Itinerari de la Llúdriga a Martinet

Itinerari de natura pel marge esquerre del riu Segre a Martinet

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Aparcament al costat del Segre

Martinet

Passejada de 2,8 km de longitud (anada i tornada) seguint el recorregut marcat de "l'Itinerari de la Llúdriga". L'itinerari segueix en tot moment el curs del riu Segre pel seu propi marge. Al tram final de l'itinerari, guanyarem una mica d'altura i podrem admirar el curs del riu i els meandres que aquest fa des d'una bonica perspectiva elevada.

L'Itinerari de la Llúdriga a Martinet es troba dins de la Reserva Natural Segre-Prullans, que es va crear l'any 1987 amb l'objectiu de garantir la supervivència de les darreres poblacions de llúdriga que quedaven a la Cerdanya. Durant l'itinerari anirem trobant panells que ens expliquen de forma amena i amb il·lustracions els elements més rellevants d'aquesta espècie i de la vegetació de ribera. És un itinerari fàcil i molt recomanable per fer amb els més menuts.

: 1:00h en total. 0:30h d'anada i 0:30h de tornada.

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Res en especial.

· Serra del Cadí - Pedraforca (Parc Natural del Cadí-Moixeró), 1:25.000. Ed. Alpina.
· Cerdanya. Puigpedrós, Carlit, Tossa Plana y Puigmal. 1:25.000. Ed. Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és curt i presenta l'atractiu del riu i dels panells amb il·lustracions relacionades amb la llúdriga i l'ecosistema fluvial.

Arribem per la carretera N-260 a Martinet, població situada entre La Seu d'Urgell i Puigcerdà. A l'altura de la parada d'autobusos de Martinet ens desviem cap al S i creuem el pont sobre el riu Segre que ens condueix cap a la zona d'instal·lacions esportives. Tot just hem creuat el pont ja tenim al davant el panell informatiu d'inici de l'Itinerari de la Llúdriga. Hi ha un espai habilitat per estacionar els vehicles.

c/Tossal 2, 25725 Montellà de Cadí
    Cal Calsot som un petit allotjament eco-sostenible, ubicat a Montellà de Cadí, en una antiga casa pairal de principis del segle XIX, de disseny racional. Ideal tant si vens en parella com amb amics. Descobreix el Parc Natural Cadí-Moixeró i la Cerdanya caminant!
    Carrer de Puig, 4, 25727 Prullans
    Ubicat al bonic poble de Prullans, al cor de la Cerdanya, el Cerdanya EcoResort t'ofereix diverses modalitats d'allotjament: hotel, càmping, apartaments, bungalows..., i disposa d'una àmplia oferta de serveis per a petits i grans: piscines, activitats d'aventura, excursions, granja, wellness SPA i una gran oferta de restaurants amb cuina de proximitat, ecològica i de qualitat.
    Plaça de Sant Pere, 25726 Lles de Cerdanya
    El millor de l'Hotel Mirador, sens dubte, són les magnífiques vistes de les que gaudim des de qualsevol estança: en una banda, la impressionant serra del Cadí, i a l'altra, la Tossa Plana de Lles. L'hotel ens ofereix algunes habitacions renovades totalment amb banyera d'hidromassatge a punt per a fer-hi un bon descans.
    c/ Torrents 21 - Santa Eugènia, 25720 Bellver de Cerdanya
    Els Torrents es troba en una antiga casa de pagès que ha estat totalment reformada enmig de la Cerdanya, en un racó que s'obre a la tranquil·litat absoluta i al descobriment d'un meravellós paisatge. L'hotel està reformat amb molt bon gust i és molt acollidor. A més a més, compta amb un magnífic restaurant de cuina casolana i una hípica familiar on el bon tracte és el primer pas i l'experiència una garantia.
    c/Travessera, 16, 25726 Lles de Cerdanya
    Casa rural calRei és un allotjament rural acollidor i amb encant i categoritzat amb 4 espigues. Amb jardí i hort propi, està situada al mateix poble de Lles, a 1.500m d'altitud, en un indret privilegiat des d'on gaudim de vistes meravelloses de l'espectacular cara N del Cadí. En Lluís i la Piluca, els propietaris, són uns enamorats i grans coneixedors de la Cerdanya i les seves muntanyes. Sobretot, deixeu-vos aconsellar! I no us perdeu els seus excel·lents esmorzars i sopars!
    Cap de Rec Lles de Cerdanya
    El refugi Cap del Rec està situat just a costat de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya, a gairebé 2000m d'altitud i en un entorn de gran bellesa per a la pràctica dels esports hivernals o del senderisme i l'excursionisme a l'estiu.
    Carretera de Lles, Km. 1, 25726 Lles de Cerdanya
    Al bell mig de la Cerdanya, l'Alberg Can Ribals és un allotjament ideal per aprofitar tot el que l'entorn ens ofereix i descansar del dia a dia. Can Ribals compta amb habitacions de diverses capacitats, algunes d'elles amb bany propi; una sala de jocs; una terrassa idíl·lica,... presentant una oferta molt atractiva i adaptada a tot tipus de necessitats!
    c/Travessera 10, 25726 Lles de Cerdanya
    Al bonic poble de Lles, la Fonda Domingo ens ofereix un menjar i una hospitalitat de qualitat i confiança. En Joan Campmajó i Garcia ens transmet el seu amor pels fogons, i ens ofereix plats de cuina tradicional catalana que incorporen amb saviesa les noves tècniques de la cuina moderna!

Àrea de pícnic de Martinet

Al poble de Martinet, a l'inici de la carretera que puja cap a Montellà i Estana, trobem aquesta àrea de pícnic. Aquest espai, al costat del riu Segre, disposa de 5 taules i de bancs de pedra per poder descansar, menjar i gaudir de la natura en aquesta bonica població de la Cerdanya.

