Camí Natural de l'embassament de Lanuza

Recorregut pel Camí Natural de l'embassament de Lanuza a Sallent de Gállego

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Pont sobre el riu Gállego

Sallent de Gállego

Passejada de 6,5 km de longitud (anada i tornada) fins a la presa de l'embassament de Lanuza des de Sallent de Gállego. L'itinerari voreja l'embassament de Lanuza pel seu marge occidental (O) a través d'un camí que no presenta cap dificultat i que en tot moment està ben senyalitzat.

L'itinerari pel Camí Natural de l'embassament de Lanuza ens ofereix boniques panoràmiques de l'embassament de Lanuza, de la Peña Foratata i de Sallent de Gállego. De fet, durant el recorregut, podrem gaudir d'una de les estampes més clàssiques i conegudes de la vall de Tena: l'embassament en primer terme, Sallent de Gállego i la majestuosa Peña Foratata al fons. Però aquest també és un bon itinerari per conèixer amb tranquil·litat la vegetació de la zona i relaxar-nos en les diverses zones de descans que hi ha al llarg del camí.

: 1:50h en total: 0:50h des del punt d'inici fins al final del Camí Natural i 0:05h des d'aquest punt fins al final de la presa. 0:55h de tornada pel mateix itinerari.

: Baixa. Es tracta d'una passejada fàcil i apta per a tothom.

: Res en especial.

Valle de Tena. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens. El camí és fàcil i està ben senyalitzat. Recomanem fer aquesta ruta quan el nivell d'aigua del pantà és elevat (les vistes de l'embassament són molt més boniques). Des de la presa és possible tornar a Sallent de Gállego pel marge oriental (E) de l'embassament seguint el sender PR-HU 92. Aquest sender, però, coincideix en bona part d'aquest tram amb la carretera que va fins al poble Lanuza.

Arribem a Sallent de Gállego per la carretera A-136 des del coll del Portalet (N) o des de Biescas (S). Agafem la sortida cap a Sallent de Gállego (punt quilomètric 17,5). Seguim en direcció al centre del poble i al cap d'1 km arribem a un pont sobre el riu Gállego, estem ja al punt d'inici de l'itinerari per l'embassament de Lanuza. Hi ha espai per estacionar els vehicles tot creuant el pont: 1) just a mà esquerra; 2) seguint recte, uns 200m més endavant; 3) girant a la dreta pel carrer Puente Romano, uns 150m més endavant.

C/ Fondón 1, 22661 Panticosa
    Al cor del Pirineu aragonès, al mateix poble de Panticosa, l'Hotel Sabocos és la referència d'aquesta zona, estiu i hivern. Magnífic per a aprofitar les pistes d'esquí però també per a conèixer la vall de Tena tot fent senderisme. És un hotel còmode, acollidor i disposa d'unes instal·lacions modernes. A més a més, els seus fan que tracte i eficiència siguin objectiu i denominador comú. Sens dubte, una bona elecció!

Balneari de Panticosa (Banys de Panticosa)

A 8 km per carretera del nucli urbà de Panticosa i prop d'alguns dels cims més alts del Pirineu d'Osca, hi trobem les instal·lacions hoteleres i de serveis Banys de Panticosa, a 1.636m d'altitud al costat de l'Ibón de Baños, un llac natural que recull les aigües de diversos torrents.

Coordenades GPS: 42.760667307º -0.233461432421º

Parc Faunístic dels Pirineus Lacuniacha

A 2 km del nucli urbà de Piedrafita de Jaca, aquest parc natural ofereix a les famílies senderistes i muntanyenques un recorregut de 2-3 hores a través del qual descobriran la rica fauna i flora de la vall de Tena enmig del propi bosc i immersos en un paratge natural incomparable.

Coordenades GPS: 42.69679499º -0.33378476º

Festival de música Pirineos Sur

Festival de música i cultura que s'organitza cada estiu al poble de Lanuza, a pocs quilòmetres de Sallent de Gállego. La seva seu principal és l'escenari flotant que hi ha al magnífic embassament de Lanuza. S'hi celebren concerts de diferents estils musicals i s'hi integren diverses cultures.

