Estany de l'Orri i refugi del Pradell

Itinerari circular pels boscos de Lles de Cerdanya

Estació d'esquí nòrdic de Lles

Lles de Cerdanya

Ruta circular de 6,7 km de longitud fins a l'estany de l'Orri, el Pla de les Someres i el refugi del Pradell. Comencem la ruta a la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya. Primer ens endinsem en els boscos de pi negre de Lles de Cerdanya i ascendim fins a l'estany de l'Orri, amb el que topem de manera inesperada en un indret amagat. Des d'aquest estany continuem pujant fins al Pla de les Someres, cota màxima de l'excursió. A continuació baixem fins al refugi del Pradell. Finalment seguim un sender que ens porta en lleugera baixada fins al punt d'inici de la ruta a Cap de Rec, base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya.

La ruta que us proposem és ideal per iniciar-se en la pràctica de les raquetes de neu durant l'hivern i, durant bona part de l'itinerari, seguim els senders senyalitzats per a raquetes de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya. Els dies de funcionament de l'estació caldrà comprar l'abonament de dia per a raquetes de neu (6 €/persona). Si no disposem de raquetes no ens hem de preocupar, l'estació també ofereix el servei de lloguer de raquetes.

: 2:25h en total: 0:45h des de la base de l'estació fins a l'estany de l'Orri, 0:30h per pujar des de l'estany fins al Pla de les Someres, 0:30h per baixar des d'aquest punt fins al refugi del Pradell i 0:40h per anar des d'aquest refugi fins al punt d'inici de la ruta.

: Mitjana. Classifiquem aquesta ruta en el grau de dificultat "Mitjana" perquè durant el tram que va des de l'estany de l'Orri fins al Pla de les Someres el camí no està definit i el terreny és força irregular.

: Tot l'any. Recomanem fer el recorregut a l'hivern amb raquetes de neu per tal de gaudir dels boscos de pi i dels prats d'alta muntanya completament nevats. L'itinerari aquí descrit és una bona oportunitat per iniciar-se en l'ús de raquetes de neu. No hi trobarem neu des de finals de primavera fins a la tardor.

: A l'hivern, raquetes de neu.

Cerdanya. 1:50.000. Editorial Alpina.

: Si no es vol fer la volta circular pujant fins al Pla de les Someres es pot tornar des de l'estany de l'Orri al punt d'inici pel mateix camí de pujada. En aquest cas, el grau de dificultat de la ruta disminueix a "Baixa". Durant la ruta creuem un parell de cops les pistes d'esquí nòrdic. A l'hivern, quan l'estació està oberta, hem de vigilar de no malmetre la traça que hi ha marcada i hem de seguir els itineraris de raquetes.

A Martinet agafem la carretera LV-4036 fins a Lles de Cerdanya. Creuem aquesta població deixant l'església a la nostra esquerra i seguim per la carretera asfaltada fins a la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya, a uns 7 km del poble. Trobem un gran aparcament a mà dreta on podem estacionar-hi els vehicles. La caseta d'informació de l'estació ens queda a mà esquerra i al fons hi trobem el refugi de Cap de Rec.

