Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m)

Descobrim el gran mirador de la Muntanya de Montserrat

565 m

4:00 h

705 m

Estació superior del cremallera

1.236 m

Monistrol de Montserrat

Ruta gairebé circular de 10 km de longitud i 4:00h que sortint del monestir de Montserrat ens condueix fins al cim de la Miranda de Sant Jeroni -també dit simplement Sant Jeroni-, que amb 1.236 m és la màxima elevació del massís de Montserrat. Tot sortint des del pla del monestir de Montserrat, enfilem pel camí de Sant Miquel passant per l'ermita homònima. Des d'aquest punt continuem fins al pla de les Taràntules (estació superior del funicular de Sant Joan) i seguim pel camí de Sant Joan a Sant Jeroni, passant per l'ermita de Sant Jeroni i assolint, tot seguit, el cim de la Miranda de Sant Jeroni. Des d'aquí desfem el camí fet a la pujada fins a una cruïlla que connecta amb el torrent de Santa Maria, per on transcorre el camí Vell de Sant Jeroni. Baixem per aquest bonic corriol fins al monestir.

Pujar a la Miranda de Sant Jeroni és fer-ho a un dels millors miradors de Catalunya -o potser al millor!- donada la seva alçada gens modesta i la seva situació geogràfica gairebé al bell mig del país. En un dia clar i net podem veure des dels grans cims dels Pirineus fins a l'illa de Mallorca, passant pel Prepirineu, la depressió Central Catalana, el sistema Transversal, la serralada Prelitoral, la depressió Prelitoral i bona part de la serralada Litoral. Però a més de vistes panoràmiques d'alta volada també gaudirem d'alguns dels grans atractius del massís de Montserrat, com la seva geologia singular, la seva característica roca conglomerada i els seus boscos mediterranis i submediterranis. Tot i la massificació que hi ha en bona part del recorregut que proposem, no serà difícil que ens topem amb algun grup de cabres salvatges ibèriques. Cal recordar que el cim de Sant Jeroni forma part del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, gestionat pel Patronat de la Muntanya de Montserrat, que vetlla des de l'any 1950 per la preservació dels béns naturals i culturals que aquest massís tresoreja.

: 4:00 h en total: 2:35 h des del monestir de Montserrat fins al cim de la Miranda de Sant Jeroni i 1:25 h per tornar al monestir baixant pel camí del torrent de Santa Maria.

: Hivern, primavera i tardor.

: En dies de molta calor es recomana no realitzar l'itinerari. No hi ha cap font en tot el recorregut. Amb pluja es desaconsella també de fer el recorregut. El tram pel torrent de Santa Maria, si ha plogut recentment, és molt relliscós i caldrà parar molta atenció. Si volem escurçar la ruta i, concretament, la pujada, podem pujar amb el funicular de Sant Joan fins al pla de les Taràntules i començar la ruta des d'aquest punt.

Com arribar-hi en transport públic

Si volem pujar al monestir, punt d'inici de la ruta, amb el tren cremallera de Montserrat, podem arribar a l'estació del cremallera de Monistrol Vila amb qualsevol tren de les línies R50 o R5 (Manresa - Barcelona) de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Els horaris es poden consultar a la seva web (www.fgc.cat) on també es poden comprar els bitllets del tren i del cremallera .

Si volem pujar al monestir amb l'aeri de Montserrat podem arribar a l'estació inferior de l'aeri amb els trens de la línia R5 (Manresa - Barcelona) de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (parada Aeri de Montserrat). Els horaris dels trens es poden consultar a la seva web (www.fgc.cat) on també es poden comprar els bitllets. Els horaris de l'aeri es poden consultar a la seva web (www.aeridemontserrat.com).

Si accedim a Montserrat des del Baix Llobregat, a Abrera agafem la carretera C-55 cap al N fins a Monistrol de Montserrat. En aquest poble prenem el trencall a l'esquerra de la carretera sinuosa que en 8 km ens porta fins a l'aparcament del monestir de Montserrat. En dies festius, si no es matina, hi pot haver cues i retencions.

Si accedim a Montserrat des de Manresa, seguim la carretera C-55 en direcció S fins a Monistrol de Montserrat. En aquest poble prenem el trencall a la dreta de la carretera sinuosa que en 8 km ens porta fins a l'aparcament del monestir de Montserrat. En dies festius, si no es matina, hi pot haver cues i retencions.

