Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana

Descobrim el vessant ponentí de Montserrat entre Can Maçana, el refugi Vicenç Barbé i coll de Port: agulles, abismes i selves submediterrànies

+ 500 m / - 500 m

7 km

3:05 h

714 m

Aparcament Coll Can Maçana

980 m

El Bruc

Ruta circular de 7 km de distància i 600 m de desnivell positiu acumulat que des del coll de Can Maçana ens condueix per la solana i l’obaga del sector més occidental de Montserrat, tot descobrint les regions d’Agulles i els Frares Encantats, així com les abismals parets de la cara nord de la muntanya. Sortint des de l’aparcament de l’Espai Natura Montserrat - Coll de Can Maçana ens dirigim cap al coll de Guirló i, des d’aquest punt, fins al pas de la Portella, on accedim a l’interior del massís montserratí. Seguim vers el refugi Vicenç Barbé -també anomenat refugi d’Agulles- i continuem cap al pas del Príncep i el coll de Port. Prosseguim per la cara nord de la muntanya -passant sota la Cadireta i la Roca Foradada- i connectem de nou amb el coll de Guirló, des d’on retornem fins a Can Maçana.

Si volem descobrir la regió més occidental del massís de Montserrat aquesta ruta és la manera perfecte de fer-ho sense haver de realitzar cap pas exposat ni tenir coneixements d’escalada en roca. Un corriol molt agradable i evident que flanqueja la cara sud de la muntanya tot envoltant les seves canals i els seus torrents ens endinsa en un món de somni on les fractures originades pels moviments tectònics i l’erosió dels agents meteorològics han esculpit agulles pintoresques que han donat nom, precisament, a la zona que estem visitant: les Agulles i els Frares Encantats. La visita al refugi Vicenç Barbé podem dir que forma part de la cultura montserratina, així com superar el pas del Príncep i tramuntar a l’obaga del massís a través del coll de Port, una zona on ens sorprendrà la verticalitat -i monumentalitat- de les seves parets conglomerades així com l’espessor del bosc submediterrani per on transitarem. Tot plegat, una experiència que ens farà estimar i respectar encara més aquesta muntanya tan propera i, alhora, tan desconeguda per a la majoria!

: 3:05 h en total: 0:45 h des de l’aparcament de Can Maçana fins al refugi Vicenç Barbé; 1:00 h des del refugi Vicenç Barbé fins al coll de Port i 1:20 h des del coll de Port fins a l’aparcament de Can Maçana (havent pujat a la Foradada).

: Mitjana. El pas de la Portella reclama utilitzar una mica les mans i la pujada a la Foradada és força dreta i pedregosa. Tot i que en general l’itinerari transcorre per un corriol ben senyalitzat, caldrà estar atents a cada trencall per tal de no desviar-nos de la ruta.

: Tot l’any. Cal tenir en compte, però, que en ple estiu por fer molta calor, sobretot a la cara sud.

: Cal portar aigua (mínim 1,5 litres) ja que no trobarem cap font d’aigua potable en tot el recorregut. L’aparcament del coll de Can Maçana és gratuït entre setmana però els festius i caps de setmana (des de les 9 h fins a les 19 h) és de pagament. Pels veïns del Bruc i els tres altres municipis de l’entorn és sempre gratuït i hi ha descomptes del 50 % per a membres d’entitats excursionistes com la FEEC (ensenyant el carnet federatiu a l’entrada).

Si arribem a la zona per l’autovia A-2 hem d’agafar la sortida 570 i seguir les indicacions cap a “Montserrat / Manresa “ per la carretera B-111. Avancem 3 km per aquesta via fins que, just abans d’assolir el coll de Can Maçana, agafem un trencall a la dreta que baixa fins a l’aparcament de l’Espai Natura Montserrat - Coll de Can Maçana, punt d’inici de la ruta.

