Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils
(7)
(0)

Descobrim carenes solitàries i panoràmiques a l'extrem nord-occidental del Solsonès

Cambrils - Pista de la Comella

Cambrils

Proposem una bonica ruta circular que ens permetrà conèixer les solitàries carenes occidentals de la parròquia de Cambrils. Sortim des de la pista de la Comella, a tocar de la carretera LV-4011, que uneix Cambrils amb Solsona, i ascendim fins al coll de les Comes tot remuntant i flanquejant la rasa del Malpàs. Continuem cap al pla de les Guàrdies i, tot carenant per la panoràmica serra Seca, ens atansem fins al seu magnífic mirador. Davallem pel serrat de la Creu i flanquegem la rasa de Sopenya, passant per sota la imponent Roca de Bartoló i el castell de Cambrils. Seguim baixant fins al fons de la vall, creuant el riu Fred i passant pel Salí de Cambrils i les seves antigues instal·lacions. Finalment, pugem uns metres fins al càmping de la Comella i arribem al punt d'inici de la ruta. Si encara volem caminar una mica més, recomanem visitar el castell de Cambrils, accessible a peu des del centre del poble (20 minuts).

A l'oest de les serres d'Odèn i el Port del Comte -al límit nord-occidental del Solsonès- hi trobem un conjunt de carenes intricades que davallen unes cap a la Ribera Salada i d'altres cap al vessant del Segre. Carenes encara molt desconegudes per la majoria d'excursionistes i el turisme massiu de muntanya i que, per aquest motiu, faran les delícies de tots aquells que busquin espais tranquils, solitaris i de bellesa austera. Un territori marcat per un ús agrícola majoritàriament de secà i dominat per l'alzinar muntanyenc, els boixos i les savines, que s'arrapen a les roques conglomerades. Unes formacions rocalloses que esdevenen un espectacle geològic únic i que sorprendrà a tothom. Tot això sota el vol sempre atent del voltor comú, el trencalòs, l'àguila daurada, el milà reial, l'aufrany i, molta atenció, el reintroduït voltor negre. La parròquia de Cambrils, compresa pels nuclis de Cambrils, Llinars i el Racó, també té una forta vinculació amb la capçalera del riu Fred, digne del seu nom donat que roman a l'ombra, al fons de profundes rases i barrancades. Aquest riu conté unes salines que ja s'explotaven durant l'Edat Mitjana i que podrem visitar durant el tram final de la ruta!

: 3:20h en total: 1:00h des del punt d'inici de la ruta fins al pla de les Guàrdies, 0:45h des del pla de les Guàrdies fins al mirador de serra Seca i 1:35h per tornar des del mirador fins al punt d'inici de la ruta passant pel Salí de Cambrils.

· Muntanya d'Alinyà. Serra d'Aubenç. Serra de Turp. 1:25.000. Editorial Alpina.
· Base topográfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

: A l'estiu és recomanable fer la ruta a primera hora del matí. Cal anar ben proveïts d'aigua i protegir-nos el cap amb barrets per tal de prevenir insolacions. En dies de vent fort el tram carener de la serra Seca pot ser perillós si ens apropem massa al caire del precipici.

Des de Solsona per la C-26 fins a Castellar de la Ribera. Tot just passat el punt km 92 surt un trencall a la dreta amb indicacions cap a "Cambrils". El prenem, travessem la Ribera Salada per un pont i continuem per una carretera estreta i amb poc trànsit durant uns 18 km fins que arribem a Cambrils.

Ctra. de Sant Llorenç, km 2, 25280 Solsona
    El Càmping El Solsonès està situat a les rodalies de la bonica vila de Solsona, en un indret privilegiat per gaudir de la natura i realitzar tot tipus de rutes de senderisme i muntanya durant tot l'any. El restaurant El Solsonès ofereix una cuina basada en els productes ecològics i de qualitat i està obert a tothom, val molt la pena!

Església de Sant Julià de Canalda

Església d'estil romànic dedicada a Sant Julià i ubicada al centre del petit nucli urbà de Canalda. Els absis quadrats són del segle IX-X. El campanar, la nau central i la portalada són del segle XII, mentre que la sagristia i el creuer són barrocs (segle XVIII).

