Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases

Descobrim un esplèndid mirador situat al capdamunt d’un bonic espadat amb vistes excepcionals a les muntanyes de Montserrat.

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

+350 m / -350 m

1:45 h

98 m

Camí de Can Tovella (La Puda)

413 m

Olesa de Montserrat

Ruta lineal de poc més de 4 km (anada i tornada) que recorre el torrent de l’Afrau, amb tonalitats rogenques quan porta aigua, passa per les Roques de Petintó Inferiors -unes agulles esveltes- i ens descobreix diverses construccions històriques com un forn de calç, una font, una cova o la mateixa ermita de Sant Salvador de les Espases. La fabulosa ubicació d’aquest últim element patrimonial, amb vistes panoràmiques privilegiades, ja justifica l’esforç!

Sant Salvador de les Espases es troba just al límit comarcal entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, dins d’un espai de gran interès geològic amb roques formades fa 250 milions d’anys. El color rogenc de l’entorn combina a la perfecció amb la vegetació típica mediterrània i aporta un al·licient més a la fantàstica ubicació de l’ermita com a vigilant privilegiat de la muntanya màgica, Montserrat, que es troba a pocs quilòmetres d’aquí.

: 1:45 h en total. 0:20 h fins a les Agulles del Petintó; 0:35 h fins a l’ermita de Sant Salvador; 0:50 h per desfer tot el camí fins a l’aparcament.

: Baixa. L'excursió és fàcil tot i que el desnivell és remarcable. Es pot fer amb família i nens.

: Tot l'any. Cal anar amb compte en època de calor perquè tot el camí és molt assolellat.

: Si no es vol tornar pel mateix camí i es vol allargar la ruta hi ha l'opció de, situats a l'ermita, continuar per sender fins al pla de les Carboneres i seguidament baixar fins al coll de Sant Salvador. En aquest punt s’hauria d’agafar la pista que porta fins al coll de Can Tovella des d’on es podria retornar al punt d'inici de la ruta. Aquesta alternativa faria que la ruta total assolís una distància de 7,4 km i un desnivell acumulat de +410 m/-410 m.

Si accedim a la zona de la ruta per l’autovia A-2 hem d'agafar la sortida 582A (Olesa de Montserrat / Montserrat / Manresa) si venim des de Barcelona o la sortida 581 (Esparreguera (Sud) / Olesa de Montserrat) si arribem des d'Igualada. Un cop situats a la carretera C-55 deixem enrere la població d’Olesa de Montserrat i, poc després del punt quilomètric 7 d’aquesta via, agafem el trencall a la dreta (La Puda 1 km). Al cap d'uns 100 m trobem un espai habilitat per a estacionar-hi els vehicles al costat de la pista. Si accedim a la zona de la ruta per la mateixa carretera C-55 des de Manresa, hem d'arribar fins al polígon industrial de Can Vinyals per fer un canvi de sentit i col·locar-nos a la mateixa C-55 en direcció a Manresa. Poc després ja podrem agafar el trencall a la dreta (La Puda 1 km) mencionat anteriorment.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport de la Diputació de Barcelona.

La ruta comença poc després del desviament de la carretera C-55 amb el (1) camí de Can Tovella (0:00 h - 97 m). Cal seguir aquest desviament situat al punt quilomètric 7 de la C-55 i a uns 100 m de la carretera trobem a l’esquerra de la pista un espai on podem estacionar els vehicles. Des d’aquest punt comencem a caminar per la pista que remunta còmodament el riu Llobregat aigües amunt. Al cap d’uns 200 m ens desviem a la dreta per un corriol senyalitzat (0:03 h - 96 m) que ja ens indica el destí de la nostra ruta: Sant Salvador de les Espases. Si haguéssim seguit recte per la pista resseguint el curs del riu Llobregat arribaríem a les portes de l’antic Balneari de la Puda. El camí que ressegueix el Llobregat és el sender GR 270 Camí del Llobregat, que segueix el riu des del seu naixement a Castellar de N’hug fins a la seva desembocadura al mar, al delta del Llobregat. Nosaltres prenem el corriol de Sant Salvador de les Espases, passem per sobre dels túnels de la via del ferrocarril i, tot seguit, baixem uns metres fins a situar-nos al costat del torrent de l’Afrau. Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Cartell de fusta que ens indica que hem de deixar la pista i agafar el sender.