Si arribem a la zona des de Manresa, hem d’avançar per la carretera C-37z en direcció SO durant gairebé 4 km fins a una rotonda (situada poc abans del punt quilomètric 89 d’aquesta carretera) on seguim les indicacions de “Sant Salvador de Guardiola est / El Bruc”. Continuem per la carretera BP-1101, descartant a l’esquerra el trencall cap a Marganell i arribant, al cap de 12 km, al coll de Can Maçana. Uns metres més endavant agafem un trencall a l’esquerra que baixa fins a l’aparcament de l’Espai Natura Montserrat - Coll de Can Maçana.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Iniciem l’itinerari a (1) l’aparcament de Can Maçana (0:00 h - 714 m), on es troba el centre d’informació de l’Espai Natura Montserrat - Can Maçana de la Fundació Catalunya La Pedrera, una àrea de pícnic amb taules i arbres, i una font. Aquesta proposta de ruta transcorre dins dels límits del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat i al mateix temps dins de l’espai d’interès geològic inclòs al Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central. A més a més, ens trobem en l’escenari de les llegendàries proeses del timbaler del Bruc en la seva lluita contra les tropes napoleòniques, un itinerari senyalitzat amb el nom de “Camí de les Batalles” recorda aquests fets.  Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Espai Natura Montserrat - Can Maçana.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Detall de gotes d’aigua en un pi al coll de Can Maçana.

Des de l’aparcament de Can Maçana seguim un camí ben fressat i senyalitzat fins a un primer trencall, on prenem el camí ample de l’esquerra (NE) i descartem el camí que segueix recte (E) i que marxa cap a la població del Bruc. Aquest primer tram està senyalitzat com a GR 172, sender lineal de gran recorregut amb marques clàssiques blanques i vermelles que té gairebé 200 km de longitud i que uneix la Mussara, al Baix Camp, amb Bellprat, a l’Anoia. El camí ascendeix lleugerament i ens acosta al mirador del coll de Can Maçana, on una taula informativa ens ajuda a interpretar les increïbles vistes que tenim des d’aquest punt: el Montsec, l’Aneto, el Cadí o el Puigmal són alguns dels perfils que se’ns dibuixen a l’horitzó.  Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Mirador amb grans vistes a la Catalunya Central, Prepirineu i Pirineu.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

La boira, element màgic a la zona de les Agulles de Montserrat.

Continuem avançant pel camí senyalitzat. Arribem a un punt on deixem enrere a la dreta el desviament que ens acostaria a l’església de Sant Pau Vell i les runes del castell de la Guàrdia. Seguim pel Camí de la Foradada i aviat arribem al coll de Guirló, situat en una gran esplanada.

Des d’aquest coll, continuem pel corriol que surt en direcció NE (deixem una pista que baixa cap al Bruc) i seguim la carena. En poc més de 100 m arribem al (2) Camí de la Portella (0:15 h - 797 m), trencall on enllacem amb el PR-C78, un corriol que surt a la dreta (SE) i es dirigeix cap a la Portella. El PR C-78 és un itinerari senyalitzat amb marques blanques i grogues que té 25 km de longitud, uneix l’ermita de Sant Feliu de Castellolí amb el Bruc i que nosaltres seguirem fins al coll del Port.
 Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Trencall del Camí de la Portella, la senyalització indica erròniament que estem al coll de Guirló.

Ens estem apropant al serrat de la Portella i a la regió d’Agulles, muralla occidental del massís de Montserrat. Arribem a la base d’una estreta canal encastada entre el rocam. Remuntem aquesta escletxa -ajudant-nos amb les mans- i sortim a la Portella, pas natural situat entre la Roca Gran de la Portella, a la dreta, i la Roca Petita de la Portella, a l’esquerra. El topònim d’aquest indret ha estat molt ben triat, ens trobem a una porta natural que ens endinsa a l’univers montserratí. Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Pas de la Portella, una curta canal empinada on haurem d’ajudar-nos amb les mans per ascendir.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Ja veiem el refugi Vicenç Barbé, situat a sota de la Roca de la Partió.

A partir d’aquí el paisatge es torna molt abrupte i combina d’una forma sorprenentment equilibrada les agulles de roca conglomerada amb el selvàtic alzinar muntanyenc. Envoltem la canal dels Cirerers, la canal de les Boïgues i la canal d’en Pasqual i sortim a un replà sota la Roca de la Partió on es troba el (3) refugi Vicenç Barbé (0:45 h - 892 m), inaugurat l’any 1961 i gestionat per la FEEC (Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya). Té servei de guarda els caps de setmana, moment en el que ofereix menjars i begudes. Vicenç Barbé és el nom d’un escalador que va morir l’any 1942 quan escalava a la zona dels Frares Encantats.  Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Refugi Vicenç Barbé, a on s’hi menja molt bé.

