l'Afrau de l'Ajuntament de Solsona. A partir d'aquest punt seguirem aquests senyals de fusta i les marques de pintura taronja. El pont de l

El pal de fusta de mig metre indica el camí cap al pont de l'Afrau.

Arribem a un punt on ens trobem a mà dreta el corriol que ens portaria fins a la part superior del pont. Nosaltres continuem recte endavant pel torrent i aviat arribem a la base del pont de l'Afrau (0:40h - 704m). Si aixequem el cap veurem, mig tapats pels pins, tres arcs apuntats. Estem davant d'un aqüeducte que va ser construït entre els anys 1758 i 1762 per salvar els desnivells de la Rasa de l'Om i la Rasa de Cirera. L'aigua canalitzada baixava de Lladurs i abastia la ciutat de Solsona. La construcció ha estat restaurada i constitueix un dels millors exemples d'arquitectura civil del segle XVIII al Solsonès. El pont de l

A la dreta, el trencall que ens portaria fins a la part superior del pont de l'Afrau. Nosaltres seguim recte.

El pont de l

Els arcs del pont de l'Afrau des de sota.

Depenent de les condicions meteorològiques (pluja, vent, humitat,...) i de si tenim o no vertigen, és interessant pujar a veure el pont de més a prop i, si s'escau, travessar-lo a peu. Per arribar a la part superior, hem de recular uns metres fins al trencall del corriol que abans no hem agafat. Pugem per entre les roques i la pinassa i arribem a l'extrem NE de l'aqüeducte. Veiem les restes de l'antiga canalització per on baixava l'aigua que venia de Lladurs. Un cop en aquest punt, podem tornar fins a la base del pont o podem decidir creuar-lo. Atenció!: el pont no disposa de cap barana, té una longitud de 60m, una caiguda vertical màxima de 27,5m i una amplada de menys d'1m. Hem de vigilar moltíssim! Un cop a l'altra banda de l'aqüeducte, hem de girar a l'esquerra i continuar per un camí que va seguint l'antiga canalització fins enllaçar amb el camí que creua el barranc per la base del pont. El pont de l

L'entrada del pont de l'Afrau impressiona.

El pont de l

El Pont de l'Afrau vist des de la riba dreta orogràfica de la Rasa de Cirera.

Si continuem l'itinerari des de la base del pont de l'Afrau, hem de creuar la riera i girar a l'esquerra, seguint les marques de pintura taronja en tot moment. Aviat topem amb el camí que arriba des de l'extrem superior SO del pont. Nosaltres seguim els senyals en direcció a Solsona. El pont de l

El corriol desemboca en un camí planer.

Abordem un tram on ens trobem diversos trencalls i canvis de camí. En tot moment hem d'anar seguint els senyals taronges de l'itinerari de l'Afrau. Després de fer un tram per pista veiem una bassa a la dreta del camí i arribem a les granges Billot (1:20h - 750m). El pont de l

Trencall: deixem un camí ample i enfilem per un corriol que avança per entre pins.

El pont de l

El corriol surt a una pista per on continuem.

La pista arriba a una bassa i a les granges Billot.

Des d'aquest punt continuem per la pista, ara coberta de grava. Deixem enrere diversos trencalls i arribem a la pista asfaltada de Cal Prat, que agafem cap a l'esquerra. Sortim del bosc i ens quedem sorpresos pel canvi sobtat de paisatge: masos dispersos i camps de conreu, que ens acompanyaran durant el següent tram de la ruta. El pont de l

Sortim a una pista asfaltada.

Avancem per la pista asfaltada cap al sud. Deixem enrere diversos trencalls que donen accés a les masies. El pont de l

Continuem per la pista asfaltada.

A poc a poc se'ns obre (S) la perspectiva del turó del Castellvell, amb el seu castell medieval al capdamunt, on ens dirigim ara. El pont de l

A la dreta ja veiem el turó del Castellvell.

Arribem així al trencall del Vinyet (1:50h - 709m). Deixem la pista asfaltada i girem cap a la dreta per un camí de terra. Dos senyals verticals ens indiquen que deixem enrere l'itinerari del Pont de l'Afrau i que empalmem amb l'itinerari de La Volta al Vinyet. El pont de l

Arribem al trencall de l'itinerari del Vinyet.

Continuem per aquest agradable camí que flanqueja diversos camps. Deixem enrere els desviaments als masos de la Sabatera, el Pallarès Vell, la Miquela, la Cabana de Pallarès i Cal Pensí. El camí va a espetegar a la carretera C-26, però just abans d'arribar-hi fem un gir molt tancat cap a l'esquerra, tot seguint les indicacions cap al Parc Mare de la Font i cap al punt d'informació dels Espais Naturals Protegits del Solsonès. El pont de l

El camí arriba a la C-26 però nosaltres girem a l'esquerra per un carrer.

