La Rocallarga des de l'Avenc

Itinerari meravellós per les espectaculars cingleres que envolten Tavertet

L'Apartotel l'Avenc de Tavertet

Tavertet.

Caminada circular de 14,7 km de longitud pels voltants dels cingles de l'Avenc. El punt de sortida i arribada de la ruta és l'Apartotel l'Avenc de Tavertet. El primer tram de l'excursió transcorre per la pista cimentada que ressegueix el Pla Boixer i uneix Tavertet amb la carretera que condueix a Rupit. A la masia de Rajols deixem la pista i ens encarem cap al collet de Rajols, la collada de les Graus i l'ermita de Sant Corneli. Des d'aquí baixem al torrent de la font de la Vena i la pista que arriba fins a un disseminat de masies. Prenem la pista que puja cap a Monteis, el pla de Monteis i el pla de la Soca Negra i continuem planejant fins al collet de Rajols i la Rocallarga, des d'on es tenen unes esplèndides vistes del Collsacabra. Des d'aquí només resta davallar fins a l'Avenc i donar per acabada una excursió que no deixa indiferent.

La ruta dels cingles de l'Avenc ens permet endinsar-nos en un paratge feréstec i força desconegut del Collsacabra, el dels cingles de l'Avenc. El Collsacabra s'alça a l'extrem oriental de la comarca d'Osona, fregant La Selva i la Garrotxa, i formant una regió amb cingleres ara i adés, que embadaleix qui el visita. És una zona farcida de boscos, rierols, racons on descansar i paisatges que s'ensenyoreixen de qui els contempla. Zona de poblament dispers, ha estat des de sempre una regió agrícola i ramadera, on darrerament el turisme hi té cert pes. Durant la ruta visitem el dolmen i l'ermita de Sant Corneli, la imponent masia de Monteis i la fabulosa Rocallarga, una roca que sobresurt de la cinglera i que molts anomenen el Preikestolen català, en referència a la famosa roca de Noruega, una de les més fotografiades del món.

: Rocallarga (1.186m).

: 5:30h en total: 0:50h des d l'Avenc fins al collet de Rajols, 1:25h des d'aquest punt fins a l'ermita de Sant Corneli, 2:30h fins al cim de la Rocallarga i 0:45h des de Rocallarga fins al punt d'inici de l'excursió.

: Notable. La ruta no presenta cap dificultat tècnica però cal tenir en compte la llargada i el desnivell a superar.

Collsacabra, vall de Sau. 1:25.000. Editorial Alpina.

: Cal tenir en compte que no trobarem aigua en tota l'excursió i que a l'estiu la calor pot ser sufocant. La ruta està només parcialment senyalitzada sobre el terreny, per la qual cosa cal parar molta atenció a l'orientació.

Per arribar a l'Apartotel l'Avenc de Tavertet des de Barcelona, Lleida o les comarques gironines de la Selva o el Gironès, primer hem d'arribar fins a Vic. Aquí agafem l'eix transversal C-25 (en direcció a Girona) i sortim a Roda de Ter. Prenem la carretera C-153 i a Santa Maria de Corcó - L'Esquirol ens desviem cap a Tavertet per la BV-5207. Travessem el poble i a tocar de l'església de Sant Cristòfol prenem la pista cimentada que ens condueix fins a l'Apartotel l'Avenc de Tavertet.
També podem arribar a Tavertet des d'Olot. Des d'allà prenem la C-152 fins a Sant Esteve d'en Bas i allà la C-153 en direcció a Vic. Passat Rupit i més enllà del punt km 29 prenem la pista cimentada en direcció a Rupit fins a l'Apartotel l'Avenc de Tavertet.

• L´Agullola de Rupit
    L'Agullola de Rupit

L'Agullola és un dels penyals més característics del Collsacabra. Està separada de la cinglera, fet que li dóna una forma peculiar, similar a una dent que s'escapa de la resta. Constitueix una talaia insuperable que domina bona part del Collsacabra, la Selva i tots els congostos de les Guilleries, així com els pantans de Sau i Susqueda. Es troba molt a prop de l'església de Sant Joan de Fàbregues.