Ens trobem dins d’un espai d’interès geològic destacat i no tardem en descobrir algun dels seus atractius. Abans del primer quilòmetre de ruta ja trobem les (2) Agulles de Petintó Inferiors (0:20 h - 147 m). Aquestes estructures geològiques estan formades per conglomerat de còdols de quars i daten de l’època del triàsic (fa 250 milions d’anys), quan aquí hi dominava un clima sec i càlid. Hi ha dues formacions rocalloses que reben el nom d'Agulles de Petintó, les Inferiors i les Superiors, nosaltres passem pel costat de les primeres. Degut a la seva forma, també són conegudes amb el nom de “les Espases”. Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Formacions curioses de roca: les Agulles de Petintó Inferior.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Reflex de les Agulles en un toll d’aigua al fons del torrent de l’Afrau.

Senyalització vertical.

El camí va remuntant el torrent de l’Afrau mentre, al davant (N), observem l’ermita de Sant Salvador situada a dalt de tot d’un turó, en un espadat aïllat. Deixem enrere la confluència entre els torrents de Sant Salvador i de l’Afrau i seguim ascendint cada cop de manera més abrupta.  Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Ermita de Sant Salvador, situada al capdamunt de l’espadat.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

El camí és pedregós i avança entre matollars.

Trobem les restes d’un antic forn de calç i, poc després, arribem a la font de Sant Salvador (normalment seca, només brolla després de pluges). Deixem enrere a la dreta el camí que ens portaria al Pla del Fideuer i seguim pel camí pedregós que ens condueix a creuar el torrent i comença a guanyar alçada fent llaçades en direcció O. A poc a poc, el paisatge es va obrint, ja només ens acompanyen matollars baixos que destaquen entre els conglomerats rogencs que dominen tota la muntanya. Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Es tracta d’una ruta ideal per fer amb la canalla per la seva curta distància, tot i el fort desnivell que hi trobem.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

A mesura que anem guanyant altura, les vistes de la vall del Llobregat són més espectaculars.

A punt d’arribar a la cova de Sant Salvador.

Poc abans d’arribar a dalt del turó, trobem la cova de Sant Salvador, actualment vallada i amb una figura de la Mare de Déu de Montserrat a l’interior. Estem a tocar de l’ermita i del cim. Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

L’ermita de Sant Salvador, a tocar.

Fem uns darrers metres de pujada i arribem a l’(3) ermita de Sant Salvador de les Espases (0:55 h - 412 m), declarada Bé Cultural d’Interès nacional i mencionada per primera vegada al segle XIV (concretament l’any 1351). El seu nom prové del terreny accidentat on es troba, en forma d’espadat. Estem situats a la confluència dels termes municipals d’Olesa de Montserrat, Esparreguera i Vacarisses i tenim unes vistes fantàstiques del nostre entorn i, sobretot, de Montserrat. En aquest indret hi havia un castell que des del segle IX feia de punt de vigilància fronterera i del quan només se’n conserva la base d’una torre circular. Al costat de l’ermita hi ha un establiment que disposa de cuina i menjador i resta obert al públic alguns dies de la setmana. Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

L’ermita de Sant Salvador.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Teulada de l’ermita de Sant Salvador i vistes cap a Olesa i Esparreguera.

Últims metres fins al cim de Sant Salvador, cota més alta de la ruta.

Vistes de Montserrat, la muntanya màgica de Catalunya.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Vistes del monestir de Montserrat, resguardat entre agulles montserratines.

Vistes de Montserrat.

Detall de la flora que podem trobar en aquesta regió del nord del Baix Llobregat.

Pujada a l’ermita de Sant Salvador de les Espases 1

Vistes a la vall del Pla del Fideuer, entre els espadats del Sant Salvador i les Roques de l’Afrau (esquerra) i la muntanya del Puigcendrós (dreta).

LA LLEGENDA DE L'ERMITA

Explica la llegenda que, durant una batalla entre cristians i musulmans (aquests darrers volien conquerir els terrenys on s’emplaçava el castell), els cristians, que estaven en clara inferioritat, van demanar ajuda a Déu i aquest va fer caure una calamarsada d’espases de foc que va obligar els guerrers musulmans a retirar-se. Com a agraïment, al costat del castell es va construir l’ermita de Sant Salvador de les Espases.

Font: www.turismeolesademontserrat.cat

La tornada es fa desfent el mateix camí fins al punt d’inici de la ruta al (1) camí de Can Tovella (1:45 h - 97 m).