Coordenades GPS: 42.756340º -0.3151471º

• Estació d´esquí de Formigal
    Estació d'esquí de Formigal

Al municipi de Sallent de Gállego hi ha l'estació d'esquí d'Aramón Formigal, al costat de la urbanització que porta el mateix nom; una de les estacions d'esquí més conegudes del Pirineu aragonès. Ofereix els serveis habituals d'una estació d'esquí alpí. Disposa de 137 km de domini esquiable i de 97 pistes.

Coordenades GPS: 42.77542588º -0.37208993º

Comencem la passejada al pont sobre el riu Gállego que hi ha l'entrada de Sallent de Gállego venint per la carretera A-136. Un panell vertical amb la descripció de l'itinerari ens marca el punt d'inici del Camí Natural de l'embassament de Lanuza (0:00h – 1.281m). Estem al marge dret del riu Gállego. Durant tot el recorregut, diversos senyals de color vermell amb la llegenda “Camino Natural – Embalse de Lanuza” ens indicaran el camí que hem de seguir. Camí Natural de l

Punt d'inici del Camí Natural de l'embassament de Lanuza.

Comencem a avançar en paral·lel al riu Gállego pel seu marge dret. Deixem enrere un pontet metàl·lic i un petit edifici de pedra. Camí Natural de l

Avancem pel marge dret del riu Gállego.

Aviat arribem a un desviament. Girem a la dreta per un camí empedrat i deixem enrere el riu Gállego enfilant-nos en direcció SE. Camí Natural de l

El camí gira cap a la dreta.

El camí està ben conservat. L'empedrat s'alterna amb trams de terra i diversos murs de pedra separen el camí dels camps de l'entorn. Camí Natural de l

Avancem per un camí en bon estat.

Camí Natural de l

Alguns murs de pedra delimiten el camí.

Arribem a un petit eixample elevat (0:05h) on hi conflueixen diversos camins. Veiem l'embassament de Lanuza a davant. Nosaltres hem d'agafar el camí que surt en direcció SO fent baixada. Un senyal indicador del Camí Natural ens marca el camí a seguir. Camí Natural de l

Pugem fins a un petit eixample.

Senyal del Camí Natural.

Tenim l'embassament de Lanuza a davant.

Comencem a avançar per aquest camí. Primer el camí és ample però aviat es converteix en un corriol. Tenim l'embassament de Lanuza a l'esquerra, a un centenar de metres de distància. Camí Natural de l

El camí es fa més estret.

Camí Natural de l

Tenim l'embassament a la nostra esquerra.

El corriol gira a l'esquerra. Creuem un petit torrent i arribem a una zona de descans (0:15h) on hi ha dues taules de fusta. Camí Natural de l

El camí és agradable.

Zona de descans.

Continuem pel camí tot vorejant l'embassament en direcció SE. A partir d'ara, i fins al final del Camí Natural, avançarem sempre ben propers a l'embassament. A l'esquerra hi tenim l'embassament i cap enrere se'ns va obrint la perspectiva sobre la vall de Tena. Camí Natural de l

Mirada cap enrere.

Camí Natural de l

Seguim avançant per la vora de l'embassament.

El camí gira suaument a l'esquerra (E). Ens trobem un panell d'orientació en mal estat que ens ajuda a ubicar les muntanyes de la vall. Uns metres més endavant, hi ha una nova zona de descans (0:25h) amb taules de fusta. Les vistes que tenim en direcció N són fantàstiques: l'embassament de Lanuza, Sallent de Gállego i l'emblemàtica Peña Foratata (2.292m i 2.341m). Camí Natural de l

Ens trobem un panell d'orientació.

Camí Natural de l

Embassament de Lanuza, Sallent de Gállego i Peña Foratata (2.292m i 2.341m).

