Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria
(8)
(0)

Agradable passejada circular que ens condueix fins al llogarret d'Aixirivall des de Sant Julià de Lòria

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Plaça de la Germandat

Sant Julià de Lòria

Caminada circular de quasi 3,5 km pels voltants de la parròquia de Sant Julià de Lòria, la més meridional del Principat d'Andorra. Des de Sant Julià de Lòria ens enfilem pel camí d'Aixirivall cap al poble i l'església de Sant Pere d'Aixirivall i davallem cap als horts i el riu d'Aixirivall, tot retornant cap a Sant Julià pel Camí de la Solana. L'itinerari està senyalitzat ("Tomb Lauredià Curt) i segueix diferents tipus de camins. És una ruta ideal per fer tranquil·lament en un matí amb tota la família.

Aquest itinerari ens descobreix les rodalies de Sant Julià de Lòria i ens permet gaudir d'excel·lents vistes de la parròquia ascendint al petit nucli d'Aixirivall. La ruta segueix el circuit curt de la caminada popular del Tomb Lauredià que se celebra cada any a Sant Julià. La parròquia de Sant Julià és la més meridional de les valls del Valira, el principal riu d'Andorra, que recull les aigües de les muntanyes del país per abocar-les al riu Segre, a la Seu d'Urgell, ja fora dels límits del Principat. Durant la ruta passem per la Casa del Comú de Sant Julià, l'església de Sant Julià i Sant Germà, l'església de Sant Pere d'Aixirivall i el Museu del Tabac.

: 1:20h en total. 0:40h minuts des del punt d'inici fins l'església de Sant Pere d'Aixirivall i 0:40h més per retornar a Sant Julià de Lòria pel camí de la Solana.

: Baixa. És una ruta que no presenta cap dificultat tècnica, tot i que supera un important desnivell en poca distància. S'ha de tenir en compte que el camí de pujada està, en la seva majoria, pavimentat o empedrat, però la baixada es fa per un sender de terra que en alguns trams té un fort pendent. El camí no té pèrdua, en tot moment està senyalitzat com a Tomb Lauredià Curt.

: Tot l'any, si no hi ha neu.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Es pot allargar el recorregut seguint la senyalització del Tomb Lauredià Mitjà i Llarg fins a l'església de Sant Serni de Nagol i, des d'allà, baixar pel camí de Sant Serni directament a Sant Julià (tram senyalitzat amb marques de pintura groga).

La ruta comença a la plaça Germandat de Sant Julià de Lòria. Aquesta plaça està situada a l'avinguda Verge del Canòlich, a davant de la Casa del Comú de Sant Julià de Lòria. Per arribar a Sant Julià de Lòria des de la Seu d'Urgell, hem d'agafar la carretera N-145, passar el pas fronterer de la Farga de Moles i seguir per la carretera CG-1 fins a Sant Julià. Per arribar-hi des d'Andorra la Vella, hem d'agafar la CG-1 en direcció a Espanya, passar per Santa Coloma i continuar fins Sant Julià (senyalitzat).

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Pont de la Margineda

El Pont de la Margineda és un antic pont sobre el riu Valira construït els segles XIV i XV. Es troba situat a les afores de Sant Julià de Lòria, a l'antic camí ral que comunica Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella, a prop del llogarret de La Margineda. El pont té una llargada de 33m i una alçada de 9,2m.

Coordenades GPS: 42.4841757º 1.4920207º

Santuari de la Mare de Déu del Canòlich

Al Santuari de la Mare de Déu del Canòlich s'hi celebra l'últim dissabte del mes de maig la Diada de Canòlich, una tradició molt important pels lauredians. És una jornada festiva i litúrgica durant la qual es puja en peregrinació a retre homenatge a la Verge, patrona de les terres lauredianes, i es comparteix l'esmorzar o el dinar amb la família i els amics. Per arribar-hi amb cotxe hem d'agafar la carretera CG-6 que uneix Aixovall amb Os de Civís i a l'altura de Bixassarri agafem el trencall a l'esquerra cap al santuari.

