Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès
(7)
(0)

Descobrim el suggestiu paisatge rural de l'altiplà del Solsonès i els seus atractius culturals i naturals

Església de Sant Miquel

Pinell de Solsonès

Ruta circular de quasi 12 km de longitud que s'endinsa en els boscos i els camps de Pinell de Solsonès. La ruta comença a l'església parroquial de Sant Miquel de Pinell i ens descobreix el patrimoni històric i natural d'aquest despoblat municipi rural. Passem pel pou de gel, la balma del Marrà, la fossa neolítica dels Casals i el lledoner dels Casals. Es tracta d'un itinerari fàcil i amb poc desnivell, ideal per fer amb tota la família!

Pinell de Solsonès és un municipi de marcat caràcter rural, situat a l'extrem sud-oriental de la comarca del Solsonès, al límit amb les comarques de l'Alt Urgell, la Noguera i la Segarra. El terme de Pinell està localitzat en un altiplà -entre els 500m i els 850m d'altitud- solcat per diversos torrents tributaris del Segre i s'integra en la Depressió Central catalana. És un municipi molt extens i poc poblat, format per nombroses masies disseminades i petits veïnats rurals, amb un paisatge agroforestal on hi predominen els boscos de pinassa i els cultius de cereals.

: 2:45h en total. 1:30h des de Pinell de Solsonès fins a l'ermita de Sant Tirs i 1:15h des de Sant Tirs fins a Pinell de Solsonès.

: Tot l'any, evitant les hores de més calor a l'estiu.

· Solsonès. 1:50.000. Editorial ICGC.

: L'itinerari està senyalitzat com a "Ruta de les Mentides" amb senyalització vertical i estaques de la Generalitat de Catalunya.

Arribem a Pinell de Solsonès per la carretera C-149 des de Solsona. Després de fer uns 12 km de carretera estreta des de Solsona, agafem el trencall senyalitzat a la dreta cap a Pinell de Solsonès, on arribem després de fer 1,5 km addicionals. Just davant de l'església de Pinell de Solsonès hi ha una petita esplanada de terra on podem estacionar els vehicles.

Ctra. de Sant Llorenç, km 2, 25280 Solsona
    El Càmping El Solsonès està situat a les rodalies de la bonica vila de Solsona, en un indret privilegiat per gaudir de la natura i realitzar tot tipus de rutes de senderisme i muntanya durant tot l'any. El restaurant El Solsonès ofereix una cuina basada en els productes ecològics i de qualitat i està obert a tothom, val molt la pena!

Poblat ibèric del Castellvell

A l'extrem occidental del turó del Castellvell hi trobem el jaciment arqueològic del Castellvell. Són les restes d'un poblat iber que hi hagué en aquest indret. Pel que s'ha pogut excavar fins a dia d'avui, se sap que aquest assentament va arribar al seu esplendor al segle III aC i que, donada la seva situació estratègica, devia exercir una poderosa influència en els assentaments ibers veïns.

Nucli antic de Solsona

El casc antic de la ciutat de Solsona és preciós. Hi destaquen les restes de les seves muralles del segle XIV, la catedral i la Mare de Déu del Claustre, una escultura del segle XII que està considerada una de les obres més importants del romànic català. A banda de temples religiosos i infraestructures militars, el casc antic de Solsona ens sedueix per les seves incomptables places porxades i els seus carrerons plens d'encant i de vida.

Comencem la Ruta de les Mentides just davant de l'església de Sant Miquel de Pinell de Solsonès (0:00h - 648m). Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Església de Sant Miquel de Pinell.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Entrada de l'església de Sant Miquel i la rectoria.

El banc de les mentides.

Inscripció sobre la porta d'entrada de Sant Miquel de Pinell.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Indicador a l'inici de la ruta.

Caminem enrere per la carretera un centenar de metres fins que trobem el sender de gran recorregut GR 3, que seguim cap a l'esquerra, carretera amunt, fins a un trencall. Prenem el camí de l'esquerra i baixem per una pista de terra seguint les marques blanques i vermelles del GR. Trobem un indicador i agafem el caminet que ens porta fins al pou de gel (0:15h - 611m). Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Porta d'entrada del pou de gel.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Interior del pou de gel.

Sortint del pou de gel.

Pou d'aigua i vistes de Pinell des del pou de gel.