Coordenades GPS: 42.1229172º 1.5191603º

Font de Coll de Jou

Es tracta d'una font de pedra ubicada al coll de Jou, al creuament de les carreteres L-401 i LV-4241B. L'aigua que hi brolla és molt apreciada pels habitants de la zona que acostumen a omplir-ne garrafes per ús propi.

Comencem l'itinerari al petit nucli de Cambrils. Podem deixar el cotxe al càmping la Comella o bé a la fonda Casanova o a Ca l'Agustí. El punt d'inici que proposem és a la mateixa carretera LV-4011 que uneix Cambrils amb Solsona, just per sobre del càmping la Comella (a uns 150m de distància del camí d'entrada al càmping). Identificarem la pista de la Comella (0:00h - 1.083m), per on hem de començar a caminar, perquè és una pista formigonada i perquè hi ha un senyal vertical de la Generalitat de Catalunya que indica "Pla de les Guàrdies". Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

L'església de Sant Martí de Cambrils i a la carena l'enrunat castell homònim.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

La calèndula alegra i purifica els carrerons i les cases de Cambrils.

Pomes madures al camí.

Les cases de la solana de Cambrils i al seu darrera, les carrasques s'arrapen a la Roca de Medes.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

L'església de Sant Martí de Cambrils i al darrere la Tartera.

Brancam i finestra de l'església de Sant Martí.

Seguim la pista formigonada que va pujant entre camps de conreus i boscos. Arribem a un encreuament on ens trobem un pal indicador. En aquest punt, agafem una pista amb diverses marques de pintura que surt per l'esquerra d'un camp i que va pujant entre petits camps de cultiu. Al final d'un camp trobem una fita que ens indica l'inici d'un corriol. Les marques que seguim son de color blau, i també trobem fites de pedres que ens ajuden a identificar el camí. Arribem a les Esquerdes de Cambrils, caos de blocs esllavissats per la falda de la muntanya, molt comuns als voltants de Cambrils. Anem pujant seguint el corriol marcat entre les roques i caminant sempre per la dreta de la rasa del Malpàs, un barranc sec que recull les aigües de sis torrents. Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

L'enrunat castell de Sant Martí i la capella de la Mare de Déu del Remei, al límit de la carena.

Arribem a la cruïlla de pistes del coll de les Comes (0:35h - 1.313m). Nosaltres agafem la pista que surt cap a l'esquerra, en direcció S. Baixem pel camí fins al fons de la rasa i tornem a pujar per un corriol, seguint sempre les fites, fins que assolim el coll Femia i trobem la pista que puja fins al pla de les Guàrdies (1:00h - 1.400m). Des d'aquí veiem la carena que continua cap al NO, enllaçant els cims del Pedró (1.446m), el Tossal de la Pinyassa (1.474m) i el piramidal i panoràmic pic de Turp (1.620m). Nosaltres, però, recorrem aquest preciós altiplà fins al seu extrem oriental, on hi ha instal·lades unes antenes. Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

Vistes del Salí de Cambrils des de l'antic castell.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

El Salí de Cambrils i les ombrívoles profunditats per on discorre el riu Fred.

Vistes a Cambrils.

Des de les antenes hem de baixar en direcció SO fins que tornem a enllaçar amb el camí de serra Seca. Un cop trobem el camí, que és estret però ben fressat, el seguim en direcció SE cap a serra Seca. Anem caminant per la carena. Arribem a un punt on el nostre corriol canvia de vessant (d'O a E). Passem pel costat d'un avenc profund -ben senyalitzat- i poc més endavant ens trobem les marques blanques i vermelles del GR 1, que nosaltres seguim en direcció S. Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

Al capdamunt de la serra Seca.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

Des de la serra Seca tenim bones vistes de Cambrils, la Roca de Bartoló amb l'enrunat castell, el Tossal de Cambrils i les serres d'Odèn.

En dies clars, si mirem cap a l'E-SE fins i tot podrem veure el llunyà massís del Montseny!