Sant Joan de Fàbregues

Sant Joan de Fàbregues és una església romànica del segle XI preciosa i situada en un indret privilegiat, penjada a mitja altura sobre el torrent de Bonegre, al cor del Collsacabra. Podem arribar-hi a peu des de Rupit o amb cotxe per la pista asfaltada que porta de Rupit a Vilanova de Sau.

El castell de Rupit

El castell de Rupit data del segle XI i fou construït en substitució del castell de Fàbregues. El castell s'aixeca en un indret estratègic, controlant tota la vall. La vila de Rupit va néixer i va créixer al voltant del castell, que fou un important nucli administratiu i econòmic durant l'edat mitjana.

Puig de la Força

El Puig de la Força o Roca de Sau és un penyal altiu i sorprenent, un bon mirador sobre el pantà de Sau i el Sot de Balà. S'hi arriba des de Tavertet per una àmplia pista, tot vorejant altives cingleres i superant un parell de trams equipats. El tram final no és apte per a persones amb vertigen o no habituades a fer muntanya.

Comencem la ruta a l'Apartotel l'Avenc de Tavertet (0:00h - 1.033m). La Rocallarga des de l

La casa pairal de l'Avenc, restaurada amb dedicació per la Belinda Parris, el seu marit en Joaquim Abey, i el seu germà Matthew Parris, els propietaris de l'Avenc de Tavertet.

La Rocallarga des de l

Les vistes des de l'Avenc de Tavertet conviden a embadalir-se.

Després d'una estona de gaudir de l'entorn de l'Avenc, prenem la pista cimentada per on hem arribat, en direcció a Rupit. La Rocallarga des de l

La pista transcorre entre camps de conreu i cingleres que no deixen indiferent.

La Rocallarga des de l

Sobre els nostres caps veiem la imponent Rocallarga, que més tard visitarem.

Seguim endavant i arribem al Pla Boixer, un bon mirador de la zona, des d'on veiem gran part de les muntanyes de l'entorn (Agullola de Rupit, el Far, el Turó de l'Home, les Illes Medes). La Rocallarga des de l

Des del Pla Boixer es gaudeix del mar de muntanyes que s'estenen sota els nostres peus, com l'Agullola de Rupit o el Far.

La Rocallarga des de l

Des d'aquí també veiem el pantà de Susqueda i trobem una bona estesa d'espernallac.

Seguim endavant per la pista fins a trobar la masia de Rajols (0:30h - 1.063m), on ens desviem cap a l'esquerra per una antiga pista. Creuem una tanca per bestiar i seguim amunt, envoltats de roures i alzines. La Rocallarga des de l

Punt on ens desviem de la pista que enllaça Tavertet amb la carretera de Rupit.

La Rocallarga des de l

El camí és ample i ombrívol.

Seguim pujant suaument fins a arribar al collet de Rajols (0:50h - 1.160m), on canviem de direcció i ens dirigim cap al Pedró de Rajols, un cimet discret però amb bones vistes cap al Berguedà i Osona. La Rocallarga des de l

L'ample collet de Rajols.

Des del Pedró de Rajols davallem cap al Grau del Perer o Collet de Graus. Abans, però, ens trobem amb dos exemplars de faigs que bé valen una aturada per contemplar-los com cal. La Rocallarga des de l

Un dels faigs que ens trobem.

Al collet de Graus (1:20h - 1.097m), prenem el camí que davalla cap a Sant Corneli, en direcció a Tavertet. Baixem pel torrent de la Font de la Vena, que avui està perduda, i carenegem el serrat de Sant Corneli, un bon mirador dels voltants. La Rocallarga des de l

Les vistes cap al Montseny des del serrat de Sant Corneli.