Avancem per un carrer que ens porta fins a l'entrada del Parc Mare de la Font, a on hi ha un restaurant i una zona de pícnic. En aquest punt podem desviar-nos uns metres cap a l'esquerra per tal d'atansar-nos a la Mare de la Font, un brollador d'aigua que antigament es coneixia com font Mirabella. El Parc Mare de la Font és molt estimat pels solsonencs, que hi vénen a passejar o a córrer pel seu circuit esportiu. El pont de l

El carrer ens porta fins al punt d'Informació dels Espais Naturals Protegits del Solsonès. Girem a la dreta.

Seguim pel carrer i de seguida veiem els quatre panells del punt d'informació. Girem a la dreta i continuem fins a l'entrada del túnel sota la C-26 (2:10h - 709m), aquest punt també és l'inici de l'itinerari botànic. El pont de l

El túnel metàl·lic sota la C-26 és l'inici de l'itinerari botànic i un punt de pas obligat.

Entrem a dins del túnel i el creuem, continuem per un corriol fressat que remunta el torrent. A banda i banda del camí trobem panells informatius de diferents espècies d'arbres i plantes que podem trobar a la zona, com l'heura, el gatell, el salze blanc o el freixe de fulla petita. Molt aviat arribem a la font del Manel i, més endavant, en una zona de pícnic ombrívola, trobem la font de la Mina. Podem veure l'entrada a una antiga mina just a la dreta de la font, a darrere d'un arbre. El pont de l

El paratge de la font de la Mina.

Abandonem aquest tranquil racó i pugem per unes escales que hi ha just darrera de la font. Un cop a dalt, ens trobem un pal indicador de l'itinerari Mare de la Font / Castellvell de l'Ajuntament de Solsona, és l'itinerari de color blau, i nosaltres el seguirem durant el proper tram de l'excursió. Així doncs, girem cap a l'esquerra i resseguim durant uns metres la corba del circuit esportiu fins que ens desviem per un trencall a l'esquerra. Arribem a una pista de terra i seguim les indicacions blaves cap al Castellvell. El pont de l

Sortim al circuit esportiu del Parc Mare de la Font.

Primer la pista ressegueix un llom i després girem cap a l'esquerra endinsant-nos a un bosc. El camí puja fent revolts per l'obaga de la muntanya. De sobte veiem a l'esquerra, uns metres per sobre del camí i mig coberts per la vegetació, uns afloraments de roca argilosa: els materials tous s'han anat desprenent dels més durs creant balmes, passadissos i abrics naturals. El pont de l

Curiós aflorament de roques argiloses.

Continuem pujant, ara més suaument, fins que arribem a una gran esplanada. Dirigim les nostres passes endavant cap a l'esquerra i sortim a una pista asfaltada. L'agafem cap a l'esquerra. El pont de l

La pujada s'acaba en una esplanada.

Al cap d'uns 15 minuts arribem a un hort que cuida la mestressa que viu al castell. Des de l'esquerra de l'hort surt un camí que arriba al poblat Ibèric del Castellvell, de visita recomanada pels amants de l'arqueologia. Per la dreta de l'hort, seguint l'asfalt, arribem a l'entrada del Castellvell (2:40h - 839m). Aquest castell té una extensa història i és molt recomanable quedar-s'hi una estona per gaudir de les sensacionals vistes panoràmiques que ens ofereix en totes direccions. Si resseguim el perímetre del castell, a banda de gaudir de l'entorn enjardinat i tan ben cuidat, veurem perfectament bé la vila de Solsona, la comarca ondulada del Solsonès i les abruptes serralades que s'alcen al nord. També podem veure Montserrat, Sant Llorenç del Munt i part del Montseny. El pont de l

Una pista asfaltada ens apropa al Castellvell.

EL CASTELLVELL DE SOLSONA

En els seus orígens, el Castellvell era una petita fortificació defensiva de la Marca Hispànica. A finals del segle XI, els Ecard Tarroja, senyors de Solsona, hi bastiren el castell. Més tard i mitjançant el casament amb la pubilla dels Tarroja, el Castellvell va passar a mans dels senyors de Cardona. A finals del segle XIV, els senyors de Cardona manaren enderrocar el castell per tal de proveir de pedra les segones muralles que s'estaven construint a la vila de Solsona. Ja en època moderna, el conjunt va patir diverses remodelacions i finalment, al segle XIX passà a formar part del terme municipal d'Olius. La silueta del Castellvell s'alça com un referent per a tota la comarca del Solsonès i la seva situació el converteix en un dels seus principals miradors.

El pont de l

La façana meridional del Castellvell.

Des del castell les vistes de la vila de Solsona són magnífiques.

Vistes a Montserrat des d'un dels miradors del castell.

Continuem la nostra excursió. Des de l'entrada del castell, agafem el corriol que baixa cap a Solsona pel costat oriental del Castellvell. Baixem per un antic camí empedrat que s'ha fet servir durant segles. Coincidim amb un tram d'una variant del sender de llarg recorregut GR 7 (senyals blancs i vermells). El pont de l

Un senyal vertical ens indica el camí que baixa cap a Solsona.