Una altra opció si venim amb vehicle privat és estacionar a baix, als aparcaments de l'aeri de Montserrat (carretera C-55, punt quilomètric 11,5) o del cremallera de Montserrat (ben indicat des del mateix nucli de Monistrol de Montserrat) i pujar fins al monestir amb algun d'aquests mitjans de transport, que són ràpids i eficients.

Comencem aquesta ruta al costat de (1) l'estació superior del cremallera de Montserrat (0:00 h - 705 m), situada a tocar del popular monestir de Montserrat. Entre grups de turistes i pelegrins ens dirigim cap a l'estació inferior del funicular de Sant Joan. En aquest punt agafem el costerut camí de Sant Miquel, cimentat en bona part, que flanqueja el vessant més oriental del massís de Montserrat. Al principi l'ample vial transcorre a l'ombra d'ufanoses alzines però aviat surt a terreny obert. Farem bé de començar aviat la ruta, especialment si és un dia amb previsió d'altes temperatures. Després d'envoltar dos torrents profunds ens trobem amb un ample llom que davalla vers el NE. Un trencall a l'esquerra ens portaria fins a la creu de Sant Miquel, excel·lent mirador situat al caire d'un precipici. Nosaltres seguim pel camí principal i de seguida deixem a la dreta l'(2) ermita de Sant Miquel (0:35 h - 823 m). Gaudint d'un relleu una mica més amable passem al costat de la bassa de Sant Miquel i seguim fins a un segon replà anomenat pla dels Soldats en memòria de la Guerra del Francès (1808-1814). Deixem aquí el camí que marxa planer cap a Collbató i ens desviem a la dreta tot enfilant-nos per la serra Llarga. El camí passa a dir-se camí de les Ermites, testimoniant el gran nombre de temples que hi ha muntanya amunt.

La pujada es fa dreta i sostinguda, canviant de vessant diverses vegades, i pràcticament no ens dona treva fins que no arribem al pla de les Taràntules i passem al costat de l'(3) estació superior del funicular de Sant Joan (1:15 h - 971 m), on hi ha una interessant exposició permanent que ens explica la història geològica de Montserrat, la seva fauna, la seva flora i la seva climatologia. Seguim ara el camí de Sant Joan a Sant Jeroni, que comença arrapat a la paret de l'edifici del funicular i de seguida canvia de vessant, flanquejant per sobre del profund torrent de Santa Maria, per on baixarem de tornada. De seguida ens trobem amb les majestuoses formacions rocalloses de les Gorres, concretament: Gorra Marinera, Magdalena Inferior, Magdalena Superior i la mítica Gorra Frígia, que reclama un pas força espectacular a mig declivi de la paret. La Gorra Frígia rep aquest nom per la seva semblança amb el barret frigi, una espècie de caputxa de forma gairebé cònica, però amb la punta corbada, confeccionada habitualment amb llana o feltre i originària de la regió de Frígia (a l'actual Turquia).

Passades les Gorres, canviem d'animal: si abans hem recuperat forces al pla de les Taràntules ara gairebé carenem per la serra de les Paparres, amb reminiscències a la fauna caprina local. Aquest tram de camí, que fem a l'ombra de les alzines, sovint ens regala vistes al selvàtic torrent de Santa Maria i, especialment, al monòlit del Cavall Bernat, arxiconegut entre la comunitat d'escaladors (més d'un ha hagut de ser rescatat pels bombers a mitja via).
 Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

Vista de les Magdalenes (d'esquerra a dreta): Roca de Sant Pere, Magdalena Inferior, Ullal de les Magdalenes, Magdalena Superior, Gorra Frígia i Trencabarrals.

Vista a la zona de Tebaida des del camí de Sant Joan a Sant Jeroni (la Mòmia, Roca de Sant Salvador,...).

La vall es va tancant i aviat deixem la carena per dirigir-nos a la capçalera del torrent de Santa Maria. Deixem enrere a la dreta un (4) trencall (1:55 h - 1.045 m), que seguirem a la baixada, i després d'una llaçada cimentada continuem caminant al costat del torrent, gaudint d'un tram molt agradable. Més amunt unes escales de fusta ens situen al costat de l'ermita de Sant Jeroni, de factura idèntica a la de Sant Miquel. L'entorn convida a fer-hi una aturada, envoltats d'arbres que actuen com un oasi.

