Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego

Curta passejada fins al mirador, des d'on gaudim de grans vistes de l'embassament de Lanuza

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Pont de la Plaça

Sallent de Gállego

Curta passejada de 0,7 km de longitud (anada i tornada) fins al mirador de San Mamés, a Sallent de Gállego. L'itinerari puja primer fins al veïnat del Paco. Després de creuar-lo, seguim un corriol que s'enfila fins al capdamunt d'una petita muntanya.

La passejada fins al mirador de San Mamés ens permet enfilar-nos fins a una petita muntanya situada a les rodalies de Sallent de Gállego. Des del mirador podrem gaudir de boniques vistes de l'embassament de Lanuza, de la serra de Tendeñera, del propi poble de Sallent de Gállego i de la Peña Foratata. Aquest és un bon indret per descansar i relaxar-nos tot admirant la vall de Tena.

: 0:20h en total: 0:10h des del punt d'inici fins al mirador de San Mamés i 0:10h de tornada pel mateix itinerari.

: Baixa. Es tracta d'una passejada fàcil i apta per a tothom.

: Res en especial.

Valle de Tena. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens. El camí és fàcil i està ben senyalitzat.

Arribem a Sallent de Gállego per la carretera A-136 des del coll del Portalet (N) o des de Biescas (S). Agafem la sortida cap a Sallent de Gállego (punt quilomètric 17,5). Seguim en direcció al centre del poble i al cap d'1 km, just després de creuar el riu Gállego, girem a la dreta pel carrer Puente Romano. Avancem uns 200m per aquesta via fins que creuem el riu Aguas Limpias i arribem al passeig Fermin Arrudi (carretera de Lanuza) on girem a l'esquerra (N). El carrer puja en paral·lel al riu Aguas Limpias cap al centre del poble i després de 200m veiem el Puente de la Plaza a l'esquerra i un espai per estacionar els cotxes a mà dreta. Ens trobem al punt d'inici de la passejada fins al mirador de San Mamés.

C/ Fondón 1, 22661 Panticosa
    Al cor del Pirineu aragonès, al mateix poble de Panticosa, l'Hotel Sabocos és la referència d'aquesta zona, estiu i hivern. Magnífic per a aprofitar les pistes d'esquí però també per a conèixer la vall de Tena tot fent senderisme. És un hotel còmode, acollidor i disposa d'unes instal·lacions modernes. A més a més, els seus fan que tracte i eficiència siguin objectiu i denominador comú. Sens dubte, una bona elecció!

Balneari de Panticosa (Banys de Panticosa)

A 8 km per carretera del nucli urbà de Panticosa i prop d'alguns dels cims més alts del Pirineu d'Osca, hi trobem les instal·lacions hoteleres i de serveis Banys de Panticosa, a 1.636m d'altitud al costat de l'Ibón de Baños, un llac natural que recull les aigües de diversos torrents.

Coordenades GPS: 42.760667307º -0.233461432421º

Parc Faunístic dels Pirineus Lacuniacha

A 2 km del nucli urbà de Piedrafita de Jaca, aquest parc natural ofereix a les famílies senderistes i muntanyenques un recorregut de 2-3 hores a través del qual descobriran la rica fauna i flora de la vall de Tena enmig del propi bosc i immersos en un paratge natural incomparable.

Coordenades GPS: 42.69679499º -0.33378476º

Festival de música Pirineos Sur

Festival de música i cultura que s'organitza cada estiu al poble de Lanuza, a pocs quilòmetres de Sallent de Gállego. La seva seu principal és l'escenari flotant que hi ha al magnífic embassament de Lanuza. S'hi celebren concerts de diferents estils musicals i s'hi integren diverses cultures.

Coordenades GPS: 42.756340º -0.3151471º

• Estació d´esquí de Formigal
    Estació d'esquí de Formigal

Al municipi de Sallent de Gállego hi ha l'estació d'esquí d'Aramón Formigal, al costat de la urbanització que porta el mateix nom; una de les estacions d'esquí més conegudes del Pirineu aragonès. Ofereix els serveis habituals d'una estació d'esquí alpí. Disposa de 137 km de domini esquiable i de 97 pistes.

Coordenades GPS: 42.77542588º -0.37208993º

Comencem la passejada des del passeig Fermin Arrudi a l'alçada del Pont de la Plaça (0:00h - 1.281m). Des d'aquest punt agafem el carrer Fondaza que s'enfila en direcció SO pel vessant d'una muntanyeta cap al veïnat del Paco. Un senyal de fusta enganxat a la paret de la muntanya on hi posa "Mirador de San Mamés" ens indica el camí. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Agafem el carrer que surt cap al veïnat del Paco seguint la indicació de "Mirador de San Mamés".

El carrer va girant lleugerament a l'esquerra mentre anem guanyant altura. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Avancem per un carrer.

Aviat arribem al petit veïnat del Paco. L'haurem de creuar tot fins al seu extrem S. Podem optar per pujar per un carrer amb escales de pedra que surt cap a l'esquerra i que més endavant torna a girar cap a la dreta, o bé seguir pel mateix carrer que primer avança recte i uns metres més endavant gira a l'esquerra. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Arribem al veïnat del Paco.

Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Girem cap a l'esquerra per un carrer amb escales de pedra.

Després de superar les escales, el carrer gira cap a la dreta.

Continuem creuant aquest tranquil veïnat.

Sortim del veïnat del Paco per un carrer empedrat en direcció SE. Ja veiem la petita muntanyeta de San Mamés a davant nostre. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Flors a una casa del Paco.

Seguim avançant i aviat agafem un corriol estret que s'enfila cap al mirador de San Mamés. Un senyal de fusta ens ho indica. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Agafem un corriol ben senyalitzat.

Avancem per aquest corriol que suaument va pujant per la muntanyeta. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

El corriol és estret però evident.

Arribem al mirador de San Mamés (0:10h - 1.312m). Hi ha diversos bancs i alguns panells informatius i d'orientació. Estem en un balcó privilegiat sobre la vall de Tena. En direcció S, podem observar l'embassament de Lanuza, el poble de Lanuza i la serra de Tendeñera al fons. Al NO, hi veiem el poble de Sallent de Gállego amb l'emblemàtica Peña Foratata (2.341m) al darrere. El camí de tornada es realitza pel mateix itinerari. Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Mirador de San Mamés.

Mirador de San Mamés a Sallent de Gállego 1

Al mirador hi ha bancs i panells informatius.

Embassament de Lanuza, poble de Lanuza i serra de Tendeñera al fons.

Sallent de Gállego i riu Aguas Limpias en primer terme.

Peña Foratata (2.341m).

Ricardo P.
26-09-2013 14:35:13h

És només un passeig. Però les vistes des del mirador són molt bones quan l'embassament està ple...