El pont de l

La baixada cap a Solsona coincideix amb una variant del GR 7.

Ja al final del descens, arribem al trencall de la Creu del Castellvell. Deixem a la dreta el camí que va cap a Solsona i nosaltres girem a l'esquerra (N), tot seguint els senyals blaus de l'itinerari del Castellvell. Continuem per aquest camí fins arribar a la C-26. Sense travessar la carretera, continuem per un senderó protegit amb baranes. Ens trobem just a sobre del túnel metàl·lic per on abans hem creuat la carretera. El pont de l

El corriol, empedrat en aquest tram, ens porta fins a la Creu del Castellvell. Nosaltres girem a l'esquerra.

El pont de l

Arribem a la carretera C-26.

Sortim a una esplanada, inici del circuit esportiu del Parc Mare de la Font i, ara sí, creuem la C-26. El pont de l

Creuem la carretera C-26.

Arribem a l'ermita de Sant Pere Màrtir (3:00h - 688m), que es troba a dalt d'un turonet. El pont de l

Passem pel costat de l'ermita de Sant Pere Màrtir.

Baixem per unes escales protegides amb unes baranes de fusta fins al punt d'informació que abans ja hem visitat. Travessem el carrer i continuem cap a l'esquerra, baixant per unes segones escales amb baranes de fusta. El pont de l

Les primeres escales ens deixen novament al punt d'informació.

El pont de l

Travessem el carrer i baixem per unes segones escales.

Arribem així al barranc de Pallarès, preciós recorregut a tocar de la riera que ens apropa a la vila de Solsona envoltats de bellíssims plataners. Passem pel costat de la font de la Fulla. El pont de l

Iniciem el bonic recorregut pel barranc de Pallarès.

Seguim recte seguint els senyals blaus cap a Solsona. El pont de l

Deixem enrere a la dreta un pont, nosaltres seguim recte.

Arribem a l'aiguabarreig del barranc de Pallarès (dit en aquest tram "riera d'Almoneda") amb el riu Negre. Veiem diversos senyals de la font del Corb cap a l'esquerra, el nostre proper objectiu. El camí que indiquen els senyals es presenta brut, ple de vegetació i acaba morint entre el brancam. Per tal de no caminar entre bardisses, nosaltres continuem pel camí principal, que creua el riuet i fa una llarga corba cap a l'esquerra (NO). El pont de l

Deixem el camí embardissat de l'esquerra i creuem un pontet.

Durant un tram la pista és asfaltada i més urbana. Avancem amb el riu Negre a la nostra esquerra. Deixem enrere la darrera casa del veïnat de la Cabana del Geli i el camí torna a ser de terra. El pont de l

El carrer acaba i la pista de terra continua remuntant el riu Negre.

Una filera de plataners dóna pas a la font del Corb (3:40h - 658m). Aquí hi vénen molts ocells a refrescar-se, com també podem fer nosaltres. A la font hi destaca un relleu esculpit a la pedra que representa un corb. El pont de l

Arribem a la font del Corb, indret ideal per refrescar-se.

El pont de l

El corb esculpit de la font del Corb.

Seguim riu amunt fins a Cal Pujarnau. En aquest punt agafem un camí a la dreta que s'enfila per un llom, passa pel costat de la bonica masia de Cal Llera i la Cabana Blanca i finalment arriba a la carretera de Lladurs. Creuem la carretera i arribem al Càmping El Solsonès (4:00h - 700m), punt i final de la nostra excursió. El pont de l

Seguim per la pista riu amunt.

El pont de l

Creuem la carretera de Lladurs i arribem al Càmping El Solsonès.

UNA CIUTAT MANCADA D'AIGUA

Solsona ha tingut problemes per proveir-se d'aigua potable des de fa molts anys. Al segle XV el Consell de Solsona va acordar portar aigua a la vila des de la font de Mirabella construint un complex sistema de canonades que transportaven l'aigua i tenien un pam d'amplada i dos de llargada. Fins i tot es va construir un aqüeducte per sobre del barranc de Pallarès. Aquest sistema de captació d'aigües era capaç d'alimentar tres dipòsits que al seu torn connectaven amb les tres fonts principals que hi havia intramurs: la font de la plaça Sant Isidre, la font de la plaça de Sant Joan i la font de la plaça de la Catedral. Tot i així, la necessitat d'aigua continuava sent imperiosa i a mitjans del segle XVIII els mestres de cases Jeroni i Pau Peró bastiren un espectacular aqüeducte de 60 metres de longitud i 27,5m d'alçada per tal de superar els desnivells de les rases de l'Om i de Cirera i que permetia portar fins a la vila aigua des del poble de Lladurs. Actualment la font de Mirabella rep el nom de Mare de la Font i és l'epicentre d'un bonic parc molt ric en biodiversitat i molt estimat pels solsonins.