Centre d'activitats aquàtiques, situat al marge oriental de l'embassament.

Deixem enrere una altra zona de descans.

Continuem pel camí tot resseguint l'embassament. Aviat el camí gira a la dreta i agafem altre cop una direcció SE. Alternem boscos de faigs, roures i bedolls amb petits prats. Al marge esquerra de l'embassament, a l'altra banda del riu, hi podem veure el poble de Lanuza. Camí Natural de l

Durant el recorregut anem alternant els boscos i els prats.

LANUZA, LA RECUPERACIÓ D'UN POBLE ABANDONAT

L'any 1961 van començar les expropiacions per a la construcció de l'embassament de Lanuza, que es va començar a construir l'any 1975 i es va acabar l'any 1980. El gener de 1978 van sortir els últims veïns del poble, que va quedar completament abandonat, va ser espoliat i va caure en l'oblit. Però als anys 90, gràcies a l'impuls i l'esforç de l'Associació d'Antics Veïns de Lanuza es començà a recuperar el poble i esdevingué la seu principal del festival cultural i musical Pirineos Sur. Des de llavors s'hi han restaurat moltes cases i s'hi ha obert un hotel. Actualment podem afirmar que el poble ha recuperat la vida i ja té més de 40 habitants censats.

El poble de Lanuza.

A l'alçada del poble de Lanuza deixem enrere unes taules de fusta (0:35h) que hi ha a banda i banda del camí. La presa de l'embassament ja és ben visible aigües avall. Camí Natural de l

Zona de descans a la riba de l'embassament.

Continuem avançant i després de 600m arribem a l'ultima zona de descans (0:45h) del Camí Natural. Tenim la presa ben a prop. Un senyal indicador ens avisa de la proximitat de la carretera i del final del Camí Natural. Camí Natural de l

Última zona de descans del Camí Natural. Ja estem a prop de la presa.

El camí gira lleugerament a la dreta i guanya altura suaument allunyant-se una mica de l'embassament. Després d'uns cent metres arribem al final del Camí Natural de l'embassament de Lanuza (0:50h - 1.271m). Nosaltres seguim recte pel mateix camí i després de superar un parell d'esglaons de fusta continuem en direcció S pel caminet de terra que avança paral·lelament a la carretera. Camí Natural de l

Arribem al final del Camí Natural de l'embassament de Lanuza.

Camí Natural de l

Continuem pel mateix camí fins a la carretera.

Agafem un caminet que avança en paral·lel a la carretera.

Arribem a l'extrem O de la presa (0:52h - 1.273m). Girem a l'esquerra i comencem a creuar la presa. Camí Natural de l

Girem a l'esquerra cap a la presa.

Camí Natural de l

Presa de l'embassament de Lanuza.

Les vistes de la vall de Tena des de la presa són espectaculars. Seguim avançant i arribem a l'extrem E de la presa (0:55h - 1.273m), punt final d'aquesta tranquil·la passejada per la vall de Tena. Recomanem fer la tornada pel mateix itinerari, tot i que existeix l'opció de tornar a Sallent de Gállego pel marge esquerre de l'embassament (E). Aquesta opció, però, requereix avançar per carretera seguint en tot moment el sender PR-HU 92 (que en aquest tram coincideix amb la carretera). Camí Natural de l

L'embassament (N) des de la presa.

Detall de la presa.

La vall (S) des de la presa.

T. Lago
26-09-2013 14:41:17h

Bona senyalització i molt agradable per passejar. El vam fer aquest estiu amb els nens i els hi va encantar. Llàstima que no es pugui tornar per camí de terra per l'altra banda... i si vas amb nens sigui millor tornar pel mateix lloc.

Cris Pallí
20-09-2013 09:26:41h

Ideal per fer tota la família! Es veu el llac tota l'estona, és magnífic! A més es pot descansar tot sovint perquè hi ha molts espais habilitats, fins i tot s'hi pot fer un pícnic. Si s'hi va amb petits és molt recomenable!