Coordenades GPS: 42.3588766º 1.6919081º

Parc dels Búnquers de Martinet i Montellà

El parc dels búnquers de Martinet dóna a conèixer un element de la història recent fins ara totalment desconegut. Els visitants realitzaran un recorregut pels diferents búnquers i elements històrics acompanyats d'un monitor. Es troba situat a 1 km de Martinet i ha esdevingut un reclam turístic per la regió i pel municipi.

Casa del Riu de Martinet

La Casa del riu consisteix en una mostra museogràfica sobre els ecosistemes fluvials: el curs principal del riu, el bosc de ribera i la fauna associada. Complementant l'exposició hi ha una petita arbreda amb les espècies vegetals més representatives del bosc de ribera i un itinerari de natura dedicat a la llúdriga, un dels animals més emblemàtics dels ambients fluvials.

L'Itinerari de la Llúdriga es troba a Martinet. El nucli de Martinet està situat a la riba N del riu Segre. Nosaltres remuntarem aquest riu per la seva riba S, i gaudirem doncs, de boniques vistes de Martinet amb el riu Segre a davant. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

El riu Segre travessa la població de Martinet.

Comencem l'itinerari a la banda S del pont sobre el riu Segre que facilita l'accés a la zona d'equipaments esportius de Martinet. Aquí hi ha un pàrquing per estacionar-hi els vehicles, la Casa del Riu de Martinet i un panell indicador de l'inici de l'Itinerari de la Llúdriga (0:00h - 990m). Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Punt d'nici de l'Itinerari de la Llúdriga.

Caminem primer pel passeig del riu, que ens queda a l'esquerra. A la nostra dreta hi tenim algunes cases. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Primers metres de l'itinerari.

Al cap d'uns metres el passeig ja dóna pas a una pista de terra. Avancem ara pel costat del riu, aquest sempre a mà esquerra, i el camp de futbol de Martinet, a la dreta. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Tenim el riu a l'esquerra i el camp de futbol a la dreta.

Deixem el camp de futbol enrere i a la dreta ens trobem les escales del camí antic que uneix Martinet i Montellà. Nosaltres seguim pel camí que veníem, remuntant en tot moment el curs del riu. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

A mà dreta hi trobem el sender que ens portaria fins a Montellà.

El camí fa un gir suau i ens orientem ara cap al N. Veiem ja el primer faristol informatiu de l'Itinerari de la Llúdriga. Al llarg de l'itinerari diferents panells ens informaran d'aspectes relacionats amb la llúdriga i amb la vegetació de ribera: on trobar-la, la seva distribució a Catalunya, el seu hàbitat, els rastres i els sons, els excrements i l'alimentació, la reproducció, els caus, i també informació sobre d'altres espècies que hi conviuen. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Faristol amb explicacions de l'itinerari.

Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Faristol dedicat als rastres i als sons.

Les llúdrigues són mamífers que habiten en àmbits fluvials amb aigües molt netes i marges en bon estat. La contaminació dels rius i la degradació de les seves ribes degut a la intervenció humana van estar a punt de fer desaparèixer la llúdriga de la Cerdanya a mitjans del segle XX. Les polítiques de protecció del medi ambient i control de les conques fluvials i els programes de reintroducció de la llúdriga han fet possible preservar aquest mamífer aquàtic. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Avancem sempre paral·lelament al riu.

Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

L'itinerari està senyalitzat en tot moment.

En funció de l'època de l'any, el Segre pot baixar amb força.

Al llarg de l'itinerari podem anar observant la vegetació típica de ribera. A tocar del curs del riu hi ha les plantes que viuen amb les arrels sempre submergides a l'aigua, després ens trobem els arbustos, amb l'estructura ben adaptada per aguantar les crescudes del riu, i finalment els arbres (pollancres, verns, freixes i oms). Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

L'itinerari ens permet conèixer la vegetació de ribera.

Arribem a un punt on el camí es fa més estret i se separa uns metres del curs del riu. Ens comencem a enfilar suaument pel vessant de la muntanya. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Tram en lleugera pujada.

Una mica més endavant arribem ja al capdamunt de la petita pujada i podem veure als nostres peus un dels meandres del Segre. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

Vistes sobre el Segre.

Ens trobem al punt més elevat de l'Itinerari de la Llúdriga a on es troba l'últim panell de l'itinerari. Aquest punt és un mirador de fauna (0:30h - 1.002m) privilegiat sobre el riu Segre. Itinerari de la Llúdriga a Martinet 1

La ruta s'acaba al mirador de fauna.

Girem cua i realitzem la tornada fins al punt d'inici de l'itinerari (1:00h - 990m) pel mateix camí d'anada. Per aquells que ho vulguin, des del mirador de fauna el sender continua (direcció E) seguint el curs del riu Segre aigües amunt fins a Sant Martí dels Castells.

LA LLÚDRIGA

La llúdriga (Lutrinae), també anomenada llúdria en algunes contrades, és un mamífer carnívor de la família dels mustèlids, té una llargada d'aproximadament 1m i pesa uns 20 kg. Les llúdrigues s'alimenten de peixos, granotes i altres animalons aquàtics que cacen amb la boca, normalment als vespres i a la nit, ja que aquest és un animal bàsicament nocturn. Les llúdrigues són grans nedadores i poden estar a sota de l'aigua fins a 6 minuts sense respirar. Quan surten de l'aigua, acostumen a avançar fent saltirons, deixant marcades al terra les seves característiques petjades de 5 dits i membrana interna.

Sandra
19-08-2015 21:07:04h

Una ruta molt recomanable per anar amb nens, encara que no hem vist cap llúdriga :)