Tot gaudint de l'espectacle visual arribem a l'ermita romànica de Sant Corneli (2:15h - 974m). La Rocallarga des de l

L'ermita romànica de Sant Corneli. A la banda N hi trobem un dòlmen.

El camí baixa dret fins a una antiga pista que ens mena fins a la pista que enllaça Tavertet amb Cantonigròs, amb tot un seguit de masies disseminades. La Rocallarga des de l

El camí que baixa des de l'ermita de Sant Corneli, frondós i ben fressat.

Seguim en direcció S fins que trobem una pista que surt a mà esquerra. La prenem fins a la masia de Monteis, del segle XVI, de porta dovellada i finestres amb marcs de pedra picada. A l'angle del NE hi conserva un torricó de defensa. La Rocallarga des de l

La masia de Monteis.

Voregem la masia i a la part de darrera de la casa hi trobem una pista que s'enfila amunt. La seguim, avançant a tocar de la paret de la cinglera durant uns minuts, fins que canvia de direcció, ara cap al N. La Rocallarga des de l

La pista que s'allunya de la masia de Monteis.

Un xic més endavant, al mig del pla de la Soca Negra, trobem una tanca que barra el pas al bestiar. És el punt on hem de canviar de direcció i encarar-nos cap a l'E, per un camí poc definit, fins a la carena, el collet de la Rambla. La Rocallarga des de l

El tancat on hem de canviar de direcció.

Aquí canviem de direcció, ara avancem cap al N, entre prats de pastura. La Rocallarga des de l

El camí a seguir és evident, tot i la manca de fites o senyalització.

Seguim endavant fins al collet de Rajols (4:25h), per on hem passat fa una estona, i ara prenem el camí que s'allunya cap al S, en direcció a l'Avenc i la Rocallarga. Carenegem amb vistes cap a totes direccions, amb un teló de fons dels que fan història. Passat el puig de Cortils abastem la balma de Cortils, sota una enorme roca plana. Al seu costat hi veiem un enorme faig, que destaca per la seva corpulència. La Rocallarga des de l

La Balma de Cortils. Una bauma és una roca que sobresurt en una paret rocosa i forma una cavitat al dessota.

Seguim endavant i en escassos dos minuts arribem a la Rocallarga (4:45h - 1.186m), el punt culminant de la nostra ruta. La Rocallarga des de l

Damunt la Rocallarga, tot i la seva modesta altitud, es pot gaudir d'una de les millors vistes panoràmiques de la contrada: des del mar mediterrani fins a Montserrat, passant pel Massís del Montseny i les Guilleries.

Des d'aquí només ens resta seguir endavant fins que trobem la gran fita que ens marca el camí de baixada, primer per un corriol i després per pista de desembosc fins al punt d'inici de la ruta, a l'Apartotel l'Avenc de Tavertet (5:30h - 1.033m). La Rocallarga des de l

Vistes des del jardí de l'Avenc de Tavertet.

La Rocallarga des de l

La masia de l'Avenc, un casal renaixentista del segle XVI.

Els cingles de l'Avenc i del pla Boixer des de la pista que ens mena a Tavertet.

EL PANTÀ DE SAU

Al peu de les cingleres de Tavertet hi trobem el pantà de Sau, lloc on el Ter s'amansa indefectiblement. La seva obertura l'any 1963 va canviar per sempre la fesomia de la vall de Sau, convertint-la en un punt d'interès turístic. Juntament amb el de Susqueda i el Pasteral, el pantà de Sau forma part d'un sistema de tres pantans que uneix la comarca d'Osona amb la de la Selva. La seva imatge més icònica és la del campanar de l'església romànica de Sant Romà, visible quan el nivell de l'aigua és baix.

Laura
11-12-2022 17:36:47h

Hola! Hi ha algun refugi al llarg de la ruta per poder dividir-la en dos dies? Gràcies!
Resposta (Rutes Pirineus): Hola Laura, la ruta tal i com la plantegem, és per a fer-se en una sola jornada, no hi ha cap refugi per a poder-hi fer parada i dividir la ruta en dos dies.