Museu del Tabac

El Museu del Tabac es troba situat a Sant Julià de Lòria, molt a prop de la plaça de la Germandat, a l'antiga fàbrica Reig. En aquest recinte podrem conèixer la història de la producció de tabac a Andorra, el conreu i la seva posterior transformació. La producció de tabac ha estat durant anys un puntal important en l'economia del Principat. Sant Julià de Lòria, degut al seu clima més temperat i amb més dies de sol, ha estat una de les principals àrees productores i manufactureres.

Àrea de pícnic "Els Prats de la Farga"

Gran zona de pícnic situada al costat mateix del riu d'Os i de la carretera que uneix Sant Julià de Lòria i Os de Civís, concretament al límit entre Andorra i Catalunya (a uns 6 km aprox. de la rotonda d'Aixovall). L'àrea de pícnic es reparteix en quatre zones i disposa de 9 barbacoes i 23 taules amb bancs. A l'última zona, la més propera a Os de Civís, hi ha espai per diversos cotxes.

Naturlandia

A prop de Sant Julià de Lòria, a la zona de la Rabassa, entre els 1.600 i els 2.000m d'altitud, es troba situat el parc d'aventures de Naturlandia. El parc està envoltat de boscos i ofereix activitats de natura, esportives, pedagògiques i lúdiques per tots els públics, tant a l'estiu com a l'hivern.

Coordenades GPS: 42.442076º 1.502532º

Comencem la ruta a la plaça de la Germandat (0:00h - 910m) de Sant Julià de Lòria. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Plaça de la Germandat.

Caminem en direcció S per l'avinguda Verge del Canòlich, tot passant per davant de la Casa del Comú, la fàbrica de tabacs Reig i l'església de Sant Julià i Sant Germà. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Casa del Comú.

Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Església de Sant Julià i Sant Germà.

Continuem per aquest carrer fins que arribem a les escales del carrer de La Callissa. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Carrer de la Callissa.

Tombem a l'esquerra i pugem per les escales fins que trobem el Camí d'Aixirivall (0:06h - 921m). Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Camí d'Aixirivall.

Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Senyalització del Tomb Lauredià Curt i Mitjà.

Anem enfilant-nos per aquest camí, empedrat en el seu inici, que remunta el vessant de la muntanya per entre alguns horts. A poc a poc, les vistes sobre el poble de Sant Julià són més extenses. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Horts de Sant Julià.

Vistes de Sant Julià.

El camí puja sense treva però còmodament, fins que arribem a la carretera de la Rabassa - Pleta de Sibós (0:15h - 975m). Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Carretera de la Rabassa a la urbanització de la Pleta de Sibós.

Creuem la carretera i la seguim cap a la dreta uns metres fins a trobar unes escales i un cartell. Pugem amunt i continuem per un senderó entre boixos i amb alguns trams de murs de pedra seca. Arribem a un gran mur de contenció que sustenta la carretera i pugem per unes escales metàl·liques. Des d'aquí gaudim d'una bona panoràmica sobre el poble de Sant Julià de Lòria i el Solà d'Enclar al fons. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Panoràmica sobre Sant Julià i el Solà d'Enclar.

Continuem uns metres cap a l'esquerra fins a un revolt i unes cases. Trobem unes escales - el Boigàs (0:30h - 1.060m). Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Escales del Boigàs.

Pugem per les escales i continuem amunt per un carrer asfaltat amb cases a mà dreta i àmplies vistes a l'esquerra, fins a la Casa Mestre i una cruïlla. Un cartell ens indica que enllacem amb el camí del Tomb Lauredià Llarg. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Detall d'un mur de pedra seca a Aixirivall.

Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Cruïlla - enllaç amb el Tomb Lauredià Llarg.

Detall de la porta d'una casa d'Aixirivall.