Retornem a la pista principal i continuem avall seguint les marques del GR fins a una bifurcació. En aquest punt deixem el GR i seguim pel camí de de l'esquerra, que ens porta a creuar el barranc del Pinell. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Indicador de la Ruta de les Mentides.

Just passat el torrent, ens desviem per un camí a la dreta que avança en paral·lel a la riera en direcció SE. Retrobem la pista i el GR i, entre boixos, caminem fins a la font de l'Horta del Soler (0:30h - 602m), que està situada sota una gran llosa de pedra i al costat del torrent. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Font de l'Horta del Soler.

Retornem a la desviació del torrent i continuem per la pista amunt, per entremig d'un frondós bosc de pinassa i pel costat d'un tancat de vaques, cap a uns camps de cereals i la masia del Soler. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Ramat de vedelles prop de la font de l'Horta del Soler.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Roure martinenc camí de la masia del Soler.

Deixem enrere diverses cruïlles i, seguint sempre les indicacions de la Ruta de les Mentides, enllacem amb la carretera asfaltada que va cap a Sant Tirs. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Camps de cereals al camí de Sant Tirs.

Seguim la carretera cap a l'esquerra aproximadament 1,8 km fins que arribem a l'ermita de Sant Tirs (1:30h - 633m), que està situada a peu de carretera i al costat de la masia que porta el mateix nom. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Ermita de Sant Tirs.

Des de l'ermita continuem per la carretera un centenar de metres més i arribem a una cruïlla on enllacem de nou amb el GR 3. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Masia de Sant Tirs.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Bales de palla al pla de Sant Tirs.

Agafem la pista cap la dreta i davallem cap al fons de la vall per entremig camps de conreu i boscos. A prop del barranc de Pinell trobem a la dreta l'indicador de la "Balma del Marrà". Seguim el corriol que travessa el llit del torrent i, a través d'un passadís de boixos, arribem a la balma del Marrà (1:50h - 558m). Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Indicador a la balma del Marrà.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Corriol cap a la balma del Marrà.

Balma del Marrà.

Degotalls de carbonat càlcic.

L'espectacular balma es troba sota una gran llosa del torrent del Clot de la Font del Manar i el nom possiblement li ve donat per la forma de la pedra amb els degotalls de carbonat càlcic que s'hi han format. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Estranya formació sota la balma del Marrà.

Retornem a la pista i la seguim uns metres més fins a la fossa del camí dels Casals (1:55h - 575m). Aquesta fossa és una cista neolítica de l'any 3.000 aC que feia les funcions de tomba i que encara conserva les dues lloses laterals, la frontal de tancament i la de sobre que la cobria. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Fossa del camí dels Casals.

Deixem l'indret i pugem per una pista entre la pineda, sentint el repicar del picot garser gros, un dels ocells forestals que habita en aquestes pinedes del Solsonès. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Detall d'una pinya de pinassa.

Arribem a la masia dels Casals i al lledoner dels Casals (2:10h - 626m), un arbre de grans dimensions situat a peu de camí, just al costat d'una bassa. Seguim per la pista i arribem a una bifurcació on prenem la pista de l'esquerra que baixa cap a la casa de Ca l'Ermengol. Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Masia dels Casals.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Detalls de la masia dels Casals.

El lledoner dels Casals.

El lledoner i la bassa dels Casals.

Continuem per la pista fins a tocar de la masia de la Vila. Aquí agafem una pista secundària (dreta) que dóna la volta al serrat de la Vinya. Arribem a un petit coll, davallem cap als bancals de la Vinyeta i enllacem amb el camí d'anada, just on hi ha un pedró amb una creu. Arribem novament al punt d'inici i final de la Ruta de les Mentides, a l'església de Sant Miquel de Pinell (2:45h - 648m). Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Mas la Vila.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Bancals i murs de pedra seca.

Arribant a Pinell de Solsonès.

El pedró i la creu arribant a Pinell.

Ruta de les Mentides a Pinell de Solsonès 1

Inscripció sobre la porta del cementiri.

Cementiri de Pinell de Solsonès.

Laura
22-05-2017 20:52:56h

Ruta molt bonica per fer-la amb nens. Desnivell assequible i molt entretinguda. El lloc és d'allò més tranquil. Nosaltres la vam fer a la primavera i va ser espectacular.