A l’ombra de les alzines, des del refugi continuem cap a l’esquerra vorejant la canal de Coma Figuera i, tot resseguint la canal Ampla, sortim a un collet a la cota 925 m, moment en el que deixem enrere la regió d’Agulles i entrem a la regió dels Frares Encantats. Continuem flanquejant una canal i, a continuació, enllacem amb una altra canal més gran, és el torrent del Lloro. Deixem un trencall a l’esquerra, que puja cap al Portell Estret, i continuem, ara en ascens, fins al pas del Príncep, situat entre l’Agulla Superior del Príncep i el grup format per la Roca Petita del Pas del Príncep, el Bitllot i la Miranda del Pas del Príncep. Des d’aquest punt gaudim de molt bones vistes a la propera regió dels Ecos, gairebé al cor de Montserrat. No seria estrany si estem atents, poder descobrir entre les parets vertiginoses la reintroduïda cabra salvatge, que fa una tasca molt important en la “neteja” dels boscos, molt útil en la lluita contra els incendis. Continuem, ara cap al NE, esquivant la temible Agulla Superior del Pas del Príncep i la barrera oriental dels Frares Encantats. Passem pel costat de la cova de la Font de l’Esllavissada, situada a l’esquerra del camí, balma natural de roca de 23 m de llargada per 5 m de profunditat. A dins de la cavitat hi ha una petita cisterna d’aigua que acostuma a estar humida però sense aigua i que ha estat utilitzada des de l’època en la que els eremites habitaven aquesta muntanya. Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Cova de la Font de l’Esllavissada.

En suau ascens arribem fins al braç occidental de la capçalera del torrent de les Grutes i el (4) coll de Port (1:45 h - 976 m), pas estratègic i porta natural que comunica la solana amb l’obaga del massís montserratí, de vegades també anomenat coll de Porc.  Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Coll de Port, pas estratègic entre la solana i l’obaga de Montserrat.

Així, ben abrigats si fa fred o agraint l’ombra si fa calor, tramuntem a l’obaga de la serra per un corriol que davalla vers el NO. Seguidament ens trobem amb la font del coll de Port. Envoltem les abismals parets septentrionals dels Frares Encantats per un camí ombrívol amb un bosc típicament submediterrani que combina l’alzinar muntanyenc amb arbres planifolis com el roure, la blada, l’auró o la moixera. En aquest tram molt més ombrívol i fresc hi podem trobar espècies d’un alt valor ecològic com l’orella d’os o la corona de rei que durant la primavera fan floracions espectaculars. Si fem la ruta avançada la tardor, gaudirem molt amb els seus vistosos colors!  Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Vistes de la cara nord de la regió dels Frares i les Agulles de Montserrat.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Escaladors entre la boira desafiant les parets més vertiginoses de Montserrat.

L’escalada és una de les activitats amb més tradició a Montserrat.

La Foradada i la Cadireta vistes des de la llunyania.

Un xic més endavant deixem enrere a l’esquerra el sender que puja fins al Portell Estret i seguim baixant fins que ens trobem de nou amb el GR-172, que en aquest tram recorre la cara nord de Montserrat. Prenem aquesta senda a l’esquerra i aviat envoltem la Cadireta, roc monumental que, rodejant-lo per sota, ens desvetlla una de les formacions rocalloses més característiques de Montserrat: la (5) Roca Foradada (2:35 h - 928 m), amb un arc natural de forma triangular. Aquest forat ha estat format per una diàclasi (fractura sense desplaçament relatiu dels dos fragments, provocada per moviments tectònics) que, enlloc de ser vertical, com passa normalment a Montserrat, és inclinada i sembla una teulada a dues aigües. El buit comprés entre les parets de roca té una alçada d’uns 10 m i una fondària de 5. Els més aventurers, poden pujar fins a la Foradada a través d’un estret i pedregós corriol que en algun punt una mica dret disposa d’una corda fixa que ens ajuda a ascendir amb més comoditat. Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Marca de pintura a la paret del GR 172.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Espectacular tram per sota de la Cadireta.

Pujada a la Foradada, una corda ens ajuda a ascendir millor.

Arribant a la Foradada.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Contemplant les parets de la cara nord de Montserrat des de l’interior de la Foradada.

La Foradada.

Vistes en direcció N cap a la Catalunya Central.

Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Baixada pel tram de cordes fixes.

Havent fruït amb la contemplació d’aquest fenomen geològic i de la immensa paret nord d’Agulles seguim pel camí, ja menys boscós. Arribem al trencall amb el Camí de la Portella i seguidament al coll de Guirló, des d’on baixem fins a (1) l’aparcament de Can Maçana (3:05 h - 714 m), on donem per acabat aquest bonic recorregut pel Montserrat ponentí. Volta a les Agulles de Montserrat des de Can Maçana 1

Vistes de la Cadireta i la Foradada poc abans d’arribar a Can Maçana.