Al S-SE observem la màgica muntanya de Montserrat.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

Detall de savina en primer pla i, al fons, la Roca de Medes.

La farigola resisteix les àrides condicions de la serra Seca i perfuma l'aire que respirem.

Aviat arribem a una nova cruïlla de camins, ens trobem en el trencall del mirador de serra Seca (1:25h - 1.284m). Després haurem de tornar a Cambrils pel corriol que surt cap a l'esquerra des d'aquest punt, però ara continuem seguint els senyals del GR 1 en direcció S per anar a visitar el mirador. Aquest tram carener ens ofereix unes vistes espectaculars. Finalment arribem al punt més elevat del massís i mirador de serra Seca (1:45h - 1.234m). Cal quedar-se una bona estona en aquest indret privilegiat, d'abast tan gran que en un dia clar hi podem veure des del Montsant i la serra de Prades fins a Montserrat i el Montseny. I, evidentment, les properes serres d'Odèn i el Port del Comte. Però potser perquè la talaia mira cap a l'O, la nostra mirada explorarà encuriosida la fonda i ampla vall de la Móra Comdal, detectant el gran contrast que hi ha entre la seva obaga boscosa i tallada en sec pel S, i la seva solana rocallosa i laberíntica, abraçada per capritxoses formacions geològiques de relleu montserratí, amb regions de noms tan suggerents com Les Encantades. A l'altra banda del riu Segre, s'albira l'abrupta i solitària serra d'Aubenç, amb el cim característic de Lo Coscollet (1.610m). També hi veiem la màgica Roca de Sant Honorat i, més lluny, la serra del Montsec. Un espectacle extraordinari per a la vista, ens trobem a l'extrem oriental de l'anticlinal d'Oliana, un complex sistema de plecs i encavalcaments que des de fa molts anys és visitat i estudiat per geòlegs d'arreu del món. Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

En primer terme hi veiem les roques montserratines de la serra dels Obacs. En segon terme hi tenim la salvatge serra d'Aubenç, amb lo Coscollet despuntant per sobre dels abismes. Intuïm el tall que fa el riu Segre entremig de les dues serres.

Ramat d'ovelles desplaçant-se.

Una carrasca emmarca el bonic tram carener de la serra Seca.

El camí de la serra Seca.

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

Les roques de les Encantades des de la serra Seca.

Vistes cap al N des del mirador de la serra Seca.

Vèrtex geodèsic al punt més elevat del mirador de la serra Seca (1.234m).

Serra Seca i el Pla de les Guàrdies des de Cambrils 1

La bonica i desconeguda vall de la Móra Comdal, que mira a l'O i desemboca a la vall principal del Segre.

Després de gaudir de les extraordinàries vistes que ens ofereix aquest mirador, tornem fins al trencall del mirador i agafem ara el corriol que baixa cap a Cambrils. Aviat, en un pla que hi ha sobre la carretera, el camí es fa més ample. Creuem la carretera i seguim per una pista en lleugera baixada. Arribem a un collet on hi ha una cruïlla de camins i un dipòsit d'aigua (2:40h - 1.160m). Al costat del dipòsit hi ha una fita i surt un corriol cap a l'esquerra que nosaltres hem d'agafar. A partir de la següent fita el corriol es fa més estret i està força brut de branques.

Seguim l'estret corriol fins a un camí més ample que avança sota el cingle de la Roca de Bartoló, on s'alça l'enrunat castell de Cambrils, i sobre la rasa de Sopenya, que cau fins a les profunditats de la capçalera del riu Fred. Seguim per la dreta avall. Al costat d'un roc gros surt un petit corriol que ens porta fent drecera fins al Salí de Cambrils (3:05h - 1.037m). Pugem a mà esquerra, seguint les canalitzacions de fusta que portaven l'aigua salada, fins que arribem a la casa del molí i a la bassa superior. Travessem el pont i seguim la pista cap l'esquerra amunt. Passem pel costat de la font de la Mosquera i creuem el GR 1. Fem uns metres més en pujada, pel costat del càmping de la Comella, fins que sortim a la carretera i arribem al punt d'inici de la ruta a la pista de la Comella (3:20h - 1.083m).