Deixem un moment el recorregut i remuntem el carreró que tenim a mà dreta fins a l'església de Sant Pere d'Aixirivall (0:40h - 1.155m). Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Església de Sant Pere d'Aixirivall.

Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Detall de la porta de l'església de Sant Pere d'Aixirivall.

Retornem a la cruïlla i seguim les indicacions del cartell cap al camí de la Solana. Davallem pel caminet que passa per sota d'una casa i entrem en un bosc ombrívol fins que arribem al riu d'Aixirivall. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Camí de la Solana.

Travessem al riu per un pont de fusta i passem per entremig d'uns murs de pedra seca que delimiten uns horts. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Horts del camí de la Solana.

En aquest racó hi ha algun mur que supera els tres metres d'alçada. Sembla estrany que aquestes pedres d'esquist, sense estar unides amb cap argamassa, puguin aguantar la pressió. Aquests eren els antics murs de contenció construïts per guanyar terra cultivable a uns vessants abruptes que no feien gens fàcil la subsistència. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Vista a Aixirivall des del camí de la Solana.

Som ja al Solà d'Aixirivall. Fem un primer tram entre cirerers i continuem per un bosc mediterrani, on les alzines i els boixos són els protagonistes. Des d'aquí gaudim de bones vistes del poble d'Aixirivall, que ara ens queda al vessant contrari. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Cruïlla del Tomb Lauredià.

Continuem pel camí marcat amb punts de pintura groga fins que arribem a una cruïlla (0:50h - 1.125m). Un cartell ens indica que cap a la dreta aniríem cap a Sant Serni de Nagol, per on discorren el circuit mitjà i llarg del Tomb Lauredià. Nosaltres, però, continuem recte avall, seguint el camí de la Solana d'Aixirivall. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Vista a Sant Serni de Nagol.

Baixem pel llom de la muntanya. Cap al N veiem l'església de Sant Serni de Nagol, enfilada dalt d'un turó. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Bosc de ribera al riu d'Aixirivall.

Seguim baixant i, en un tram on l'alzinar és més esclarissat, gaudim de bones vistes cap al poble d'Aixirivall i el bosc de ribera del fons de la vall. Continuem baixant pel corriol, ara per un bonic bosc de roure martinenc en un tram amb fort pendent, fins que arribem a una cruïlla amb unes pilones de formigó. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Bosc de roure martinenc.

Cruïlla de les pilones.

Girem a l'esquerra, passem per entre els dos blocs de formigó i arribem als horts de Sant Julià, on trobem una cruïlla amb un cartell. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Horts arribant a Sant Julià.

Agafem la pista de terra de la dreta que ens condueix en baixada fins a un carrer d'una urbanització i un pont. Creuem el pont sobre el riu d'Aixirivall i baixem en paral·lel al curs d'aigua fins a la carretera de La Rabassa (1:11h - 950m). Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Baixem cap a la carretera de la Rabassa.

Creuem la carretera i la seguim cap a l'esquerra (amunt) fins que trobem una pilona amb una creu. Agafem ara el camí de la Creueta. Arribem al carrer de les Escoles i baixem per aquesta via fins al carrer Doctor Palau. A mà esquerra ja veiem el Museu del Tabac. Baixem pel carrer de davant del museu i arribem a la plaça de la Germandat (1:20h - 910m), punt i final del recorregut del Tomb Lauredià Curt. Tomb Lauredià Curt de Sant Julià de Lòria 1

Museu del Tabac.

L'ESCUT DE SANT JULIÀ DE LÒRIA

L'escut de Sant Julià de Lòria està format per un fons groc amb les quatre barres catalanes i dues branques de llorer que l'envolten. A l'època medieval, el poble de Sant Julià de Lòria s'anomenava Laurèdia. Una de les teories que explicaria el nom de Laurèdia és que antigament aquesta zona estava plena de llorers. La seva altitud -entre els 800m i 900m- i el clima de clara influència mediterrània el convertien en un hàbitat adient per aquest tipus d'arbres.