Continuem la ruta encarant els darrers pendents, que superem mitjançant discretes llaçades. No és rar trobar-se per aquí a la cabra salvatge ibèrica, protegint-se del sol sota dels arbres si aquest està alt. El corriol passa a estar cimentat al tram final. Les alzines, aquí dalt molt més escarransides, acaben cedint el seu terreny a la roca conglomerada, que ha estat sempre present, juntament amb les argiles, gresos, margues i llims, materials molt més tous i per tant més erosionats. Passem per un replà ple de fites i pugem per unes escales protegides per una barana que ens condueixen directament al cim de la (5) Miranda de Sant Jeroni (2:35 h - 1.236 m). Ja hi som!
 Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

Darrer tram d'escales abans del cim.

Exemplar de cabra salvatge a Montserrat.

Passem una bona estona gaudint del millor que ens ofereix aquesta talaia natural privilegiada. Els dies nets són un regal per a la vista, amb la possibilitat d'observar alhora els Pirineus i serres tan llunyanes com el Montsant o, més enllà, els Ports. Al NE, la serralada Transversal amb el santuari del Far i, a l'E-SE, el mar Mediterrani estenent-se tot just darrera la serralada Litoral. La Miranda de Sant Jeroni fa justícia al seu nom i, si anem bé de temps i el dia és clar, caldrà que degustem amb calma les vistes panoràmiques. No acabaríem mai! O, si ho preferim, podem deixar-nos seduir per la força atraient dels abismes de la cara N de Montserrat, sempre fosca i sempre aèria! Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

El cim de la Miranda de Sant Jeroni.

Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

Les parets verticals de la cara N de Montserrat, mirant cap a l'O.

Sant Llorenç del Munt (La Mola) mirant cap al NE.

El Montcau (extrem N de Sant Llorenç del Munt) i en darrer terme el Matagalls, les Agudes i el Turó de l'Home (Montseny), tot mirant cap al NE.

Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

Contrafort vertiginós vist des de la mateixa Miranda de Sant Jeroni, a la seva temible cara N.

El costat oriental del massís de Montserrat vist des de la Miranda de Sant Jeroni.

La pregona canal del Migdia ens transporta a temps geològics primitius.

Després de recuperar forces, reprenem la marxa. Retornem per on hem vingut, desfent el camí realitzat a la pujada, passant novament al costat de l'ermita de Sant Jeroni i baixant fins al trencall que hem referenciat anteriorment i que ara prenem a l'esquerra, deixant de banda el camí que ens retornaria al funicular de Sant Joan i introduint-nos ara en el màgic món del torrent de Santa Maria, un alzinar fascinant amb roure martinenc, galzerans, marfulls, sanguinyols, boixos i boix grèvol al sotabosc, entre d'altres. Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

La cara SO del Cavall Bernat.

El camí progressa al costat del torrent. Si abans hem gaudit de les grans panoràmiques ara ho fem dels sons del bosc, amb el concert dels ocells forestals: mallerengues, pinsans, merles, pit-rojos o, fins i tot, algun picot verd i algun picot garser gros. Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

El tram per l'ombrívol torrent de Santa Maria.

Arribem a l'imperceptible pla dels Ocells, segona i darrera oportunitat per desviar-nos cap al funicular de Sant Joan. Continuem pel camí que segueix per la solana de la vall, passant sota la Panxa del Bisbe i de seguida baixem fins al (6) trencall cap al pla de la Trinitat (3:40 h - 895 m). Podem atansar-nos a visitar la propera i enrunada ermita de Santa Anna i fer-nos una idea del que era la vida aïllada dels ermitans.

Davallem les escales de l'estret pas dels Francesos i, sempre escales i torrent avall, anem baixant fins que creuem un pont sobre el torrent i espeteguem a la plaça Abat Oliba, ja al monestir. Des d'aquí arribem en dos minuts al costat de l'(1) estació del tren cremallera de Montserrat (4:00 h - 705 m), on donem per acabada aquesta interessant excursió a Montserrat.
 Ascensió a la Miranda de Sant Jeroni (1.236 m) 1

Últim tram de baixada amb vistes al santuari.