Cap de Rec Lles de Cerdanya
    El refugi Cap del Rec està situat just a costat de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya, a gairebé 2000m d'altitud i en un entorn de gran bellesa per a la pràctica dels esports hivernals o del senderisme i l'excursionisme a l'estiu.
    c/Tossal 2, 25725 Montellà de Cadí
    Cal Calsot som un petit allotjament eco-sostenible, ubicat a Montellà de Cadí, en una antiga casa pairal de principis del segle XIX, de disseny racional. Ideal tant si vens en parella com amb amics. Descobreix el Parc Natural Cadí-Moixeró i la Cerdanya caminant!
    Carrer de Puig, 4, 25727 Prullans
    Ubicat al bonic poble de Prullans, al cor de la Cerdanya, el Cerdanya EcoResort t'ofereix diverses modalitats d'allotjament: hotel, càmping, apartaments, bungalows..., i disposa d'una àmplia oferta de serveis per a petits i grans: piscines, activitats d'aventura, excursions, granja, wellness SPA i una gran oferta de restaurants amb cuina de proximitat, ecològica i de qualitat.
    Plaça de Sant Pere, 25726 Lles de Cerdanya
    El millor de l'Hotel Mirador, sens dubte, són les magnífiques vistes de les que gaudim des de qualsevol estança: en una banda, la impressionant serra del Cadí, i a l'altra, la Tossa Plana de Lles. L'hotel ens ofereix algunes habitacions renovades totalment amb banyera d'hidromassatge a punt per a fer-hi un bon descans.
    c/ Torrents 21 - Santa Eugènia, 25720 Bellver de Cerdanya
    Els Torrents es troba en una antiga casa de pagès que ha estat totalment reformada enmig de la Cerdanya, en un racó que s'obre a la tranquil·litat absoluta i al descobriment d'un meravellós paisatge. L'hotel està reformat amb molt bon gust i és molt acollidor. A més a més, compta amb un magnífic restaurant de cuina casolana i una hípica familiar on el bon tracte és el primer pas i l'experiència una garantia.
    c/Travessera, 16, 25726 Lles de Cerdanya
    Casa rural calRei és un allotjament rural acollidor i amb encant i categoritzat amb 4 espigues. Amb jardí i hort propi, està situada al mateix poble de Lles, a 1.500m d'altitud, en un indret privilegiat des d'on gaudim de vistes meravelloses de l'espectacular cara N del Cadí. En Lluís i la Piluca, els propietaris, són uns enamorats i grans coneixedors de la Cerdanya i les seves muntanyes. Sobretot, deixeu-vos aconsellar! I no us perdeu els seus excel·lents esmorzars i sopars!
    Carretera de Lles, Km. 1, 25726 Lles de Cerdanya
    Al bell mig de la Cerdanya, l'Alberg Can Ribals és un allotjament ideal per aprofitar tot el que l'entorn ens ofereix i descansar del dia a dia. Can Ribals compta amb habitacions de diverses capacitats, algunes d'elles amb bany propi; una sala de jocs; una terrassa idíl·lica,... presentant una oferta molt atractiva i adaptada a tot tipus de necessitats!
    c/Travessera 10, 25726 Lles de Cerdanya
    Al bonic poble de Lles, la Fonda Domingo ens ofereix un menjar i una hospitalitat de qualitat i confiança. En Joan Campmajó i Garcia ens transmet el seu amor pels fogons, i ens ofereix plats de cuina tradicional catalana que incorporen amb saviesa les noves tècniques de la cuina moderna!

• Estació d´esquí nòrdic de Lles de Cerdanya
    Estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya

L'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya estan ubicada 6 km al nord de Lles, al vessant sud de la Tossa Plana de Lles. Aquí podreu gaudir de la muntanya i practicar esquí nòrdic, raquetes o esquí de muntanya, a l'hivern, i marxa nòrdica, senderisme o BTT, a l'estiu. (Més informació: 973 293 100 / www.lles.net).

• Estació d´esquí nòrdic d´Aransa
    Estació d'esquí nòrdic d'Aransa

L'estació d'esquí nòrdic d'Aransa està situada al nord del nucli de població d'Aransa, a Lles de Cerdanya. L'estació té 32 km de pistes d'esquí de fons repartits en 5 circuits de nivells diferents ubicats entre les cotes 1.850m i 2.150m (el seu punt més elevat).

Parc dels Búnquers de Martinet i Montellà

El parc dels búnquers de Martinet dóna a conèixer un element de la història recent fins ara totalment desconegut. Els visitants realitzaran un recorregut pels diferents búnquers i elements històrics acompanyats d'un monitor. Es troba situat a 1 km de Martinet i ha esdevingut un reclam turístic per la regió i pel municipi.

Casa del Riu de Martinet

La Casa del riu consisteix en una mostra museogràfica sobre els ecosistemes fluvials: el curs principal del riu, el bosc de ribera i la fauna associada. Complementant l'exposició hi ha una petita arbreda amb les espècies vegetals més representatives del bosc de ribera i un itinerari de natura dedicat a la llúdriga, un dels animals més emblemàtics dels ambients fluvials.

Comencem el recorregut a la caseta d'informació de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya (0:00h - 1.956m). L'itinerari que us proposem és ideal per a fer-se amb raquetes de neu durant la temporada hivernal. En aquests cas, caldrà comprar l'abonament de dia per a raquetes de neu a la caseta d'informació de les pistes d'esquí (3,5€/persona), on també es poden llogar raquetes. Estany de l

Base de l'estació d'esquí de fons de Lles de Cerdanya.

Des del costat mateix de la caseta d'informació, agafem el sender 21 -marques vermelles- de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa. Aquest sender coincideix amb l'itinerari senyalitzat ("Llac de l'Orri") de raquetes de neu de l'estació. El camí surt en direcció N i, després de travessar un prat, s'endinsa al bosc. Estany de l

Seguim les indicacions i ens endinsem al bosc.

Estany de l

Pujant cap a l'estany de l'Orri.

Superem un primer tram una mica costerut i arribem al trencall del Pradell (0:12h - 2.003m). A l'esquerra hi trobem el sender que puja fins al refugi del Pradell. No l'agafem, és el camí per on vindrem de tornada. Nosaltres continuem endavant seguint la senyalització de "Llac de l'Orri". Estany de l

Trencall de camins: refugi del Pradell (esquerra) / estany de l'Orri (endavant).

Estany de l

Senyalització: "Llac de l'Orri".

Continuem avançant per l'interior del bosc per un terreny més planer. Arribem a un punt on creuem una primera pista, és el GR 11.10 (0:20h - 2.032m). Després de creuar aquesta pista fem un gir a la dreta i creuem un torrent. Estany de l

Seguim pel sender amb marques vermelles i seguint la senyalització de "Llac de l'Orri".

Creuem un torrent.

A davant nostre el bosc dóna pas a una gran clariana. A l'estiu és habitual trobar-hi ramats pasturant i durant l'hivern es converteix en un bonic prat nevat. En aquest punt girem cap a l'esquerra i seguim pel camí ample que puja amunt en direcció NO. Estany de l

Gran clariana.

A partir d'aquí el pendent augmenta: hem de superar una mica més de 100m de desnivell abans d'arribar a l'estany de l'Orri. Molt aviat creuem una pista d'esquí nòrdic de l'estació de Lles de Cerdanya (0:30h - 2.097m). Aquesta pista és coneguda com "l'Autopista" i uneix les estacions d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya i d'Aransa passant per l'àrea d'esbarjo de la font de les Pollineres. Durant l'estiu aquesta pista és transitable i és habitual trobar-hi cotxes que pugen fins a les Pollineres, des d'on es pot començar l'excursió fins als estanys de la Pera o l'ascensió al pic de Perafita. Estany de l

Pista d'esquí nòrdic anomenada "l'Autopista".

Nosaltres creuem la pista i seguim el sender que puja cap a l'estany de l'Orri (està senyalitzat). Estany de l

Pugem sender amunt cap a l'estany de l'Orri.

A poc a poc el pendent torna a suavitzar-se. I, de cop i volta, veiem aparèixer l'estany de l'Orri uns metres per sota nostre a mà esquerra. Deixem el camí per on veníem i baixem per un petit senderó per entre grans blocs de granit fins que arribem a la riba de l'estany de l'Orri (0:45h - 2.161m). Aquest preciós estany es troba situat en un indret enclotat, mig amagat pel propi bosc i als peus del circ glacial de l'Orri. Estem davant d'un clar exemple de llac d'origen glacial. Podem admirar el treball d'erosió que durant milions d'anys van anar fent les glaceres, que van modelar el paisatge fins a deixar-lo tal i com el veiem actualment.
EL GALL FER I L'HIVERN

El gall fer (Tetrao urogallus), també conegut com a gall de bosc o gall salvatge és una espècie d'ocell de la família dels fasiànids. És un animal sedentari que viu en boscos de pi negre, pi roig i avets en bon estat de conservació i amb un sotabosc abundant. Actualment la seva població a Catalunya s'està reduint de manera lenta però progressiva i bàsicament es limita a algunes zones de la Cerdanya, el Ripollès i l'Alt Urgell. A l'hivern els boscos queden coberts per la neu, les temperatures són baixes i l'aliment és escàs. Amb aquestes condicions, el gall fer busca llocs amagats i protegits per passar l'hivern i només s'alimenta de fulles de pi, que li proporcionen molt poca energia per moure's. És important que no l'espantem, l'exercici que li suposaria aixecar el vol el debilitaria enormement i el faria més vulnerable als depredadors i a les malalties. A la zona de l'estany de l'Orri i el pla de les Someres hi ha censat algun exemplar de gall fer.

Estany de l

Estany de l'Orri. Un grup d'excursionistes s'atreveixen a creuar-lo per sobre del glaç.

Després de descansar una mica, reprenem la ruta. Ara tenim dues opcions: a) vorejar l'estany per la dreta i quan arribem a la seva capçalera enfilar-nos cap a la dreta per un terreny sense camí fins arribar al sender per on pujàvem abans però uns metres més amunt, o b) desfer el mateix senderó que ens ha portat fins a l'estany i situar-nos de nou al camí per on pujàvem. Estany de l

Voregem l'estany de l'Orri cap a la dreta.

Estany de l

Capçalera de l'estany de l'Orri.

Independentment de l'opció que escollim, un cop arribem al sender per on pujàvem el seguirem uns metres més fins que arribem a la zona del Clot de l'Orri. La tendència del camí és girar cap a l'esquerra, en direcció NO, cap al Pla de les Someres (pla situat al NO de l'estany de l'Orri a 2.328m d'altitud). Atenció!: aquest sender, en moltes ocasions, es desdibuixa i és difícil intuir cap a on avança, cal que ens orientem bé i que tinguem clara la direcció a seguir. Algunes fites que anem trobant al llarg del camí ens ajuden. El terreny es troba una mica brut: matolls de neret, alguns pins caiguts, zona de tartera amb grans blocs de granit,... però durant l'hivern tota aquesta zona queda coberta per la neu i la progressió es fa més còmode. Estany de l

Zona de tartera que trobem al Clot de l'Orri.

Estany de l

Pujant pel Clot de l'Orri.

Ens situem a l'esquerra del circ de l'Orri i avancem seguint les fites de pedres fins que arribem a un gran prat de pastura situat a uns 2.250m. En aquest punt hem de buscar l'itinerari més fàcil per guanyar els metres de desnivell que ens queden fins assolir el Pla de les Someres (2.328m). Girem decididament cap a la nostra esquerra (direcció O) i seguim un senderó que puja en fort pendent per l'interior del bosc. Estany de l

Prat de pastura i punt on girem cap a l'esquerra.

Estany de l

Pujant en fort pendent en direcció al Pla de les Someres.

Sortim del bosc, el terreny s'ajau i podem admirar totes les muntanyes que ens envolten. Al fons, a davant nostre (NO), hi veiem el Tossal Bovinar (2.842m) i el pic de Coma Extremera (2.809m). I a la dreta (E), observem la piràmide de la Tossa Plana de Lles (2.905m). Caminem uns metres més i arribem al punt més elevat del Pla de les Someres (1:15h - 2.328m). Estany de l

Hem sortit del bosc. Ara el terreny és més obert.

Estany de l

Al fons, a darrere nostre, la Carbassa (2.735m), pic situat a l'altra banda (E) de la vall de la Llosa.

Tossal Bovinar (2.842m) i pic de Coma Extremera (2.809m).

Al fons, pic de Monturull o Torre dels Soldats (2.759m).

El Pla de les Someres es troba al bell mig del llom que baixa des de la Tossa Plana, que com el seu nom indica es caracteritza per ser una muntanya molt aplanada. També cal destacar les excel·lents vistes que tenim de l'espectacular muralla de la cara N del Cadí. Estany de l

Pla de les Someres en primer terme. Al fons, la Tossa Plana de Lles.

Deixem el Pla de les Someres enrere i baixem decididament camp a través en direcció SO cap al refugi del Pradell. Durant la baixada coincidim amb el camí d'ascensió a la Tossa Plana des del refugi del Pradell, una ruta clàssica d'alta muntanya de la Cerdanya que puja fins al cim de la Tossa Plana per l'ampla pala S de la muntanya (sender 19 de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa). Estany de l

Baixant del Pla de les Someres.

Estany de l

Baixant cap al refugi del Pradell.

En diversos moments, al llarg de la baixada, al fons, podem intuir el refugi i la gran zona de pasturatge que hi ha just al davant del refugi. Creuem una pista d'esquí nòrdic (és la pista coneguda com "l'Autopista", que ara tornem a creuar però de baixada) i arribem al refugi del Pradell (1:45h - 2.115m), un refugi d'ús privat que trobem tancat. Estany de l

Refugi del Pradell, a 2.115m d'altitud.

Després de gaudir d'un descans ben merescut en aquest bonic indret, agafem el sender 18 de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa que surt des del refugi en direcció SE. Ens endinsem novament a l'interior del bosc. Avancem còmodament en lleugera baixada i al cap d'uns 40 minuts arribem de nou al punt d'inici de la ruta, la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya (2:25h - 1.956m). Finalitzem així aquesta ruta circular que ha transcorregut pels senders de Lles de Cerdanya i que ens ha permès descobrir alguns dels itineraris de raquetes de neu de l'estació d'esquí nòrdic de Lles. Estany de l

Sender que ens retorna a la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya.

Oriol G
12-01-2016 12:18:37h

Molt bona proposta per passar un dia genial a la neu! Que comenci a la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles té de bo que si necessites raquetes allà mateix es poden llogar, per contra, has de pagar el forfait de visitant de 3,5€...

Mikki
18-02-2015 11:13:39h

Ruta clàssica d'hivern a Lles! I després a fer un arrosset de muntanya a la Fonda Domingo ;)

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació